Siemens-Schuckert D.III

     
Název:
Name:
Siemens-Schuckert D.III Siemens-Schuckert D.III
Originální název:
Original Name:
Siemens-Schuckert D.III
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1917-DD.MM.1918 Siemens Schuckertwerke GmbH, Berlin-Siemensstadt /
DD.MM.1918-DD.MM.1918 Siemens-Schuckertwerke GmbH, Nürnberg /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1917-DD.MM.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
86
První vzlet:
Maiden Flight:
20.12.1917
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
534 kg 1177 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
725 kg 1598 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8,430 m 27ft 7,88in
Délka:
Length:
5,700 m 18ft 8,4in
Výška:
Height:
2,800 m 9ft 2,23in
Plocha křídla:
Wing Area:
18,84 m2 202.79 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Siemens-Halske Sh.III o výkonu 118 kW/160 k
čtyřlistá dřevěná vrtule
Siemens-Halske Sh.III, power 158 hp
four-bladed wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
180 km/h v 0 m 111.8 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
170 km/h v ? m 105.6 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6.17 min do 3000 m 6.17 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8000 m 26247 ft
Dolet:
Range:
360 km 223.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný 7,92mm kulomet LMG 08/15 2x fixed 7.92 mm LMG 08/15 machine gun
Uživatelské státy:
User States:

(1?)
(1)

(1?)
(1)
Poznámka:
Note:
Vytrvalost: 2 h Endurance: 2 hr
Zdroje:
Sources:
Grosz, P. M. SSW D.III-D.IV, Windsock Datafile No.29. Albatros Publications, Berkhamsted 1991. ISBN 0-948414-33-2.
Gray, Peter L. The Siemens Schuckert D III & IV, Profile No.86. Profile Publications, Leatherhead 1965.
Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter, Thetford, Owen. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
Zahálka, Jan; Tesař, P. A. Siemens Schuckert Werke SSW D.III/IV, Historie a plastikové modelářství 1993/10
Zahálka, Jan; Tesař, P. A. Siemens Schuckert Werke SSW D.III/IV, Historie a plastikové modelářství 1993/11
URL : https://www.valka.cz/Siemens-Schuckert-D-III-t21461#403553 Verze : 0
.
Siemens-Schuckert D.III - Třetí prototyp SSW D.III, se kterým 23. 1. 1918 při přistání po zkušebním letu havaroval zkušený frontový stíhač Bruno Loerzer. Stroj byl kompletně v barvě materiálu.

Třetí prototyp SSW D.III, se kterým 23. 1. 1918 při přistání po zkušebním letu havaroval zkušený frontový stíhač Bruno Loerzer. Stroj byl kompletně v barvě materiálu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Siemens-Schuckert-D-III-t21461#397691 Verze : 0
.
Siemens-Schuckert D.III - Lt. H. Müller, působící jako tovární pilot firmy Siemens-Schuckert Werke, předváděl v březnu 1918 tento D.III u jednotky JG III. Stroj je v barvě materiálu - překližka je lakovaná červenohnědým lakem a plátěný potah má natištěn pětibarevný vzor lozenge. Plátěná lozengová bandáž chrání také vnější mezikřídelní vzpěry. Ještě během března 1918, jakmile vstoupilo v platnost nařízení Idfliegu o změně výsostného označení, byla směrovka přetřena na bílo a opatřena černým trámovým křížem.

Lt. H. Müller, působící jako tovární pilot firmy Siemens-Schuckert Werke, předváděl v březnu 1918 tento D.III u jednotky JG III. Stroj je v barvě materiálu - překližka je lakovaná červenohnědým lakem a plátěný potah má natištěn pětibarevný vzor lozenge. Plátěná lozengová bandáž chrání také vnější mezikřídelní vzpěry. Ještě během března 1918, jakmile vstoupilo v platnost nařízení Idfliegu o změně výsostného označení, byla směrovka přetřena na bílo a opatřena černým trámovým křížem.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Siemens-Schuckert-D-III-t21461#397701 Verze : 0
.
Siemens-Schuckert D.III - SSW D.III, který používal slavný Ernst Udet. Nápis LO! na boku trupu nesly i jiné Udetovy stroje, šlo o zkratku křestního jména jeho snoubenky Loly Zink. Křídla stroje jsou potažena lozengovým plátnem s pětibarevným vzorem.

SSW D.III, který používal slavný Ernst Udet. Nápis LO! na boku trupu nesly i jiné Udetovy stroje, šlo o zkratku křestního jména jeho snoubenky Loly Zink. Křídla stroje jsou potažena lozengovým plátnem s pětibarevným vzorem.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Siemens-Schuckert D.III -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Siemens-Schuckert-D-III-t21461#397734 Verze : 0
.
Siemens-Schuckert D.III - Tento SSW D.III bývá zpravidla připisován H. Vallendorovi, který s ním měl létat u Jasta 15. Tomu by odpovídalo označení jednotky, Jasta 15 skutečně měla červené přídě a modré trupy svých letounů, Vallendor však ještě 1. 11. 1918 dosáhl sestřelu u Jasty 2, kde zřejmě létal celou svou dobu služby. Křídla, středy kol, výškovka a vnější vzpěry jsou potaženy lozengovým plátnem. Letoun byl také na některých fotografiích zachycen s vrtulovým kuželem v barvě kovu.

