DB - Day Bombardment NBS - Night Bombardment, Short Distance NBL - Night Bombardment, Long Distance
Od roku 1924
Starší typy zůstavají pod původním označením, nové přejímají nové označení :
LB - Light Bomber HB - Heavy Bomber B - Bomber (medium)
Léta 1930 - 1962 - první série "B"
V roce 1930 se USAAC rozhodla přejít na značení bombardéru pouze písmenem B. V roce 1951 se pak USAF rozhodla značit písmenem B i rakety (vybrána byla čísla B-61 až B-65)
V roce 1955 se Air force rozhodlo neznačit nadále rakety písmenem B, stejně tak ani letouny bez lidské posádky a různé testovací projekty. Tedy od B-67/GAM-67 beželo číslování souběžně pro bombardéry i rakety.
1962 - současnost - druhá série "B"
V roce 1962 se ministerstvo obrany rozhodlo začít znovu označovat bombardéry písmenem B, a číslovat je znovu od začátku, tedy číslem 1 a dále. Zatím existují jen dva letouny s tímto značením - Lancer a Spirit.
URL : https://www.valka.cz/Znaceni-letadel-USA-t74805#85401
Verze : 0
Od roku 1920 V roce 1920 byl se vznikem USAAC, Leteckého sboru armády Spojených států, zaveden systém, který rozlišoval tyto kategorie, považovatelné za stíhací:
Typ I. - PW - Pursuit, Watercooled Typ II. - PN - Pursuit, Night Typ III. - PA - Pursuit, Aircooled Typ IV. - PG - Pursuit, Ground Attack Typ V. - TP - Two-seat Pursuit Dodatečně vznikly PS - Alert Pursuit (Special) R - Racer
Přejmenována byla většina strojů předchozího období.
Od roku 1924
P - Pursuit PB - Pursuit, Biplace (1935-1941) FM - Fighter, Multiplace (1936-1941)
Přejmenovány byly všechny stroje předchozího období.
Od roku 1948
Dosud provozovaná letadla kategorie P byla přejmenována záměnou za písmeno F. Např. z P-51 se stal F-51. Kategorie F (Photographic reconnaissance) byla zrušena, takře nedocházelo k záměně.
Od roku 1962
V roce 1962 došlo ke sjednocení značení letectva, námořnictva a armády. Dosud sloužící stíhače letectva si ponechaly původní označení, nové stroje byly číslovány od začátku. Nová čísla systému F dostaly také používané stíhače námořnictva a maríny. Příklady: Republic F-105 Thunderchief - jako typ letectva zachoval původní označení v původní řadě F North American FJ Fury - jako typ námořnictva přejmenován na North American F-1 Fury, v nové řadě F Prvním letadlem označeným pouze podle "nového počítání" se stal Northrop F-5 Freedom Fighter.
URL : https://www.valka.cz/Znaceni-letadel-USA-t74805#257314
Verze : 0
Reklama
Označení letadel USN před rokem 1922
1911-1914 V tomto počátečním období měla letadla označení, skládající se z písmene, přiděleného danému výrobci, a čísla pořadí. Postupně byla přidána další písmena, která odlišovala nejen výrobce, ale i kategorii.
A - pozemní letouny a hydroplány Curtiss 1911 B - pozemní letouny a hydroplány Wright 1911 C - létající čluny Curtiss 1912 D - létající čluny Burgess & Curtiss 1912 E - obojživelné letouny Curtiss 1913
1914-1916 V březnu 1914 vznikl nový systém, podle kterého byl každý stroj označen písmenem třídy a písmenem kategorie. Dosavadní stroje byly postupně přeznačeny. Protože mezitím byly všechny pozemní letouny námořnictva přestavěny na hydroplány, označení AL- nebylo přiděleno.
Třída: A - těžší než vzduch B - balóny D - vzducholodě K - létající draky
Kategorie: B - létající čluny C - letouny s měnitelným přistávacím zařízením H - hydroplány L - pozemní letouny X - obojživelné letouny
Dosud používané letouny byly opět přejmenovány podle nového systému.
1917-1922 V tomto období nebyl používán žádný systém a letadla sloužila pod označením výrobce.
URL : https://www.valka.cz/Znaceni-letadel-USA-t74805#260668
Verze : 0
Systém značení letadel USN/USMC - období 1922-1962
Tento systém zaváděl jedno- či dvoupísmenné označení funkce letounu, písmeno přidělené výrobci a čísla označující pořadí v systému a verzi.
