Název: Name: | Gloster Gladiator Mk.I | Gloster Gladiator Mk.I |
Originální název: Original Name: | Gloster Gladiator Mk.I | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.03.1935-DD.12.1398 Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote | |
Období výroby: Production Period: | DD.03.1935-DD.12.1398 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 378 + 37 J8 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 12.09.1934 Prototyp SS.37 03.04.1935 prototyp s motorem Bristol Mercury IX | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | biplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1459 kg | 3217 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2084 kg | 4594 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9.830 m | 32 ft 3 in |
Délka: Length: | 8.360 m | 27 ft 5 in |
Výška: Height: | 3.580 m | 11 ft 9 in |
Plocha křídla: Wing Area: | 30.01 m2 | 323.0 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 69,44 kg/m2 | 14.22 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Bristol Mercury IX vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 618 kW 203 Gladiatorů mělo dvoulistou dřevěnou vrtuli Watts o průměru 3 280 mm od roku 1937 trojlistá vrtule Fairey Reed o průměru 3 200 mm. | Bristol Mercury IX nine-cylinder air-cooled radial engine rated at 840 hp for take-off, driving a Watts two-blade wooden propeller of 10 ft 9 in diameter, later driving a Fairey Reed three-bladed metal propeller of 10 ft 6 in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 318 l | 70 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 407.2 km/h v 4420 m | 253 mph in 14500 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11.7 m/s | 2300 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,75 min do 3048 m | 7,75 min to 10000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9997 m | 32800 ft |
Dolet: Range: | 689 km | 428 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | Prvních 71 letadel: 2x synchronizované kulomety Vickers Mk.V ráže 7.7 mm na bocích trupu s 600 náboji na hlaveň, 2x kulomet Lewis ráže 7,7 mm pod spodním křídlem se zásobou 97 nebo 100 nábojů na hlaveň. Později: 2x synchronizovaný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm na bocích trupu se zásobou 600 nábojů na hlaveň, 2x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm pod spodním křídlem se zásobou 400 nábojů na hlaveň | First 71 aircraft: Two synchronised 0.303 in Vickers Mk.V machine guns in fuselage sides with 600 rounds per gun, two 0.303 in Lewis machine guns; under each lower wing with 97 or 100 rounds per gun. Later: Two synchronised 0.303 in Browning Mk.II machine guns in fuselage sides with 600 rounds per gun, two 0.303 in Browning Mk.II machine guns; lower wing with 400 rounds per gun. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Letová vytrvalost: 1 h 54 min. 01. 07. 1935 - První objednávka na 23 letadel. | Endurance: 1 hour 54 min. 01 July 1935 - First production order for 23 aircraft |
Zdroje: Sources: | Dne 11.04.2010 upravil a doplnil moderátor Vláďa s použitím: Alex Crawford, Gloster Gladiator, pp. 120-121, Redbourn, UK, Mushroom Model Publications, 2002, ISBN 83-916327-0-9. Francis K. Mason, The Gloster Gladiator, Leatherhead, UK, Profile Publications, 1966 www.classicwarbirds.co.uk fleetairarmarchive.net http://surfcity.kund.dalnet.se/gladiator.htm surfcity.kund.dalnet.se www.aeroflight.co.uk http://www.airwar.ru/enc/fww2/gladtor.html archiv autora |