OT-810 - diskuze

Diskuse

Chci se zeptat, několikrát jsem se v souvislosti s tímto transportérem setkal s označením HAKO. Předpokládám, že to bude zkratka ve smyslu SKOT, TOPAS apod. Může to být třeba H(?) Automobil Kolopásový Obrněný...Co může znamenat to H?
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235557 Verze : 0
Ne to s žádnou naší zkratkou nesouvisí, správně je HAKL a je to odvozeno od původního továrního označení H kl 6 což je původní označení pro podvozek na kterém je to postaveno (je stejný pro SdKfz 11 i pro SdKfz251 který je vzorem pro OT 59/OT810) Takže vozidlu se říkalo Hakl prostě proto že to tak kdysi ve fabrice nazvali němci.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235563 Verze : 0
Vážený pane kolego,
s pojmem HAKO jsem se setkal v archiváliích, které obhospodařuje Vojenský ústřední archiv v Praze na Invalidovně. Přestože toto vozidlo není součástí mého badatelského záměru, nahlédl jsem ze zvědavosti do složek HAKO a svá zjištění si zde dovoluji předložit.


Stručně řečeno:
- projekt a prototyp kolopásového vozidla navrhla firma Škoda
- vozidlo pod názvem HAKO evidovala Vojenská správa (zkratku neumím dešifrovat)
- vozidlo na náčrtcích bylo navrženo s otevřenou korbou a silně připomínalo Hanomag typ Hkl6p
- vozidlo mělo být poháněno dieselovým motorem Tatra (typ si nepamatuji)
- vozidlo mělo konkurenta v kolopásovém transportéru Tatra typ 810


P. S.
Písmeno "H" by mohlo znamenat pojem "housenkový". Takovéto pojmenování se dříve používalo pro pásová vozidla.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235566 Verze : 0
Přiznám se že jsem se s pojmen HAKO nesetkal, na vojně jsme tomuhle transportéru říkali hakl a vysvětlováno to bylo výše uvedenou návazností. Přiznám se že mne pojem HAKO překvapil a je možné že se do "lidového" názvu promítl, ale osobně jsem se s ním nikdy nesetkal, vždy to byl hakl (OT-810 se tomu vlastně neříkalo krom oficiálních hlášení nikdy, hakl bylo kratší) Za mé VZS bylo u pluku haklů celkem dost, jednak upravené jako protitankové s BZK, jednak jako radiovozy a myslím že jeden i jako štábní u RTZ (tím si nejsem jist) celkem jich bylo asi deset a pokud se pamatuji byly pojízdné všechny, měly dva tvary korby (jestli se to nějak promítalo do označení to netuším) které se lišily boky, respektive jejich lomením.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235567 Verze : 0
Motor našich transportérů byl jednoznačně Tatrovácký osmiválec vzduchem chlazený, podobný motoru tatry 138, ale o menším obsahu a výkonu.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235568 Verze : 0
V predpise MNO Spoj-51-7 SPOJOVACÍ PROSTŘEDKY POUŽÍVANÉ V ČSLA, z roku 1986, je v súvislosti s veliteľsko štábnym vozidlom OT-810R2 použitý názov „HAKO-R2“, pri čom sa uvádza, že toto VŠV sa má používať ako VS veliteľa delostreleckého oddielu.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235573 Verze : 0
Myslím si že správne bude pravdepodobne to čo písal J. Tintěra - HAKO je možno konkurenčný projekt k OT-810, s ktorým sa možno uvažovalo pre použitie v špeciálnych nástavbách..... Do výzbroje bol OT-810 zavedený ako OT vz. 59, prototypy HAKO boli možno prestavané na špeciálne nástavby (ktorých až tak veľa nebolo treba), tomu by odpovedali aj označenia v predpise od SKOTa....


Ale toto je iba moja domnienka, ktorú nemám podloženú.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235574 Verze : 0
to buko obávám se že je to jinak, verze R2 je postavená na normálním OT810 (v pancíři na pravé straně jsou sice kryté vstupy vzduchu pro centrálu, ale je to úprava normální korby) Samozřejmě je jako všechny OT-810 krom pozdější přestavby na stíhač tanků shora krytá. Myslím že s prototypem Škodovky nebude mít nic společného.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235575 Verze : 0
Vozidlo R2 je pokud vím typové označení pro určitou sestavu radiostanic a u našeho útvaru existovalo jak na OT-810 tak na OT-64 (sestava stanic byla pokud se pamatuji správně stejná) sloužily na úrovni velitelů praporů a dělostřeleckých oddílů (motostřelci měli R2 na Skotech, k tankovému praporu patřil právě OT-810, u tankových pluků měli myslím R2 na OT-62, ale tím si nejsem jist)
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235576 Verze : 0
bitaxe: ale ja som netvrdil že R2 je na podvozku HAKO, ja som nadhodil možnosť že zopár súprav R2 bolo zabudovaných do prototypov HAKO.. Tomu by odpovedalo aj označenie OT-810R2 a HAKO-R2.


