T-34/85

Т-34/85
     
Název:
Name:
T-34/85 T-34/85
Originální název:
Original Name:
Т-34/85
Kategorie:
Category:
střední tank medium tank
Výrobce:
Producer:
DD.01.1944-DD.MM.1946 Státní svazový závod č. 112 Rudé Sormovo, Gorkij /
DD.03.1944-DD.MM.1946 Státní svazový závod č. 183 Kominterny, Nižnij Tagil /
DD.06.1944-DD.MM.1946 Omský státní závod č. 174 K. E. Vorošilova, Omsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1944-DD.MM.1946
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
25914:
Gorkij: 7488
Nižnij Tagil: 14432
Omsk: 3994

Produkce v ČSSR zde/Czechoslovakian production here
Produkce v Polsku zde/Polish production here
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
32000 kg 70548 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
8100 mm 26 ft 6 ⅞ in
Délka korby:
Hull Length:
6100 mm 20 ft ⅛ in
Celková šířka:
Overall Width:
3000 mm 9 ft 10 ⅛ in
Celková výška:
Overall Height:
2700 mm 8 ft 10 ¼ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm 1 ft 3 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
500 mm 1 ft 7 ¾ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,0824 MPa 11.95 psi
Pancéřování:
Armour:
Korba:
- čelní - 45 mm, 60°
- boční - 45 mm, 40°
- zadní - 45 mm, 45°
- horní - 20 mm
- spodní - 20 mm

Věž:
- čelní - 90 mm
- boční - 75 mm, 20°
- zadní - 52 mm, 10°
- horní - 20 mm
Hull:
- front - 31.77 in, 60°
- sides - 31.77 in, 40°
- rear - 31.77 in, 45°
- top - 0.79 in
- bottom - 0.79 in

Turret:
- front - 3.54 in
- sides - 2.95 in, 20°
- rear - 2.05 in, 10°
- top - 0.79 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
V-2-34 nebo V-2-34M
- vidlicový, čtyřtaktní, vznětový s přímým vstřikováním a kapalinovým chlazením
- počet válců: 12
- maximální kroutící moment: 2 200 Nm při 1 200 ot/min
- chladící kapalina:
- v letním období: voda
- v zimním období: nízkotuhnoucí směs
- spouštění motoru: elektrické (pomocné spouštění vzduchem)
- objem chladící soustavy: 107 l
- objem mazací soustavy: 85 l / 60 l
V-2-34 or V-2-34M
- V-type, four-stroke, diesel with direct injection, water cooled
- number of cylinders: 12
- maximum torque: 1622.6 lb.ft at 1 200 rpm
- cooling liquid:
- summer: water
- winter: slow-setting mixture
- engine starting: electrical (auxiliary air starting)
- cooling liquid volume: 23,5 Imp gal
- lubricating system volume: 18,7 Imp gal / 13,2 Imp gal
Výkon:
Power:
367.75 kW při 1800 ot/min 493.2 bhp at 1800 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet převodových stupňů: 5+1
- ovládání: mechanické
- number of gears: 5+1
- control: mechanical
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
501) km/h 311) mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
202) km/h 122) mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
4203) km 2613) mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
2704) km 1684) mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 ° 67 %
Boční náklon:
Side Slope:
30 ° 67 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,7 m 106 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m 31 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,45) m 55 in5)
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
85mm kanón D-5T nebo ZiS-S-53
- náboje pro kanón: 56 (nebo 60) kusů
- maximální rychlost střelby z místa: 8 ran/min
- maximální dostřel: 14 000 m
- mířená střelba do vzdálenosti: 7 000 m
85mm gun D-5T or ZiS-S-53
- ammunition: 56 (or 60) rounds
- maximum rate of fire at standing: 8 rpm
- maximum range: 8,7 mi
- aimed shooting up to: 4,35 mi
Vedlejší:
Secondary:
spřažený kulomet DTM
- ráže: 7,62 mm
- maximální dálka mířené střelby: 1500 m


spodní kulomet DTM (se zaměřovačem PPU-8-T)
- ráže: 7,62 mm
- maximální dálka mířené střelby: 1500 m
- náboje pro oba kulomety: 1890 kusů
DTM coaxial machine gun
- calibre: 7,62 mm
- maximum range of aimed shooting: 0,93 mi


DTM (with PPU-8-T gunsight) lower machine gun
- calibre: 7,62 mm
- maximum range of aimed shooting: 0,93 mi
- ammunition for both machine guns: 1890 rounds
Uživatelské státy:
User States:






















































































Poznámka:
Note:
1) maximální, 30 km/h průměrná
2) průměrná na polních cestách
3) bez přídavných sudů
4) bez přídavných sudů
5) bez přípravy; 3,5 m s přípravou, maximální šířka vodní překážky: 300 m


norma spotřeby paliva:
- letní: 250 l/100 km
- zimní: 290 l/100 km

spotřeba paliva:
- na silnici: 160 l/100 km
- v terénu: 230 l/100 km

ochrana proti ZHN:
- žádná

zadýmovací zařízení:
- vezené dýmovnice MDŠ, elektrické odpalování z vozidla, jednorázové použití

- napětí v elektrické síti vozidla: 24 V

objem všech palivových nádrží: 815 l
- objem 8 vnitřních nádrží: 545 l
- objem 3 vnějších přídavných palivových nádrží: 270 l

Normy provozu:
- kontrolní prohlídka: při zastávkách, při přestávkách v bojové činnosti nebo podle potřeby

- základní ošetření: po 150 až 200 km
- technické ošetření (TO):
- TO č. 1: po 500 až 600 km
- TO č. 2: po 1000 až 1200 km
- střední oprava: po 3000 km
- generální oprava: po 6000 km

