Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 411 příspěvků vloženo, 1477 editováno a 289 zmoderováno. Statistiky
22.9.2018 - Praha - Sraz k 20. narozeninam valka.cz | Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Podkategorie

Argentina (ARG)

15 15 50

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Austrálie (AUS)

32 30 67

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Belgie (BEL)

17 17 37

Pravidla psaní do fora v sekci LETOUNY

Brazílie (BRA)

24 19 60

Pravidla psaní do fora v sekci LETOUNY

0 0 0

Československo / ČR / SR (CZK/CZE/SVK)

2.104 1.353 4.983

Aero

654 552 2.178

Avia

561 557 1.307

Beneš-Mráz

22 22 50

Evektor-Aerotechnik

1 1 2

Let

76 35 338

Letov

634 52 805

Praga

19 19 49

Zlín

47 46 91

Ostatní

90 69 163

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Čína (CHN)

90 62 241

Čcheng-tu

19 15 57

Charbin

8 5 19

Nan-čchang / Chong-tu

16 12 47

Si-an

11 8 30

Šen-jang

24 12 51

Ostatní

12 10 37

Finsko (FIN)

13 13 50

Pravidla psaní do fora v sekci LETOUNY

0 0 0

Francie (FRA)

658 572 1.597

Přehled jednotlivých výrobců a konstruktérů

Amiot

16 11 40

ANF Les Mureaux

13 12 31

Arsenal

9 7 27

Blériot

12 10 34

Bloch

23 19 89

Breguet

31 26 108

CAMS

13 10 14

Caudron

24 19 64

Dassault / Dassault-Breguet

49 38 147

Dewoitine

58 55 115

Farman

27 23 69

Hanriot

17 17 43

Levasseur

13 12 29

Loire / Loire-Nieuport

7 7 24

Lioré et Olivier

90 76 181

Morane-Saulnier

35 32 99

Nieuport

23 22 77

Potez

99 90 144

Romano

8 8 17

Voisin

14 13 24

Salmson

1 1 1

SPAD

6 6 41

Ostatní

70 58 179

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Indie (IND)

11 10 32

Pravidla psaní do fora v sekci LETOUNY

Itálie (ITA)

301 267 930

Alenia Aeronautica / Aeritalia

11 8 34

Ansaldo

15 13 37

CANT / CRDA

25 23 69

Caproni / Caproni Bergamaschi / Caproni Vizzola

46 40 144

IMAM

12 12 40

Fiat

50 42 180

Macchi / Aermacchi

41 35 115

Piaggio

19 17 48

Reggiane

13 11 42

Savoia-Marchetti / SIAI / SIAI-Marchetti

29 26 112

Ostatní

40 40 109

Pravidla psaní do fora v sekci LETOUNY

Izrael (ISR)

12 10 32

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Japonsko (JPN)

765 650 2.203

Označení armádních letadel - systém Kitai

Označení námořních letadel

Letouny a jejich nasazení u Sentai

Spojenecké kódové označení japonských letadel z WW2

Aiči

63 54 162

Fudži

7 7 12

Hiro

12 10 33

Jokosuka

93 79 238

Kawaniši / Šin-Meiwa

76 70 190

Kawasaki

79 69 264

Kjúšú / Watanabe

19 15 50

Kokusai

7 7 31

Manšú

6 5 20

Micubiši

176 154 567

Nakadžima

134 117 420

Tačikawa / Išikawadžima

24 23 87

Ostatní

37 34 90

Import

32 6 39

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Jugoslávie (YUG)

20 19 59

Kanada (CAN)

89 59 167

Avro Canada / Avro

8 7 26

Bombardier

6 4 12

Canadair

25 21 39

Canadian Car & Foundry

7 3 12

De Havilland Canada

24 13 52

Ostatní

19 11 26

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Německo (DEU)

774 684 2.602

AEG

6 6 15

Albatros

29 26 109

Arado

44 35 116

Aviatik

5 5 12

Blohm & Voss

22 18 66

Bücker

9 7 28

Caspar

19 19 49

DFS

10 10 40

DFW

7 7 17

Dornier

69 57 232

Fieseler

6 5 29

Focke-Wulf

55 48 194

Fokker

21 21 129

Friedrichshafen

38 37 79

Gotha

16 15 52

Halberstadt

6 6 17

Hannover

4 4 14

Hansa-Brandenburg

28 25 48

Heinkel

99 85 326

Henschel

18 14 53

Junkers

93 81 332

Klemm

7 5 13

LFG Roland

11 11 38

LVG

7 7 18

Messerschmitt

77 68 338

Pfalz

10 9 41

Rumpler

5 5 12

Sablatnig

8 8 15

Siebel

6 5 22

Zeppelin

6 5 20

Ostatní

33 30 128

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Nizozemí (NLD)