Ale je to iba teória, nakoľko neviem či HAKO ako prototyp bol vôbec vyrobený....
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235583 Verze : 0
No já Skotovu větu "je v súvislosti s veliteľsko štábnym vozidlom OT-810R2 použitý názov „HAKO-R2“" chápu asi jinak než ty, mně to zní tak že v předpisu na OT-810 R2 je uveden název HAKO R2. To ale nijak neznamená že by se to týkalo jakkoli Návrhu (případně prototypu) Škodovky. Ostatně pokud by existoval, co by vedlo armádu aby ho zmínil v předpisu na OT-810?
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235587 Verze : 0
Áno, dá sa to chápať rôzne. Tiež mi nie je jasné prečo by v predpise z roku 1986 mali byť spomínané nejaké prototypy zo začiatku 60-tych rokov (konca 50-tych). Bola to len teória...
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235590 Verze : 0
Vážení kolegové,
opomněli jste jednu možnost a to že Škodovka navrhla armádě počeštění německých kořistní kolopásových transportérů Sd. Kfz. 251 (Hanomag Hkl6p). Lze předpokládat, že se tak stalo podle technických požadavků Vojenské správy v rámci zbrojního projektu s kódovým označením HAKO.


Vojenský předpis Spoj-51-7: Spojovací prostředky používané v ČSLA, je předpisem čistě spojařským, proto může popisovat uložení velitelského stanoviště "R-2" do dvou podobných vozidel.


Předpokládám, že po určitý čas používala ČSLA oba typy kolopásových transportérů: Škoda HAKO a Tatra 810.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235593 Verze : 0
Přiznám se že jsem slyšel vyprávět o původních německých transportérech ve výzbroji, ale vždy to byly vzpomínky "z vojny" kterým bylo možno věřit jen velmi opatrně. Původní SdKfz 251 (H kl 6p) měl motor na benzín a myslím že by zástavba naftové tatry byla podmíněna rekonstrukcí přední části vozidla, je samozřejmě možné že vozy byly uloženy v NZ i s původními motory (o tom že se mohly používat po válce a do rezerv převedeny až po výměně se zdá celkem reálné).
Po pravdě se pamětníci nezávisle na sobě (od různých útvarů) shodovali na tom že "německé" hakly měly plochou zadní stěnu s dvojkřídlými dveřmi (odpovídající verzi SdKfz. 251 Ausf.D) ale vzpomínky byly dost zpochybněny tím že nikdo si nebyl schopen vzpomenout zda vozidla byla shora uzavřena (německá nebyla) to je důvodem proč věci dávám jen omezenou důvěru. Samozřejmě vozidlo odstavené kdesi v remíze mohlo být kryto plachtou a nebylo tedy jednoduché to rozlišit, třeba se ozve někdo kdo bude schopen k tomu říci více. Vždy ve vzpomínkách šlo o ojedinělý kus a vždy se jednalo o velitelské vozidlo (alespoň dle těch vzpomínek).
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235599 Verze : 0
Asi som to neformuloval dosť jasne.


Prosím Vás, zrejme sa vzájomne nechápeme.


V predpise MNO Spoj-51-7 SPOJOVACÍ PROSTŘEDKY POUŽÍVANÉ V ČSLA, z roku 1986, sa píše, že ide o OT-810R2 a ďalej je potom uvedený ako "HAKO R2". Takže, žiaden konkurenčný projekt. Pri vývoji OT-810 totiž bol iba jeden projekt a nie viacero, pretože sa vychádzalo zo základnej verzie Hkl6p (OPp3tN), ktorá bola dôsledne prekonštruovaná.


