Renault FT

     
Název:
Name:
Renault FT Renault FT
Originální název:
Original Name:
Renault FT
Kategorie:
Category:
lehký tank light tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1917-DD.MM.1919 Société Anonyme des Usines Renault, Boulogne-Billancourt /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Automobiles M. Berliet SA, Vénissieux /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Société d'Outillage Mécanique et d'Usinage d'Artillerie, Saint-Ouen /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Société Anonyme des Automobiles Delaunay-Belleville, Saint-Denis /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1917-DD.MM.1919
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4516 (+ cca 313 kusov povojnovej produkcie v rokoch 1920-1930 - 225 pre francúzsku armádu a 88 pre export)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
65001) / 67002) kg 143301) / 147712) lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
41003) / 50004) mm 13 ft 5 ⅜ in 3) / 16 ft 4 ⅞ in 4)
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
1740 mm 5 ft 8 ½ in
Celková výška:
Overall Height:
2140 mm 7 ft ¼ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
435 mm 1 ft 5 ⅛ in
Šířka pásu:
Track Width:
340 mm 1 ft 1 ⅜ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa ? psi
Pancéřování:
Armour:
Korba:
vertikálne dosky - 16 mm
šikmé dosky - 8 mm
horizontálne dosky - 6 mm

Veža:
max. 16 mm (nitovaná)
max. 22 mm (odlievaná)
Hull:
vertical plates- 16 mm
oblique plates - 8 mm
horizontal plates - 6 mm

Turret:
max. 16 mm (riveted)
max. 22 mm (cast)
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Renault 18 CV (vodou chladený zážihový 4-valec objemu 4.536 cm3) Renault 18 CV (4 cyl., gasoline, water cooled, 4.536 ccm)
Výkon:
Power:
29 kW při 1500 ot/min 38.9 bhp at 1500 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
4+R 4+R
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
7,8 km/h 5 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
2-3 km/h 1.2-1.9 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
60 km 37 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
45 ° 100 %
Boční náklon:
Side Slope:
30 ° 67 %
Překročivost:
Trench Crossing:
1,353) / 1,84) m 53 in3) / 71 in4)
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,6 m 24 in
Brodivost:
Fording Depth:
0,7 m 28 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
1x guľomet Hotchkiss Mle. 1914 kalibru 8 mm (4.800 nábojov)
alebo
1x kanón Puteaux SA 18 kalibru 37 mm (237 nábojov)

FT modifié 31:
1x guľomet MAC kalibru 7,5 mm
1x machine gun Hotchkiss model 14 cal. 8 mm (4.800 rounds)
or
1x cannon Puteaux SA 18 cal. 37 mm (237 rounds)

FT model 31:
1x machine gun MAC cal. 7,5 mm
Vedlejší:
Secondary:
- -
Uživatelské státy:
User States:
























