Příklad: TB2C-3A TB - kód dané kategorie 2 - pořadí návrhu této kategorie u dané firmy C - písmeno přidělené dané firmě -3 - číslo verze A - písmeno dané speciální modifikace
Fiktivní TB2C-3A by tedy byl torpédový bombardér, druhý u firmy Curtiss, třetí verze, pozemní modifikace. Číslice 1 pro první stroj dané kategorie se vypouštěla, nebyl by tedy žádný TB1C, ale TBC. V roce 1923 došlo k malé úpravě, původně bylo písmeno výrobce a písmeno kategorie prohozené - prvním nosičem torpéd firmy Douglas byl DT-1, druhým ale T2D-1.
Písmena označující výrobce: Často bylo jedno písmeno přiděleno různým firmám. Původně také mohlo být přiděleno dvoupísmenné označení, po roce 1923 jde ale jen o výjimky.
A
Aeromarine Plane and Motor Company Allied Aviation Corporation Atlantic Aircraft Corporation Brewster Aeronautical Corporation General Aviation Corporation Noorduyn Aviation, Ltd.
1922 1941-1943 1927-1930 1935-1943 1930-1932 1946
B
Aerial Engineering Corporation Beech Aircraft Company Boeing Aircraft Company Edward G. Budd Manufacturing Company
1922 1937-1945 1923-1962 1942-1944
BS
Blackburn Aeroplane & Motor Company
1922
C
Cessna Aircraft Corporation Culver Aircraft Corporation Curtiss Aeroplane & Motor Company de Havilland of Canada, Ltd.
1943 1943-1946 1922-1946 1955-1956
D
Douglas Aircraft Corporation McDonnell Aircraft Corporation Radioplane Corporation Frankfort Sailplane Company
1922-1962 1942-1946 1943-1962 1945-1946
DH
de Havilland Aircraft Company, Ltd.
1927-1931
DW
Dayton-Wright Airplane Company
1923
E
Bellanca Aircraft Corporation Cessna Aircraft Corporation Detroit Aircraft Corporation Edo Aircraft Corporation G. Elias & Brothers, Inc. Gould Aeronautical Corporation Hiller Aircraft Corporation Piper Aircraft Corporation
AGA Aviation Corporation Bell Aircraft Corporation Eberhart Aeroplane & Motor Company Gallaudet Aircraft Corporation Globe Aircraft Corporation Goodyear Aircraft Corporation Great Lakes Aircraft Corporation
Hall-Aluminum Aircraft Corporation Howard Aircraft Company Huff, Daland & Company McDonnell Aircraft Corporation Snead and Company Stearman-Hammond Aircraft Corporation
Berliner-Joyce Aircraft Corporation General Aviation Corporation North American Aviation Corporation
1929-1935 1935 1937-1962
JL
Junkers-Larson Aircraft Corporation
1922
K
Martin, J. V. Fairchild Aircraft Corporation Kaiser Cargo, Inc. (Fleetwings Division) Kaman Aircraft Corporation Keystone Aircraft Corporation Kinner Airplane and Motor Corporation Kreider-Reisner Aircraft Company, Inc. Nash-Kelvinator Corporation
Bell Aircraft Corporation Columbia Aircraft Corporation Grover Loening, Inc. Langley Aviation Corporation Loening Aeronautical Engineering Corporation L. W. F. Engineering Corporation
1939-1962 1945 1932-1933 1942-1943 1922-1932 1922
M
General Motors Corporation (Eastern Aircraft Division) Glenn L. Martin Company McCulloch Motors Corporation
1942-1945 1922-1962 1953-1954
N
Gyrodyne Company of America, Inc. Naval Aircraft Factory
Bristol Aeronautical Corporation Chas. Ward Hall, Inc. Fairchild Engine and Airplane Corporation Stinson Aircraft Corporation
1941-1943 1926 1928-1962 1934-1936
R
Aeronca Aircraft Corporation American Aviation Corporation Brunswick-Balke-Collender Corporation Ford Motor Company Interstate Aircraft & Engineering Corporation Maxson-Brewster Corporation Radioplane Division, Northrop Corporation Ryan Aeronautical Company
Aeromarine Plane and Motor Company Schweizer Aircraft Corporation Sikorsky Aviation Corporation Sperry Gyroscope Company Stearman Aircraft Company Supermarine Stout Engineering Laboratories
1922 1941 1928-1962 1950 1934-1935 1943 1922
T
New Standard Aircraft Corporation Northrop Aircraft, Inc. The Northrop Corporation Taylorcraft Aviation Corporation Temco Aircraft Corporation Thomas-Morse Aircraft Corporation Timm Aircraft Corporation
1930-1934 1944 1933-1937 1942 1956 1922 1941-1943
U
Lewis & Vought, Chance Vought, Vought Sikorsky
1922-1962
V
Canadian Vickers, Ltd. Lockheed Aircraft Corporation Vultee Aircraft, Inc.
