Sopwith F.1 Camel

     
Název:
Name:
Sopwith F.1 Camel Sopwith F.1 Camel
Originální název:
Original Name:
Sopwith F.1 Camel
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1916-DD.MM.191R The Sopwith Aviation Co., Ltd., Kingston /
DD.09.1917-DD.11.1918 Boulton & Paul Ltd., Norwich /
DD.MM.1917-DD.MM.191R British Caudron Co. Ltd., Cricklewood /
DD.MM.1917-DD.MM.1919 Clayton & Shuttleworth Ltd., Lincoln /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Hooper & Co. Ltd., Londýn /
DD.MM.1917-DD.MM.191R March, Jones & Cribb Ltd., Leeds /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Nieuport & General Aircraft Co. Ltd., Cricklewood /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Portholme Aerodrome Ltd., Huntingdon /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Ruston, Proctor & Co. Ltd., Lincoln /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~5150:
~300 Sopwith
1325 Boulton & Paul
146 Cauldron
500 Clayton & Shuttleworth
275 Hooper
175 March Jones
400 Nieuport
300 Portholme
1725 Ruston Proctor
První vzlet:
Maiden Flight:
22.12.1916
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
421 1) kg 9291) lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
659 kg 1453 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8.53 m 28ft
Délka:
Length:
5.72 2) m 18ft 9in2)
Výška:
Height:
2.59 m 8ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
21.46 m2 231 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Clerget 9B o výkonu 97 kW nebo
Le Rhône 9Ja o výkonu 82 kW nebo
Gnome 9B o výkonu 75 kW nebo
Bentley B.R.1 o výkonu 112 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Clerget 9B, power 130 hp, or
Le Rhône 9Ja, power 110 hp, or
Gnome 9B, power 100 hp, or
Bentley B.R.1, power 150 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
168 l 37 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
185.1 3) km/h v 1981 m 1153) mph in 6500 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5.1 m/s 1000 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
64) min do 1981 m 64) min to 6500 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5791 5) m 190005) ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný 7,7mm kulomet Vickers
Comic (noční stíhač): 2x 7,7mm kulomet Lewis na horním křídle, některé si ponechaly jeden standardní Vickers

4x 9kg bomba
2x fixed Vickers machine gun
Comic (night fighter): 2x Lewis machine gun on top plane mounting, some retain one standard Vickers gun

4x 20 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:














Poznámka:
Note:
Data platí pro stroje s motory Clerget, pro motory Le Rhone platí:
1) 403 kg
2) 5,69 m
3) 196,3 km/h v 0 m
4) 5 min 10 s do 1981 m
5) 7315 m
Data for Clerget engine; for Le Rhone:
1) 889 lb
2)
3) 122 mph at 0 ft
4) 5 min 10 s to 6500 ft
5) 24000 ft
Zdroje:
Sources:
Bruce, J. M. Sopwith Camel, Windsock Datafile No.26. Albatros Productions, Berkhamsted 1998. ISBN 0-948414-30-8.
Bruce, J. M. The Sopwith Camel, Profile No.31. Profile Publications, Windsor 1965.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
Davis, Mick. Sopwith Aircraft, Crowood Press, Ramsbury 1999. ISBN 1-86126-217-5.
Bruce, J. M. Sopwith Camel, Historic Military Aircraft No.10. Flight 22.05.1955.
http://www.airwar.ru/enc/fww1/camel.html
www.aviastar.org

Sopwith F.1 Camel - Prototyp v zimě 1916, Brooklands. Tento stroj měl 82kW motor Clerget 9Z a horní křídlo jednodílné, sériové stroje měly křídlo trojdílné a většina používala 97kW Clerget nebo později 85kW Le Rhone.

Prototyp v zimě 1916, Brooklands. Tento stroj měl 82kW motor Clerget 9Z a horní křídlo jednodílné, sériové stroje měly křídlo trojdílné a většina používala 97kW Clerget nebo později 85kW Le Rhone.
Sopwith F.1 Camel - Tento stroj byl po válce testován s motorem Le Rhone 9R o výkonu 127 kW, má kvůli tomu také zvětšenou směrovku.

