Tak jako v celé řadě oblastí i v letectvu si vstup do struktur NATO vynutil změny. Týkaly se např. nutnosti vybavit vojenská letiště podle norem ICAO a splnit požadavky standardů NATO (ozn. STANAG) na letiště pro přesné přiblížení I. kategorie - CAT-1.
Podstatnou změnu zaznamenala především přibližovací soustava (Approach lighting system /ALS).
Zasahuje do vzdálenosti 900 m od prahu VPD a v ose přistání - ve vzdálenostech 30 m za sebou jsou krátké příčky.
(Vlastní provedení na základnách se poněkud liší).
Příčku tvoří 5 návěstidel(LKCV) a nebo 4 návěstidla (LKNA), doplněná zábleskovým návěstidlem.
Ve vzdálenosti 300 m od prahu VPD je příčka světelného horizontu. Tvoří ji 8 + 5 + 8 návěstidel(na obou stranách příčky je vždy 8 návěstidel).
V prostoru PŘEDPOLÍ VPD („Overrun“), 210 m před prahem je 6 krátkých příček, tvořených ze zapuštěných návěstidel.
Návěstidla u prahové a koncové příčky :
Po stranách prahu VPD jsou skupiny poznávacích světel (Runway End Identification Lights) doplněna opět zábleskovým návěstidlem.
Postranní dráhová návěstidla (bílo/žluté a bílé), ale jsou vzdáleny 60 m od sebe.
Sestupovou soustavu tvoří dvě postranní příčky ze čtyř vícežárovkových návěstidel (indikátorů) PAPI (Precision Approach Path Indikator) ve vzdálenosti 270 m za prahem VPD. Pokud je letadlo na ideální sestupové rovině, vidí pilot např. dvě bílá a dvě červená světla, přiblížuje-li se příliš nízko (pod sestupovou rovinou), jedno z bílých světel se změní na červené, pokud se dostane ještě níž, vidí červená všechna světla. Pokud je letadlo nad sestupovou rovinou, vidí pilot více bílých než červených světel. Sestupová ro-vina musí být nastavena totožně s rovinou sestupových radiových majáků pro přesné přiblížení ( PRMG / ILS) a také letištního radiolokátoru. (Zpravidla pod úhlem 3°). Základem těchto systémů je vícežárovkové návěstidlo, vybavené optickou soustavou, která světlo rozděluje do dvou částí: horní část svítí bíle, dolní červeně. To znamená, že barevná kombinace, kterou pilot vidí, závisí na jeho relativní poloze vůči jednotlivým světlům a při jejich vhodném nastavení indikuje polohu vůči sestupové rovině.
Zdroj: ttp://www.army.cz/scripts/detail.php?pgid=23
"Bez nich by nevzlétli"
(Fotografie jsou ze sbírky autora, dále archiv VTÚLaPVO, Ing. P.Steininger, Ing. J. Tausch)
Krátká příčka (5+1)přibližovací řady
Příčka světelného horizontu
Krátká příčka
Pohled na přibližovací soustavu (5+1)
Předpolí VPD
Svítící přiblizovací řada a set. návěstidla PAPI
Podstatnou změnu zaznamenala především přibližovací soustava (Approach lighting system /ALS).
Zasahuje do vzdálenosti 900 m od prahu VPD a v ose přistání - ve vzdálenostech 30 m za sebou jsou krátké příčky.
(Vlastní provedení na základnách se poněkud liší).
Příčku tvoří 5 návěstidel(LKCV) a nebo 4 návěstidla (LKNA), doplněná zábleskovým návěstidlem.
Ve vzdálenosti 300 m od prahu VPD je příčka světelného horizontu. Tvoří ji 8 + 5 + 8 návěstidel(na obou stranách příčky je vždy 8 návěstidel).
V prostoru PŘEDPOLÍ VPD („Overrun“), 210 m před prahem je 6 krátkých příček, tvořených ze zapuštěných návěstidel.
Návěstidla u prahové a koncové příčky :
Po stranách prahu VPD jsou skupiny poznávacích světel (Runway End Identification Lights) doplněna opět zábleskovým návěstidlem.
Postranní dráhová návěstidla (bílo/žluté a bílé), ale jsou vzdáleny 60 m od sebe.
Sestupovou soustavu tvoří dvě postranní příčky ze čtyř vícežárovkových návěstidel (indikátorů) PAPI (Precision Approach Path Indikator) ve vzdálenosti 270 m za prahem VPD. Pokud je letadlo na ideální sestupové rovině, vidí pilot např. dvě bílá a dvě červená světla, přiblížuje-li se příliš nízko (pod sestupovou rovinou), jedno z bílých světel se změní na červené, pokud se dostane ještě níž, vidí červená všechna světla. Pokud je letadlo nad sestupovou rovinou, vidí pilot více bílých než červených světel. Sestupová ro-vina musí být nastavena totožně s rovinou sestupových radiových majáků pro přesné přiblížení ( PRMG / ILS) a také letištního radiolokátoru. (Zpravidla pod úhlem 3°). Základem těchto systémů je vícežárovkové návěstidlo, vybavené optickou soustavou, která světlo rozděluje do dvou částí: horní část svítí bíle, dolní červeně. To znamená, že barevná kombinace, kterou pilot vidí, závisí na jeho relativní poloze vůči jednotlivým světlům a při jejich vhodném nastavení indikuje polohu vůči sestupové rovině.
Zdroj: ttp://www.army.cz/scripts/detail.php?pgid=23
"Bez nich by nevzlétli"
(Fotografie jsou ze sbírky autora, dále archiv VTÚLaPVO, Ing. P.Steininger, Ing. J. Tausch)
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Krátká příčka (5+1)přibližovací řady
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Příčka světelného horizontu
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Krátká příčka
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pohled na přibližovací soustavu (5+1)
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Předpolí VPD
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Svítící přiblizovací řada a set. návěstidla PAPI