1942-1945 1942-1962 1941
VK
Vickers, Ltd.
1922
W
Canadian Car and Foundry Company, Ltd. Waco Aircraft Corporation Willys-Overland Company Wright Aeronautical Corporation
Tyto kódy se často významově překrývaly, bylo jich mnoho a nebyly příliš přehledné, udržely se ale až do roku 1962, kdy vznikl jednotný systém označování letadel všech amerických ozbrojených složek.
URL : https://www.valka.cz/Znaceni-letadel-USA-t74805#257346
Verze : 3
Systém značení bitevních letadel USAAS/USAAC/USAAF/USAF
Do roku 1926
Úkoly pozemní podpory plnily stroje pozorovací, systém z roku 1920 odlišoval samostatnou kategorii Typ VI. GA - Ground Attack
Období 1926-1948
Nově vzniklé kategorii bitevních letadel bylo přiděleno označení A, které začínalo typem A-2 - ve starém systému A znamenalo Ambulance a typ A-1 byl létající ambulancí.
Období 1948-1962
V tomto období kategorie bitevních letadel jako samostatná zanikla. Ve službě zůstaly pouze dva bitevní letouny předchozího označení - A-24 Dauntless a A-26 Invader, které byly přejmenovány na F-24 Dauntless, resp. B-26 Invader.
Období od roku 1962
V roce 1962 došlo ke sjednocení značení letectva, námořnictva a armády. Letectvo nemělo žádné stroje této kategorie, ovšem dosud používané útočné stroje námořnictva dostala nová označení, počínající A-1 a nové stroje (od A-7) byly také zařazovány podle tohoto systému. Mimo systém je Cessna A-37, která převzala číslo v pořadí po své původní cvičné podobě.
URL : https://www.valka.cz/Znaceni-letadel-USA-t74805#257316
Verze : 0
Reklama
Jednotný systém označování USAF, US Army, USN, USMC a USCG (tzv. Tri-Service)
V roce 1962 vznikl společný systém značení pro všechny americké ozbrojené složky, vycházející ze zjednodušeného dosavadního systému letectva. Dosud sloužící letadla USAF si ponechala svoje původní označení, stroje námořnictva dostala nová podle nového systému (např. F4H Phantom II byl přejmenován na F-4 Phantom II, panovala snaha přidělit co nejpodobnější označení). Nová označení dostaly také všechny nově zaváděné typy. Systém používal základní písmeno určující kategorii, písmeno značící druh letadla, číslo v pořadí, písmeno varianty a předponu stavu. Před kategorii lze také přidat předponu pro úpravu určení, pokud byl stroj modifikován, např. stíhač F-8 na průzkumný stíhač RF-8.
Příklad: YCH-53A Y - stav - prototyp C - kategorie - transportní H - druh - helikoptéra 53 - pořadí A - varianta A
Druhy:
G
Glider
kluzák
H
Helicopter
helikoptéra
Q
UAV
bezpilotní letoun
S
Spaceplane
kosmická loď
V
VTOL/STOL
Z
Lighter-than-air
prostředek lehčí než vzduch
Od roku 2002 přibylo písmeno D pro pozemní řídící zařízení bezpilotních prostředků. Klasická letadla s pevným křídlem nemají písmeno označující druh.
Označení kategorie létající tanker (K) a průzkumný (R) nebylo zatím přiděleno, všechny stroje určené k těmto rolím jsou označeny jinou kategorií, např. C nebo B, doplněnou předponou pro úpravu určení K a R. Naopak existují dvě neoficiální kategorie, Tactical Reconaissance (TR) a Strategic Reconaissance (SR). Ty vznikly dodatečně pro letouny Lockheed SR-71 (číslo pochází se sekvence pro bombardéry) a TR-1.
Předpony stavu G - trvale uzemněný J - testovací, dočasný N - testovací, trvalý X - experimentální Y - prototyp Z - plánovaný
Předpony pro úpravu určení: A - bitevní/pro pozemní podporu C - transportní D - pro řízení bezpilotních prostředků E - pro elektronické mise F - stíhací H - zdravotnický a pátrací K - létající tanker L - úprava pro studené počasí M - víceúčelový O - pozorovací P - námořní hlídkový Q - bezpilotní prostředek R - průzkumný S - protiponorkový T - cvičný U - pomocný V - štábní transport W - meteorologický
Během používání tohoto systému došlo k několika odchylkám, kromě výše zmíněných neoficiálních kategorií došlo např. k prohození písmena kategorie a předpony u letounu FB-111 - základem byl těžký stíhač F-111 a ne, jak by se mohlo zdát, bombardér B-111. V podstatě nesprávné je i oblíbené označení F/A-18. Tato podoba sice naznačuje víceúčelovost letounu, ovšem podle systému je jediná správná možnost - AF-18. K podobnému jevu dochází nyní u nového stíhače F-22 Raptor, který je někdy označován jako F/A-22.
