Letounová radiostanice LR-16 byla v čs. letectvu zabudována do letounů, vyráběných v rámci tzv. válečného doběhu a také "poválečných" modifikací letounů(C-2, S-199, S-92).
Frekvenční rozsah: 38,4 až 42,4 Mc/s (MHz). (Pásmo bylo dobově označované jako VVF (Velmi Vysoko frekventní). Existovaly i další verze, lišící se frekvenčním rozsahem: FuG 16Z: 38,5 – 42,3 Mc/s (MHz); FuG 16ZS: 40,3 – 44,7 MHz.
U radiostanice bylo možné "předladit" 4 frekvence pro rychlé přepínání pomocí dálkového ovládače. (Kanály pro předladění ozn. I, II, Δ, )
Druhy provozu: A 2 (tónové telegrafie) A 3 (telefonie)
Souprava s blokem vysílače S 16 a s blokem přijímače E 16 tvořila jeden celek.
Ve verzi LR-16M byla montována do radiovozů na př. RDV-10/16M
Zdroj: Předpis LZP čj. 058633 - VL/LZS 1953
Komplet radiostanice
(Foto z vlastního archivu)
Zástavba LR-16M
(Foto Alois Veselý)
URL : https://www.valka.cz/DEU-CZK-LR-16-letecka-radiostanice-t80029#293385
Verze : 0
Citace - Lom :
Na horním obr. je zobrazen přístroj s namontovaným dálkovým ovládáním ovládacích prvků (knoflíků). Na dolním obr. je přístroj (zleva částečně zakrytý v levé části obr.) bez DO.
Na horním obr. je PALUBNÍ verze; na dolním obr. je "s místním ovládáním" obsluhou.
URL : https://www.valka.cz/DEU-CZK-LR-16-letecka-radiostanice-t80029#293633
Verze : 0
Reklama
Citace - STANISLAV VYSTAVĚL :
Letecká radiostanice FuG 16ZY / LR-16
Letounová radiostanice LR-16 byla v čs. letectvu zabudována do letounů, vyráběných v rámci tzv. válečného doběhu a také "poválečných" modifikací letounů(C-2, S-199, S-92).
Frekvenční rozsah: 38,4 až 42,4 Mc/s (MHz). (Pásmo bylo dobově označované jako VVF (Velmi Vysoko frekventní). Existovaly i další verze, lišící se frekvenčním rozsahem: FuG 16Z: 38,5 – 42,3 Mc/s (MHz); FuG 16ZS: 40,3 – 44,7 MHz.
U radiostanice bylo možné "předladit" 4 frekvence pro rychlé přepínání pomocí dálkového ovládače.
Druhy provozu: A 2 (tónové telegrafie) A 3 (telefonie)
Souprava s blokem vysílače S 16 a s blokem přijímače E 16 tvořila jeden celek.
Ve verzi LR-16M byla montována do radiovozů na př. RDV-10/16M
Zdroj: Předpis LZP čj. 058633 - VL/LZS 1953
MNO - HŠ - VL vydal 9.10.1946 čj. 9162 Taj. let.1946 "Letová kontrola - organizace spojení". Podle něj bylo stanoveno "ladění" VVF radiostanic. (LR 16 jako VVF I, TR 1143 jako VVF II). - VVF I - LR 16/FuG 16: (Kanály pro předladění ozn. I, II, Δ, )
I :39,5 Mc/s II :40,8 Mc/s Δ (delta)42,3 Mc/s (kvadrát)
- VVF II - TR 1143: (Kanály pro předladění ozn. A, B, C, D) A (6860)124,28 Mc/s B (-) C (6630) D (6510) (V závorce jsou čísla krystalů) Zdroj: VÚA
URL : https://www.valka.cz/DEU-CZK-LR-16-letecka-radiostanice-t80029#293649
Verze : 0
Citace - Lom :
Díky za vysvětlivku. Ale zas ještě nerozumím těmto číslům:
Citace :
A (6860)124,28 Mc/s B (-) C (6630) D (6510)
Jedná se o "citaci" z uvedeného nařízení a uvádí se v něm určení kmitočtů pro tehdy používané radiové stanice. (Naše nejvyšší velení letectva v těsně poválečném období nevědělo, kterým směrem se bude vyvíjet spojovací služba - tedy frekvenční pásma VVF/VKV.
V duchu dohod a v rámci Košického vládního programu mělo to být jako u sovětů... Čekalo se na "rozhodnutí", zda to bude "německé" (38 - 42 Mc/s) nebo "západní" (100 - 150 Mc/s).
Pro vysvětlenou: Radiové stanice VVF/UHF (TR 1143, SCR-522), ale také jejich následníci "sovětské konstruce" VKV R-800/RSIU-3M, měly možnost předem "naladit" 4 frekvence, označené písmeny A,B,C,D (viz TR 1143, SCR 522).Ty pak bylo možné přepínat za provozu tlačítky na ovládací skříňce.
Radiostanice byly řízeny krystaly (fakticky jich bylo 4+4 = 8), číslované v řadě 6xxx s tím, že pro každou z frekvencí bylo konkrétní číslo.(mimochodem pro R-800 až 601 možností!) Každá rdst měla 4 krystaly pro vysílač na př. "A" 6860) a 4 krystaly (pro přijímač ("B"6860) - tedy shodné číslo. Pro provoz "dispečerské" (letové kontroly) korespondence byl tehdy určen kanál "A" s frekvencí 124,28 Mc/s (MHz).
URL : https://www.valka.cz/DEU-CZK-LR-16-letecka-radiostanice-t80029#294087
Verze : 0
Diskuse
Na horním obr. je zobrazen přístroj s namontovaným dálkovým ovládáním ovládacích prvků (knoflíků). Na dolním obr. je přístroj (zleva částečně zakrytý v levé části obr.) bez DO.
URL : https://www.valka.cz/DEU-CZK-LR-16-letecka-radiostanice-t80029#293630
Verze : 0
Reklama
Citace :
Na horním obr. je PALUBNÍ verze; na dolním obr. je "s místním ovládáním" obsluhou.
Není jasné jestli toto potvrzuje, vyvrací nebo doplňuje moji pozn.
URL : https://www.valka.cz/DEU-CZK-LR-16-letecka-radiostanice-t80029#294056
Verze : 0
Doplňuje
URL : https://www.valka.cz/DEU-CZK-LR-16-letecka-radiostanice-t80029#294061
Verze : 0
Díky za vysvětlivku. Ale zas ještě nerozumím těmto číslům:
Citace :
A (6860)124,28 Mc/s B (-) C (6630) D (6510)
URL : https://www.valka.cz/DEU-CZK-LR-16-letecka-radiostanice-t80029#294067
Verze : 0
Jj - já jsem měl za to, že se to týká VVF I - LR 16/FuG 16 protože o VVF II - TR 1143 se nehovořilo a tak mi to neseplo. Děkuji za objasnění!
URL : https://www.valka.cz/DEU-CZK-LR-16-letecka-radiostanice-t80029#294168
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.