Poznámka:
Note:
1)Tank s guľometnou výzbrojou.
2)Tank s kanónovou výzbrojou.
3)Tank bez opornej ostruhy.
4)Tank s opornou ostruhou.
1)Tank with machine gun.
2)Tank with cannon.
3)Tank witout tail.
4)Tank with tail.
Zdroje:
Sources:
Francois Vauvillier - The encyklopedia of French tanks and Armoured vehicles 1914-1940, Histoire & Collections, vydané v roku 2014, ISBN: 978-2-35250-322-4
Vladimír Francev - Renault FT Tank zakladatel a jeho služba v Československu, Jakab publishing, Armáda č. 3, rok vydania 2019, ISSN: 2571-3639
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#580944 Verze : 1
Renault FT v brazílskej armáde
Brazílska armáda získala v roku 1921 celkovo 12 nových tankov z produkcie továrne Delaunay-Belleville. Päť tankov bolo vyzbrojených 37 mm kanónom Puteaux, päť tankov bolo vyzbrojených guľometmi Hotchkiss (v Brazílcami používanom kalibri 7 mm), jeden tank mohol zamieňať výzboj kanón Puteax - guľomet Hotchkiss a bol určený pre veliteľa jednotky a posledný tank bol vo verzii TSF (télégraphie sans fil - rádiový). Renault FT TSF bol určený len na komunikáciu francúzskej vojenskej misie, ktorá mala doraziť až v nasledujúcom roku, na pomoc pri reštrukturalizácii národných síl (brazílskej armády).
Zaujímavosťou je to, že tieto tanky boli dodané veliteľovi brazílskej vojenskej misie v Paríži v 5/1919 a do Brazílie dorazili začiatkom roka 1920. Boli uložené v 1. pešom pluku (1a Regimento de Infantaria) v Rio de Janeiro a zostali tam až do 28.9.1921, keď boli doručené novovznikajúcej jednotke.
Dekrétom 15.235 z 31. decembra 1921 bola vo Vila Militar v Rio de Janeiro (vtedy federálny okres) oficiálne vytvorená jednotka Companhia de Carros de Assalto, čím sa Brazília stala priekopníkom v používaní obrnených zbraní v Južnej Amerike.
Organizácia jednotky bola v predstihu ešte pred oficiálnym založením (neoficiálne vytvorenie jednotky 26.5.1921) a veliteľom jednotky sa stal kapitán José Pessoa Cavalcanti de Albuquerque.
3.11.1921 sa uskutočnilo prvé tankové cvičenie v spolupráci s vojenským letectvom v Rio de Janeiro na zalesnenom kopci vo Vila Militar. Jeho prvé verejné vystúpenie sa uskutočnilo 25.8.1922, keď celá jednotka vystúpila v Campo de São Cristóvão, Rio de Janeiro. Jej prvé operačné pôsobenie v krajine sa uskutočnilo počas revolúcie v roku 1924, keď bola táto rota poverená obsadením mesta São Paulo po stiahnutí povstaleckých síl z tohto mesta.
Jednotka bola 18.5.1925 premenovaná na Companhia de Carros de Combate. O dva mesiace neskôr boli zvyšky jednotky operatívne nasadené v dôsledku vypuknutia konštitucionalistickej revolúcie uskutočnenej v São Paule 9.7.1925. Stojí za zmienku, že niektoré tanky boli opravené v Engenho de Dentro Railway Workshop v Rio de Janeiro, kde model Renault FT TSF prešiel renováciou, ale nebol uvedený do prevádzky ako ostatné tanky. Tieto tanky (pravdepodobne v počte šesť kusov) sa používali samostatne alebo vo dvojiciach v niektorých sektoroch, kde prebiehali boje medzi povstaleckými jednotkami a lojalistami. Poslúžili na udržiavanie mostov, útoky na guľometné hniezda a na horských miestach ako je hranica Minas Gerais so São Paulo. Tanky neboli vhodné na použitie v meste a ich nasadenie nebolo rozhodujúce v tomto konflikte.


Dekrétom 20.986 z 21.1.1932 bola jednotka z dôvodu zastaralosti a poruchovosti tankov zrušená. Vozidlá boli presunuté k Ecola de Infanteria (škola pre pechotu). 22.4.1935 bola v rámci tejto pechotnej jednotky vytvorená Seção de Carros-de-Combate no Batalhão de Guardas (sekcia bojových vozidiel v gardovom prápore). Pôvodný zámer kapitána José Pessoa Cavalcanti de Albuquerque implementovať tanky do štruktúr brazílskej armády boli priekopnícke, no tanky Renault FT už v čase zaradenia do výzbroje brazílskej armády neboli ideálne a dá sa povedať, že boli zastaralé. Okrem toho ich údržba bola problematická.
Implementáciu tankov do brazílskej armády prevzal ďalší kapitán Carlos Flores de Paiva Chaves, ktorý stál za vytvorením novej obrnenej jednotky "Esquadrão de Auto Metralhadoras do Centro de Instrução de Motorização e Mecanização" (25.5.1938). Posledných päť tankov Renault FT pôsobilo v čate "Pelotão de Carros-de-Combate do Centro de Instrução de Motorização e Mecanização", ktorá bola súčasťou vyššej jednotky "Esquadrão de Auto Metralhadoras do Centro de Instrução de Motorização e Mecanização". Staré Renaulty doplňovali jednotku vyzbrojenú talianskými tančíkmi Fiat-Ansaldo CV-3 35 II, na ktoré sa zameral brazílsky záujem vybudovať brazílske obrnené sily.
Dekrét č. 4.130 z 26.2.1942 nariadil vytvoriť z čaty Renaultov školnú rotu (Companhia Escola de Carros de Combate). To bola konečná pre tieto zastaralé tanky. Ich miesto nahradila moderná tanková technika z USA (M3 Stuart a M4 Sherman).
Pokiaľ mám správne informácie, tak v Brazílii sa na rôznych miestach nachádza celkovo sedem Renaultov1).