Doba výměny hlavních skupin:
- motor: 39,3 h
- převodovka: 22,8 h
- hlavní spojka: 21,6 h
- směrová spojka: 23,6 h
- kolejový pás: 2,6 h
- pojezdné kolo: 2,5 h
- vahadlo předního pojezd. kola: 4,4 h
- vahadlo 2. až 5. pojezd. kola: 3,2 h
- hnací kolo: 3,3 h
- napínací kolo: 3,7 h
- výstředník s napínacím zařízením: 4,8 h
- kanón: 9,8 h
- věž: 5,9 h
1) maximum, 19 mph average
2) average on unpaved roads
3) without auxiliary fuel barrels
4) without auxiliary fuel barrels
5) without preparation; 137,8in with preparation, maximum length of water obstacle: 984 ft


fuel consumption norm:
- summer: 1,13 l/100 km
- winter: 0,97 l/100 km

fuel consumption:
- road: 1,77 l/100 km
- off-road: 1,23 l/100 km

NBC protection:
- none

smoke equipment:
- on-board MDSh smoke grenades, electrical firing from vehicle - single shot use

- nominal voltage: 24 V

fuel tanks volume: 179,3 Imp gal
- 8 internal tanks volume: 191,9 Imp gal
- 3 external tanks volume: 59,4 Imp gal


Operational norms:
- control inspection: at rests, at rests in combat or according to needs

basic maintenance: after 93 to 124 mi
- technical maintenance (TM):
- TM no. 1: after 311 to 373 mi
- TM no. 2: after 621 to 746 mi
- medium overhaul: after 1864 mi
- general overhaul: after 3728 mi

Time for replacement of main groups:
- engine: 39,3 h
- gearbox: 22,8 h
- main clutch: 21,6 h
- directional clutch: 23,6 h
- track: 2,6 h
- travelling wheel: 2,5 h
- front travelling wheel rocker arm: 4,4 h
- 2nd to 5th travelling wheel rocker arm: 3,2 h
- sprocket wheel: 3,3 h
- track adjusting wheel: 3,7 h
- eccentric with tightening equipment: 4,8 h
- cannon: 9,8 h
- turret: 5,9 h
Zdroje:
Sources:
Hlavní takticko-technická data tankové a automobiní techniky ČSLA, Naše vojsko 1976
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#2847 Verze : 0
Přátelé,


připojuji myslím zajímavou fotografii T-34. Bohužel nic bližšího mi k ní není známo. Nevěděl by někdo něco bližšího? Confused:
Děkuji


Fridrich
T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#2892 Verze : 0
ešte jedna
T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#14236 Verze : 0
Rozdielnosť jednotlivých typov veží T34/85.Podľa dátumu výroby a továrne,v ktorej sa vyrábali T34.
č.závodu 183-Nižnyj Tagil,112-Krasnoje Sormovo,174-Omsk. SU-summer(leto),SP-spring(jar) PRODUKTION turret-produkčná veža.
T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 - Model 1943 s kanónom D5T.

Model 1943 s kanónom D5T.
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#32070 Verze : 0
...
T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#32072 Verze : 0
...
T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#32074 Verze : 0
...
T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#32076 Verze : 0
Jinak pro ty, co se zajimaji (jako ja) o ruzne verze a modifikace tanku, popr. uziti v armadach protivniku, mam pro vas stranku o ruskych T-34/85 se "schurzeny" - bohuzel pouze v rustine.


http://smallafv.nn.ru/gallery/Warlock_t34.html


Jsou tam dobre foto pro jistotu uvedu nektere z nich, co kdyby ta stranka zmizela Smile
T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#88166 Verze : 0
A jeste nejake Smile
T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#88167 Verze : 0
Něco nových a doplňujících informací k představným pancířům na T-34-85.
V roce 1944, bylo zaznamenáno 5% zásahů projektily „Faust“ a „Ofendorf“. Proto se tanky, ve frontových podmínkách, podle příslušného předpisu, zvláště před boji ve městech a osadách, improvizovaně opatřovaly ochranou proti „panzerfaustům“, tyto „ochrany“ se upevňovaly ve vzdálenosti 250 až 600 mm od vlastního pancíře korby a věže. Všechny tyto úpravy byly prováděny vlastními silami jednotek, nebo dokonce posádek, z kořistního materiálu a materiálu, který byl dostupný. [Tvořily je, tedy téměř výhradně, materiály z místních zdrojů, to znamená téměř cokoliv: „shützeny“ různých typů, odmontované ze zničené německé techniky „drátěnky“ z postelí, plotová pole, síta na písek -„katry“, rozličné plechy, křídla dveří a vrat (dřevěná i plechová), prkna, klády břevna, i pytle a bedny s pískem nábytek, prázdné kanistry a sudy, jakož i kořistní,výzbrojní a výstrojní materiál jednotlivých posádek to vše upevňované dráty, provazy, či přivařené v polních dílnách.]
Přestože statistika hovoří o zanedbatelném procentu ztrát způsobených kumulačními střelami, stejně jako o jejich neúčinnosti na vzdálenost vyšší než 100 m, Všichni tankisté - veteráni, kteří prošli boji v Evropě, Vám potvrdí, že „rozumný strach“ před „panzerfaustníky“ ukrytými na střechách a v horních patrech domů ospravedlní toto konání před očekávanými boji ve městech.
Vedle těchto improvizovaných ochran, existovaly i mnohem propracovanější varianty vznikající v praporech opravy techniky, či u jednotek, přičiněním ROTE a jejich výtvory jsou doloženy fotografiemi z Berlína, v tomto případě se jedná o slavné T-34-85 opatřené síťovými a drátěnkovými falšborty, jak nejméně tři kusy stojí u Brandenburské brány. V mnohých publikacích jsou vydávány za svépomocné úpravy, či dokonce kořist, ale podle nových fotografií je patrná jistá unifikace (která mimochodem zmátla mnohé badatele a modeláře), zajišťující v prvé řadě ochranu osádky, uloženou munici a nádrže.
Další fotografie pochází z Loun a ukazuje ohýbaný plát okolo věže a držáky přivařené na korbu, které mohly sloužit pro upevnění bočních plátů.
Je možno vysledovat ještě jeden způsob ochrany, využívající standardní „shürtzeny“, plné i „Thoma“, z PzKpfw IV či PzKpfw V a jejich derivátů, pro ochranu T-34-85, s využitím závěsů i prvků, této ochrany.
Širšího rozšíření se však představné pancíře na tancích T-34-85 během války nedočkaly.
Ale !!
T-34-85, byl schopný prorazit pancíř nejen tanků Panther a Tiger. I proto „byl respektovaný - ale přesnou ránu nevydržel.“ Stejně jako jeho starší bratr T-34(-76). Mezi německými tankovými posádkami se tradovalo: „Když T-34 na Tigra natrefí, složí svůj klobouk“ - tím byla myšlena věž T-34(-76) i T-34-85, která většinou po přesném zásahu vyletěla několik metrů do vzduchu, či odletěla v dál.
Například: V pondělí vyjel z továrny, v úterý byl na frontě a v neděli, v lepším případě procházel rukama příslušníků opravárenského praporu a v horším z něj byla jen kupa šrotu.
Průměrná životnost tanku T-34-85 byla pouze 7 dní!


