Mi-4 3150

     
Typ:
Type:
Mi-4
Výrobce:
Producer:
Kazaňský letecký závod č. 387, Kazaň /
Datum výroby:
Date of Production:
DD.MM.RRRR
Výrobní číslo:
Construction Number:
-
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.MM.RRRR-02.03.1967 3150
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
02.03.1967 zničen při nehodě
02.03.1967 destroyed in crash
Poznámka:
Note:
Zachycení úvazného lana o příďové kolo při stavebně montážní práci s následným stržením a pádem. Plechové těleso komína vážilo 720 kg a dlouhé 20,6 m. Závěs byl dlouhý jen 2,8 m. Budova Oděvní služby v Papírnické ulici v Plzni. Pilot cvičně zvednul břemeno do svislé polohy a poté ho chtěl položit na zem. Zachycení úvazného lana o pravé příďové kolo s následným stržením a pádem na příď stroje. Nárazový vítr. Pilot k SMP nebyl vycvičen. Posádka pplk. Dlubal, kpt. Hlavatý zahynula Attachment of the lashing rope to the bow wheel during construction and assembly work with subsequent pulling and falling. The sheet metal body of the chimney weighed 720 kg and was 20.6 m long. The curtain was only 2.8 m long. The Clothing Service building in Papírnická Street in Pilsen. The pilot lifted the load to a vertical position and then wanted to place it on the ground. Attachment of the lashing rope to the right bow wheel with subsequent pulling and falling on the bow of the machine. Gusting wind. The SMP pilot was not trained. Lt. Col.'s crew Dlubal, Capt. Hlavatý perished
Zdroje:
Sources:
http://www.airwar.ru/enc/uh/mi4.html
URL : https://www.valka.cz/Mi-4-3150-t53614#199586 Verze : 1
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
13.03.1954
Datum vyřazení:
Decommissioned:
03.03.1959
Provozovatel:
Operator:
DD.MM.RRRR-02.03.1967 19. vrtulníková letka
DD.MM.RRRR-02.03.1967 19th Helicopter Squadron
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.MM.RRRR-02.03.1967 3150
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.MM.RRRR-02.03.1967 standardní (high visibility)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.MM.RRRR-02.03.1967 standardní vojenská
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR standard military
Barvy:
Colors:
DD.MM.RRRR-02.03.1967 olivově zelená
DD.MM.RRRR-02.03.1967 nebeská modř
DD.MM.RRRR-02.03.1967 olive green
DD.MM.RRRR-02.03.1967 sky
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
http://www.airwar.ru/enc/uh/mi4.html




Na v Plzni nad vodní nádrží České údolí


Zdroj: www.vrtulnik.cz
URL : https://www.valka.cz/Mi-4-3150-t53614#212179 Verze : 1
Foto a text David Růžička


Plechový komín způsobil pád létajícího jeřábu.