Tento SSW D.III bývá zpravidla připisován H. Vallendorovi, který s ním měl létat u Jasta 15. Tomu by odpovídalo označení jednotky, Jasta 15 skutečně měla červené přídě a modré trupy svých letounů, Vallendor však ještě 1. 11. 1918 dosáhl sestřelu u Jasty 2, kde zřejmě létal celou svou dobu služby. Křídla, středy kol, výškovka a vnější vzpěry jsou potaženy lozengovým plátnem. Letoun byl také na některých fotografiích zachycen s vrtulovým kuželem v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Siemens-Schuckert-D-III-t21461#397777 Verze : 0
.
Siemens-Schuckert D.III - Na tomto stroji létal u Kest 4b pilot jménem Kessler. Trup v barvě překližky, horní paneláž motoru, jeho kryt a vrtulový kužel černé. Had či úhoř na boku žlutý. Křídla, vzpěry a středy kol potaženy lozengovým plátnem.

Na tomto stroji létal u Kest 4b pilot jménem Kessler. Trup v barvě překližky, horní paneláž motoru, jeho kryt a vrtulový kužel černé. Had či úhoř na boku žlutý. Křídla, vzpěry a středy kol potaženy lozengovým plátnem.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Siemens-Schuckert-D-III-t21461#397781 Verze : 0
.
Siemens-Schuckert D.III - S tímto netypickým SSW D.III létal u Jasta 12, dislokované na letišti Chery-les Pouilly, v červenci a srpnu 1918 Lt. Alfred Greven (4 sestřely). Jeho osobním označením je bílý blesk na bocích trupu, označením jednotky je pak modro-bílý trup a bílé disky kol. Stroj je zajímavý absencí vrtulového kužele a zvláštním krytem motoru (běžně se používal buď úplný kryt, nebo poloviční, tento zakrývá motor asi ze 3/4). Kryt motoru, vnitřní vzpěry, horní i spodní krycí plechy a podvozkové nohy v barvě kovu. Křídla, výškovka a vnější vzpěry, potažené lozengovým plátnem, patrně s pětibarevným vzorem.

S tímto netypickým SSW D.III létal u Jasta 12, dislokované na letišti Chery-les Pouilly, v červenci a srpnu 1918 Lt. Alfred Greven (4 sestřely). Jeho osobním označením je bílý blesk na bocích trupu, označením jednotky je pak modro-bílý trup a bílé disky kol. Stroj je zajímavý absencí vrtulového kužele a zvláštním krytem motoru (běžně se používal buď úplný kryt, nebo poloviční, tento zakrývá motor asi ze 3/4). Kryt motoru, vnitřní vzpěry, horní i spodní krycí plechy a podvozkové nohy v barvě kovu. Křídla, výškovka a vnější vzpěry, potažené lozengovým plátnem, patrně s pětibarevným vzorem.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Siemens-Schuckert D.III -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Siemens-Schuckert-D-III-t21461#397784 Verze : 0
.
Siemens-Schuckert D.III - 13. a 14. listopadu celkem 12 německých pilotů jednotky Kest 5 (nyní Jasta 85) přeletělo do Švýcarska, aby jejich stroje nepadly do rukou Spojenců. Svastiku na tomto stroji nosil F. Beckhardt. Nemá ovšem nic společného s nacismem, ostatně Beckhardt byl Žid. Svastika, než ji zneužili a navždy zprofanovali nacisté, byla vždy chápána jako amulet pro štěstí. Beckhardt na tomto letounu v září 1918 sestřelil dva Breguety XIV. Letoun je natřen tmavou barvou, v této rekonstrukci byla použita tmavá zelená. Křídla, výškovka a vnější vzpěry potaženy lozengovým plátnem, tentokrát se čtyřbarevným vzorem. Spodní krycí plechy zůstaly v barvě kovu (jako ostatně u většiny Siemensů), právě tak vnitřní vzpěry a konstrukce podvozku. Středy  kol patrně potaženy světlým plátnem.