53 49 152

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Polsko (POL)

128 109 361

Doświadczalne Warsztaty Lotnicze (RWD)

9 8 35

Państwowe Zakłady Lotnicze / PZL Okecie

47 41 116

Lublin / LWS

19 18 64

Podlaska Wytwórnia Samolotów (PWS)

11 11 39

WSK-Mielec / PZL Mielec

41 31 105

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Rakousko (AUT) / Rakousko-Uhersko (RUM)

98 90 240

Aviatik

25 23 41

Lloyd

6 6 13

Lohner

27 27 54

Oeffag

9 8 43

Phönix

9 8 23

UFAG

1 1 3

WKF

3 3 6

Ostatní

18 14 57

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Rumunsko (ROM)

25 23 52

SSSR / Nástupnické státy SSSR (SOV)

4.204 3.804 11.796

Západní kódy sovětských letadel

Anatra

8 8 20

Antonov

98 70 369

Berijev

30 24 88

Četverikov

10 8 27

Grigorovič

16 16 42

Iljušin

244 222 754

Jakovlev

196 176 509

Kalinin

14 11 36

Lavočkin

46 40 142

Lisunov

35 6 67

Mikojan-Gurevič

2.625 2.498 6.989

Mjasiščev

16 13 43

Petljakov

57 54 130

Polikarpov

77 65 209

Sikorskij / RBVZ

16 15 42

Suchoj

430 330 1.372

Tupolev

203 170 731

Ostatní

83 78 226

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Španělsko (ESP)

30 20 85

CASA / EADS

19 12 62

Hispano

10 7 21

Ostatní

1 1 2

Pravidla psaní do fora v sekci LETOUNY

0 0 0

Švédsko (SWE)

85 73 410

Sériová čísla

14 14 138

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Švýcarsko (CHE)

25 23 68

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

0 0 0

USA

1.909 1.675 4.954

Značení letadel USA

Přehled jmen a přezdívek letadel USA

Beech / Beechcraft

50 42 107

Bell

40 35 133

Boeing

190 171 486

Brewster

14 12 29

Cessna

27 22 71

Consolidated / Convair

99 89 229

Curtiss

179 161 451

Douglas

171 151 403

Fairchild / Fairchild Republic

31 24 74

Fokker Atlantic / General Aviation

20 19 62

General Dynamics

17 15 71

Grumman

136 119 425

Keystone / Huff-Daland

19 19 34

Lockheed / Lockheed Martin

236 210 663

Martin

68 60 151

McDonnell / McDonnell Douglas

110 91 316

Naval Aircraft Factory

16 14 24

North American

136 121 335

Northrop / Northrop Grumman

40 33 108

Piper

10 9 15

Republic / Seversky

44 38 134

Rockwell

12 10 47

Ryan

8 7 16

Sikorsky

11 10 19

Stinson

9 7 11

Thomas-Morse

31 28 49

Vought / LTV

83 72 266

Vultee

11 9 32

Ostatní

91 77 193

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Velká Británie (GBR)

1.148 1.003 3.132

Airco

10 10 38

Armstrong Whitworth

45 40 101

Avro

68 58 152

Blackburn

36 30 71

Boulton Paul

13 11 39

Bristol

55 45 140

British Aircraft Corporation (BAC) / British Aerospace (BAe)

53 44 112

De Havilland

109 97 269

English Electric

27 25 113

Fairey

55 45 172

Gloster

57 51 181

Handley Page

38 32 107

Hawker / Hawker Siddeley

129 114 399

Miles

32 29 70

Percival / Hunting Percival

24 19 48

Royal Aircraft Factory

29 26 75

Short

44 37 103

Sopwith

36 35 142

Supermarine

96 88 310

Vickers

72 61 150

Westland

21 17 61

Ostatní

99 89 279

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Ostatní - zatím nezařazeno

71 52 292

Prehled statu - zkratky - kod ISO

Pravidla psaní do fóra v sekci LETOUNY

Identifikace

12 0 64

Témata

 

