T-38 (T-38M2)

Т-38 (Т-38М2)
     
Název:
Name:
T-38 (T-38M2) T-38 (T-38M2)
Originální název:
Original Name:
Т-38 (Т-38М2)
Kategorie:
Category:
tančík tankette
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.1939 Státní svazový závod č.37 S. Ordžonikidze, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1340 (obou verzí/both versions)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1936
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
3300 (3800) kg 7275 (8378) lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
3780 mm 12 ft 4 ¾ in
Délka korby:
Hull Length:
3780 mm 12 ft 4 ¾ in
Celková šířka:
Overall Width:
2330 mm 7 ft 7 ¾ in
Celková výška:
Overall Height:
1630 mm 5 ft 4 ⅛ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
300 mm 11 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
200 mm 7 ⅞ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,44 (0,5) MPa 63.82 (72.52) psi
Pancéřování:
Armour:
nýtované, svařované, ocelový válcovaný plech
korba - čelo, boky, záď - 9 mm, strop - 6 mm, dno- 4 mm
věž - čelo, boky, záď - 9 mm, strop - 6 mm
riveted, welded, steel rolled plate
Hull - front, sides, rear - 9 mm, ceiling - 6 mm, 4 mm, bottom
Turret - front, sides, rear - 9 mm, ceiling - 6 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
GAZ-AA, řadový, zážehový vodou chlazený čtyřválec, 3 300 cm3
(GAZ-M1, řadový, zážehový vodou chlazený čtyřválec, 3 300 cm3)
GAZ-AA, serial, gasoline, water cooled, four-cylinder, 3300 cm3
(GAZ-M1, serial, gasoline, water cooled, four-cylinder, 3300 cm3)
Výkon:
Power:
29,4 kW při 2200 ot/min
(36,8 kW při 2800 ot/min)
39.4 bhp at 2200 rpm
(49.3 bhp at 2800 rpm)
Převodové ústrojí:
Transmission:
mechanická převodovka 4+1 GAZ-AA (GAZ-M1), rozvodka na lodní šroub, 2 x boční gearbox mechanical 4+1 GAZ-AA (GAZ-M1), the propeller adapters, 2 x side
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
40 (46) km/h 25 (29) mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
220 km 137 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 (33) ° 67 (73) %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
1,5 m 59 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,5 m 20 in
Brodivost:
Fording Depth:
plovoucí floating
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
1x 7,62 mm DT, 1512 nábojů 1x 7.62 mm DT, 1512 rounds
Vedlejší:
Secondary:
- -
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
165 vozidel s radiostanicí 71-TK-1
palivová nádrž 115 l
rychlost plavby - do 6 km/h
údaje v závorce platí pro verzi M2
165 car radio with 71-TK-1
fuel tank 115 l
floating speed - up to 6 km/h
figures in brackets apply to the version of the M2
Zdroje:
Sources:
PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
BARJATINSKIJ, M.: Amfibii Krasnoj Armii, Bronětěchnika 1/2003, Modělist-Konstrukťor, Moskva
URL : https://www.valka.cz/T-38-T-38M2-t6530#368985 Verze : 1
T-38 - vývoj a popis


T-37 sjížděl z výrobní linky pouze rok a továrny č.37 v Moskvě a č.185 v Leningradě již pracovaly na stroji, který by tohoto něšťastníka nahradil. Tank byl označen T-43, ale obě konstrukce byly armádou odmítnuty. Když stejně dopadly i další prototypy, TŠ (tank Šitnikova - tov. č.37) a TM (GAZ, Gorkij), padlo rozhodnutí - odstranit největší nešvary "Třicetsedmičky" a zařadit ji do výzbroje jako T-38.