Zde by byla na místě malá technologická poznámka. Z jara roku 1945, začaly sovětské válcovny vyrábět kvalitnější pancéřové platy a to hlavně díky dovezení „speciálních komponentů“ pro válcování pancéřové oceli ze Spojených států. Tyto „komponenty“ byly dodány v rámci půjčky a pronájmu na přelomu let 1943, 1944. Jejich vliv se projevil na lepší pancéřové ochraně tanků T-34-85, T-44, IS-2, IS-3 a dalších, v roce 1945. Díky tomu nebylo potřeba zvyšovat tloušťku pancířů korby, zvláště čela. (K těmto „komponentům“ a válcování jen tolik: USA dodaly do SSSR válcovací stolice a „náhradní válce,“ nejen do nich. proto již od T-34-85, vz.44/45, jsou i přídě svařovány natupo plát na plát, bez litých lišt a u IS-2, vz.44/45 i „lisované“ přídě vařené „na rybinu.“)


Poslední informace o ekranizaci tanků T-34, pocházejí ze závěrečných měsíců války. V tomto případě se však jedná o vynucený postup, protože německé jednotky začaly ve značné míře používat ruční protitankové zbraně „Faustpatron“, „Panzershrek“ a „Ofenrohr“, které probíjely pancíř všech tanků RA. To si žádalo neprodlenou odpověď.
V Nižněgorodském oblastním archivu uchovávají vzácné fotografie projektů závodu N°112, tanků T-34-85, opatřených ekrany.
V první variantě se jedná o tovární „boční ochranu“ půlválcového tvaru, kryjící munici uloženou ve věži a motorový i převodový prostor.
Druhá varianta předpokládá plnou ekranizaci boků korby a věže tanku. Obdobně jako u tanku T-34, s kanónem ráže 76 mm. Pro zabezpečení výhledu z velitelské věžičky, směrem dolů a z průzorů v bocích věže, byla v ekranech vytvořena okénka krytá ocelovou síťovinou. Jako alternativa se předkládala ještě jedna varianta, v tomto případě tvořily ochranu věže rámy, shodného tvaru jako ekrany v předešlém projektu, ale opatřené ocelovou síťovinou a doplněné o kulomet DT, v lafetě umístěné v zádi věže, po vzoru těžkých tanků řady KV a IS. Nad touto lafetou bylo možno instalovat ZIP bednu, sloužící také jako doplňková ochrana.
Další možnost ochrany zádě věže, představovalo nové umístění dalších náhradních článků pásů, navrhované závodem N° 112, jako standardní. Protože toto umístění ztěžovalo použití madla pro pěchotu, v jeho původní funkci, nebyl tento návrh oficiálně přijat, ale u vojsk se velmi často využíval. Články pásů byly zastrkovány přímo za ono madlo, ale s mezerou, protože většinou madlo umožňovalo použití pouze dvou článků s ozubem.
Některé z těchto úprav byly později skutečně použity. Bednu ZIP na zádi věže často nalezneme na tancích T-34, používaných Volksarmee NDR. Na tancích T-34-100, byl v těchto místech upevněn celý kus pásu. Doklady o výrobě či zkouškách prototypů takto upravených tanků, však archivy dosud nevydaly, takže nevíme zda vůbec existovaly. Obdobné varianty rozpracovávali i v závodě N° 183, ale v tomto případě nepřekročily prkna konstruktérů.
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#138508 Verze : 0
Přidávám jeden zajímavý snímek T -34/85 a sovětského Shermanu.
V pozadí jsou rakouské Alpy. Snímek vznikl pravděpodobně těsně po válce.
(Přiznávám, že jsem si ho "vypůjčil" ze stránek www.ww2incolor.com)
T-34/85 - Russian tank division; Sherman tank is visable, an example of Lend and Lease program

Russian tank division; Sherman tank is visable, an example of "Lend and Lease" program
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#170144 Verze : 0
T-34/85 na Fridrichově fotce je z 25. tankového sboru 13.armády 1.ukrajinského frontu. Postup sboru na českém území byl přes Žatec, Beroun na Lnáře. Zde se "postarali" o zbytky vlasovců, kterým část sboru odřízla u Nepomuku cestu k ústupu a zadržení generála Vlasova. Pravděpodobně je přímo tento tank zachycen na kresbě na obálce HPM č.4 (1998) a na kresbě zde www.hetzerdog.com .