Jednotlivé tanky niesli brazílske pomenovania vychádzajúce z historických bojov Brazílie so susediacimi štátmi. Tieto pomenovania boli napísané v embléme jednotky, ktoré sa nachádzali na zadnej časti korby (na oboch stranách).


Pomenovania jednotlivých tankov v Companhia de Carros de Assalto

Pomenovanie
Zdroj pomenovania
Typ veže
Výzbroj
Poznámka
Avahy
Vojna v Paraguai
Renault
guľomet Hotchkiss kalibru 7 mm

Humayta
Vojna v Paraguai
Renault
guľomet Hotchkiss kalibru 7 mm

Colonia dos Dourados
Vojna v Paraguai
Renault
guľomet Hotchkiss kalibru 7 mm

Ytororo
Vojna v Paraguai
Renault
guľomet Hotchkiss kalibru 7 mm

Caseros
kampane v rokoch 1851/52
Renault
guľomet Hotchkiss kalibru 7 mm

Forte de Coimbra
Vojna v Paraguai
Berliet
kanón Puteaux kalibru 37 mm

Riachuelo
Vojna v Paraguai
Berliet
kanón Puteaux kalibru 37 mm

Tuiuty
Vojna v Paraguai
Berliet
kanón Puteaux kalibru 37 mm

Campina da Taborda
Bitka pri Guararapes
Berliet
kanón Puteaux kalibru 37 mm

Guararapes
Bitka pri Guararapes
Berliet
kanón Puteaux kalibru 37 mm

Palmares
Bitka pri Guararapes
Berliet
Puteaux alebo Hotchkiss

Ypiranga
nezávislosť
TSF
žiadna




Výrobné čísla brazílskych Renault FT

Výrobné číslo
Typ veže
4263
Berliet
4370
Berliet
4374
Berliet
4376
Berliet
4377
Berliet
68304
TSF
68306
Renault
70369
Renault
?
Berliet
?
Renault
?
Renault
?
Renault



Bastos, Expedito Carlos Stephani - Renault FT-17 O Primero Carro De Combate do Exército Brasileiro, kolekcia Blindados no Brasil número 1, rok vydania 2011, ISBN: 978-85-62342-05-9
www.armasnacionais.com
1)http://the.shadock.free.fr/Surviving_Panzers.html