Koordinace praci - TTD (vetsinou) sovetskych letadel


51 12.258

Články

Balóny a vzducholodě

Létat bylo snem člověka snad odjakživa. Těžko pídit se dnes, kdy se tento sen objevil poprvé. Již v jedné antické legendě se vypráví o Ikarovi a jeho otci, kteří ze zajetí uprchnuli pomocí křídel z ptačích per slepených voskem. Létáním se zabýval i Leonardo da Vinci, renesanční umělec, vynálezce a všeuměl. Inspirací se stali lidem samozřejmě ptáci a jejich let. První nadšenci si proto zhotovovali křídla podobná ptačím a upevnovali si je na ruce. Skákali pak z vyšších budov, mávajíce křídly snažili se docílit letu. Ovšem dosáhli pouze pádu, jenž zpravidla končil tragédií.

Duan Barry 38.819

Balóny a vzducholodě

Všeobecně vzato se pro vojenské účely nejvíce hodily upoutané balóny. Šlo o balón připevněný na laně k navijáku, umístěnému na zemi, a tudíž zůstával v určité výšce nad terénem na jednom místě. Užívaly se výhradně k úkolům průzkumného charakteru, popř. k řízení dělostřelecké palby. Problémem všech upoutaných balónů byly povětrnostní podmínky, neboť se jejich použití omezovalo jen na bezvětří nebo vítr o maximální rychlosti 7 m/s. Jakmile rychlost větru vzrostla nad tuto hranici, stal se pobyt v balónovém koši nemožným pro neustálé výkyvy a posádka se spíše častěji zvedala ze dna koše, než pozorovala nepřítele a jeho pohyb.

Duan Barry 23.527

Balóny a vzducholodě

Balóny nenalezly své uplatnění jen v podobě vojenského prostředku, ale hojně se využívaly i v civilním životě.

Duan Barry 14.915

Balóny a vzducholodě

První krůčky

Duan Barry 20.770

Balóny a vzducholodě

Dopravní vzducholodě před I. světovou válkou

Duan Barry 19.650

Balóny a vzducholodě

Vzducholodě v první světové válce (technický rozvoj)

Duan Barry 15.782

Balóny a vzducholodě

Zeppeliny

Duan Barry 17.536

Balóny a vzducholodě

Schütte-Lanz

Duan Barry 16.209

Balóny a vzducholodě

Parseval a Gross-Basenach

Duan Barry 18.108

Balóny a vzducholodě

Vzducholodě v první světové válce (technický rozvoj)

Duan Barry 21.939

Balóny a vzducholodě

Vzducholodě v první světové válce (technický rozvoj)

Duan Barry 15.752

Balóny a vzducholodě

Vzducholodě v první světové válce (technický rozvoj)

Duan Barry 16.218

Balóny a vzducholodě

Vzducholodě v první světové válce (technický rozvoj)

Duan Barry 15.546

Balóny a vzducholodě

Vzducholodě v první světové válce (technický rozvoj)

Duan Barry 14.926

Balóny a vzducholodě

Vzducholodě v první světové válce (technický rozvoj)