srdce s kosočtvercem je symbol brigády
dvě vodorovné čáry jsou znakem 25.TS


zdroje:
www.arcig.cz
článek T-34 v pražské operaci (Tomáš Jákl) v HPM č.4-5. (1998/ročník VIII)
ISSN: 1210-1427
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#177937 Verze : 0
Zajímavé T34/85, věž je výrobní závod 183 Nižný Tagil a korba je závod 112 Gorký. Jde o jev běžný u strojů z poválečných oprav v ČR. tank je u mohyly na Dukle.
T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#178228 Verze : 0
Raritní T34/85 z Dukly.
1 - Na prvních třech snímcích (odspoda) je T34/85 zavod 112 Krasnoje Sormovo s kompozitní věží s oddělenýma hříbkama větrání na stropě věže. Jde (podle konzultací s odborníky - P.Štěpánek) ještě o válečnou výrobu (4/1945). Bojové druhoválečné snímky takové úpravy (oddělené větráky) jsem neviděl, ale údajně existují. Věž je velmi hrubý odlitek s až 1,5cm hlubokými nerovnostmi! Kola žebrovaná, pozdějšío provedení. na boku korby je několik tlustých svárů (po opravách?). tank má držáky dýmovnic MDŠ na zadním pancíři (v dobrém stavu v porovnání se stroji v Údolí smrti Crying or Very sad ) a tažné oko / závěs na zadním pancíři. Má na rozdíl od českoslovanské poválečné produkce silnější panty na zadním šikmém pancíři kryjící převodovku a zajímavě upravené (poválečné???) výfuky. Věž má v zadní části mírně větší sklon bočního pancíře než "klasické" věže. Uvádí se, že díky způsobu výroby byla prostornější a větší. Podle mě jde o jedinou česko-slovenskou (teda z pohledu výskytu) raritu.
2 - Stroj sestavený z korby závodu 112 (stejná jako u předešlého tanku) s věží Zavodu č.183 Nižný Tagil tzv. "zploštělou". Tank stojí na kraji lesa u cesty
3 - Stroj Stroj sestavený z korby závodu 112 (stejná jako u předešlých tanků) s věží poválečné Českoslovanské produkce!! Věž je hladká se zaoblenými rohy. Tank stojí v Nižnej Pisanej spolu se strojem s kompozitní věží. Výfuky má upraveny stejně jako "kompozitní" téčko! (Horní dva snímky)
Dolin
T-34/85 - Kompozitní věž

Kompozitní věž
T-34/85 - Detail rohu na spodní části věže

Detail rohu na spodní části věže
T-34/85 - Zadní část stroje s kompozitní věží

Zadní část stroje s kompozitní věží
T-34/85 - Korba 112 věž 183

Korba 112 věž 183
T-34/85 - Korba 112 a ČS věž

Korba 112 a ČS věž
T-34/85 - Korba 112 a ČS věž - zadní pohled

Korba 112 a ČS věž - zadní pohled
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#181217 Verze : 0
Něco málo o tanku T-34/85 "603" 3.tankového praporu 1.ČS samostatné tankové brigády


Stroj je přidělen jako součást 3tí zesílené čety šesté roty třetího praporu.
Osádka:


rtn. Karel Šerák
des. Michal Korkobec
svob. Jozef Ivanko
voj. Jozef Súlova
voj. Antonín Žid


Kamo
Bílá 603 je lemovaná tenkou černou linkou. V bojích byl 25.3.1945 několikrát zasažen. V poškozeném tanku zahynul velitel roty ppor. Andrej Romani. V bojích od Ostravské operace po statek Albertovec si posádka čet.Palička,Porazíka a des.Zámečníka připsala osm vítězství!



K věži a tanku
Jde o stroj závodu 112 Krasnoje Sormovo v Gorkém. Věž NENÍ!!! zploštělá jak je možná patrné z nekvalitních reprodukcí snímků. Jde o takzvanou kompozitní či někdy je věž označovaná jako „alternativní verze“ To že na boku vypadá jako „zploštělá“ vyvolává jakýsi stín či tmavá kamuflážní barva. Možné je také velmi hrubé technologické opracování povrchu. Podle polské T-34 Mýtická zbraň díl 2 (což je dle mě téčkařská (dvojkniha) kuchařka numero uno!!) se věž vyráběla od léta do podzimu roku 1944. Pravděpodobně ne v mnoha kusech! O tom že jde o tank ze „112“ svědčí i počet šroubů na zadním pancíři, dva velké panty (ne tři menší jak u zploštělých téček ze závodu 183 Nižný Tagil). Dalším důkazem je i závěs mezi tažnými háky na spodním šikmém pancíři vzadu!!! Tanky ze „112“ mají velké, nebo v porovnání s tanky ze „183“ větší pancéřové kryty převodů vzadu u hnacích kol!!! Navíc jsou u „112“ celé oblé, ne „hranaté“ jako u „183“. Tolik rozdíly!!!!


Dolin
T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 - Rozdíly obou druhů věží. 112 v pravo a 183 v levo

Rozdíly obou druhů věží. "112" v pravo a "183" v levo
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#184174 Verze : 0
Velice raritní T-34/85 na pomníku v Tiraspolu v Podněstersku. Velitelská věžička pravděpodobně poškozená (?), na věži není průzor nad pistolportem. Chybí i pancéřové hříbky ventilátorů.
Pro T-34/85 je zcela netypické použití pojezdů. Dva druhy celoocelových pojezdových kol s vnitřním odpružením - starší a novější verze (pozná se podle lemování odlehčovacích otvorů kola) .