13. a 14. listopadu celkem 12 německých pilotů jednotky Kest 5 (nyní Jasta 85) přeletělo do Švýcarska, aby jejich stroje nepadly do rukou Spojenců. Svastiku na tomto stroji nosil F. Beckhardt. Nemá ovšem nic společného s nacismem, ostatně Beckhardt byl Žid. Svastika, než ji zneužili a navždy zprofanovali nacisté, byla vždy chápána jako amulet pro štěstí. Beckhardt na tomto letounu v září 1918 sestřelil dva Breguety XIV. Letoun je natřen tmavou barvou, v této rekonstrukci byla použita tmavá zelená. Křídla, výškovka a vnější vzpěry potaženy lozengovým plátnem, tentokrát se čtyřbarevným vzorem. Spodní krycí plechy zůstaly v barvě kovu (jako ostatně u většiny Siemensů), právě tak vnitřní vzpěry a konstrukce podvozku. Středy kol patrně potaženy světlým plátnem.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Siemens-Schuckert-D-III-t21461#397842 Verze : 0
.
Siemens-Schuckert D.III - Jiná interpretace fotografií Beckhardtova SSW. Dnes se vatšina badatelů shoduje, že tmavá barva, kterou Kest 5 používala na svých strojích byla s největší pravděpodobností černá. Zobrazený stroj má nyní vrtulový kužel v barvě kovu. Na fotografiích po přistání ve Švýcarsku má stroj černé i plechy na spodní straně trupu a vrtulový kužel. Letoun měl tehdy sejmuté nosné plochy a poškozenou vrtuli, takže je možné, že se překotil při přistání.

Jiná interpretace fotografií Beckhardtova SSW. Dnes se vatšina badatelů shoduje, že tmavá barva, kterou Kest 5 používala na svých strojích byla s největší pravděpodobností černá. Zobrazený stroj má nyní vrtulový kužel v barvě kovu. Na fotografiích po přistání ve Švýcarsku má stroj černé i plechy na spodní straně trupu a vrtulový kužel. Letoun měl tehdy sejmuté nosné plochy a poškozenou vrtuli, takže je možné, že se překotil při přistání.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Siemens-Schuckert D.III - Všimněte si diagonálně pokládaného plátna na horní nosné ploše.

Všimněte si diagonálně pokládaného plátna na horní nosné ploše.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Siemens-Schuckert-D-III-t21461#397850 Verze : 0
.
Siemens-Schuckert D.III - Piloti Kest 5 projevili vysokou morálku, když takto hromadně ulétli do neutrálního Švýcarska, rozhodnuti nevydat své letounu vítězným Spojencům. Mezi letouny vyfotografovanými po přistání ve Švýcarsku je i tento SSW s ozdobným monogramem na trupu. Mohlo jít o iniciály pilota (možná jde o písmena F a R), tato hypotéza však zatím nebyla potvrzena a identita pilota zůstává neznámá. Stroj  byl opět zachycen bez nosných plocha a s polámanou vrtulí, je tedy možné, že se též převrátil při přistání.

Piloti Kest 5 projevili vysokou morálku, když takto hromadně ulétli do neutrálního Švýcarska, rozhodnuti nevydat své letounu vítězným Spojencům. Mezi letouny vyfotografovanými po přistání ve Švýcarsku je i tento SSW s ozdobným monogramem na trupu. Mohlo jít o iniciály pilota (možná jde o písmena F a R), tato hypotéza však zatím nebyla potvrzena a identita pilota zůstává neznámá. Stroj byl opět zachycen bez nosných plocha a s polámanou vrtulí, je tedy možné, že se též převrátil při přistání.
URL : https://www.valka.cz/Siemens-Schuckert-D-III-t21461#397853 Verze : 0
.
Siemens-Schuckert D.III - Další z letounů Kest 5, které se dostaly do Švýcarska, je tento stroj s lebkou a hnáty. Bývá připisován pilotu Langemu. Stroj byl později opatřen švýcarským markingem. Stroj má plátěné plochy (s výjimkou směrovky) potisknuté pětibarevným lozengovým vzorem. Plátěná bandáž kryla i vnější vzpěry.

Další z letounů Kest 5, které se dostaly do Švýcarska, je tento stroj s lebkou a hnáty. Bývá připisován pilotu Langemu. Stroj byl později opatřen švýcarským markingem. Stroj má plátěné plochy (s výjimkou směrovky) potisknuté pětibarevným lozengovým vzorem. Plátěná bandáž kryla i vnější vzpěry.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Siemens-Schuckert D.III - Marking na směrovce prodělal během služby ve švýcarském letectvu změnu.

Marking na směrovce prodělal během služby ve švýcarském letectvu změnu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Siemens-Schuckert D.III - Z tohoto obrázku je patrné, že pásy potahového plátna byly někdy pokládány diagonálně. Německé trámové kříže byly ve Švýcarsku přetřeny bílou barvou, stroj tedy potom nesl kříže stejných rozměrů i umístění, pouze byly bílé.

Z tohoto obrázku je patrné, že pásy potahového plátna byly někdy pokládány diagonálně. Německé trámové kříže byly ve Švýcarsku přetřeny bílou barvou, stroj tedy potom nesl kříže stejných rozměrů i umístění, pouze byly bílé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Siemens-Schuckert-D-III-t21461#397857 Verze : 0
Siemens-Schuckert D.III - múzeum Berlín, Gatow.






(©Radek Havelka)
URL : https://www.valka.cz/Siemens-Schuckert-D-III-t21461#201412 Verze : 0

Siemens-Schuckert D.III -


URL : https://www.valka.cz/Siemens-Schuckert-D-III-t21461#189084 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více