Duan Barry 14.622

Balóny a vzducholodě

Vzducholodě 1918-1945

Duan Barry 13.878

Balóny a vzducholodě

Vzducholodě 1918-1945

Duan Barry 15.365

Balóny a vzducholodě

Vzducholodě 1918-1945

Duan Barry 17.904

Balóny a vzducholodě

Vzducholodě 1918-1945

Duan Barry 19.844

Balóny a vzducholodě

Vzducholodě 1918-1945

Duan Barry 14.140

Balóny a vzducholodě

Závěr

Duan Barry 17.547

Balóny a vzducholodě

Poznámky

Duan Barry 13.159

Balóny a vzducholodě

Tabulky

Duan Barry 14.349

Balóny a vzducholodě

Tabulky

Duan Barry 10.739

Balóny a vzducholodě

Tabulky

Duan Barry 9.930

Balóny a vzducholodě

Tabulky

Duan Barry 10.395

Balóny a vzducholodě

Tabulky

Duan Barry 11.313

Balóny a vzducholodě

Tabulky

Duan Barry 9.903

Balóny a vzducholodě

Tabulky

Duan Barry 9.694

Balóny a vzducholodě

Tabulky

Duan Barry 9.527

Balóny a vzducholodě

Tabulky

Duan Barry 10.302

Balóny a vzducholodě

Létat bylo snem člověka snad odjakživa. Těžko pídit se dnes, kdy se tento sen objevil poprvé. Již v jedné antické legendě se vypráví o Ikarovi a jeho otci, kteří ze zajetí uprchnuli pomocí křídel z ptačích per slepených voskem. Létáním se zabýval i Leonardo da Vinci, renesanční umělec, vynálezce a všeuměl. Inspirací se stali lidem samozřejmě ptáci a jejich let. První nadšenci si proto zhotovovali křídla podobná ptačím a upevnovali si je na ruce. Skákali pak z vyšších budov, mávajíce křídly snažili se docílit letu. Ovšem dosáhli pouze pádu, jenž zpravidla končil tragédií.

Duan Barry 55.338

Bitva o konvoj PQ-16

Ihned po nacistickém útoku nabídli západní spojenci Sovětskému svazu materiální pomoc. Nejkratší trasa, jíž bylo možno materiál dostat na ruskou frontu, vedla po moři z Britských ostrovů kolem Němci okupovaného Norska do jediného nezamrzajícího sovětského přístavu Murmansk v Kolském zálivu. Konvoje, které po ní pluly, dostaly kódové označení PQ.

František Novotný 30.160

Blesky na obloze 01 - P-38 Lightning - První Light

Některé bojové letouny, především v anglicky mluvících zemích, nenesou jen číselné označení typu, ale mají vlastní jména. A jaké jméno reprezentuje rychlost a sílu, tedy vlastnosti, které by měl stíhací letoun mít především, lépe než blesk? Asi žádné. Pojďme se podívat, jak to s těmi Blesky bylo.

Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 41.330

Blesky na obloze 03 - P-38 Lightning - Jaký byl?

O letounu P-38 Lightning bylo u nás napsáno všelico. Některá hodnocení nebyla příliš lichotivá. Bohužel některá taková, často ničím nepodložená tvrzení přežívají neustálým opisováním dodnes.

Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 82.572

Blesky na obloze 09 - F-35 Lightning II - JSF dostává formu

JSF je program, který v sobě zahrnuje takové množství protichůdných požadavků, jaké nebylo nikdy předtím postaveno před žádný tým konstruktérů. Pro jejich splnění bylo nutné pečlivě zvolit základní konfiguraci, aby po minimálních úpravách vyhovovala všem ozbrojeným složkám participujícím na programu.

Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 28.914

Blesky na obloze 10 - F-35 Lightning II - První neznamená vítěz

Program zkoušek letounu technologických demonstrátorů programu JSF byl bitvou dvou skupin sdružujících největší výrobce letecké techniky. Na výsledcích testů a závěrečném rozhodnutí komise záleželo, kdo získá kontrakt století, na zřejmě jeden z posledních pilotovaných útočných letounů.

Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 27.546

Buffala britského námořního letectva 2

Zavalité letouny Brewster Buffalo byly prvními stíhacími jednoplošníky na palubách amerických letadlových lodí. Na lodích se však Buffala dlouho neohřála a byla rychle nahrazena modernějším F4F Wildcat. Svou bojovou kariéru tak letouny zahájily v leteckých silách Finska, Velké Británie a Nizozemí. S působením „buvolů“ u RAF vás seznámí následující řádky.

Miroslav Šnajdr 24.328

Dogfights - Letecké souboje

Letecké souboje vždy přitahovaly pozornost. Od dob první světové války byly jejich účastníci považováni za hrdiny, psali se o nic příběhy a stávali se idoly celých generací. Realita leteckých bojů je však mnohem prozaičtější. Ať byla motivace pilotů k boji jakákoli na jedné straně stál vždy vítěz a na druhé poražený ve zmrzačeném nebo hořícím letounu padajícím k zemi. Tento seriál se zabývá souboji od jejich začátku po moderní dobu, kdy obloze neochvějně vládnou proudové motory.

Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 46.419

F-22 Raptor

Sundá tě ten, kterého nevidíš. Abeceda stíhače. Platí to i dnes v době nejmodernějších technologií. Dokonce možná víc než v době kdy se piloti museli spoléhat jen na své oči. Stále větší důraz kladený na stealth technologie to jen potvrzuje.

Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 72.335

Letadla Druhé světové války

Během první světové války se ve válečné mašinérii objevili nové obory. Byly to bojové plyny, automatické zbraně, tanky, ale především letadla. Z předválečných experimentálních strojů létajících povětšinou jen pár metrů nad zemí rychlostí blízkou pádové se během čtyř let války staly nebezpečné a účinné stroje, létající dvakrát tak vysokou rychlostí, než jejich předchůdci.