Navrhujem, nevymýšľajme čo nie je doložené nijakými dokumentami.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235601 Verze : 0
P.S.
Kto má záujem o môj článoček OT-810 v ČSA a ČSĽA, môže mi dať správu. Článok obsahuje odpovede j na otázky ktoré odzneli v tejto téme. Pošlem na CD za čistý CD nosič.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235602 Verze : 0
Vážení kolegové,
jak již jsem před časem napsal není kolopásový transportér Škoda HAKO současným cílem mého bádání. Na informaci o tomto vozidle jsem narazil ve Vojenském ústředním archivu v kartonech s čísly: 67 a 71. Materiály jsou datovány rokem 1952 a přísluší do fondu: MNO VTMV. V těchto kartonech po skartaci zbylo několik (nyní odtajněných) dokumentů a mezi nimi jsou čtyři složky s čísly:


21-4b-13 - dokumentace Škoda o vozidle HAKO (např.: technické údaje a výkres s bokorysem)
21-4k-40 - … HAKO …
74-3-2-45 - zápis z porady HAKO
74-3-2-305 - schválení technických podmínek HAKO


V zmíněných kartonech můžete nalézt i složky popisující i jiné programy, například:


AKS (pravděpodobně licenční výroba T-34/85)
KASU (pravděpodobně licenční výroba SU-100)
Projekty a úvahy o mostním tanku.
Projekty a úvahy o vyprošťovacím tanku (na podvozku Panther a na podvozku T-34)
Projekty a úvahy a popis prvního prototypu plamenometného tanku PT-1.


Prozatím pojem HAKO považuji za název výzbrojního programu vojenské správy ČSLA, který iniciovala plzeňská Škodovka.


Poznámka na okraj
Číselná označení složek mají v originálech mnoho variant. Mnou používaný číselný údaj je poplatný nejčastějšímu vzhledu zápisu. Dále, takzvané "názvy složek" zde uvedené, jsou mými poznámkami, které mají pouze informativní charakter.


Žádost
Při této příležitosti bych rád požádal o rozdělení této rozpravy:
- na část faktografickou, popisující: CZK - OT-810 (OT vz.59)
- a diskusní, třeba s názvem: Kolopásy Škoda HAKO versus Tatra 810


Zdůvodnění
Rozprava o výzbrojním programu HAKO a jeho vztahu k Tatře 810, by spíše měla býti vedena někde na adrese: Války - diskuse - Zbraně. Podle mého názoru, tato disputace, byť hodnotná, nepřísluší do faktografie zbraně zavedené do výzbroje ČSLA.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235612 Verze : 0
Nedalo mi to a predsa som len vyhľadal citovaný predpis.


Týmto sa ospravedlňujem za tiež nie celkom presné citovanie textu. Preto prikladám inkriminovanú stránku predpisu Spoj-51-7.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235613 Verze : 0

Citace - Jiří Tintěra :

Vážení kolegové,....


....


Prozatím pojem HAKO považuji za název výzbrojního programu vojenské správy ČSLA, který iniciovala plzeňská Škodovka.


....


Zdůvodnění
Rozprava o výzbrojním programu HAKO a jeho vztahu k Tatře 810, by spíše měla býti vedena někde na adrese: Války - diskuse - Zbraně. Podle mého názoru, tato disputace, byť hodnotná, nepřísluší do faktografie zbraně zavedené do výzbroje ČSLA.




Něco takového jsem si myslel, že to je krycí název výzbrojního programu a proto jsem položil tuto otázku. Původně mi šlo o to, jak tento výraz rozkrýt, nebo lépe řečeno dekódovat. Vzhledem ke skutečnosti, že se to netýká jen Tatry ale i Škody je asi opravdu lepší přesunout tuto debatu jinam
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235614 Verze : 0
Aký bol vlastne oficiálny názov tohto OT?


Do ČSĽA bol zaradený ako OT vz. 59, ale ako pozerám do predpsiu, tak spojovacia verzia je označená ako OT-810R2, nie OT vz. 59R2 (OT-59R2), podobne ako je to u OT-62R2, OT-64R2...


Nepanuje tu určitá schizofrénia v názvoch?


P.S. Momentálne nemám čas, ale ak to nikdo do večera nerozdelí tak to potom rozdelím ja....
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235622 Verze : 0
Vážený pane kolego,
o mé úvaze jak došlo k záměně zkratky OT vz.59 za zkratku OT-810 se lze dočíst na 1. straně této studie. Stručně řečeno, v lidové armádě se vžil pojem polopásový obrněný transportér OT-810 tak hluboko, že se dostal i do služebních předpisů a dalších oficiální dokumentů popisujících toto vozidlo.


