Název: Name: | Supermarine Spitfire Mk.I | Supermarine Spitfire Mk.I |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire Mk.I | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.06.1938-DD.08.1938 Supermarine Aviation Works (Vickers) Ltd., Woolston | |
Období výroby: Production Period: | DD.06.1938-DD.08.1938 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 77 (první série) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 05.03.1936 (prototyp) | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2182 kg | 4810 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2731 kg | 6020 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11.227 m | 36ft 10in |
Délka: Length: | 9.040 m | 29ft 7.75in |
Výška: Height: | 3,734 m | 12ft 3in |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,48 m2 | 241.97 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 121,486 kg/m2 | 24.88 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Merlin II, kapalinou chlazený dvanáctiválec, výkon 775 kW v h= 1 680 m při plnícím tlaku 144 kPa. Vrtule Weybridbe, dvoulistá s pevným úhlem náběhu. | Rolls-Royce Merlin II, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated 1,030 hp at 5,500 ft at 3,000 rpm and +6 psi boost, driving a two-blade Weybridbe wooden propeller of the fixed-pitch type. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 386 l | 84 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 591 km/h v 5669 m | 367 mph in 18600 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,0 m/s | 2175 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,5 min do 3048 m | 5,5 min to 10000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9723 m | 31900 ft |
Dolet: Range: | ? km | ? mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 8x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm (po 300 nábojích) | Eight fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II machine-guns in the wing leading edges, 300 rounds each. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Tato verze představuje Spitfira ze samého počátku výroby, prvních 77 letadel bylo dodáno s dřevěnou dvoulistou vrtulí, od 78. letounu byly nahrazeny vrtulemi trojlistými, které bylo možno nastavit na dva úhly náběhu vrtulových listů (dvoupolohové), tím se zlepšila stoupavost, ale mírně se zhoršila rychlost. Od 175. vyrobeného letounu se začaly používat vrtule s konstantní rychlostí otáček. Starší, již dříve vyrobené stroje byly těmito vrtulemi vybaveny zpětně. Stroje s dvoulistou dřevěnou vrtulí musely být dovyváženy závažím o hmotnosti 61 kg, umístněným v přídi, bylo to nutné z důvodu zachování těžiště. Letouny první série měly nízkou, nad obrys letounu nevystupující kabinu, která neměla pancéřované sklo a v kabině nebyly zatím ani pancéřové pláty, kterými měl být chráněn pilot před nepřátelskou palbou. Prozatím chyběli i gyroskopické zaměřovače a některé letouny byly vyzbrojeny pouhými čtyřmi kulomety. V bitvě o Británii již byly všechny starší Spitfiry dovybaveny na obvyklý standard. Jako první byla těmito Spitfiry vyzbrojena 19. peruť v Duxfordu. | This version was the first production model with a wooden two-blade propeller Airscrew Company model. The first 77 aircraft were delivered with theses propellers whose installation required the addition of 135 lb of ballast in the nose to keep the center of gravity in the correct position, but from the 77th machine the aircraft were delivered with the three-blade de Havilland metal propeller of the two-position type. Due to a shortage of Browning's machine guns was early Spitfires were fitted with only four guns, with the other four fitted later. The operational history of the Spitfire with the RAF started with the first Mk.Is K9789, which entered service with 19 Squadron at RAF Duxford on 4 August 1938 |
Zdroje: Sources: | Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186 Philip J. R. Moyes, Supermarine Spitfire I & II, Aircraft Profile No.41., rok 1967 Peter Caygill, Spitfire Mk.I-V, Bojové legendy, Nakladatelství Vašut, ISBN 80-7236-320-4 http://www.airrecce.co.uk/WW2/recce_ac/RAFAR.html www.xs4all.nl http://www.spitfireperformance.com/spitfire-I.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit1.html upload.wikimedia.org archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Spitfire Mk.I 19. perutě