Michal Krobot 72.331

Letouny AEW - Airborne Early Warning - Oči leteckých sil

Letouny včasné výstrahy zajišťují velitelům leteckých sil neustálý přehled o vzdušné situaci, daleko za radarovým horizontem. Jsou jedním z klíčových prvků pro vybojování informační převahy na bojišti a umožňují efektivní nasazení vlastních sil. Jejich konstrukce prošla dlouhým vývojem a dnes jsou nepostradatelnou součástí moderních leteckých sil. Počet letectev, které letouny včasné výstrahy provozuje, neustále roste.

Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 13.137

Lightnings in the air - Blesky na obloze

Některé bojové letouny nenesou jen číselné označení typu, ale mají vlastní jména. A jaké jméno reprezentuje rychlost a sílu, tedy vlastnosti, které by měl stíhací letoun mít především, lépe než blesk? Asi žádné. Série následujících článků popisuje letouny, které si jméno blesk zasloužily - více či méně.

Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 20.319

Orientační přehled vystřelovacích sedadel

Přehled nejpoužívanějších ,západních, vystřelovacích sedadel spolu s příkladem typu letounu, na němž bylo použito.

Bronco 17.393

Role letecké techniky na moderním bitevním poli

Historický vývoj a současná role letecké techniky v boji.

Ondřej Poděl 12.364

Rozloučení s Andulou aneb stará dáma odchází, slečna CASA přichází

Dne 28. 4. 2011 se letectvo AČR po 29 letech rozloučilo se strojem Antonov An-26. V tento den byly na letišti Praha-Kbely slavnostně vyřazeny poslední dva letouny trupových čísel 2408 a 2507 za přítomnosti personálu 24. zDL, bývalých i současných příslušníků létajícího i technického personálu a dalších čestných hostů.

Martin Kaltoun (MART.in) 11.117

Rytíři nebes I

V roce 1903 bratři Wrightové uskutečnili první prokazatelně úspěšný let letadla těžšího vzduchu, nijak neskrývali, že jim jde o byznys a zcela samozřejmě viděli nejvýznamnějšího zákazníka v armádách. Roku 1908 uspořádali velké předváděcí turné po Evropě s modelem „Flyer A“, především pro vojenské publikum, přičemž měli v kapse již podepsanou smlouvu na 25 000 USD za dodávku jednoho letounu americké armádě. Spustili lavinu, na leteckém týdnu v srpnu 1909 v Remeši se to zástupci vojenských správ jenom hemžilo a mít ve výzbroji létající „<aparát“ se stalo prestižní záležitostí všech evropských armád.

František Novotný 21.908

Rytíři oblaků aneb ještě něco málo o stíhacích esech I. světové války (I.díl)

Během následujícího vyprávění nehodlám líčit životopisy slavných stíhačů Velké války – jsou poměrně dostatečně známy a na serveru www.valka.cz jsem jich publikoval dost. Chci vysvětlit, kde se vlastně vzala stíhací esa, a jak je možné, že kult „rytířů vzduchu“ je dnes takřka stejně silný, jako byl v době svého zrodu. Zkusíme se podívat také na motivaci es, jejich bojové umění, uznávání sestřelů apod.

Radek Enžl 29.075

Rytíři oblaků aneb ještě něco málo o stíhacích esech I. světové války (II.díl)

Příběhy Garrose, Immelmanna, Boelcka a dalších prvních vzdušných válečníků položily základ legendy o stíhacích esech, jakožto o rytířích vzduchu. Při otázce proč tomu tak je, si musíme uvědomit, že I. světová válka byla prvním evropským konfliktem, kde nebojovaly malé profesionální armády, nýbrž miliony civilistů, oblečených do uniforem. Válka se nyní týkala celého národa v pravém slova smyslu...

Radek Enžl 23.780

Rytíři oblaků aneb ještě něco málo o stíhacích esech I. světové války (III.díl)

Kromě tří největších legend - Guynemer, Ball, von Richthofen, o kterých pojednával druhý díl článku, existoval za války celý zástup es. Mnohé jejich příběhy nám dnes znějí neuvěřitelně, protože si často neuvědomujeme způsob tehdejší vzdušné války. Tisk některé z těchto událostí pečlivě vybíral a ještě zatepla servíroval lačným čtenářům. A právě o nich je toto pokračování.