Informace o názvu OT vz.59 byla vložena pouze pro zajímavost a při bádání v archivech je nepoužitelná.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235623 Verze : 0
Já ho znal na vojně i dlouho po ní jen jako OT-810 nebo lidově "hakl" označení OT 59 jsem slyšel až někdy před 5 nebo 6 lety, asi není opravdu moc známé a oficiálně se v armádě používal pokud vím OT-810, aspoň v době kdy já sloužil (tedy v sedmdesátých letech). Asi došlo opravdu k použití vžitého názvu místo původně zavedeného.
Otázkou je co je vlastně míněno pod pojmem HAKO ve Skotově předpise, prototyp to myslím nebude (ten v té době (pokud existoval) už dávno nebyl v armádě.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235626 Verze : 0
Vážení kolegové,
otázka vozidla HAKO mi nedala spát a tak jsem se dotázal všeználka internetu a zde jsem nalezl již objevené - informaci vojenského historika Pavla Minaříka na dotaz vznesený na stránkách Vojenství (dříve Vojenství kvalitně). Celé znění textu jsem si dovolil přesunout bez vědomí autora, ale jak jej znám, určitě obdržím jeho dodatečný souhlas.


"937. Aké boli početné stavy nemeckej polopásovej techniky v povojnovej čs. armáde? Aké všetky typy? V ktorých jednotkách, skladoch? Uvítam podrobnejšie informácie o celej problematike polopásových strojov. (odpovídá Pavel Minařík)


Kořistní německé kolopásové obrněné transportéry v čs. armádě zastupovaly především typy SdKfz. 251 a SdKfz. 250. Většinou se jednalo o původní transportéry z válečné výroby, označované jako Hkl-6 (SdKfz. 251) a D-7 (SdKfz. 250), v menší míře také o poválečnou rekonstrukci s čs. motorem Tatra (Hkl-6-p a D-7-p). Přesné údaje o jejich začlenění k jednotlivým útvarům bohužel nemáme k dispozici, nicméně podařilo se nám najít souhrnné údaje. Čs. armáda k 1.1.1951 disponovala 736 obrněnými transportéry, převážně různých verzí Hkl-6-p a D-7-p. K 1.4.1952 bylo na 1. tankové základně v Dědicích u Vyškova uloženo 65 ks Hkl-6, 12 ks Hkl-6-p, 42 ks D-7 a 24 ks D-7-p. V březnu 1957 se ve výzbroji naší armády ještě nacházelo 630 kořistních obrněných transportérů, z toho 476 Hkl-6-p a 154 D-7-p.


Dalším vývojem původního německého vozidla SdKfz. 251 (Hkl-6-p) vznikl koncem 50. let obrněný transportér OT-810 HAKO. Jeho vývoj začal v roce 1952, následně byl v roce 1954 pozastaven a poté v roce 1956 opět obnoven. Oproti předloze mělo čs. vozidlo nový motor, jiný tvar boků a zádi korby, přičemž prostor roje byl uzavřen střešním pancířem. Zkušební série 10 vozidel opustila tovární haly v roce 1959 a v letech 1960 až 1962 bylo vyrobeno přibližně 1140 strojů. Z počátku sloužily pro přepravu motostřeleckých družstev, po krátké době byly v této úloze nahrazeny modernějšími transportéry OT-62 a OT-64. Následně se používaly jako velitelská vozidla (novovýroba 340 vozidel OT-810 R2/R3 v roce 1962), nosiče 82 mm bezzákluzových kanonů (upraveny v letech 1968/1969), dělostřelecké či technické pozorovatelny nebo zdravotnická vozidla. Na sklonku roku 1965 bylo ve výzbroji naší armády uváděno 1430 OT-810. K 1.5.1990 naše armáda ve svých skladech měla ještě 407 kusů těchto transportérů ve zdravotnické a technické verzi, které se podle "smlouvy" citované v odpovědi na dotaz čís. 939 nezahrnovaly do počtu povolených "bojových obrněných vozidel". K vyřazení posledních transportérů OT-810 došlo v roce 1995."


Poznámka na okraj
Zkratku HAKO je možné vyložit i jako spojení dvou slov: Hanomag kombinovaný (podvozek).


Oprava
Dnes Ing. Kočárek z Detvy mi sdělil správné znění zkratky HAKO - jedná se o spojení dvou slov: Hanomag a Kopřivnice.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#235646 Verze : 3
Dobrý den,


zakoupil jsem knihu Utajené Projekty Škoda, vydavatelství Grada a po přečtení jsem se rozhodl reagovat zde na tomto fóru. Protože nebádám v archivech, jsou pro mne většinou zdrojem informací již někým zpracované publikace. Proto je tento příspěvek pouze konstatováním bez informační náplně.


