T-28

Т-28
     
Název:
Name:
T-28 T-28
Originální název:
Original Name:
T-28
Kategorie:
Category:
střední tank medium tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1933-DD.MM.1940 Závod Rudý Putilovec, Leningrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1933-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1933: 41 tanků / tanks
1934: 50 tanků / tanks
1935: 32 tanků / tanks
1936: 101 tanků / tanks
1937: 39 tanků / tanks
1938: 96 tanků / tanks
1939: 131 tanků / tanks
1940: 13 tanků / tanks
celkem / total: 503
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.10.1932
Osádka:
Crew:
6
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
25400 kg 55997 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
7370 mm 24 ft 2 ⅛ in
Délka korby:
Hull Length:
7370 mm 24 ft 2 ⅛ in
Celková šířka:
Overall Width:
2870 mm 9 ft 5 in
Celková výška:
Overall Height:
2625 mm 8 ft 7 ⅜ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
500 mm 1 ft 7 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
380 mm ?
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,62 MPa 89.92 psi
Pancéřování:
Armour:
Korba - čelo - 30 mm, bok, záď - 18-20 mm, strop, dno - 10-15 mm
Velká věž - čelo, bok - 20 mm, záď - 15 mm
Malé věže - čelo, bok - 20 mm, záď - 10 mm
Hull - front - 30 mm, sides,rear - 18-20 mm, top, floor - 10-15 mm,
Big Turret - front,sides - 20 mm, rear - 15 mm Little Turrets - front, sides - 20 mm, rear - 10 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
M-17T,vidlicový, vodou chlazený, zážehový dvanáctiválec o objemu 46 920 cm3 M-17T, V, water-cooled, gasoline Twelve volume of 46 920 cm3
Výkon:
Power:
368 kW při 1650 ot/min 493.5 bhp at 1650 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
mechanická převodovka 4+1, suchá trojdisková spojka, boční spojky 4+1 mechanical gearbox, triple disc dry clutch, side clutch
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
42 km/h 26 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
25 km/h 16 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
180 km 112 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
140 km 87 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
47 ° 104 %
Boční náklon:
Side Slope:
31 ° 69 %
Překročivost:
Trench Crossing:
3,5 m 138 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
1 m 39 in
Brodivost:
Fording Depth:
1 m 39 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
1x 76,2 mm vz.27/32(KT-28/L16), 69-70 nábojů
nebo 1x 76,2 mm L-10/L26 (1938-1940)
1x 76,2 mm M1927/32(KT-28/L16), 69-70 rounds
or 1x 76,2 mm L-10/L26 (1938-1940)
Vedlejší:
Secondary:
4x 7,62 mm DT, 7938 nábojů
1x PLK 7,62 mm P-40
4x 7,62 mm DT, 7938 rounds
1x AA 7,62 mm P-40
Uživatelské státy:
User States:

- 7 ks
- 10 ? ks
- 2 ks
- 1 ks

- 7 pieces
- 10 ? pieces
- 2 pieces
- 1 piece
Poznámka:
Note:
Hmotnost a rozměry platí pro vzor 1936
Palivové nádrže 2x 330 l
Weight and dimensions apply to M1936
Fuel tank 2x 330 l
Zdroje:
Sources:
Kolomiec M., Moščaskij I.: Srednyj tank T-28, Broněkolekcija 1/2001,Modelist-Konstruktor, Moskva 2001
Barjatinskij M.B, Pavlov M.: Srednyj tank T-28, edice Arsenal, Askold, Moskva 1993
Nastavlenije avtobronetankovich vojsk RKKA, kniga I, Tank T-28, Moskva-Leningrad 1935
URL : https://www.valka.cz/T-28-t6534#372089 Verze : 0
T-28 prototyp


byl vyzbrojen kanonem B-3 (45 mm)





Zdroj
Kolomiec M., Moščaskij I.: Srednyj tank T-28, Broněkolekcija 1/2001,Modelist-Konstruktor, Moskva 2001

T-28 - T-28 prototyp
nákres vozidla

T-28 prototyp
nákres vozidla

T-28 - T-28 prototyp
tovární zkoušky, listopad 1932

T-28 prototyp
tovární zkoušky, listopad 1932

URL : https://www.valka.cz/T-28-t6534#372091 Verze : 0
T-28 - vnější konstrukční změny