Radek Enžl 37.398

Sea Harrier FRS.1 versus Mirage IIIEA (3)

Byl pozdní večer, první máj, ale večerní máj 1982 v jižním Atlantiku byl všechno možné jen ne lásky čas, jak se svým čtenářům onehdá snažil namluvit klasik. Na nebi se od rána míhala letadla dvou znepřátelených států a zubatá si pomalu brousila nástroj. Dnes přijde ke slovu… ale to předbíháme.

Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 52.570

Stealth včera dnes a zítra

Krátká exkurze do vývoje a hlavně současného stavu často diskutované technologie stealth

Tomáš Berka 22.425

Stíhací esa

Sám tento pojem se zrodil ve Francii. V době bitvy u Verdunu se ukazovala potřeba systému, který by stíhače i další letce povzbudil ke snaze předčit ostatní v počtu sestřelených nepřátelských letadel. Major de Rose, velitel letectva II. armády, tehdy nahradil dosud nesoustavnou evidenci sestřelů přesnými záznamy a současně byla stanovena i kriteria pro uznávání úspěchů, v prvé řadě svědectví vlastních pozemních jednotek. Pilot, který dosáhl pěti sestřelů, měl nárok na titul esa...

Radek Enžl 34.681

Stíhací esa

Válka ... Žádné jiné slovo lépe nevystihuje lidskou bezmocnost. Lidé vědí, že války jsou hrozné a nepřinášejí nic dobrého, přesto je však vedli, vedou a pravděpodobně je budou vést i nadále. Jsou, třebaže umožňují projevit nejhorší i nejlepší lidské vlastnosti, bezesporu tím nejstrašnějším, co lidstvo stvořilo. Provázejí vývoj člověka od jeho stvoření až do dnešních dnů. A protože s tím lidstvo stále nedokáže nic udělat, budou nejspíše bojovány i v budoucnu.

Radek Enžl 14.865

Stíhací esa

Pradávná lidská touha vznést se do vzduchu, oprostit se od zemské přitažlivosti, přiblížit se ptákům i Bohu, došla naplnění 17. prosince 1903. Toho dne se poprvé vznesl člověk do vzduchu na létajícím prostředku těžším vzduchu.

Radek Enžl 16.205

Stíhací esa

Situace v Evropě byla v roce 1914 neudržitelná. Imperiální výboje Trojspolku se křížily se zájmy Trojdohody. Bylo více než zřejmé, že dříve či později dojde ke konfliktu.

Radek Enžl 14.461

Stíhací esa

Bylo zřejmé, že stíhací letoun musí mít zcela osobité vlastnosti. Především musí být rychlejší, musí lépe a rychleji stoupat a musí být schopen operovat ve větších výškách. V neposlední řadě musí být silně ozbrojen a mít velmi dobré manévrovací schopnosti. Z těchto podmínek jasně vyplynula nutnost vysoce výkonného motoru a malé hmotnosti celého stroje.

Radek Enžl 15.083

Stíhací esa

Na západní frontě připravili Spojenci v roce 1915 několik ofenzívních operací, které měly v podstatě vyzkoušet možnost průlomu německých linií.

Radek Enžl 11.134

Stíhací esa

Na východě po bitvě ve Východním Prusku pokračovaly tvrdé boje.

Radek Enžl 12.836

Stíhací esa

Koncem léta 1916 budila německé válečné piloty ze spaní noční můra v podobě francouzského dvouplošníku Spad S.VII, se slovy „Vieux Charles“ napsanými na trupu, řítícího se střemhlav k zádi jejich letounu.

Radek Enžl 14.632

Stíhací esa

Jestliže na zemi se u Verdunu jednalo o „materiálovou bitvu“, pak ve vzduchu to nebylo jiné. Poprvé se zde začaly utkávat větší formace letadel. Počty vzdušných soubojů narůstaly závratným tempem.

Radek Enžl 11.340

Stíhací esa

Na duben 1917 plánoval generál Nivelle, jenž vystřídal ve funkci vrchního velitele francouzské armády generála Joffrea, prolomení německých obranných postavení na výšinách u Chemin des Dames. Byl to lákavý cíl, protože v případě úspěchu by spojenecká vojska ovládala široký prostor všude kolem výšin. Bylo odtud vidět do celé champagneské roviny a dalo se tak zajistit předmostí řeky Aisny. Tento plán byl však od počátku odsouzen k neúspěchu.