Tento stroj byl po válce testován s motorem Le Rhone 9R o výkonu 127 kW, má kvůli tomu také zvětšenou směrovku.
Sopwith F.1 Camel - Noční stíhací Camel, přezdívaný Comic, 44. peruti Home Defence v Hainault Farm. Comicy se od standardních strojů dost lišily, jejich kokpit byl posunut víc dozadu do prostoru bývalé palivové nádrže, dostal opěrku hlavy, a nová nádrž, převzatá z B.E.2e, byla umístěna místo kulometů. Některé stroje si jeden z nich nechaly, hlavní výzbrojí ale nově byly dva Lewisy nad horním křídlem. Podle čísla jde o 101. Camel postavený u firmy Ruston proctor.

Noční stíhací Camel, přezdívaný Comic, 44. peruti Home Defence v Hainault Farm. Comicy se od standardních strojů dost lišily, jejich kokpit byl posunut víc dozadu do prostoru bývalé palivové nádrže, dostal opěrku hlavy, a nová nádrž, převzatá z B.E.2e, byla umístěna místo kulometů. Některé stroje si jeden z nich nechaly, hlavní výzbrojí ale nově byly dva Lewisy nad horním křídlem. Podle čísla jde o 101. Camel postavený u firmy Ruston proctor.
Sopwith F.1 Camel -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-F-1-Camel-t88365#397889 Verze : 0
Sopwith Camel

Sopwith Camel je najslávnejšie spojenecké lietadlo 1. svetovej vojny už len preto, že piloti na týchto lietadlách zostrelili najviac nepriateľských lietadiel zo všetkých dostupných typov. Má na svojom konte 1294 lietadiel.

Projektovaný bol ako náhrada typu Pup so silnejším motorom, preto sa počas vývoja nazýval Big Pup. Bol zalietaný v decembri 1916. Ako výzbroj používal dva synchronizované guľomety Vickers kalibru 7,7 mm kryté chrakteristickou kapotážou pripomínajúcou hrb. Z toho vznikla prezývka Camel (ťava). Prvé kusy dostávajú jednotky v máji 1917 a už v júli sa zúčastňuje prvých bojov pri Armistice.

Lietadlo sa okrem mimoriadnej manévrovateľnosti a vysokého výkonu "preslávilo" aj vďaka svojim nerestiam. Vzlety a pristátia spôsobovali, vďaka pretáčavosti motora Clerget a posunutému ťažisku, množstvo smrtelných nehôd. V dôsledku toho vznikla výcviková dvojmiestna verzia. Aj napriek zlepšenému výcviku sa nehody stávali ďalej a aj piloti, ktorí na toto lietadlo nedali dopustiť hovorili, že lietadlo vyžaduje pri lete neustálu pozornosť. Lenže práve tí najlepší oceňovali "bleskovú pravú zatáčku Camelu".

Lietadlu na sláve pridal aj údajný zostrel červeného baróna z 21. apríla 1918, ktorý vykonal kapitán Roy Brown z 209. perute RAF neďaleko Sailly-le-Sec. (dnes sa však považuje za pravdepodobnejšie, že lietadlo bolo poškodené pozemnou protilietadlovou paľbou, následným zrútením konštrukcie krídla a pádom).

Najúspešnejším pilotom Camelu bol Major Donald Roderick MacLaren. Dalším úspěšným letcom bol Major William Barker, ktorý s Camelom (sériové č. B6313) zostrelil 46 nepriateľských lietadiel a balónov za necelý rok od leta 1917 do leta 1918. V tomto období (leto 1918) už začal byť Camel vyraďovaný z prvosledových úloh a zúčastňoval sa s 25 librovými pumami útokov na pozemné ciele. Camely boli postupne nahradzované typom Sopwith 7F.1 Snipe.

Celkom sa vyrobilo okolo 5500 kusov tohto lietadla.


https://cs.wikipedia.org/wiki/Sopwith_Camel
avia.russian.ee

Sopwith F.1 Camel -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-F-1-Camel-t88365#232248 Verze : 1
Raritná fotografia s havarovaným lietadlom Camel, ktoré obchádza jazda.


zdroj: http://www.earlyaviator.com/archive1.htm#list
Sopwith F.1 Camel -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-F-1-Camel-t88365#232505 Verze : 0
.
Sopwith F.1 Camel - Nejúspěšnější stroj svého druhu. Camel B6313 převzal W. G. Barker v září 1917. 30. 9. 1917 na něm poprvé vzlétl a se strojem pak létal téměř celý zbytek války. Poslední vzlet na B6313 uskutečnil téměř přesně po roce 29. 9. 1918. Nalétal na něm 379 hodin a 25 minut, přičemž celkový nálet stroje činil 404 hodiny a 10 minut. Barker na stroji zaznamenal 46 ze svých celkem 50 sestřelů.