Celkové nákresy vozidla




Zdroj
Kolomiec M., Moščaskij I.: Srednyj tank T-28, Broněkolekcija 1/2001,Modelist-Konstruktor, Moskva 2001
Barjatinskij M.B, Pavlov M.: Srednyj tank T-28, edice Arsenal, Askold, Moskva 1993

T-28 - T-28 vz.1933

T-28 vz.1933
T-28 - T-28 vz.1936

T-28 vz.1936
T-28 - T-28 vz.1938

T-28 vz.1938
T-28 - T-28 vz.1940

T-28 vz.1940
URL : https://www.valka.cz/T-28-t6534#372136 Verze : 0
T-28 - vnější konstrukční změny


Detaily




Zdroj
Kolomiec M., Moščaskij I.: Srednyj tank T-28, Broněkolekcija 1/2001,Modelist-Konstruktor, Moskva 2001
Barjatinskij M.B, Pavlov M.: Srednyj tank T-28, edice Arsenal, Askold, Moskva 1993

T-28 - Kryt sání vzduchu
produkce od roku -  zleva doprava - 1933, 1934, 1936, 1937

Kryt sání vzduchu
produkce od roku - zleva doprava - 1933, 1934, 1936, 1937

T-28 - Tlumič výfuku
produkce od roku -  zleva doprava - 1933, 1935

Tlumič výfuku
produkce od roku - zleva doprava - 1933, 1935

URL : https://www.valka.cz/T-28-t6534#372139 Verze : 0
T-28 s přídavným pancířem (T-28E)


V únoru roku 1940 bylo v Kirovském závodě na základě zkušeností se Zimní války s Finskem vybaveno přídavným pancířem, tkzv. ekranami, podle různých zdrojů 54 až 111 tanků. Většina vozidel byla opatřena plnou verzí ekranů, asi 8 ks tkzv. malou verzí. Pancéřové desky o tlouštce 10 mm (kryt pojezdového ústrojí) až 30 mm (čelní strana korby a věží) zásadně zvyšovaly pasivní ochranu tanku. V některých partiích dosahovalo celkové pancéřování až 60 mm. Hmotnost vozidla se při plném dopancéřování zvýšila asi o 4040-4100 kg, manévrovatelnost a rychlost hlavně v terénu klesla.


Většina těchto vozidel byla umístěna v Leningradském vojenském okruhu.





Zdroj
Kolomiec M., Moščaskij I.: Srednyj tank T-28, Broněkolekcija 1/2001,Modelist-Konstruktor, Moskva 2001
Barjatinskij M.B, Pavlov M.: Srednyj tank T-28, edice Arsenal, Askold, Moskva 1993

T-28 - T-28 E
přídavné pancéřové pláty

T-28 E
přídavné pancéřové pláty

URL : https://www.valka.cz/T-28-t6534#372341 Verze : 0
Stroje se zesíleným pancéřováním se značily T-28E (E jako ekranirovanyj) . Podíval jsem se po netu a našel pár fotek abychom viděli jak stroj vypadá, ten tříbarevný je v základní verzi (kamufláž je finská) další dvě fotky jsou na verzi E, tedy se zesíleným pancířem (ten jednobarevný je z muzea v Parole. Finové používali několik strojů (obvykle se uvádí 7), poslední byl vyřazen až v padesátých letech (sloužil jako odzbrojený školní stroj, první stroje byly získány v zimní válce další pak v bojích po roce 1941.
T-28 -


T-28 -


T-28 -


URL : https://www.valka.cz/T-28-t6534#107783 Verze : 0
Dodnes sa myslím dochovali dva exempláre. Jeden je v Ústrednom múzeu ozbrojených síl v Moskve a druhý v Panssarimuseu vo fínskej Parole.
T-28 - vojnová korisť

