Messerschmitt Bf 109 D-1

     
Název:
Name:
Messerschmitt Bf 109 D-1 Messerschmitt Bf 109 D-1
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Bf 109 D-1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1938 Bayerische Flugzeugwerke AG, Augsburg /
DD.MM.1938-DD.MM.1938 Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig /
DD.MM.1938-DD.MM.1938 Gerhard-Fieseler-Werke GmbH, Kassel /
DD.MM.1938-DD.MM.1938 Focke-Wulf Flugzeugbau AG, Bremen /
DD.MM.1938-DD.MM.1938 AGO Flugzeugwerke GmbH, Oschersleben /
DD.MM.1938-DD.MM.1938 Arado Flugzeugwerke GmbH, Warnemünde /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
647:
Bayerische Flugzeugwerke: 4 (W.Nr.: ????-????)
Erla-Maschinenwerk: 168 (W.Nr.: 417-539, 618-665)
Gerhard-Fieseler-Werke: 80 (W.Nr.: 3090-3170)
Focke-Wulf Flugzeugbau: 123 (W.Nr.: ????-????)
AGO: 128 (W.Nr.: ????-????)
Arado: 144 (W.Nr.: 2066-2080, 2201-2325)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1510 kg 3329 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2170 kg 4784 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2420 kg 5335 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,870 m 32ft 4,57in
Délka:
Length:
8,640 m 28ft 4,16in
Výška:
Height:
2,600 m 8ft 6,36in
Plocha křídla:
Wing Area:
16,20 m2 174.38 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
133,951 kg/m2 27.44 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Junkers Jumo 210 D
- invertní do V (60°)
- počet válců: 12
- maximální výkon: 500 kW (680 PS) při 2700 ot/min (na úrovni mořské hladiny)
Junkers Jumo 210 D
- inverted V-design (60°)
- number of cylinders: 12
- maximum power output: 671 hp at 2700 rpm (at sea level)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
337 l 74 Imp gal / 89 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
470 km/h v 5000 m 292 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
350 km/h v ? m 217.5 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8000 m 26247 ft
Dolet:
Range:
450 km 279.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
600 km 372.8 mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,92mm kulomet MG 17 v přídi, každý 500 nábojů
2x 7,92mm kulomet MG 17 v křídle, každý 420 nábojů
2x 7,92mm MG 17 machine gun in the nose, 500 rounds each
2x 7,92mm MG 17 machine gun in the wing, 420 rounds each
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Ritger, L.: Messerschmitt Bf 109 - Part 1: Prototype to "E" Variants, SAM Publications, 2005
Michulec, R.: Messerschmitt Bf 109 - 1. část, Intermodel, 1998
http://www.messerschmitt-bf109.de/

Messerschmitt Bf 109 D-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-D-1-t17257#63351 Verze : 0
Kôli ťažkostiam s vývojom motora Daimler Benz DB-601, určeného a odskúšaného u D-0, a jeho prednostným dodávkam pre bombardéry Heinkel He-111 vznikla, z potreby udržania výroby a výcviku pilotov v dobe intenzívnej výstavby letectva, verzia D-1. Do trupu vychádzajúceho z prototypov Bf-109 V10, V13 a sériového C bol zabudovaný, v potrebnom množstve dostupný, motor Jumo 210D vybavený karurátorom. Z toho, čo bolo plánované ako medzistupeň medzi verziou C s motorom Jumo 210G s priamim vstrekovaním paliva a novým lietadlom s motorom DB-601, sa nakoniec stala významná posila Luftwaffe. Zo všetkých troch modifikácií bolo spolu postavených 647 lietadiel. Aktívne sa účastnili bojov pri útoku na Poľsko a u jednotiek určených na obranu rýše sa nachádzali ešte aj počas francúzskej kampane.


Okrem nemeckej Luftwaffe sa verzia D objavila vo výzbroji Švajčiarskeho letectva. To ich 8.6.1940 úspešne použilo proti nemeckým Bf-110C z II/ZG 76, ktoré zámerne narušili švajčiarsky vzdušný priestor s cielom zničiť švajčiarske letectvo, brániace bombardérom útočiacim na východofranúzske ciele skracovať si cestu letom nad územím tohoto neutrálneho štátu.