Radek Enžl 11.879

Stíhací esa

Angličtí piloti a mechanici si ve strašidelném příšeří hangárů, kde čekali na rozkazy, krátili čas vyprávěním hrůzostrašných příběhů. Šeptali si o letadlech, jež se vrátila na letiště s mrtvou posádkou, o letounech, které byly již týdny nezvěstné a přece byly znovu a znovu spatřovány ve vzduchu a zvěstovaly tak ztráty v řadách jednotky, nebo o pilotech, kteří, ač už dávno mrtvi, přicházeli beze slova do kantýny a zase z ní odcházeli a každý, s kým se setkali, dříve nebo později také odešel do říše zapomnění. Žádná z těchto bajek však nebyla příšernější než pověst o „Rudém baronovi“.

Radek Enžl 11.646

Stíhací esa

Kromě slavných vítězství však přišly i první porážky.

Radek Enžl 14.172

Stíhací esa

Po bitvě u Cambrai proběhla zima 1917/18 bez dramatických událostí.

Radek Enžl 11.686

Stíhací esa

Rytířské souboje patřily nenávratně minulosti. Doba, kdy oblohou plachtili osamělí dravci slídící po svých soupeřích, tato doba, kdy se utkávali slavní mistři, byla pryč.

Radek Enžl 14.557

Stíhací esa

Protože Itálie nedostala na počátku války od Trojspolku záruky o územním zisku, vyhlásila, i přes německý nátlak, 3. srpna 1914 svou neutralitu.

Radek Enžl 12.651

Stíhací esa

Německý generální štáb, vědom si patové situace na západní frontě, se pokusil rozhodnout konflikt na jiném válčišti.

Radek Enžl 12.107

Stíhací esa

V září 1918 velitelství RAF rozhodlo, že major Barker už toho pro britské impérium udělal dost. Byl proto povýšen do hodnosti Lieutenant - Colonel (podplukovník) a jmenován velitelem Letecké školy vyšší pilotáže v Hounslow v Anglii.

Radek Enžl 11.908

Stíhací esa

Po těžkých ztrátách se nakonec ofenzíva u Ypres zastavila. Letci RFC však neměli moc příležitostí k odpočinku, protože 20. dubna 1917 byla zahájena tanková ofenzíva u Cambrai a letky RFC byly určeny k přímé podpoře pozemních vojsk.

Radek Enžl 12.155

Stíhací esa

V té době došlo také ke stagnaci v chemické válce. Vojáci obou stran se už nenechali překvapit, zkušenosti je naučily rychle a účelně používat ochranné masky.

Radek Enžl 13.042

Stíhací esa

V době, kdy Collishaw trávil svou dovolenou ve Vancouveru, se doma v Kanadě nacházel i jiný vynikající britský stíhač. Byl jím William Avery Bishop, známý po celé Francii, Británii, Kanadě a Spojených státech jako „ten neuvěřitelný Billy Bishop“ - eso se 47 sestřely na kontě.

Radek Enžl 10.962

Stíhací esa

Už několikrát vzpomínaná mohutná německá jarní ofenzíva na západní frontě v roce 1918 byla umožněna zejména událostmi, které se odehrály na podzim roku předchozího v Rusku. Válečné operace na východní frontě vyžadovaly jiný přístup ve všech ohledech, i ve vzdušném boji. Hromadné letecké bitvy nad západní frontou zcela zastínily letecké souboje odehrávající se na východě. Přesto tu na obou stranách fronty sloužila řada vynikajících es.

Radek Enžl 12.958

Stíhací esa

Večer 3. 8. 1919 v den, kdy britští letci uspořádali slavnostní večeři na rozloučenou pro své ruské přátele, se Kazakov objevil v hangáru a přikázal připravit svůj Camel k letu.

Radek Enžl 13.352

Stíhací esa

Prvním lednem 1918 vstoupila světová válka do svého posledního roku, ačkoliv muži na frontě o tom samozřejmě neměli ani tušení. Nicméně se za to vroucně modlili. Poslední válečný rok však měl být stejně hrůzný jako všechny předchozí. Boje pokračovaly neztenčenou silou a i nad frontou se stále proháněli novodobí létající rytíři. Jezdci na okřídlených ořích se znovu a znovu hnali do svých vzdušných bitev. Odlétali a přilétali, honili se mezi oblaky, žili ve vzduchu a umírali v ohni.