Nejúspěšnější stroj svého druhu. Camel B6313 převzal W. G. Barker v září 1917. 30. 9. 1917 na něm poprvé vzlétl a se strojem pak létal téměř celý zbytek války. Poslední vzlet na B6313 uskutečnil téměř přesně po roce 29. 9. 1918. Nalétal na něm 379 hodin a 25 minut, přičemž celkový nálet stroje činil 404 hodiny a 10 minut. Barker na stroji zaznamenal 46 ze svých celkem 50 sestřelů.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith F.1 Camel - Barkerovou zvláštností bylo, že nepoužíval tehdy standardní teleskopický zaměřovač Aldis, nýbrž klasickou mušku a hledí se zářezem tvaru V jako u běžné pušky. Mířidla byla upevněna na levém kulometu. B6313 nesl klasickou kamufláž sestávající z nátěru barvou PC 10 na horních a bočních plochách, spodní ponechány  v barvě lakovaného plátna, kryty motoru ponechány v barvě kovu. Bílý čtverec je znakem 28. perutě, písmeno C označení letky (Flight C) a bílá 1 označení pilota (Barker byl velitelem letky C). Na levé zadní mezikřídelní vzpěře upevněna velitelská stužka. Mezi bílé doplňky (barva perutě)  patří také bílý kuželík vrtule, letoun též později dostal bílý nátěr na plátěné kryty středů kol.

Barkerovou zvláštností bylo, že nepoužíval tehdy standardní teleskopický zaměřovač Aldis, nýbrž klasickou mušku a hledí se zářezem tvaru V jako u běžné pušky. Mířidla byla upevněna na levém kulometu. B6313 nesl klasickou kamufláž sestávající z nátěru barvou PC 10 na horních a bočních plochách, spodní ponechány v barvě lakovaného plátna, kryty motoru ponechány v barvě kovu. Bílý čtverec je znakem 28. perutě, písmeno C označení letky (Flight C) a bílá 1 označení pilota (Barker byl velitelem letky C). Na levé zadní mezikřídelní vzpěře upevněna velitelská stužka. Mezi bílé doplňky (barva perutě) patří také bílý kuželík vrtule, letoun též později dostal bílý nátěr na plátěné kryty středů kol.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith F.1 Camel -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith F.1 Camel - Podoba B6313 poté, co byl Barker jmenován velitelem 139. perutě (červenec 1918). Peruť operovala s letouny Bristol Fighter, avšak Barker si vymínil, že bude nadále používat svůj B6313. Kamufláž je stejná (PC 10/plátno), změnily se však doplňky. Plechové a překližkové panely na přídi nyní byly natřeny černou barvou, právě tak střední část vrtule a kýlovka. Na kýlovce se pak objevil Barkerův osobní znak - rudé srdce probodnuté šípem. Pravý kulomet nyní nesl Barkerův talisman - červeného plechového čertíka (viz. detail). Na vzpěrách je označeno 35 sestřelů. Znak 139. peruti byly dva svislé bílé pruhy na trupu, Barkerovi se to však zdálo málo akční, proto počet bílých pruhů zvětšil na 4 a prostor mezi nimi nechal vyplnit černou barvou. Později se počet pruhů zvětšil na 12.

