Název: Name: | Consolidated PB4Y-1 Liberator | Consolidated PB4Y-1 Liberator |
Originální název: Original Name: | Consolidated PB4Y-1 Liberator | |
Kategorie: Category: | protiponorkový/protilodní letoun | aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.MM.1945 Consolidated Aircraft Corp., San Diego, California | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1942-DD.MM.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 9771) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 9-10 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 16760 kg | 36950 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 27216 kg | 60000 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 33.53 m | 110ft |
Délka: Length: | 20.5 m | 67ft 3in |
Výška: Height: | 5.46 m | 17ft 11in |
Plocha křídla: Wing Area: | 97.36 m2 | 1048 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | ? lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 4 | |
Typ: Type: | Pratt & Whitney R-1830-43 o vzletovém výkonu 895 kW nebo Pratt & Whitney R-1830-65 o vzletovém výkonu 895 kW Vrtule trojlisté Hamilton Standard Hydromatic s konstantní rychlostí otáček | Pratt & Whitney R-1830-43, take-off power 1200 hp, or Pratt & Whitney R-1830-65, take-off power 1200 hp three-bladed constant speed propeller Hamilton Standard Hydromatic |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 449 km/h v 8077 m | 279 mph in 26500 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 238.2 km/h v 457 m | 148 mph in 1500 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 4.2 m/s | 830 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9693 m | 31800 ft |
Dolet: Range: | 4763.7 km | 2960 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v přídi nebo 2x kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v přední střelecké věži Consolidated A-6A nebo Emerson A-15 2x kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v horní střelecké věži Martin A-3C nebo A-3D 2x kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v zadní střelecké věži Consolidated A-6A nebo A-6B 2x pohyblivý kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v bocích trupu 2x kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm ve spodní střelecké věži Sperry 5806 kg pum | 1x flexible .50 Colt-Browning M2 machine gun in the nose, or 2x .50 Colt-Browning M2 machine gun in the Consolidated A-6A, A-6B, Emerson A-15 or EMCO nose turret 2x .50 Colt-Browning M2 machine gun in the Martin A-3C or A-3D upper turrret 2x .50 Colt-Browning M2 machine gun in the Consolidated A-6A or A-6B tail turret 2x .50 Colt-Browning M2 flexible machine gun in the waist position 2x .50 Colt-Browning M2 machine gun in the Speery ventral turret 12800 lb of bombs |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) převzaty z výroby armádních B-24D, B-24J, B-24L a B-24M, navzdory odlišnostem obdržely všechny jednotné označení - všechny postaveny v San Diegu, pouze jeden postaven v Dallasu jako B-24G | - |
Zdroje: Sources: | Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0. Bowman, Martin W. Consolidated B-24 Liberator. The Crowood Press, Ramsbury 1998, ISBN 1-86126-143-8. Davis, Larry. B-24 Liberator in Action (Aircraft number 80). Squadron/Signal Publications, Carrollton 1987. ISBN 0-89747-190-3. O'Leary, Michael. Consolidated B-24 Liberator. Osprey Publishing, Oxford 2002. ISBN 1-84176-023-4. http://joebaugher.com/usaf_bombers/b24_29.html |