vojnová korisť
URL : https://www.valka.cz/T-28-t6534#107778 Verze : 0
Ve skutečnosti existují 3 kusy T-28, finové mají v Parole obě verze, jak T-28, tak T-28E. První 2 kusy byly získány v zimní válce (zřejmě T-28) dalších 5 v bojích 1941-44 mezi nimi většina E. Podle statistik finové v zimní válce zničili 97 kusů T-28 (zřejmě tedy měli z čeho stroje zkompletovat) je ovšem otázkou kolik z těchto strojů bylo na území zabraném sověty a kolik jich bylo opraveno. Finská přezdívka stroje byla "Postijuna" tedy poštovní vlak (údajně pro počet pojezdových kol připomínající vlak a proto že první stroj ukořistěný v zimní válce měl "na palubě" mnoho dopisů)
URL : https://www.valka.cz/T-28-t6534#107786 Verze : 0
Tanky T-28 vyrobené pred rokom 1937 boli vyzbrojené 76,2 mm tankovým kanónom KT-28. Vzhľadom k výkonom tejto zbrane, došlo neskôr k nahradeniu tohto kanóna výkonnejším kanónom L10 u všetkých dovtedy vyrobených tankov.
URL : https://www.valka.cz/T-28-t6534#155030 Verze : 0
Fotografie zničeného, či spíše opuštěného T-28 z počátečních fází postupu na Ukrajině.


Zdroj : ebay.de
T-28 - EBAY.DE

EBAY.DE
URL : https://www.valka.cz/T-28-t6534#284032 Verze : 0
T-28


Pojezdová část podvozku T-28 se skládala z 12 párů pojezdových kol, montovaných po dvou párech na pojezdové vozíky. Vozíky byly upevněny po třech na společném závěsu zavěšeném na korbě vozidla.




Zdroj
Nastavlenije avtobronetankovich vojsk RKKA, kniga I, Tank T-28, Moskva-Leningrad 1935

T-28 - T-28 - pojezdová část
schema upevnění jedné trojice vozíků

T-28 - pojezdová část
schema upevnění jedné trojice vozíků

T-28 - T-28 - pojezdová část
rozložení hmotnosti na jednotlivé vozíky

T-28 - pojezdová část
rozložení hmotnosti na jednotlivé vozíky

URL : https://www.valka.cz/T-28-t6534#373534 Verze : 0
T-28 vz.1936




Zdroj
Nastavlenije avtobronetankovich vojsk RKKA, kniga I, Tank T-28, Moskva-Leningrad 1935

T-28 - T-28 - velká věž
dvoupohledový nákres řezu hlavní věží

T-28 - velká věž
dvoupohledový nákres řezu hlavní věží

T-28 - T-28 - malá věž
dvoupohledový nákres řezu kulometnou věží

T-28 - malá věž
dvoupohledový nákres řezu kulometnou věží

URL : https://www.valka.cz/T-28-t6534#373535 Verze : 0
čelný pohľad na T-28 vz. 1940 na prehliadke v Leningrade, snímok nedatovaný.


http://histomil.com

T-28 -


URL : https://www.valka.cz/T-28-t6534#537063 Verze : 1
Exponát: Moskva - Ústřední muzeum ozbrojených sil
Zdroj : vlastní foto
T-28 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

T-28 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

T-28 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

T-28 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

T-28 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/T-28-t6534#538461 Verze : 0
Ako už bolo vyššie uvedené, Fíni používali celkovo 7 koristných T-28, resp. T-28E. Označenia týchto tankov vo fínskej armáde boli: R-48, R-49, R-101, R-102, R-103, R-104 a R-152.


www.maailmapalaa.net

T-28 - T-28 R-48, Vitele, Fínsko, 26.08.1941

T-28 R-48, Vitele, Fínsko, 26.08.1941
T-28 - T-28 R-49, Varkaus, Fínsko, 01.04.1940

T-28 R-49, Varkaus, Fínsko, 01.04.1940
T-28 - T-28 R-101, Karhumäki, Fínsko, 05.12.1941

T-28 R-101, Karhumäki, Fínsko, 05.12.1941
T-28 - T-28 R-102, Enso, Fínsko, 06.04.1944

T-28 R-102, Enso, Fínsko, 06.04.1944
T-28 - T-28 R-102 v zimnej kamufláži, Karhumäki, Fínsko, 12.06.1941

T-28 R-102 v zimnej kamufláži, Karhumäki, Fínsko, 12.06.1941
T-28 - T-28 R-103, Äänislinna, Fínsko, 01.30.1944

T-28 R-103, Äänislinna, Fínsko, 01.30.1944
T-28 - T-28 R-104, nedatovaný snímok

T-28 R-104, nedatovaný snímok
T-28 - T-28 R-152, nedatovaný snímok

T-28 R-152, nedatovaný snímok
URL : https://www.valka.cz/T-28-t6534#549019 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více