Podoba B6313 poté, co byl Barker jmenován velitelem 139. perutě (červenec 1918). Peruť operovala s letouny Bristol Fighter, avšak Barker si vymínil, že bude nadále používat svůj B6313. Kamufláž je stejná (PC 10/plátno), změnily se však doplňky. Plechové a překližkové panely na přídi nyní byly natřeny černou barvou, právě tak střední část vrtule a kýlovka. Na kýlovce se pak objevil Barkerův osobní znak - rudé srdce probodnuté šípem. Pravý kulomet nyní nesl Barkerův talisman - červeného plechového čertíka (viz. detail). Na vzpěrách je označeno 35 sestřelů. Znak 139. peruti byly dva svislé bílé pruhy na trupu, Barkerovi se to však zdálo málo akční, proto počet bílých pruhů zvětšil na 4 a prostor mezi nimi nechal vyplnit černou barvou. Později se počet pruhů zvětšil na 12.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-F-1-Camel-t88365#397194 Verze : 0
.
Sopwith F.1 Camel - Finální podoba Camelu B6313, na němž v září létal velitel 139. squadrony Maj. Barker. Stroj má odstraněno plátno ve střední části horního křídla kvůli lepšímu výhledu. Ke zlepšení chlazení motoru Clerget nechal Barker vyříznout čtyři symetrické otvory na čele motorového krytu. Na pravém kulometu je malý plechový čertík, Barkerův talisman. Letoun nese na horních a bočních plochách i na spodní ploše trupu  barvu PC 10, překližkové části trupu a kýlovka černé, spodní plochy  křídel v barvě plátna. Barva PC 10 použita též na plátěných potazích kol a vzpěrách. Plechové kryty motoru ponechány v barvě kovu. Na zadní části trupu 12 černobílých pruhů (označení 139. squadrony), na kýlovce osobní znak pilota - rudé srdce probodnuté bílým šípem. Bílé čárky na náběžných hranách předních mezikřídelních vzpěr značí sestřely - věc u pilotů 1. sv. války poněkud neobvyklá. Dosud však není vyjasněno, proč má stroj celkem 37 symbolů vítězství, když Barker jich v té době měl 46.

Finální podoba Camelu B6313, na němž v září létal velitel 139. squadrony Maj. Barker. Stroj má odstraněno plátno ve střední části horního křídla kvůli lepšímu výhledu. Ke zlepšení chlazení motoru Clerget nechal Barker vyříznout čtyři symetrické otvory na čele motorového krytu. Na pravém kulometu je malý plechový čertík, Barkerův talisman. Letoun nese na horních a bočních plochách i na spodní ploše trupu barvu PC 10, překližkové části trupu a kýlovka černé, spodní plochy křídel v barvě plátna. Barva PC 10 použita též na plátěných potazích kol a vzpěrách. Plechové kryty motoru ponechány v barvě kovu. Na zadní části trupu 12 černobílých pruhů (označení 139. squadrony), na kýlovce osobní znak pilota - rudé srdce probodnuté bílým šípem. Bílé čárky na náběžných hranách předních mezikřídelních vzpěr značí sestřely - věc u pilotů 1. sv. války poněkud neobvyklá. Dosud však není vyjasněno, proč má stroj celkem 37 symbolů vítězství, když Barker jich v té době měl 46.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-F-1-Camel-t88365#396483 Verze : 0
.
Sopwith F.1 Camel - Na Camelu B5648 létalo na italské frontě u 66. perutě RFC eso Alan Jerrard. Získal na něm 6 ze svých celkově 7 vítězství. Dne 30. 3. 1918 byl na něm sestřelen rakousko-uherským  esem Benno Fialou (28 sestřelů) po heroickém boji, kdy nad rakouským letištěm čelil mnohonásobné přesile nepřátelských stíhačů. Jerrard nakonec s nefunkčním motorem nouzově přistál (či spíše havaroval) poblíž rak. letiště, přičemž Camel skončil na na čumáku a zadní část trupu se zcela odlomila. V letounu bylo posléze napočítáno celkem 163 zásahů, z toho 27 v palivové instalaci a 16 v motoru. Jerrard upadl do zajetí, později z něj však uprchl. Za tento boj byl vyznamenán Viktoriiným křížem.  Camel B5648 nesl standardní zbarvení barvou PC 10 (tmavá  hnědozelená) na horních a bočních plochách (i spodní ploše trupu), spodní plochy křídel a VOP zůstaly v barvě lakovaného plátna. Barvou PC 10 byly natřeny také vzpěry. Krycí plechy motoru zůstaly v barvě kovu. Vodorovný a svislý bílý pruh je označení jednotky. Bílé E je identifikačním označením letounu.

Na Camelu B5648 létalo na italské frontě u 66. perutě RFC eso Alan Jerrard. Získal na něm 6 ze svých celkově 7 vítězství. Dne 30. 3. 1918 byl na něm sestřelen rakousko-uherským esem Benno Fialou (28 sestřelů) po heroickém boji, kdy nad rakouským letištěm čelil mnohonásobné přesile nepřátelských stíhačů. Jerrard nakonec s nefunkčním motorem nouzově přistál (či spíše havaroval) poblíž rak. letiště, přičemž Camel skončil na "na čumáku" a zadní část trupu se zcela odlomila. V letounu bylo posléze napočítáno celkem 163 zásahů, z toho 27 v palivové instalaci a 16 v motoru. Jerrard upadl do zajetí, později z něj však uprchl. Za tento boj byl vyznamenán Viktoriiným křížem. Camel B5648 nesl standardní zbarvení barvou PC 10 (tmavá hnědozelená) na horních a bočních plochách (i spodní ploše trupu), spodní plochy křídel a VOP zůstaly v barvě lakovaného plátna. Barvou PC 10 byly natřeny také vzpěry. Krycí plechy motoru zůstaly v barvě kovu. Vodorovný a svislý bílý pruh je označení jednotky. Bílé E je identifikačním označením letounu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith F.1 Camel - Na tomto obrázku je vrtule v barvě materiálu, je však možné, že byla natřena barvou PC 10.