Renault FT -


Renault FT -


Renault FT - Sao Paulo 1924

Sao Paulo 1924
Renault FT -


Renault FT -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#713047 Verze : 22
Renault FT v československej armáde
Prvou požiadavkou na kúpu týchto tankov je depeša veliteľa východnej skupiny československých vojsk francúzskeho generála Hennocque zo dňa 3.7.1919 v súvislosti s bojmi proti Maďarským boľševickým vojskám. V depeši poslanej z Košíc do Prahy požadoval dodanie dvoch rôt Renault FT, v každej malo byť 15 tankov plus jeden záložný. Tanky vraj mali byť 8.7.1919 prostredníctvom francúzskej vojenskej misie objednané, no nič sa neudialo. Snaha získať i menší počet týchto tankov (6 kusov) na základný výcvik vyšla naprázdno. Opakovaná snaha z konca roka 1919 získať 12 tankov Renault FT mala rovnaký koniec. Francúzi z rôznych, pravdepodobne obchodných dôvodov argumentovali, že voľné tanky nie sú k dispozícii. Medzitým zvýšili cenu tanku z 60.000 frankov na 80.000 frankov. Snahy o získanie týchto tankov nepoľavovali a v 1/1920 bola táto téma opätovne prerokovávaná. Požiadavka na dva kanónové a štyri guľometné tanky nebola akceptovaná. Súhlasné stanovisko na dodávku tankov bolo predložené 22.5.1920, no cena sa opäť navýšila na 100.000 frankov za tank. V 6/1920 bola na kúpu tankov vyčlenená suma 3 240 000 Kč, no už o mesiac neskôr bol armádny rozpočet skrátený o tretinu a tak bola táto snaha opäť zmarená. Neustála požiadavka armády na získanie aspoň nejakého tanku bola Ministerstvom financií vypočutá a 21.12.1920 bola vyčlenená suma 1 132 000 Kč na kúpu dvoch tankov, ktorých cena sa v 2/1921 opäť zvýšila na 120.000 frankov. Tanky boli k dispozícii a k realizácii obchodu tak už nič nebránilo. Nakoniec sa cez finančné a byrokratické problémy podarilo vyslať por. Františka Bergera, ktorý bol okrem iného poverený prejednať objednávku jedného kanónového tanku. Konečné jednania a prevzatie tanku prebehlo až v 1/1922. Pre kvalitnú prípravu jednotiek však bolo potrebné zadovážiť tanky aspoň pre jednu čatu, ktorú mala tvoriť pätica tankov. Snaha o zakúpenie ďalších štyroch tankov pokračovala a objednávka bola uzatvorená 31.1.1923. Nasledovali mesiace čakania na vybavenie objednávky. Štvorica tankov konečne dorazila do Milovíc dňa 30.6.1923.
Na základe diskusií vojenských činiteľov padol návrh na dokúpenie jedného kanónového veliteľského tanku a jedného rádiového tanku Renault TSF. Tieto tanky boli na príkaz ministra národnej obrany objednané 15.12.1923. Tanky dorazili 30.6.1924. Ich celková cena vrátane poplatkov, poistného a dopravy stála armádu 232.403 frankov.
Tanky Renalt FT boli včlenené do cvičnej roty novovytvoreného práporu útočnej vozby (7.6.1922) sídliaceho v Miloviciach. Po reorganizácii k 1.9.1925 boli tanky včlenené do tankovej čaty 1. roty obrnených automobilov. K 1.10.1930 boli tanky presunuté do 2. roty obrnených automobilov.
15.10.1933 bol prápor povýšený na pluk útočnej vozby, kde tanky tvorili 3. rotu ľahkých tankov. Intenzívny výcvik a nedostatok tankov bol príčinou vzniku makiet tohoto tanku, ktoré výpĺňali nedostatočné počty.
Celkovo tak československá armáda obdržala štyri kanónové tanky, dva guľometné a jeden rádiový tank. Tanky dostali číselné označenie 51-57, ktoré v 12/1932 nahradili policajné evidenčné čísla 13.006 - 13.012.
Výzbroj guľometných tankov pôvodne tvoril francúzsky ťažký guľomet Hotchkiss Mle. 1914. Podľa výnosu MNO z 28.3.1929 boli tieto guľomety nahradené domácimi guľometmi vz.7/24. Na základe dochovaných fotografií je zrejmé, že sa podľa potreby kanónové tanky prezbrojovali guľometmi. V rokoch 1927 - 1929 prešli tanky generálnymi opravami v autozbrojovke Praha-Vršovice. Posledný opravený tank bol dodaný 11.3.1929. Československé továrne obdržali povolenie vyrábať niektoré náhradné diely. Zaujímavosťou je výroba náhradných článkov pásov firmou Breifeld-Daněk. Tá 12.4.1928 dodala 150 článkov mierne pozmenenej konštrukcie styčnej plochy pásu. Bolo identické ako u Kolohousenky KH-60.