URL : https://www.valka.cz/Znaceni-letadel-USA-t74805#257358
Verze : 0
Systém značení letadel USAAS do roku 1924
1909-1919
1. srpna 1907 vznikl Vzduchoplavecký oddíl armády Spojených států. První letadla ovšem byla pořízena až 2. srpna 1909. V tomto počátečním období byly jednotlivé typy zaváděny do služby pod označením výrobce, žádný systém ještě neexistoval.
1920-1924
V roce 1919 byl Vzduchoplavecký oddíl přetvořen na nezávislou Vojenskou leteckou službu, Army Air Service (USAAS). V této době vznikl systém patnácti symbolů, které označovaly jednotlivá určení, doplněných pořadovým číslem konstrukce v dané kategorii a případně písmenem verze. Tento systém byl od následujícího roku oficiálně používán. To už ovšem proběhl tzv. reorganizační akt ze 4. června 1920, který opět podřídil USAAS armádě.
V této podobě se sytém používal až do roku 1924, kdy bylo rozhodnuto o potřebě jeho zjednodušení. V jeho rámci byly např. sloučeny všechny stíhací kategorie do jediné.
URL : https://www.valka.cz/Znaceni-letadel-USA-t74805#275329
Verze : 3
Citace - Aubi :
1917-1922 V tomto období nebyl používán žádný systém a letadla sloužila pod označením výrobce.
V júli 1920 sa lietalá US Navy začali v súlade s nariadením General Order 541 (modifikované 29.03.1922 Bureau of Aeronautics Technical Note 213) deliť na 2 hlavné typy - ťažšie ako vzduch, označované písmenom V a ľahšie ako vzduch, označované písmenom Z.
Ďalšie písmeno v názve označovalo typ - - stroje ľahšie ako vzduch (Z): R - s pevnou kostrou (napr. vzducholode) N - bez pevnej kostry (balóny) K - upútané stroje (napr. upútané pozorovacie balóny)
V praxi sa používali najmä kombinácie ZR pre riaditeľné vzducholode, ZN pre balóny (vzducholode) bez pevnej kostry a ZK pre upútané balóny.
- stroje ťažšie ako vzduch(V): F - stíhací (fighting) O - pozorovací (observation) S - prieskumný (scouting) P - hliadkový (patrol) T - torpédovací (torpedo) G - pomocný, viacúčelový pre všeobecné potreby (general utility)
Celkom bolo vytvorených 6 základných kategórií lietadiel: VF - stíhacie lietadlá VO - pozorovacie lietadlá VS - prieskumné lietadlá VP - hliadkové lietadlá VT - torpédovacie a bombardovaacie lietadlá VG - pomocné a viacúčelové lietadlá
Tento systém označovania pretrval u námorného letectva v podstate dodnes, aj keď s mnohými zmenami a úpravami. Zo 6 základných kategórií. Z uvedených 6 základných kategórií pretrvali v nezmenenej podobe 3 - VF, VP a VO, ďalšie boli v priebehu rokov preklasifikované (VS - protiponorkové, VG - tankovacie a VT - cvičné).
V marci 1922 bolo označenie lietadla doplnené o identifikáciu výrobcu lietadla a boli doplnené dve nové kategórie: VA - cvičné lietadlá VM - lietadlá námornej pechoty.
10.03.1923 bolo zmenené označenie cvičných lietadiel z VA na VN, bola zrušená kategória VG a vytvorená kategória VJ pre transportné lietadlá. V roku 1925 nasledovalo vytvorenie kategórie VX pre experimentálne lietadlá (kategória zrušená v januári 1927). V júli 1928 bola zrušená kategória VM a označenie VJ bolo zmenené z transportných lietadile na viacúčelové lietadlá. Zároveň boli vytvoírené 2 nové kategórie: VB - bombardovacie lietadlá VH - ambulantné lietadlá
V júli 1930 bola zevedená kategória VR pre transportné lietadlá, ktorá bola ale do konca uvedeného roku opäť zrušená.
Zdroj: Grossnick, Roy A.: Dictionary of American Naval Aviation Squadrons Volume I - The History of VA, VAH, VAK, VAL, VAP and VFA Squadrons; Naval Historical Center, Department of the Navy, Washington, D.C., 1995
URL : https://www.valka.cz/Znaceni-letadel-USA-t74805#323792
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.