Na tomto obrázku je vrtule v barvě materiálu, je však možné, že byla natřena barvou PC 10.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith F.1 Camel - Jedinou zvláštností Jerrardova Camelu bylo zastříkání či zatupování bílého mezikruží výsostného označení na horních plochách patrně barvou PC 10.

Jedinou zvláštností Jerrardova Camelu bylo zastříkání či zatupování bílého mezikruží výsostného označení na horních plochách patrně barvou PC 10.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-F-1-Camel-t88365#398227 Verze : 0
.
Sopwith F.1 Camel - Sopwith Camel D3329, na němž v dubnu 1918 vzlétal u 209. perutě RAF z letiště Bertangles Lt. F. Mellersh (eso s 5 sestřely). Mellersh se měl 21. 4. 1918 na tomto stroji účastnit boje, v němž byl sestřelen Manfred von  Richthofen (podle některých údajů však letěl na Camelu sériového čísla B6257). Letoun byl vyroben továrnou Clayton and Shuttleworth, avšak v rozporu s jejími zvyklosti v kamuflování jí vyrobených letounů neměl natřeny plechové ani překližkové panely na přídi kamuflážní barvou. Kamuflážní barva PC 10 (nebo možná PC 12) kryje spodní  a boční plochy (možná také spodní plochu trupu) a je možné, že na okrajích spodních ploch  byla přetažena tak, aby tvořila tenký lem. Spodní plochy byly jinak ponechány v barvě lakovaného plátna. Svislé bílé pruhy na trupu jsou oficiálním označením jednotky, neoficiálním potom červená kýlovka, potahy kol a kryt motoru, jenž má kolem vstupu vzduchu ponechán tenký lem v barvě kovu. Červená barva byla patrně rumělka, tedy tentýž odstín jako na výsostných  označeních. Červenočerná šachovnice na VOP byla osobním označením pilota.

Sopwith Camel D3329, na němž v dubnu 1918 vzlétal u 209. perutě RAF z letiště Bertangles Lt. F. Mellersh (eso s 5 sestřely). Mellersh se měl 21. 4. 1918 na tomto stroji účastnit boje, v němž byl sestřelen Manfred von Richthofen (podle některých údajů však letěl na Camelu sériového čísla B6257). Letoun byl vyroben továrnou Clayton and Shuttleworth, avšak v rozporu s jejími zvyklosti v kamuflování jí vyrobených letounů neměl natřeny plechové ani překližkové panely na přídi kamuflážní barvou. Kamuflážní barva PC 10 (nebo možná PC 12) kryje spodní a boční plochy (možná také spodní plochu trupu) a je možné, že na okrajích spodních ploch byla přetažena tak, aby tvořila tenký lem. Spodní plochy byly jinak ponechány v barvě lakovaného plátna. Svislé bílé pruhy na trupu jsou oficiálním označením jednotky, neoficiálním potom červená kýlovka, potahy kol a kryt motoru, jenž má kolem vstupu vzduchu ponechán tenký lem v barvě kovu. Červená barva byla patrně rumělka, tedy tentýž odstín jako na výsostných označeních. Červenočerná šachovnice na VOP byla osobním označením pilota.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-F-1-Camel-t88365#429565 Verze : 0
.
Sopwith F.1 Camel - Sopwith Camel B7270, na němž v dubnu 1918 vzlétal u 209. perutě RAF z letiště Bertangles Capt. A. Brown (eso s 10 sestřely). Brown 21. 4. 1918 na tomto stroji získal potvrzený sestřel Manfreda von Richthofena. Letoun byl vyroben továrnou Clayton and Shuttleworth, překližkové panely na přídi byly přetřeny kamuflážní barvou. Kamuflážní barva PC 10 (nebo možná PC 12) kryje spodní a boční plochy (možná také spodní plochu trupu) a je možné, že na okrajích spodních ploch byla přetažena tak, aby tvořila tenký lem. Spodní plochy byly jinak ponechány v barvě lakovaného plátna. Svislé bílé pruhy na trupu jsou oficiálním označením jednotky, neoficiálním potom červená kýlovka, potahy kol, plechové panely na přídi a kryt motoru. Červená barva byla patrně rumělka, tedy tentýž odstín jako na výsostných označeních. Červenobílé véčko na horní nosné ploše, bílý stabilizátor a červená výškovka potom byly osobním označením pilota. Stroj na trupu neměl kokardy a patrně nenesl sériové číslo.