V roku 1934 začala armáda preberať prvé tanky československej výroby, konkrétne LT vz.34. V roku 1934 tak doplnili stav 3. roty tieto nové československé tanky v počte šesť kusov.
Postupné dodávky LT vz.34 do pluku útočnej vozby odsunuli staré a opotrebované Renaulty k sporadickým cvičným úlohám. S vyradením tankov sa rátalo v roku 1934, no vyradené boli len niektoré.
Prvým vyradeným tankom bol tank č. 13.009, ktorému praskol blok motora. Použiteľné súčiastky poslúžili na údržbu zvyšných tankov. Jeho veža sa použila na tanku 13.012 (rádiový). Tento rádiový tank bol zbavený svojej krabicovej nadstavby, ktorá bola uskladnená. Na jej miesto sa namontovala veža z 13.009.
3.10.1935 boli zrušené dva tanky evidenčných čísel 13.007 a 13.011. Tanky opäť poslúžili ako zdroj náhradných dielov pre zvyšné tanky.
27.4.1936 bol zrušený tank evidenčného čísla 13.010. Tank nebol rozobratý, ale stala sa z neho statická cvičebná pomôcka zaradená do stavu inštrukčnej roty Učilišťa útočnej vozby. Zvyšné tanky slúžili k výcviku tankových vodičov.
Konca Československej republiky dňa 15.3.1939 sa dočkala trojica pojazdných tankov (č. 13.006, 13.008 a 13.012), ktoré boli následne nemeckými vojskami zabavené a odoslané do nemeckých kasární. Rovnaký osud čakal i nepojazdný tank č. 13.010 z Učilišťa útočnej vozby vo Vyškove. Ich konečný osud nie je známy.



Vojenské číslo
Policajné evidenčné číslo
Číslo kmeňového listu
Dátum dodania
Dátum vyradenia
Poznámka
51
13.006
17
1. - 2. 1922

Kanónový tank
52
13.007
19
30.6.1923
3.10.1935
Guľometný tank
53
13.008
20
30.6.1923

Kanónový tank
54
13.009
21
30.6.1923
31.8.1933
Kanónový tank
55
13.010
22
30.6.1923
27.4.1936
Guľometný tank
56
13.011
30
30.6.1924
3.10.1935
Kanónový tank
57
13.012
31
30.6.1924

TSF - rádiová verzia



Přehled útočné vozby Renault FT


Vladimír Francev - Renault FT Tank zakladatel a jeho služba v Československu, Jakab publishing, Armáda č. 3, rok vydania 2019, ISSN: 2571-3639
www.facebook.com
www.ebay.de

Renault FT - Po zrušení opotrebovaného Renault FT 17 ev.č. 13.009 v 8/1933 bola veža tohoto zrušeného tanku presunutá na tank ev.č. 13.012. Táto zmena bola prevedená v snahe o zachovanie potrebného počtu bojových tankov.

Po zrušení opotrebovaného Renault FT 17 ev.č. 13.009 v 8/1933 bola veža tohoto zrušeného tanku presunutá na tank ev.č. 13.012. Táto zmena bola prevedená v snahe o zachovanie potrebného počtu bojových tankov.
Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -



Web autora : https://www.facebook.com/photo?fbid=685378056952977&set=a.461801755977276

URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#634932 Verze : 21
Protože Renaultů FT je opravdu zachováno v řadě exemplářů, povedlo se mi jeden z nich vyfotit s řadou detailů. Všimněte si, že řidič sedí vlastně na podlaze a zády se opírá o pás, který zde leží z části na zemi. Tento tank byl v rámci modernizací přezbrojen kulometem Reibel a proto má na bocích pod věží uloženy zásobníky pro tuto zbraň.