Výzbroj:
D-0: kanón MG-FF Motorkanone ráže 20 mm v dutej hriadeli motora a dva synchronizované gulomety MG-17 ráže 7,92 mm nad motorom. Kôli problémom so zasekávaním kanónu a prehrievaniu motora sa u jednotiek MG-FF vymontovával a lietadlo sa prezbrojilo na štandard D-2.
D-1 : ako D-0
D-2 : dva synchronizované gulomety MG-17 ráže 7,92 mm nad motorom a dve rovnaké zbrane v krídlach.
D-3 : dva synchronizované gulomety MG-17 ráže 7,92 mm nad motorom a dva kanóny MG-FF v krídlach.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-D-1-t17257#63359 Verze : 0
Messerschmitt Bf 109 D-1


Historie:
Bf 109 D měl být prvním sériově vyráběným letounem s výkonnějším motorem Daimler-Benz DB 600 Aa, výkon tohoto motoru měl být přenášen novými trojlistými stavitelnými vrtulemi VDM. Motory DB 600 byly instalovány do pěti prototypů Bf 109 V10, V11, V12, V13 a V14, což byla zároveň část předsériových Bf 109 D-0. Již první zkoušky byly pro RLM zklamáním, motory DB 600 byly natolik nespolehlivé, že motorářské oddělení továrny Daimler-Benz ukončilo jejich výrobu a vývoj a uvolněné síly zaměřilo na dokončení vývoje a na rozběhnutí výroby modernějšího motoru DB 601. Počátkem roku 1938 RLM rozhodlo, že sériová výroba nových Bf-109 D se rozeběhne, drak projde nezbytnými úpravami, které umožní instalaci motorů Junkers Jumo 210 D, tyto motory byly ve skladech v dostatečném množství, ale jejich výkon byl mírní nižší než dosahovaly motory Jumo 210 G starší verze Bf 109 C. Výroba Bf 109 D-1 se rozběhla na jaře 1938, tedy souběžne s Bf 109 C-1, v továrně v Ausburgu a licenčně také v továrně Focke-Wulf v Brémách (asi 200 letadel), dále se na výrobě podílely továrny Erla, Fieseler, Arado a AGO, celkem bylo vyrobeno 647 letadel Bf 109 D, z tohoto množství bylo, podle některých pramenů, asi 200 letadel uvolněno pro vývoz, Několik málo letadel této verze odebralo Maďarsko, významější dodávkou byla desetikusová objednávka ze Švýcarska, švýcarské Bf 109 D potom později úspěšně bojovaly s německými Bf 109 C-1 při obraně švýcarského vzdušného prostoru. Po stažení od prvoliniových jednotek dolétaly německé Bf 109 D při výcviku, během této služby prošel modernizací výfukový systém, který se potom podobal výfukovému systému z Bf 109 E.
Běžnou výzbrojí této verze byly čtyři kulomety MG 17 ráže 7,92 mm (dva nad motorem a dva v křídlech), původně bylo počítáno s jedním kanónem MG FF ráže 20 mm, ale kanón se přehříval a zasekával, byl proto odstraněn, také u této verze se prováděly víceméně neúspěšné pokusy s instalací kanónů MG FF do křídel. Na jednom stroji byly pokusně v rámci zkoušek instalovány kulomety MG 131.



Použité prameny:
Marek Murawski, Letadla Luftwaffe, Část 2, Vydání I., Intermodel Hostomice, rok 1997. ISBN 80-901976-3-9
L+K 9/1978 Letadla 1939-45
http://www.adlertag.de/mainindex.htm
http://www.messerschmitt-bf109.de/
www.xs4all.nl
http://www.messerschmitt-bf109.de/
www.historyofwar.org
http://www.airwar.ru/enc/fww2/bf109d.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-D-1-t17257#283495 Verze : 0
Příkladem předválečného zbarvení letounů Bf 109 D-1 je tato "Dora" ("bílá 16") náležející v létě 1938 do výzbroje 1./JG 136 dislokované v Jeveru. Letoun byl opatřen kamufláží tvořenou barvami RLM 70 (černozelená), RLM 71 (tmavě zelená) a RLM 65 (světlé modrá).
Messerschmitt Bf 109 D-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-D-1-t17257#397264 Verze : 0
.
Messerschmitt Bf 109 D-1 - Messerschmitt Bf 109 D-1 sériového čísla J-307 švýcarského letectva sloužil v červnu 1945 na základně Dübendorf. Ačkoliv na obrázku jsou ostře lomená pole ve dvou odstínech zelené, firma Messerschmitt dodávala letouny do Švýcarska nastříkané světlou modrou RLM 65 na spodních plochách, zatímco na horních a bočních plochách byl nástřik černozelenou RLM 70.