David Růžička


I když to může být překvapující, mlžný závoj zapomnění začíná pomalu zahalovat i jedno z velkých leteckých neštěstí, které se koncem 70. let odehrálo právě v Plzni. Nehoda byla popsána v dobovém tisku, krátké připomenutí nedávno uveřejnilo ve své fotografické publikaci regionální nakladatelství Starý most. Při pátrání po podrobnějších informacích jsem narazil většinou na překvapení ve tvářích domnělých pamětníků. Dokonce i těch, kteří dodnes v okolí místa nehody, Papírenské ulici na Slovanech, bydlí.
Teprve očitý svědek události, pan Marcel Votlučka, ochotně popsal své vzpomínky. "Vrtulník pomáhal odstranit plechový komín jakési provozovny, snad pekárny. Najednou se z ničeho nic zřítil z poměrně malé výšky na prostranství mezi papírnou a provozovnami tehdejšího národního podniku Pozemní stavby, kde jsem pracoval. Viděl jsem několik zaměstnanců, kteří k místu neštěstí běželi na pomoc."
Plzeňský letecký historik Karel Foud tuto informaci poopravuje: "Ve skutečnosti šlo o osazování komína v prostoru papírny, které probíhalo v únoru 1967." Zbytek svědectví pak přesně vystihuje tehdejší událost.
Vrtulníkem byl typ Mi-4, náležející k 19. vrtulníkové letce. Operoval z tehdejšího vojenského borského letiště, tedy dnešní průmyslové zóny Borská pole. Na svou dobu šlo o moderní stroj sovětské konstrukce. Vývoj helikoptéry inspirovalo nasazení amerických vrtulníků během korejské války v letech 1951 - 1953. Ruský vrtulník i svým vhledem kopíroval americké stroje Sikorsky S-55, byl ovšem mnohokrát výkonnější. Střední část trupu zaujímala kabina pro čtrnáct výsadkářů, záď tvořily dveře pro nakládku i vykládku bojové techniky. Vrtulník mohl být vyzbrojen i protipozemními raketami a pumami. Výkonný motor s velkou rezervou umožňoval provoz "čtyřek" v podmínkách polárních oblastí i pouští. Začátkem 50. let patřil dokonce k nejvýkonnějším vrtulníkům ve své kategorii. Jeho piloti získali řadu ocenění za překonání mezinárodních rekordů. Na světové výstavě v Bruselu roku 1958 odborníci ohodnotili kvality Mi-4 udělením zlaté medaile.
Součástí výzbroje zemí tzv. Varšavské smlouvy, jejíž členství podepsalo i socialistické Československo, byly tyto vrtulníky až do konce 70. let. Jedna z verzí vrtulníku, opatřená vnějším závěsem, mohla být využívána jako létajících jeřáb. Ten mohl být zatížen břemeny až do 2000 kg.
"Stroj během akce nejspíš zavadil o lano poutající tubus komína a do toho lana se také zamotal. Padající komín pak strhl vrtulník k zemi," popisuje příčinu neštěstí Foud, "došlo k převrácení helikoptéry a následné ztrátě vztlaku. Následoval pád, jemuž nešlo nijak zabránit." V důsledku nehody jeden z pilotů zahynul. Druhý vyvázl s těžkými zraněními. Smrt kolegy jím natolik otřásla, že na události dodnes vzpomíná velmi nerad, i když dosud žije v Plzni.
Pokud někdy zavítáte na parkoviště ležící mezi vstupní branou plzeňské papírny a sousedícím nákupním střediskem, můžete tragické události věnovat tichou vzpomínku.


David Růžčka "LÍMEC"
Památkový úřad Plzeňského kraje



edit: gruppe.drei
- nehoda se stala nikoli koncem 70. let ani v únoru 1967, ale 2. 3. 1967
- ulice Papírenská v Plzni neexistuje, jedná se o ulici Papírnickou (49°44'13.998"N 13°23'09.769"E)

Citace :

Plechové těleso komína vážilo 720 kg a dlouhé 20,6 m. Závěs byl dlouhý jen 2,8 m. Budova Oděvní služby v Papírnické ulici v Plzni. Pilot cvičně zvednul břemeno do svislé polohy a poté ho chtěl položit na zem. Zachycení úvazného lana o pravé příďové kolo s následným stržením a pádem na příď stroje. Nárazový vítr. Pilot k SMP nebyl vycvičen. Zdeněk Lapák byl na místě nehody a byl svědkem úmrtí těžce zraněného druhého pilota.


piloti: pplk. Jaroslav Dlubal, + kpt. B. Hlavatý


http://www.vrtulnik.cz/

Mi-4 3150 -



Web autora : http://www.vrtulnik.cz/
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Mi-4 3150 -



Web autora : http://www.vrtulnik.cz/
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Mi-4 3150 -



Web autora : http://www.vrtulnik.cz/
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Mi-4 3150 -


URL : https://www.valka.cz/Mi-4-3150-t53614#199778 Verze : 0

Diskuse

K té havarii vrtulníku Mi4 dne 2.3.1967,sloužil jsem tehdy v 4942 jako mechanik Mi1 a pamatuji že mezi personálem letky se říkalo že kpt.Vondrych který naváděl vysílačkou ppl.Dlubala, včas nereagoval na to že má vrtulník smyčku na předním podvozku.
URL : https://www.valka.cz/Mi-4-3150-t53614#469980 Verze : 0
Rád bych zde zmínil vyprávění své babičky, která byla tetou Bohuslava Hlavatého a účastnila se tak i následného soudního přelíčení .
Její synovec údajně jasně formuloval opodstatněné obavy ze silných poryvů větru, provázejících tento březnový den, s tím, že by bylo vhodné plánovanou akci odložit. Jeho nadřízený však zřejmě situaci vyhodnotil jinak a vydal rozkaz k zahájení manévru.
URL : https://www.valka.cz/Mi-4-3150-t53614#592323 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více