Vlastní foto

Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#313240 Verze : 3
Další detaily ukáží zadní část tanku a jeho "chvost", tedy konstrukci, která prodlužovala délku stroje a umožňovala mu překračovat širší zákopy. Konstrukci šlo odklopit aby bylo možno tank startovat zvenčí klikou, případně celou sejmout pro přepravu například po železnici.


vlastní foto

Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#313241 Verze : 1
Další detaily. Krom první jsou to fotky na stroj v původním stavu z pařížského muzea v Invalidovně. Je vidět pozorovací štěrbina řidiče, uzavření přídě, vnitřní část kol a další detaily.

Vlastní foto

Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#313242 Verze : 1
Zmiňovaný exemplář z Invalidovny.

Vlastní foto

Renault FT - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#313257 Verze : 1
www.webmatters.net



Poznámka
Redakčně upravil moderátor Jiří Tintěra

Renault FT -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#319175 Verze : 1
Vlastní foto

Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#379402 Verze : 1
Ide o cvičný tank s prvým typom odlievanej veže (celková produkcia veží - 117 kusov). Tento tank zo 150 kusovej série určenej len na cvičné použitie je vyrobený z nepancierovanej ocele. Ak je sériové číslo správne, tak ide o 16. sériový tank. Veža a čelný pancier korby sú odlievané.
Jediný dochovaný tank z tejto série je vo vojenskom múzeu v Bovingtone.


Francois Vauvillier - The encyklopedia of French tanks and Armoured vehicles 1914-1940, Histoire & Collections, vydané v roku 2014, ISBN: 978-2-35250-322-4
©Radek Havelka






URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#380434 Verze : 6
Polské Renaulty FT z roku 1919 - vpředu stroj vyzbrojen kulometem, vzadu tři stroje vyzbrojené děly.
Renault FT -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#101215 Verze : 1
Soustředění polských tanku u Dvinska.
Renault FT -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#101218 Verze : 0
...
Renault FT -


Renault FT -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#41750 Verze : 1
Američtí vojáci se vezoun na tancích FT směrem k frontě v Aragonském lese v průběhu tzv. stodenní ofenzívy, 26.9.1918.
Renault FT - https://www.theatlantic.com/photo/2014/04/world-war-i-in-photos-technology/507305/

www.theatlantic.com
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#582188 Verze : 1
No pro změnu něco z WWI (jde o pohlednici z roku 1918)
Renault FT -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#101222 Verze : 0
Kresba prierezu tankom.
Renault FT -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#172498 Verze : 0
ešte pár obrázkov
Renault FT -


Renault FT -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#113835 Verze : 0
foto
Renault FT -


Renault FT -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#113834 Verze : 0
Tanky prezbrojované od r.1931 8 mm guľometom Reibel namiesto guľometu Hotchkiss boli označované ako FT 31.


Poopravím tento mylný text:
Tanky prezbrojované od 7,5 mm guľometom Reibel MAC 31 namiesto pôvodného guľometu Hotchkiss neboli označované ako FT 31. Tanky si zachoval svoje originálne označenie. Plány na prezbrojenie vznikli v roku 1928, skúšky s modifikovanou vežou (nový štít pre nový guľomet) začali v roku 1932. V roku 1933 vznikla objednávka na 1.000 nových guľometov a nových štítov pre guľomet. Skúšky boli ukončené v roku 1934 a prezbrojenie mohlo začať.


Francois Vauvillier - The encyklopedia of French tanks and Armoured vehicles 1914-1940, Histoire & Collections, vydané v roku 2014, ISBN: 978-2-35250-322-4
Korekcia: brano

Renault FT -


URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#113833 Verze : 2

Diskuse

Vážení,
před šesti léty objevili američtí vojáci tanky FT na jednom afgánském vrakovišti. Lze předpokládat, že tanky původně patřily Britskému expedičnímu sboru a v roce 1919 se účastnily třetí afgánsko-britské války.
Se souhlasem afgánské vlády Američané odvezli dva tanky FT z kandahárského depozitu a letecky přepravili do USA. V Pattonově muzeu byl jeden z nich rekonstruován a vystaven v expozici jako FT-18 (neoficiální označení pro FT s věží Berliet).
Obdobně postupovali i Francouzi, kteří si také odvezli dva afgánské tanky FT.