Messerschmitt Bf 109 D-1 sériového čísla J-307 švýcarského letectva sloužil v červnu 1945 na základně Dübendorf. Ačkoliv na obrázku jsou ostře lomená pole ve dvou odstínech zelené, firma Messerschmitt dodávala letouny do Švýcarska nastříkané světlou modrou RLM 65 na spodních plochách, zatímco na horních a bočních plochách byl nástřik černozelenou RLM 70.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-D-1-t17257#612621 Verze : 0
Bf 109 D-1 ("rudá 5") z výzbroje 2./JGr. 102, patrně základna Lachen-Speyerdorf, podzim 1939. Na trupu pod kabinou se nacházel znak skupiny. Červený nátěr špičky vrtulového kužele (stejně jako barva trupového čísla) je rozpoznávacím znakem letounů 2. Staffel.
Messerschmitt Bf 109 D-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-D-1-t17257#397267 Verze : 0
.
Messerschmitt Bf 109 D-1 - Bf 109D-1 žlutá 12, 3./ZG 2, srpen 1939, letiště Groß-Stein. Jde o osobní stroj velitele 3. Staffel Oblt. Josefa Kellner-Steinmetze. Stroj nese na horních a bočních plochách ostře lomená pole černozelené (RLM 70) a tmavé zelené (RLM 71), spodní plochy světle modré (RLM 65). Žlutá špička vrtulového kužele a barva trupového čísla označuje příslušnost ke 3. Staffel , dva bílé pruhy na trupu značí velitelský letoun.

Bf 109D-1 "žlutá 12", 3./ZG 2, srpen 1939, letiště Groß-Stein. Jde o osobní stroj velitele 3. Staffel Oblt. Josefa Kellner-Steinmetze. Stroj nese na horních a bočních plochách ostře lomená pole černozelené (RLM 70) a tmavé zelené (RLM 71), spodní plochy světle modré (RLM 65). Žlutá špička vrtulového kužele a barva trupového čísla označuje příslušnost ke 3. Staffel , dva bílé pruhy na trupu značí velitelský letoun.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-D-1-t17257#432409 Verze : 0
.
Messerschmitt Bf 109 D-1 - Bf 109D-1 červená 7, 5./ZG 26, září 1939, letiště Werl. Stroj nese na horních a bočních plochách ostře lomená pole černozelené (RLM 70) a tmavé zelené (RLM 71), spodní plochy světle modré (RLM 65). Pod kabinou znak Staffel.

Bf 109D-1 "červená 7", 5./ZG 26, září 1939, letiště Werl. Stroj nese na horních a bočních plochách ostře lomená pole černozelené (RLM 70) a tmavé zelené (RLM 71), spodní plochy světle modré (RLM 65). Pod kabinou znak Staffel.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-D-1-t17257#432411 Verze : 0
Bf 109 D-1 (6-79) od 3./J 88, Legion Condor během občanské války ve Španělsku.
Messerschmitt Bf 109 D-1 - http://guerracivil.forumup.es

http://guerracivil.forumup.es
Messerschmitt Bf 109 D-1 - http://guerracivil.forumup.es

http://guerracivil.forumup.es
Messerschmitt Bf 109 D-1 - http://guerracivil.forumup.es

http://guerracivil.forumup.es
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-D-1-t17257#414524 Verze : 0
Bf 109 D-1 (6-76) od 3./J 88, Legion Condor během občanské války ve Španělsku.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 D-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-D-1-t17257#374839 Verze : 0
Řada stíhaček Bf 109 D-1 z výzbroje švýcarského letectva.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 D-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-D-1-t17257#374840 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více