Foto : Ivan Janko (SK)
T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#211864 Verze : 0
Jeden z tankov T-34/85 z múzea SNP v Banskej Bystrici (máj 2007)
T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#225629 Verze : 0
Druhý z tankov T-34/85 z múzea SNP v Banskej Bystrici (máj 2007)
T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#225630 Verze : 0
Několk tanků T-34/85 jsem odfotil nedávno v Rokycanech


1 - vrak korby T-34/85 vedle brány kousek na cestě
2 - pojízdná "85" s věží závodu č.112
3 - nepojízdný kus a motorem na statické ukázce
4 - vrak T-34/85 u zadní brány
T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#280201 Verze : 0
Pútač pri ceste niekde pri izraelskom motoreste.
T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#294757 Verze : 0
Tak taky přidám něaké to foto, je to z Polska, z přímořského města Kolobreg
T-34/85 - Motor

Motor
T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#295773 Verze : 0
Fotka z bývalé Jugoslávie, můj archiv.
T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#305101 Verze : 0
Při studiu stovek archivních foto z dubna a května 1945 (s tankem T-34/85) se mě povedlo na jedné fotografii identifikovat T-34/85 závodu č.112 s oddělenými větráky! Tímto tedy potvrzuji na 100% účast T-34/85 "modelové řady 1945" v květnu 1945 v tehdejším ČSR.


Jedná se o tento typ věže (viz foto)
T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#310396 Verze : 0
T-34 z Dargovskeho priesmyku.
vlastné foto
T-34/85 - Dargovský priesmyk 23.4.2010

Dargovský priesmyk 23.4.2010
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#356351 Verze : 0
T-34/85 ve zbarvení stroje velitele 1. československé tankové brigády v SSSR ("bílá 040", výrobní číslo 4120718) v podobě k 17. květnu 1945, kdy se tank zúčastnil slavnostní přehlídky Prahou; kasárna Přáslavice září 2010.
T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#371534 Verze : 0
T-34/85 vzor 1944
T-34/85 - zdroj:vlastní

zdroj:vlastní
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#450362 Verze : 0
T-34/85 podieľajúce sa Berlínskej operácii, máj 1945. Za povšimnutie stoja provizórne "Schürzen" na bokoch vozidla a veži, ktoré boli obrannou reakciou sovietov na hromadné používanie Panzerfaustov. Účelom tejto ochrany bolo priviesť kumulatívnu hlavicu Panzerfaustu k výbuchu ešte pred kontaktom s pancierom, čím došlo k oslabeniu vplyvu kumulatívneho paprsku na pancier vozidla.


zdroj: www.bundesarchiv.de
T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#535350 Verze : 2
Koristné T-34/85 v nemeckých službách.


zdroj: histomil.com
T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#536295 Verze : 1
S největší pravděpodobností jedna z prvních vyrobených "třicetčtyřek" ze závodu 183 Nižný Tagil.
Od sériových T-34-85 se liší velmi pečlivě odlitou věží, která se na první pohled jeví velmi hladká a je prosta všech pozdějších nálitků, nerovností a podobných technologických ústupků. I hrana zadního pancíře vany je sražená.
Exponát stojící před budovou Ústředníha muzea ozbrojených silv Moskvě.
T-34/85 - Celkový pohled na pravou stranu

Celkový pohled na pravou stranu
T-34/85 - Pravá strana věže

Pravá strana věže
T-34/85 - Zadní strana

Zadní strana
T-34/85 - Detail hrany pancíře

Detail hrany pancíře
T-34/85 - Celkový pohled

Celkový pohled
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#539028 Verze : 0
Detaily stroje
T-34/85 - Čelní strana věže.

Čelní strana věže.
T-34/85 - Detail povrchu pancíře

Detail povrchu pancíře
T-34/85 - Čelní pancíř

Čelní pancíř
T-34/85 - Blatník

Blatník
T-34/85 - Kola s šesti celými a šesti malými žebry.

Kola s šesti celými a šesti malými žebry.
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#539030 Verze : 0
Detaily
T-34/85 - Levá strana věže

Levá strana věže
T-34/85 - Detail věže

Detail věže
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#539031 Verze : 0
Zaujímavý námet na diorámu. Sovietsky T-34/85 s obrovským vencom od bojovníkov Červenej armády vezený na ruský vojenský cintorín v Port Arthure. Na transparente pod vencom je nápis ВЕЧНАЯ СЛАВА БОЙЦОМ ПАВШИМ В 1904 ЗА РУССКУЮ КРЕПОСТЬ ПОРТ АРТУР. (Večná sláva bojovníkom, ktorí padli v roku 1904 za ruskú pevnosť Port Arthur). Text pod týmto nápisom, kde je uvedené od koho je tento veniec, je žiaľ nečitateľný. September 1945, Lü-šun-kchou (Port Arthur), Čína. Autorom fotografie je sovietsky vojnový korešpondent denníka Pravda N. Finikov (Н. Фиников).


www.pravmir.ru

T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#548192 Verze : 4
Památník a muzeum Obrněného sboru, Latrun vlastní foto, 2017
T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#600858 Verze : 0
Památník a muzeum Obrněného sboru, Latrun vlastní foto, 2017
T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#600863 Verze : 0
Do jisté míry raritní stroje T-34-85 10. gardového tankového sboru (10. GTS). I před časem publikované fotky od kolegy Smola Petr jsou stroje 10. GTS. Na této fotografii (www.valka.cz) je dobře vidět číslo 225 a lze rozeznat i "skobu" pod bílým pruhem, znak 10. GTS.