mailer.fsu.edu
https://svsm.org/gallery/ft-17/
https://the.shadock.free.fr/Surviving_FT-17.pdf
https://www.4600n200e.com/4436/index.html
https://www.afrikakorps.org/frenchafvcolors.htm
www.armorfortheages.com
www.cmvmag.co.uk
https://www.com-central.net/index.php
www.defendamerica.mil
www.drostrup.com
www.mapleleafup.org
www.ww2f.com
https://www.youtube.com/watch?v=03nuZk-vbD8

Renault FT - Dobový snímek asi z konce dvacátých let.

Dobový snímek asi z konce dvacátých let.
Renault FT -


Renault FT -


Renault FT -


Renault FT - Kamion odváží z vrakoviště FT na letiště.

Kamion odváží z vrakoviště FT na letiště.
Renault FT - FT v útrobách letounu C-17.

FT v útrobách letounu C-17.
Renault FT - FT v depozitu Pattonova muzea.

FT v depozitu Pattonova muzea.
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#324650 Verze : 3
Jo, kdysi jsem na tyhle fotky z afgánského vrakoviště také narazil a lámal si hlavu, jak se tam asi dostal. Přeci jen je to docela dálka. Je opravdu dost možné, že se tam dostali při té příležitosti jak je zde popisováno. Také mě přijde dost divné, že i když byl TALIBAN vyzbrojen mnohdy velice zastaralou výzbrojí, tak mu muselo bejt zcela jasné, že s tímhle se opravdu už nechytá a ani nikdy nechytne Smile Takže tyhle Renaulty sám nesešrotoval... Každopádně by to byla moc velká škoda! Je také veliká škoda, že v našem VHU v Lešanech takovejhle exponát ještě nemáme :-/ Třeba se ho ale v budoucnu podaří sehnat. Jednalo by se zcela určitě o 1. prvoválečnej tank v ČR. Jinak celkově na tank Renault FT-17 se dívám jako na svou dobu nepřekonatelnou a pokrokovou záležitost. Přeci jen ten tvar už hodně připomínal tanky z pozdějších období. Hlavně věž otočná o 360° byla úplnou a zcela pokrokovou novinkou.
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#433780 Verze : 1
Podobných vrakovísk je v Afganistane minimálne zopár desiatok. Okrem toho nikdo netvrdil že tie tanky boli vo výzbroji Talibanu - je otázne či oficiálne miesta o týchto vrakoch vedeli (na skládke boli určite niekoľko desaťročí).


Čo sa týka zošrotovania - ako ich mali ešte viac zošrotovať? Už podľa fotiek je to skôr šrot, ako technika. Afganistan v časoch Talibanu nebolo povojnové Československo, ktoré vyrábalo na obyvateľa niekoľko desiatok ton ocele ročne (kde špeciálne skupiny behali po krajine a vyťažovali vraky bojovej techniky - menej poškodené na repasáciu, moc poškodené rovno do hutí). Je otázne či Afganistan v období vlády Talibanu dokázal vôbec vyrábať nejakú oceľ (nepodarilo sa mi nájsť štatistiky z čias Talibanu, všetko je o pokuse obnoviť (alebo začať) výrobu ocele so zahraničnou pomocou z domácich ložísk železnej rudy po roku 2001). A aj keby nejakú oceľ vyrábal - podľa množstva dostupných vrakovísk a toho čo tam je asi neriešili prepravu vrakov cez polovicu štátu.


Osobne si myslím že Afganistan nejako veľa ocele nevyrábal nikdy (alebo ju vyrábal najmä z vyťaženej železnej rudy, bez oceľového šrotu), inak by tie tanky pravdepodobne zlikvidovali už počas predchádzajúcich vlád - či už v časoch kráľovstva, alebo počas pseudodemokratických a socialistických vlád pred nástupom Talibanu.
URL : https://www.valka.cz/Renault-FT-t595#433834 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více