Sopwith Camel B7270, na němž v dubnu 1918 vzlétal u 209. perutě RAF z letiště Bertangles Capt. A. Brown (eso s 10 sestřely). Brown 21. 4. 1918 na tomto stroji získal potvrzený sestřel Manfreda von Richthofena. Letoun byl vyroben továrnou Clayton and Shuttleworth, překližkové panely na přídi byly přetřeny kamuflážní barvou. Kamuflážní barva PC 10 (nebo možná PC 12) kryje spodní a boční plochy (možná také spodní plochu trupu) a je možné, že na okrajích spodních ploch byla přetažena tak, aby tvořila tenký lem. Spodní plochy byly jinak ponechány v barvě lakovaného plátna. Svislé bílé pruhy na trupu jsou oficiálním označením jednotky, neoficiálním potom červená kýlovka, potahy kol, plechové panely na přídi a kryt motoru. Červená barva byla patrně rumělka, tedy tentýž odstín jako na výsostných označeních. Červenobílé "véčko" na horní nosné ploše, bílý stabilizátor a červená výškovka potom byly osobním označením pilota. Stroj na trupu neměl kokardy a patrně nenesl sériové číslo.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith F.1 Camel -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-F-1-Camel-t88365#429568 Verze : 0
.
Sopwith F.1 Camel - Sopwtih Camel (s. č. B6383), na němž v létě roku 1917 u 45. perutě RFC létal nad bojištěm u Yprů Capt. Norman MacMillan (eso s 9 sestřely). Letoun nese nátěr hnědozelenou barvou PC 10 nebo PC 12 na horních a bočních plochách (možná též na spodní ploše trupu), spodní plochy v barvě lakovaného plátna. Překližkové panely na trupu ponechány v barvě lakovaného dřeva. Kryt motoru podle některých pramenů světle modrý, možná však také šlo o světle šedou barvu  Battleship Grey či plechy zůstaly v barvě materiálu. Bílá činka na bocích a hřbetě trupu byla označením jednotky, bílé A na bocích trupu (a také na levé straně střední části horního křídla) bylo označením pilota. Černobílé praporky na zadních mezikřídelních vzpěrách označovaly velitele roje (Flightu).

Sopwtih Camel (s. č. B6383), na němž v létě roku 1917 u 45. perutě RFC létal nad bojištěm u Yprů Capt. Norman MacMillan (eso s 9 sestřely). Letoun nese nátěr hnědozelenou barvou PC 10 nebo PC 12 na horních a bočních plochách (možná též na spodní ploše trupu), spodní plochy v barvě lakovaného plátna. Překližkové panely na trupu ponechány v barvě lakovaného dřeva. Kryt motoru podle některých pramenů světle modrý, možná však také šlo o světle šedou barvu Battleship Grey či plechy zůstaly v barvě materiálu. Bílá činka na bocích a hřbetě trupu byla označením jednotky, bílé A na bocích trupu (a také na levé straně střední části horního křídla) bylo označením pilota. Černobílé praporky na zadních mezikřídelních vzpěrách označovaly velitele roje (Flightu).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-F-1-Camel-t88365#433640 Verze : 0
.
Sopwith F.1 Camel - Camel sériového čísla F5234 sloužil v letech 1920-1921 v polském letectvu. Původně tento letoun vlastnil americký pilot-dobrovolník Kenneth  M. Murray, který jej také do Polska přivezl. Později stroj polskému letectvu odprodal. Schéma je rekonstruováno podle fotografií.