Pravděpodobně se jedná o sesterský tank stejné "roty?" jako stroj 212.
T-34/85 - Stroj v popředí je zajímavý tím, že pravá strana boku korby je opravovanná (navařena pancéřová deska). Dva proužky na hlavni jsou označením praporu (zde druhého) v jedné z brigád (61 nebo 62) 10. GTS. V pozadí je vidět T-34-85 s falšborty/schurzeny i po boku korby. Stroje v pozadí mají na věžích pp. bojová jména. (foto: vlastní sbírka)

Stroj v popředí je zajímavý tím, že pravá strana boku korby je opravovanná (navařena pancéřová deska). Dva proužky na hlavni jsou označením praporu (zde druhého) v jedné z brigád (61 nebo 62) 10. GTS. V pozadí je vidět T-34-85 s falšborty/schurzeny i po boku korby. Stroje v pozadí mají na věžích pp. bojová jména. (foto: vlastní sbírka)
T-34/85 - T-34-85 1-23od 63. GTBr z 10. GTS. Jde o jeden ze tří strojů (1-23, 1-24, 1-25), který přijel jako průzkum na Klárov a který se zůčastnil známé přestřelky s Hetzery, při níž padl gardový poručík I.G. Gunčarenko. Tank je zajímavý tím, že jde o stroj složený z korby s oblým čelním trámcem (T-34-76?) a věže T-34-85 (závod 183). (foto: vlastní sbírka)

T-34-85 "1-23"od 63. GTBr z 10. GTS. Jde o jeden ze tří strojů (1-23, 1-24, 1-25), který přijel jako průzkum na Klárov a který se zůčastnil známé přestřelky s Hetzery, při níž padl gardový poručík I.G. Gunčarenko. Tank je zajímavý tím, že jde o stroj složený z korby s oblým čelním trámcem (T-34-76?) a věže T-34-85 (závod 183). (foto: vlastní sbírka)
T-34/85 - Kvalitnější foto tanku T-34-85 od (63GTBr?) 10.GTS (výše není jednotka určena) s inprovizovanou ochranou věže. Louny, květen 1945 (foto: vlastní sbírka)

Kvalitnější foto tanku T-34-85 od (63GTBr?) 10.GTS (výše není jednotka určena) s inprovizovanou ochranou věže. Louny, květen 1945 (foto: vlastní sbírka)
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#643776 Verze : 2

Diskuse

Hledám odborníka na téma T-34. Potřebuji zjistit čísla a přesné názvy výrobních továren tanku T-34. Z různých publikací jsem se dozvěděl velmi rozdílné názvy a někdy i číslování.
Já měl zato, že existovaly tyto továrny :
N.183 (Charkov)
N.183 (Nižný Tagil)
No.112 (Gorký)
No.174 (Omsk)
STZ (Stalingrad)
ČKZ (Čeljabinsk)
UZTM (Sverdlovsk)


Ale v nejnovější Militarii o T-34/76 je popiska k fotografii v následujícím znění :
Vyrobené tanky T-34 na železničních vagonech připravené pro expedování na frontu v továrně č.119 (Uralský závod na výrobu vagonů) V Nižném Tagilu


Dotaz:
V Nižném Tagilu ne/byl? závod 119. Pokud by se v popisce autor uklep z té 112 tak to je zase v Gorkém,....Navíc na "Urale" znám pouze ten UZTM což je zkratka pro Uralský Zavod Traktorovych Mašin,....Nižný Tagil měl číslo 183 (jedna z poboček továrny)
Tedy KDE SE NACHÁZELY A JAK SE PŘESNĚ JMENOVALY JEDNOTLIVÉ TOVÁRNY


- ----------


Výrobní továrny uvedeny ......s tím, že kanony, ekrany, motory a podobně dodávaly jiné závody (třeba ekrany Leningradský Zavod 28) a pod.
Např:
Závody pro výroby motorů
No.76
ČKZ (Čeljabinsk)
STZ (Stalingrad)
No.76
No.77



Dolin
Zdoroj : Neizvestnij T-34, Broněkollekcija
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#191814 Verze : 0
Nevím jestli se můžu zvát odborníkem a tak dávám k dobru jen to co jsem dosud zjistil:


K T-34 vz.41 až vz.44 (76mm)


Stalingradskyj Traktornyj Zavod „imeni F.F. Džeržinskovo“ N°5 STZ N°5
později známý jako „Traktorstroj“ či Stalingradskyj Tankovyj Zavod „Tankostroj“
vývoj : „Krasnoj (rudý) Putilovec“ >„Kirovskyj zavod“ N°5 > STZ N°5


[před T-34: konstrukce & výroba T-28, IT-28, T-29 a T-60]


vyráběl: celý tank T-34


Mariupolskyj metarulgičeskzj zavod „ imeni Iljiče“ MMZ
Mariupolský metalurgický závod jména „Iljiče,“(V.I.Lenina)
dříve v rámci utajení nazývaný Jižní pancéřový závod


[před T-34: vytížený „lodním programem“]


vyráběl: ohýbané prvky koreb a věží


Uralskij Zavod Tjažolovo Mašinostoěnija „ imeni Ordžonikidze“ N°9 UZTM N°9
Uralský závod těžkého strojírenství jména „Ordžonikidze“ Sverdlovsk
vývoj : sloučené evakuované závody N°9 + N°50, jako náhrada za STZ N°5, později,
po oddělení dělových cechů, jako samostatné zbrojovky, s původním označením N°9,
známý jako „Uralmaš“


[před T-34: vyráběl turbíny pro vodní elektrárny a válcovací stolice.]


vyráběl: celý tank T-34 - později SAU [SU-122, SU-85, SU-85M, SU-100 + prototypy + (SU-122P, SU-101 a SU-102)]


Zavod opitnogo mašinostrojenija „ imeni S.M.Kirova „ N°27 Leningrad
Závod zkušebního strojírenství jména „S.M.Kirova“
vývoj : Zavod opitnogo mašinostrojenija imeni S.M.Kirova N°185 > N°27
evakuován do Omska



výroba speciálních nástaveb a verzí [MT-34, MTU-34]


Čeljabinskyj „Kirovskyj“ Zavod ČKZ N°75
známý jako „Tankograd“
vývoj : Čeljabinskij Traktornyj Zavod ČTZ


[před T-34: Motory V-2 a tanky KV]


vyráběl: motor V-2-34, později jako náhrada za STZ N°5, celý tank T-34


Leningradskyj Kirovskyj Zavod N°92


vyráběl: kanóny L-11, F-34 a další.