Chtěl jsem nadhodit, že se v prvé řadě jedná o osobní vzpomínky významného konstruktéra Prof. Meduny. Ve zmíněné knize není ani zmínka o projektu HAKO, přestože jedna z předchozích informací hovoří o původní myšlence ze Škody. Přišlo mi zajímavé, že by se člověk, který se problematikou automobilové zbrojní konstrukce zabýval, s tímto projektem ani okrajově nesetkal. Ani se zákulisními záležitostmi, o nichž se v případě jiných projektů zmiňuje.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#237074 Verze : 0
Vážený kolego Papergeorgi,
máte zcela pravdu, je více než zajímavé, že konstruktér Oldřich Meduna během diktátu svých pamětí nevzpomněl na onu drobnou epizodu jeho života z padesátých let. K naší smůle se již pana Meduny nemůžeme optat, proč se tak stalo.


Musím se přiznat, že tuto knížku dosud nevlastním, ale seznámil jsem se s článkem Jana Králíka, který má shodný název: Utajené projekty Škoda a byl zveřejněn v letošním Motor Journalu č. 12. Mimo jiné, je zde reprodukce obálky jeho knihy, na které se nachází tento text: "Ptal se, naslouchal a zapsal ...".


Proto jsem se na otázky spojené s projektem vozidla HAKO zeptal autora knihy pana Králíka a ten mi sdělil, že Oldřich Meduna na konci čtyřicátých a začátku padesátých let procházel pohnutou fází svého života, například vystoupil ze strany a pak odešel od plzeňské firmy Škoda. Takže je možné, že ani pro vojáky již nebyl spolehlivým partnerem k řešení zbrojních zakázek.


Pan Králík mne ujistil, že během jejich rozhovorů nepadlo ani slovo o jakémkoliv poválečném kolopásu. Díky této informaci předpokládám, že se vývoje kolopásu HAKO neúčastnil.


P. S.
Při čtení této útlé knížky jsem zjistil, že pan Meduna byl na začátku padesátých let zaměstnancem mladoboleslavské automobilky, která neměla s vývojovým programem HAKO co do činění, protože armáda jednala o nabídce se zbrojním oddělením plzeňské Škodovky.

OT-810 - diskuze - Foto via Grada Publishing.

Foto via Grada Publishing.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#237172 Verze : 0
Jirko děkuji za foto ( forum.valka.cz ). Ano mělo by to být ono. Mám jiný záběr na nezaplachtovaný OT s DŠK - z pravé strany (z pohledu řidiče). Kolem něj je dokonce takový malý štít. Vše v barvě vozidla (pokud se teda dá z BW fotky usuzovat.
Foto se pokusím protlačit do knížky.


Chtěl jsem se zeptat :


Identifikoval jsem celkem 4 druhy koreb! Máte někdo info kdy a kolik se vyrobilo jednotlivých verzí. Vždy bylo jen označení "OT-810"? Jako myslím bez nějakého "vz."


Hrubý popis :
1 - vzhled Sd.Kfz 251 Ausf.D
2 - vzhled Sd.Kfz 251 Ausf.D ale již nový typ zadní části vzdáleně připomínající Ausf C.
3 - modernizovaná korba bez trojice dvířek na boku s ostrým lomem ? https://www.valka.cz/files/ot_-_810_815.jpg
4 - "klasický" vzhled https://www.valka.cz/files/dscf0199_475.jpg
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#261436 Verze : 0
Chci jenom podotknout jeden technický detail - hakl není vozidlo kolopásové,ale polopásové.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#261452 Verze : 0
Vážený pane kolego,
souhlasím s Vámi v záležitosti technického názvu vozidel HAKO, ale prosím vezměte na vědomí, že pojmy: kolopásový a polopásový, vedle sebe existují dlouhou řadu let.


V stručnosti lze říci, že pojem "kolopásový" spíše preferují pamětníci a badatelé neznalí technické dokumentace, ale občas jej použijí i renomovaní historici, jako Pavel Minařík, jehož jsem citoval o pár řádků výše.


Kdežto výraz "polopásový" preferují purističtí badatelé.