Camel sériového čísla F5234 sloužil v letech 1920-1921 v polském letectvu. Původně tento letoun vlastnil americký pilot-dobrovolník Kenneth M. Murray, který jej také do Polska přivezl. Později stroj polskému letectvu odprodal. Schéma je rekonstruováno podle fotografií.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith F.1 Camel -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-F-1-Camel-t88365#507099 Verze : 0
.
Sopwith F.1 Camel - Zajímavé a atypické kamuflážní schéma Camelu, jenž byl v září roku 1919 nasazen v rámci intervence proti bolševikům v Rusku v rámci 47. perutě RAF. Znaky měly zřejmě představovat jakousi variaci na původní carské kokardy. Schéma rekonstruováno podle fotografie.

Zajímavé a atypické kamuflážní schéma Camelu, jenž byl v září roku 1919 nasazen v rámci intervence proti bolševikům v Rusku v rámci 47. perutě RAF. Znaky měly zřejmě představovat jakousi variaci na původní carské kokardy. Schéma rekonstruováno podle fotografie.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith F.1 Camel -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith F.1 Camel -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-F-1-Camel-t88365#507101 Verze : 0
.
Sopwith F.1 Camel - USAS nakoupilo celkem 143 letounů typu Sopwith Camel, které byly všechny vyrobeny firmou Boulton&Paul, Ltd. Zobrazený stroj byl vyfotografován roku 1918 na základně Martlesham Heath.

USAS nakoupilo celkem 143 letounů typu Sopwith Camel, které byly všechny vyrobeny firmou Boulton&Paul, Ltd. Zobrazený stroj byl vyfotografován roku 1918 na základně Martlesham Heath.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith F.1 Camel -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-F-1-Camel-t88365#507105 Verze : 0
.
Sopwith F.1 Camel - Belgické vojenské letectvo používalo za 1. sv. války rovněž určitý počet letounů Sopwith Camel (udává se 36-62 strojů). Stroj britského sériového čísla B5747 byl opatřen také belgickým evidenčním číslem Sc 11 na směrovce. Letoun se dochoval dodnes a je vystavován v Královském vojenském muzeu v Bruselu.

Belgické vojenské letectvo používalo za 1. sv. války rovněž určitý počet letounů Sopwith Camel (udává se 36-62 strojů). Stroj britského sériového čísla B5747 byl opatřen také belgickým evidenčním číslem Sc 11 na směrovce. Letoun se dochoval dodnes a je vystavován v Královském vojenském muzeu v Bruselu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith F.1 Camel -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith F.1 Camel -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-F-1-Camel-t88365#507107 Verze : 1
.
Sopwith F.1 Camel - S typem Sopwith Camel létal také známý belgický předválečný závodník, aviatik a stíhací eso Jan Olieslagers. Letoun měl na směrovce belgické evidenční číslo Sc 7, jinak nesl klasické britské kamuflážní schéma. Na horních a bočních plochách barva PC-10, překližkové panely v barvě lakované překližky, spodní plochy křídel a SOP v barvě lakovaného plátna. Na boku bílý bodlák - znak 1. perutě (1 ére Escadrille de Chasse). Na VOP také zeleno-bílé klíny, stejně jako na motorovém krytu. Na hřbetu trupu za kabinou zřejmě nápis NEMO ME IMPUNE LACESSIT (Nikdo mě nebude dráždit beztrestně).

S typem Sopwith Camel létal také známý belgický předválečný závodník, aviatik a stíhací eso Jan Olieslagers. Letoun měl na směrovce belgické evidenční číslo Sc 7, jinak nesl klasické britské kamuflážní schéma. Na horních a bočních plochách barva PC-10, překližkové panely v barvě lakované překližky, spodní plochy křídel a SOP v barvě lakovaného plátna. Na boku bílý bodlák - znak 1. perutě (1 ére Escadrille de Chasse). Na VOP také zeleno-bílé klíny, stejně jako na motorovém krytu. Na hřbetu trupu za kabinou zřejmě nápis NEMO ME IMPUNE LACESSIT (Nikdo mě nebude dráždit beztrestně).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith F.1 Camel - Detail motorového krytu.

Detail motorového krytu.
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-F-1-Camel-t88365#507115 Verze : 0
.
Sopwith F.1 Camel - Imperial War Museum, London,

Imperial War Museum, London,
Sopwith F.1 Camel - Imperial War Museum, London,
vlastné foto

Imperial War Museum, London,
vlastné foto

Sopwith F.1 Camel - Imperial War Museum, London

Imperial War Museum, London
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-F-1-Camel-t88365#534201 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více