Radek Enžl 13.528

Stíhací esa

V létě 1918 našli němečtí letci u jednoho padlého francouzského pilota výstřižek z francouzských novin, kde se hovořilo o jednom německém stíhači jako o „esu es“. Byla připojena jeho fotografie a jméno - poručík Udet. Po Richthofenově smrti měl skutečně Ernst Udet nejvíce vítězství ze všech žijících německých letců. Bojoval potom o to, aby se na této příčce udržel a nakonec se mu to podařilo. Stal se nejúspěšnějším žijícím německým stíhačem a druhým nejúspěšnějším celkově. Předcházely tomu však tři roky tvrdých vzdušných bojů.

Radek Enžl 11.421

Stíhací esa

Když byl Udet na dovolené, padl Richthofen. V JG I tak nastaly některé personální změny a Udeta jmenovali velitelem Jasta 4, patřící pod JG I. Osmého června navíc převzal velení JG I nadporučík Hermann Göring, tehdy eso s 21 sestřely. K jeho jmenování mu však nepomohly ani tak jeho schopnosti jako spíše známosti na vysokých místech.

Radek Enžl 12.575

Stíhací esa

8. 5. 1918 měl Coppens namále, když po třech bezvýsledných útocích na „jitrnici“ Němci balón odřízli a ten zespodu prudce udeřil do Coppensova Hanriotu. Stíhačka naštěstí sklouzla po jeho obalu...

Radek Enžl 11.365

Stíhací esa

V posledních válečných měsících spojenecké letecké síly zřetelně demonstrovaly svoji početní i materiální převahu. Německé letectvo, ačkoli zůstalo bojeschopné a nebezpečné až do konce, už je nemohlo zastavit. V případě některých spojeneckých pilotů se tak už válka zvrhla v úplné hony na německé letouny a soupeření o prvenství v tabulkách podle počtu sestřelů.

Radek Enžl 11.052

Stíhací esa

Je to skoro neuvěřitelné, že jsem tehdy tato vzrušující nebezpečí přežil... Člověk ale snese mnoho, když je mladý.
Arthur Gould Lee, pilot Camelu u 46. squadrony RFC v letech 1917-18

Radek Enžl 13.023

Stíhací esa

Počty sestřelů nejúspěšnějších stíhačů.

Radek Enžl 17.260

Stíhací esa

Některá vyznamenání zmíněná v textu.

Radek Enžl 15.255

Stíhací esa - První esa

Morane s deflektory lze považovat za první stíhací letoun světa. Deflektory sice byly velmi primitivní, avšak, jak ukázala praxe, také velmi účinné.

Radek Enžl 16.578

Suchoj T-4 Sotka - Lovec letadlových lodí

Absenci letadlových lodí va své flotě se SSSR snažil pokrýt rozvojem ponorkových sil a letadel určených k boji s americkými CVBG (Carrier Battle Group). Specialistou na lov letadlových lodí měl být Suchoj T-4, ale nakonec to dopadlo úplně jinak ...

Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 66.833

Tu-22 - Kráska s řadou neřestí

V současné době se na Ukrajině a v Rusku likvidují bombardéry Tu-22. Jedná se pozůstatek Studené války a představitele dávno zaniklé kategorie středních bombardérů, které zmizely z výzbroje koncem 70. let. Tu-22 přežily ve výzbroji překvapivě dlouho přesto, že se jednalo o konstrukci, která se příliš nevydařila a osádky i pozemní obsluha neměly tento letoun příliš v lásce.

Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 58.592

Vytváření pravidel pro bezpilotní letouny

Takový vynález je znám anglickým slovem DRONE - s dalšími, stejně legitimními významy: trubec, včelí sameček, med netvořící, parazit, který žije z práce jiných, též je to aeroplán bez pilota, z velké dálky dirigovaný potřebnými signály. Představa co nejpohodlnějšího bojování - daleko od nebezpečí, od krvavé vřavy, třeba někde na kanapi dotýkat se správných knoflíků, nedojde k vyvrknutí sebemenšího vlastního malíčku, zato však k důkladné spoušti v nepřátelských řadách. Kritici varují před potenciálem ještě větší dehumanizace, kdy bojovník, tuze vzdálen od místa způsobované zkázy, pozbývá zábran se na takovém počínání podílet

Ota Ulč 4.781