Vznikl tak přepracovaný stroj se sníženou a rozšířenou korbou, sníženým těžištěm a v některých částech mírně zesíleným pancířem. Přední hnací kolo bylo posunuto dopředu a vzdálenost podvozkových vozíků se mírně zvětšila. Tato úprava umožnila použití delšího pásu, čímž se zvětšila styková délka s podkladem z 1 570 na 1 800 mm, tím klesl specifický tlak a zvětšila se podélná stabilita. Rozšíření korby také zklidnilo tank při plavbě. Osádka si vyměnila pozice, řidiči kryla hlavu nástavba s hranatým tvarem umístěná vpravo a velitel měl stanoviště ve věži s kulometem DT vlevo. Věže se používaly dvou typů, starší s kónickým tvarem stropu (Podolsk) a novější s rovným, vpředu zkoseným stropem (Ižorsk). Motor a převodovka zůstaly u prvních sérií totožný s T-37, později se montovaly motory typu GAZ-M1 se zvětšeným výkonem. Boční spojky s brzdami byly již umístěny v korbě vozidla a zapínání pohonu šroubu mohlo být provedeno bez zastavení.


Největší část vozidel byla předána DRRA v roce 1936 - 1 046 kusů. V roce 1937 byla vyrobena série velitelských tanků s radiostanicí a rámovou anténou. Dále byly zkoušeny prototypy T-38M a T-38M1 s planetovým řízením, plamenometný tank a samohybné dělo SU-45 s PT vz.1932 ráže 45 mm na podvozku T-38. Tyto konstrukce zůstaly v jednom kusu. V roce 1938 nebylo vyrobeno žádné vozidlo a o rok později posledních 112 kusů.


Tanky T-38 sloužily společně se svými staršími kolegy T-37, takže jejich osudy (Polská kampaň, Zimní válka, labutí píseň na východní frontě a vyřazení v roce 1944) byly prakticky totožné. Od začátku roku 1941 je začaly nahrazovat modernější T-40. Některé stroje T-38, přebudované na cvičné, sloužily ve Finské armádě až do roku 1961.



PEJČOCH, Ivo, PEJS, Oldřich: Obrněná technika 3, SSSR 1919-1945 I.část, ARES, Praha 2002
MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996
http://armor.kiev.ua/Tanks/BeforeWWII/T37/t38m.php

T-38 (T-38M2) - Vpředu T-38 s novou věží, vzadu se starou věží

Vpředu T-38 s novou věží, vzadu se starou věží
T-38 (T-38M2) - Vnější rozdíly v kontrukci 
T-37 (vpravo) a T-38 (vlevo)

Vnější rozdíly v kontrukci
T-37 (vpravo) a T-38 (vlevo)

URL : https://www.valka.cz/T-38-T-38M2-t6530#316154 Verze : 1
Stavy bojeschopných tanků T-38 podle vojenských okruhů k 1.1.1938
     
Vojenský okruh Počet kusů
Moskevský VO 121
Zakavkazský VO 19
Uralský VO 47
Sibiřský VO 43
Středoasijský VO 3
Severokavkazský VO 51
Charkovský VO 81
Běloruský VO 390
Privolžský VO 50
Zabajkalský VO 80
Leningradský VO 94
Dálněvýchodní armáda 226
Učiliště, polygony 10
Dohromady 1 128





Zdroj
Kolomiec M.V., Tanki-amfibii T-37,T-38,T-40, Frontovaja Iljustracija, nakl.Stratěgija KM, Moskva 1999
URL : https://www.valka.cz/T-38-T-38M2-t6530#369579 Verze : 0
T-38




Zdroj
Kolomiec M.V., Tanki-amfibii T-37,T-38,T-40, Frontovaja Iljustracija, nakl.Stratěgija KM, Moskva 1999

T-38 (T-38M2) - T-38
čtyřpohledový nákres vozidla

T-38
čtyřpohledový nákres vozidla

URL : https://www.valka.cz/T-38-T-38M2-t6530#369347 Verze : 0
T-38 - řez



Zdroj:


MAGNUSKI, Janusz:, KOLOMIJEC, Maksym: Rudý Blitzkrieg, Bonus A, Brno 1996

T-38 (T-38M2) - Řez tankem T-38

Řez tankem T-38
URL : https://www.valka.cz/T-38-T-38M2-t6530#316066 Verze : 0
Fotografie ukořistěného T-38
Za pozornost stojí porovnání velikosti postavy německého důstojníka v příklopu s celkovou velikostí tohoto "tanku"
T-38 (T-38M2) -


URL : https://www.valka.cz/T-38-T-38M2-t6530#32246 Verze : 0
Kořistní stroj


www.ebay.com
T-38 (T-38M2) -


URL : https://www.valka.cz/T-38-T-38M2-t6530#249420 Verze : 0
T-38 nalezený na dně Něvy


Fotografie převzaty z
http://www.opensea.ru/articles/travel/t38/ a
http://www.nortfort.ru/np/foto_t381_e.html

T-38 (T-38M2) - T-38 - starý typ věže s konickým vyvýšením stropu

T-38 - starý typ věže s konickým vyvýšením stropu
T-38 (T-38M2) - Detail šroubu a kormidla

Detail šroubu a kormidla
T-38 (T-38M2) - Pracoviště řidiče
 kontrolní panel, přední část převodovky s řadící pákou a kardanem

Pracoviště řidiče
kontrolní panel, přední část převodovky s řadící pákou a kardanem

T-38 (T-38M2) - Pracoviště velitele 
vpravo kulomet DT, uprostřed zbytky sedačky a vlevo držáky zásobníků

Pracoviště velitele
vpravo kulomet DT, uprostřed zbytky sedačky a vlevo držáky zásobníků

T-38 (T-38M2) - Pohled do věže pod vodou

Pohled do věže pod vodou
URL : https://www.valka.cz/T-38-T-38M2-t6530#316287 Verze : 0
T-38 v Muzeu bojové slávy Uralu, Věrchjaja Pyšma.


Zdroj: archiv autora

T-38 (T-38M2) -


T-38 (T-38M2) -


T-38 (T-38M2) -


URL : https://www.valka.cz/T-38-T-38M2-t6530#376523 Verze : 1
T-38Š, exponát Moskva - Ústřední muzeum ozbrojených sil
Zdroj : vlastní foto
T-38 (T-38M2) -



Web autora : www.zbycho.dobroni.pl
Zveřejněno s laskavým svolením autora

T-38 (T-38M2) -



Web autora : www.zbycho.dobroni.pl
Zveřejněno s laskavým svolením autora

T-38 (T-38M2) -



Web autora : www.zbycho.dobroni.pl
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/T-38-T-38M2-t6530#538442 Verze : 1
Fínom sa podarilo ukoristiť väčší počet týchto tančíkov v rôznom stave poškodenia, do svojej armády zaradili cca 19 strojov.


http://www.maailmapalaa.net/panssarivaunut/t-38/#
www.battlefield.ru
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2-38

T-38 (T-38M2) - T-38 R-206, Omelia, Fínsko, 07.24.1941

T-38 R-206, Omelia, Fínsko, 07.24.1941
T-38 (T-38M2) - T-38 R-210, Nuijamaa, Fínsko, 08.07.1941, pohľad zozadu

T-38 R-210, Nuijamaa, Fínsko, 08.07.1941, pohľad zozadu
T-38 (T-38M2) - T-38 R-245, Heinäkuu, Fínsko, 1942

T-38 R-245, Heinäkuu, Fínsko, 1942
T-38 (T-38M2) - T-38 R-245 a R-246 (vpredu) počas cvičenia, Niinisalo, Fínsko, 07.01.1942

T-38 R-245 a R-246 (vpredu) počas cvičenia, Niinisalo, Fínsko, 07.01.1942
URL : https://www.valka.cz/T-38-T-38M2-t6530#549022 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více