Dle mého názoru, tento druhý název není blbuvzdorný. Kdokoliv si může pod tímto termínem představit jakoukoliv technickou shůvěřilost, či neúplnost vozidla! To nemluvím o tom, že čeští náckové mohou poukazovat na to, že tento druhý výraz není náš, ale má původ u Němců: Halbkettenfahrwerk, nebo Anglo-Amerikánů: Half-track vehicle.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#261476 Verze : 0
Vážení,
musím Vás upozornit na to, že pojem OT vz. 59 je pouze mojí pracovní úvahou, protože jsem dosud nenarazil na oficiální návrh, či rozhodnutí, jak by se měl tento stroj jmenovat. Pokud vím, tak toto vozidlo bylo pro armádu vyvíjeno pod zkratkou HAKO (Hanomag Kopřivnice) a v Tatrovce je označovali jako "typ 810". Proto snad v zplebejštěné čsl. armádě převládl zlozvyk nazývat obrněný transportér pojmem OT-810.


Informace o názvu OT vz. 59 byla vložena pouze pro zajímavost a při bádání v archivech je nepoužitelná.


Odkazy
forum.valka.cz
forum.valka.cz
forum.valka.cz
forum.valka.cz


P. S.
Kolego Buko,
děkuji za upozornění, hned tuto chybu napravím.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#261478 Verze : 0
Co vlastne ta zpropadena zkratka znamena????


HKL6p??????


Diky za odpoved. Dusty
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#419236 Verze : 0
To označení je H kl 6p je to H jako Hanomag (starší šasi pro SdKfz 11 jsou značena jako HL, tedy výrobce Hansa-Lloyd, později se firma stala právě Hanomagem a označení pozdějších verzí bylo změněno) kl je označení "klein" tedy malý, tato šasi patřila ke té části tahačů které byly v nejlehčí třídě, 6 je pokud vím pořadové číslo konstrukce (vychází z H kl 3, která vznikla jen jako prototyp). Poslední písmeno p je označením pro šasi které bylo určeno pro obrněné transportéry (tedy panzer) šasi pro tahače byla jen H kl 6. Jde o tovární označení, armáda de facto šasi neobjednávala, kupovala celé stroje, ale ty mohlo dělat několik továren ve spolupráci. Armádní označení bylo Sd.Kfz. 11 pro tahač a Sd.Kfz.251 pro transportér. Oba podvozky se téměř nelišily, takže ND byly prakticky stejné. Samozřejmě se lišily v uchycení například motorových krytů a korby.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#419242 Verze : 0
Jirko s tím kolopásový a polopásový si myslím, že nemáš úplně pravdu.


Polopásové vozidlo používá pro jízdu kola i pásy zároveň (Halftrack, SdKfz 250, 251, Kegrese apod)


Kolopásové vozidlo používá buď pásy nebo kola. Pásy se zpravidla svlékají nebo zvedají nahoru. (KH-50, tanky řady BT, tanky řady Christie, T4E1 apod)
Wink
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#419243 Verze : 0
Ako to je s OT-810/R3 ? Takmer všade je o tejto verzii zmienka, no existuje o tomto nejaká oficiálna zmienka ?
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#668386 Verze : 0

Citace - brano :

Ako to je s OT-810/R3 ? Takmer všade je o tejto verzii zmienka, no existuje o tomto nejaká oficiálna zmienka ?
Vážení,
tato poznámka mne zaujala a proto jsem oslovil tyto instituce:
- Vojenský ústřední archiv,
- Vojenský historický ústav,
- knihovnu VHÚ,
- Univerzitu obrany, K-209,
- knihovnu UNOB.


Jsem zvědav zda oslovené instituce stihnou odpovědět v termínu stanoveném zákonem.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#669896 Verze : 0
Vážení,
v publikaci Michala Buriana a Jiřího Rýce: Historie spojovacího vojska je zmíněna pouze varianta OT-810/R2. Kdežto verze R3 není uvedena. Z toho důvodu předpokládám, že velitelské stanoviště R3 na podvozku OT-810 nebylo zařazeno do výzbroje ČSLA.


Zdroj:
Michal Burian, Jiří Rýc: Historie spojovacího vojska, strana 171, ISBN 978-80-7278-414-1
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#670417 Verze : 0
Vážení,
dnes dorazila zpráva z pražského Vojenského historického ústavu. Zmíněná instiruce oznámila, že nevlastní polopásový transportér OT-810/R3.
Knihovna VHÚ před pár dny potvrdila, že neeviduje předpisy popisující OT-810/R3.
Obdobná odpověď dorazila z knihovny UNOB a katedry K-209.
Vojenský historický archiv v Ruzyni potvrdil, že neeviduje samostatnou složku, která by pojednávala o OT-810/R3.
URL : https://www.valka.cz/OT-810-diskuze-t66584#673036 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více