Zavod „Barrikady“ Stalingrad


vyráběl: kanóny F-34


Zavod Narkomsudproma „ Krasnoje Sormovo “ N°112 Gorkij
Závod Národního komisariátu lodní výroby „Rudé Sormovo“ N°112
vývoj : N°95 > N°112


[před T-34: vytížený „lodním programem“]


vyráběl: celý tank T-34 a prototypy (SG-34)


Závod N°95 Gorkij


vyráběl: motor V-2


Zavod „ imeni K.E.Vorošilova “ N°174 Leningrad
vývoj : „Obuchovskij zavod“ > Mašinostrojitělnyj zavod „Bolševik“ > Samostrojitělnyj zavod N°174 imeni K.E.Vorošilova evakuován do Omska, část také do Nižného Tagilu


[před T-34: výroba T-26]


vyráběl: celý tank T-34


Zavod „ imeni K.E.Vorošilova “ N°174 Omsk
vývoj : zavod N°174 + zavod N°27 z Leningradu


vyráběl: celý tank T-34


Charkovskyj Parovozostrojitělnij Zavod „ imeni Kominterna “ ChPZ/ChTZ N° 183
Charkovský lokomotivní / trktorový závod, jména „Komintenu“ N° 183
vývoj : ChPZ > Charkovskyj Parovozostrojitělnij Zavod, > ChTZ > Charkovskyj Traktornyj / Tankovyj Závod

[před T-34: výroba T- 35]


vyráběl: celý tank T-34


evakuován do Nižného Tagilu


Uralskyj Traktornyj Zavod „ imeni Stalina“ UTZ N° 183 Nižnyj Tagil
vývoj : Uralskij Vagonostrojitělnij Zavod + evakuované: ChTZ z Charkova + Moskovskij Stankostrojitělnij zavod „imeni S. Ordžonikidze“ + část závodů „Stankolit“+ „Krasnyj Proletarij“ z Moskvy + N°174 z Leningradu


vyráběl: celý tank T-34


Stalingradskaja Volžskaja Sudověrfa N° 264
stalingradská Volžská loděnice


vyráběla: korby, věže a pancéřové prvky pro STZ N°5



A toto k T-34-85vz.43 až vz.58


Zavod opitnogo mašinostrojenija „ imeni S.M.Kirova „ N°27 Leningrad
vývoj : Zavod opitnogo mašinostrojenija imeni S.M.Kirova N°185 > N°27


výroba: speciálních nástaveb a verzí (MTU-34vz.44/45)


Charkovskyj Traktornyj Závod ChTZ N°75
vývoj : bývalý závod N°183, po osvobození, v srpnu 1943, obdržel N°75


opravoval tanky a vyráběl AT-45 + T-44


Závod Narkomsudproma „ Krasnoje Sormovo “ N°112 Gorkij
Závod N°112 Národního komisariátu lodní výroby „Rudé Sormovo“
vývoj : N°95 > N°112


vyráběl: celý tank T-34


Závod „ imeni K.E.Vorošilova “ N°174 Omsk
vývoj : zavod N°174 Lenigrad > zavod N°174 Omsk


vyráběl: celý tank T-34 + T-44


Uralskyj Traktornyj Závod „ imeni Kominterna“ UTZ N° 183 Nižnyj Tagil
vývoj : Uralskij Vagonostrojitělnij Zavod + evakuované: ChPZ z Charkova +Moskovskij Stankostrojitělnij zavod imeni S. Ordžonikidze + část závodů„Stankolit“+ „Krasnyj Proletarij“ z Moskvy + N°174 z Leningradu


vyráběl: celý tank T-34


„ ČKD Praha Sokolovo “ (dle N°183)


vyráběl: celý tank T-34


„ Stalinův závod “ Rudý Martin (dle N°183)


vyráběl: celý tank T-34


závod „ Bumar “ Lebedy (dle N°112)


vyráběl: celý tank T-34
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#191879 Verze : 0
Děkuji za info. Z toho usuzuji, že popiska v Militarii je zcela špatně!!
Dolin
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#191883 Verze : 0
Prosil bych a myslím že nejen já, ukázat tu vzácnou fotku.
Samo Krasnoje Sormovo, tedy závod N°112, tvrdí že tuhle variantu začali dělat až po skončení války v Evropě.
Dokonce ji někdy značí jako vz.46 a vz.45 je označován T-34-85 s jednodílným poklopem velitele. ?!?Shocked


Doplněno 3.7.09
Tak mně napadlo, jestli on na té vzácné fotce není T-34-85 vz.43, tedy s kanónem D5T od stejného výrobce (Krasnoje Sormovo N°112). První série totiž měly pouze jeden větrák (nejstarší těsně za vpřed posunutými poklopy, další - někdy značené jako 2.série, vzadu uprostřed, ostatní už měly dva). Tyto tanky se nezřídka dožily konce války, dokonce je měli ve stavu naši tankisti.
Na Tvé fotce je spíš zajímavé že se jedná o T-34-85K.
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#310443 Verze : 0
Ne není. Je to "klasická" 85tka,..zcela nový tank - komplet blatníky, ženijní nářadí, lana, nádrže a dokonce nazadu na věži srolovaná ta plachta.....stojí toho kolona za sebou a jen jeden je tento "hříbkovitý" - označení na věži vešichni stejné a jen rozdílné individuální čísla každé konkrétní mašiny. Kanony nejsou D-5T ale normální S-53.....
Dám sem alespoň výřez,..nebo tak něco,....zkusím dohodnout!
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#322633 Verze : 0
Zdravím všechny a popřeji hezkého dne. Chtěl jsem se zeptat, jelikož lepím i modely a T-34 mám opravdu rád, tak bych se zeptal ohledně již zmíněného číslování výrobních závodů. Na obalech těchto modelů jsou uvedeny stroje T34/76 CHTZ 1943 produkce a číslem No 149.
Další stroj mám také T34/76 z roku 1943 ale s železnými koly a závodem No 59.
Nedokázal jsem i tady na diskusích tato výrobní čísla závodů najít. Existují vůbec ?
Může mi prosím někdo něco o tom říci ?


Děkuji všem.
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#367532 Verze : 0
CHTZ je skratka Charkovský traktorový závod. Ale ten ukončil výrobu tankov v roku 1941 a dokumentáciu presunul do Stalingradského traktorového závodu. Sovietska armáda oslobodila Charkov v roku 1943, ale či bola továreň v stave hneď začať výrobu tankov netuším.
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#367547 Verze : 0
V Modeláři č.5/2010 je článek o T-34/76 vz.1942/43 a je tam i popsané co se kde vyrábělo.
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#367561 Verze : 0
Modeláře jsem jako naschvál přestal kupovat a teď je tam o T-34, no, dobrý, pokusím se to sehnat.
Právě hledám tyto informace, abych daný model nějak mohl ve vitrýně identifikovat, ale na krabicích je psaný závod 59, 149 a to právě ani v článcích nikde není. Název CHTZ je jasný, ale číslo No 159 tedy na krabici asi nesedí.
Jinak děkuji všem za informace. Díky
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#367568 Verze : 0
To ChTZ je ve skutečnosti kravina japonských a dalších západních výrobců. Mělo by to být ChKZ (to by ale asiat musel vědět jak se fabrika jmenovala) to Ch je od slova Chelyabinsk, nikoli Charkov. I když v roce 1943 v Charkově produkce běžela, ovšem nikoli pro RA, ale pro SS, tedy pro druhou stranu. V závodě se opravovaly tanky pro SS a to i T-34 (byly nasazeny třeba i u Kurska).
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#367571 Verze : 0
Koukal jsem tady i na ty nákresy věží na stánce 1 a ještě tam také pár kousků chybí, na modelech T-34/76 tam mát také nějaké věci, které tady na nákresech nejsou. Bylo toho asi ve výrobě trochu víc.
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#367573 Verze : 0
2 Colombo: Doporučuji knihu T-34/76 od MBI kolegů Štěpánka a Kopeckého,....zatím není nic přehlednějšího a lepšího!
-----------------------
Jinak (pokud by to někoho zajímalo) T-34/85 s tím zajímavým "schurzen" na věži s číslem "212" z fotografie na první stránce z Loun 1945 měla ten plech jen z jedné strany!!!


Další foto tohoto stroje jsem našel v jedné sadě na stroje v "povstalecké" Praze (asi 9. 5. 1945 či později). Stroj bezpečně identifikoval kolega D.Šolc.
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#371538 Verze : 0
Na těhle fotkách T-34-85, se mi zdá, jsou "falšborty" na věži z obou stran.
T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


T-34/85 -


URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#506010 Verze : 0

Citace - Dolin404 :


K věži a tanku
Jde o stroj závodu 112 Krasnoje Sormovo v Gorkém. Věž NENÍ!!! zploštělá jak je možná patrné z nekvalitních reprodukcí snímků. Jde o takzvanou kompozitní či někdy je věž označovaná jako „alternativní verze“ To že na boku vypadá jako „zploštělá“ vyvolává jakýsi stín či tmavá kamuflážní barva. Možné je také velmi hrubé technologické opracování povrchu. Podle polské T-34 Mýtická zbraň díl 2 (což je dle mě téčkařská (dvojkniha) kuchařka numero uno!!) se věž vyráběla od léta do podzimu roku 1944. Pravděpodobně ne v mnoha kusech! O tom že jde o tank ze „112“ svědčí i počet šroubů na zadním pancíři, dva velké panty (ne tři menší jak u zploštělých téček ze závodu 183 Nižný Tagil). Dalším důkazem je i závěs mezi tažnými háky na spodním šikmém pancíři vzadu!!! Tanky ze „112“ mají velké, nebo v porovnání s tanky ze „183“ větší pancéřové kryty převodů vzadu u hnacích kol!!! Navíc jsou u „112“ celé oblé, ne „hranaté“ jako u „183“. Tolik rozdíly!!!!

Podle dochovaných téček se vyráběly dva typy těchto věží. Jedna zploštělá bez nálitku kolem pistolportu jako u tanku 603 (na fotce není žádný stín)tvarově podobná věžím ze závodu 183 a druhá široká s nálitkem kolem pistolportu u některých tanků však byly tyto nálitky odstraněny(pravděpodobně autogenem).


Moje informace jsou čerpané ze stránek www.legion-afv.narod.ru. Jsou tam spousty fotek dochovaných strojů krásně seřazených do sloupků podle výrobních závodů. Nádherně nafocené detaily jenom prohlížet.



Vážený pane kolego,
dovolil jsem si sloučit text z dvou kolonek do jedné.


Moderátor Jiří Tintěra
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#527280 Verze : 0
To "daniel šín" před 3 lety - Jedná se Československou výrobu a asi bych to tím pádem neoznačoval jako model 1944. Má zcela novou věž Československé konstrukce lišící se od klasických válečných T-34 věží.
URL : https://www.valka.cz/T-34-85-t473#539027 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více