Vickers Wellington B Mk.IC

     
Název:
Name:
Vickers Type 415 Wellington Mk.IC Vickers Type 415 Wellington Mk.IC
Originální název:
Original Name:
Vickers Type 415 Wellington Mk.IC
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.MM.194R Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd., Weybridge
DD.MM.193R-DD.MM.194R Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd., Chester
DD.MM.19RR-DD.MM.194R Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd., Blackpool
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2685
První vzlet:
Maiden Flight:
23.12.1937
Osádka:
Crew:
6
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
8417 kg 18556 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
11703 kg 25800 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
13608 kg 30000 lb
Rozpětí:
Wingspan:
26.37 m 86ft 6in
Délka:
Length:
19.69 m 64ft 7in
Výška:
Height:
5.31 m 17ft 5in
Plocha křídla:
Wing Area:
78.04 m2 840 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Bristol Pegasus XVIII o výkonu 780 kW Bristol Pegasus XVIII, power 1050 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
378.2 km/h v 4724 m 235 mph in 15500 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
289.7 km/h v 4572 m 180 mph in 15000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5.7 m/s 1120 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
25 min do 3048 m 25 min to 10000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5791 m 19000 ft
Dolet:
Range:
2904.9 km 1805 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
4103.8 km 2550 mi
Výzbroj:
Armament:
6 x guľomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm


Pumový náklad: 2 041 kg
18 x 114 kg (250 lb)
alebo 9 x 227 kg (500 lb)
alebo 2 x 907 kg (2000 lb)
2x .303 Browning Mk.II machine-gun in the front turret
2x .303 Browning Mk.II machine-gun in the rear turret
2x .303 Browning Mk.II or Vickers Kmachine-gun in the waist positions


Bomb load: 4,500 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Ovčáčík, Michal and Susa, Karel. Vickers-Armstrongs Wellington Medium Bomber variants. Prague, Czech Republic: 4+ Publications, 2003. ISBN 80-902559-7-3.
Andrews, C.F., Morgan, E.B. Vickers Aircraft since 1908. London:Putnam, 1988. ISBN 0 85177 815 1.
Andrews, C.F. The Vickers Wellington I & II (Aircraft in Profile 125). Leatherhead, Surrey: Profile Publications Ltd., 1967.
Hall, Alan W. Vickers Wellington, Warpaint Series No. 10. Husborne Crawley, Berfordshire: Hall Park Books Ltd., 1997.
www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=57
http://en.wikipedia.org/wiki/Vickers_Wellington
URL : https://www.valka.cz/Vickers-Wellington-B-Mk-IC-t17487#64129 Verze : 0
Vickers Wellington Mk.I C - Trup, krídla, motory a systémy sú zhodné s Mk.IA. Spodná strelecká veža FN 9 sa v praxi ukázala byť nepoužitelnou a preto bola odstránená. Na oboch stranách trupu boli vytvorené bočné strelištia, každé s jedným guľometom Browning .303 alebo Vickers K. Okná týchto strelíšť sú tvarované podľa geodetickej konštrukcie trupu.
Firemné označenie znelo Type 405. Dodávky letectvu začali v apríli 1940. Celkovo sa vyrobilo 2689 lietadiel. Z tohoto počtu bolo 1056 vyrobených závode vo Weybridge, 1583 v Broughtone a 50 závode Squires Gate v Blackpoole. Štyri lietadlá boli ešte počas výroby prestavané na prototypy ďalších verzií.
U 138 lietadiel Mk.IC bola upravená bombovnica, aby mohla pojať dvojicu 730 kg (1610 lb) torpéd. Pod firemným označením Type 453 bolo vyrobených 33 lietadiel s bombovými závesníkmi umožňujúcimi niesť jednu 1814 kg (4000 lb) bombu.
URL : https://www.valka.cz/Vickers-Wellington-B-Mk-IC-t17487#64130 Verze : 0
Vickers Wellington Mk.IC (L7818, AA-R) od 75. perutě RAF na letišti Feltwell, 7. července 1941. Ward



Zdroj: www.pewteraircraft.com

Vickers Wellington B Mk.IC -


URL : https://www.valka.cz/Vickers-Wellington-B-Mk-IC-t17487#214343 Verze : 0
V strede stojí jej starý otec mojej manželky, v tom čase príslušník opravovní PL delostreleckej techniky. Ako obyvateľ mestskej časti Petržalka (po roku 1938 pripadla Nemecku) musel narukovať k Wehrmachtu.


Zdroj : súkromný archív mojej manželky
Vickers Wellington B Mk.IC - Holandsko 15.07.1940

Holandsko 15.07.1940
URL : https://www.valka.cz/Vickers-Wellington-B-Mk-IC-t17487#295750 Verze : 0
K typickým představitelům Wellingtonů Mk.IC užívaných 311. perutí byl stroj sériového čísla R1599 s kódovým označením KX-J. Letoun nesl standardní marking té doby sestávající z kombinace nepravidelných polí Dark Green a Dark Earth na horních plochách a sytě matně černou barvou na plochách bočních a spodních. Dělicí rovinu tvořila vlnovka vedená až k zadní střelecké věži. Bílé mezikruží na trupových znacích bylo začerněno. Zobrazený letoun s osádkou Sgt Františka Kráčmery se nevrátil z nočního náletu na Kolín nad Rýnem v noci ze 17./18.4.1941. Byl sestřelen v 00.00 německého času nočním stíhacím esem Hptm. Wernerem Streibem, velitelem I./NJG 1 na letounu Bf 110 C ze základny Venlo.
Wellington se zřítil cca 3 km východně od Kelpu mezi městy Grath a Baex, nikdo z čs. letců se nezachránil.
Vickers Wellington B Mk.IC -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Vickers-Wellington-B-Mk-IC-t17487#392917 Verze : 3
Ačkoliv byla 311. peruť v dubnu 1942 převelena od Bomber Command ke Coastal Command, pro počáteční období operací na mořem (do října 1942) si její letouny dočasně ponechaly běžnou "bombardovací" kamufláž. Zobrazený Wellington Mk.IC (DV664, KX-A) však již nese nové znaky zavedené v květnu 1942, vlnitý přechod kamufláže nekončí u zadní věže, sériové číslo je umístěno nad VOP a je matně červené (Dull Red) stejně jako kódová označení, jehož individuální část (písmeno A) je již ve zmenšené podobě. Zobrazený stroj s osádkou S/Ldr Josefa Stránského DFC dne 27.7.1942 v Biskaji úspěšně zaútočil na ponorku U-106, která byla vážně poškozena a rychlostí 1 uzlu se ji podařilo dovléci do přístavu St. Nazaire.
Vickers Wellington B Mk.IC -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Vickers-Wellington-B-Mk-IC-t17487#392908 Verze : 1
Vickers Wellington IC, puvodni oznaceni KX-T, v německých barvách. S tímto letounem přistála osádka československé 311. bombardovací perutě v noci z 6. na 7. února 1941 při návratu z náletu na doky v Boulogne omylem na Němci okupovaném území u města Flers jižně od Caen. Celá osádka padla do zajetí, včetně Arnošta Valenty, který byl po neúspěšném útěku ze zajateckého tábora Stalag Luft III (proslulý "velký utěk" - "Great escape", mimo jiné stvárněný ve stejnojmenném filmu se Steve McQueenem v hlavní roli) v Saganu popraven Gestapem 31.3.1944


Osádka tohoto letounu:


P/O 82588 Emil Bušina, RAF PoW No.401
P/O 82541 František Cigoš, RAF PoW No.402
P/O 82903 Karel Křížek, RAF PoW No.407
P/O1) 82532 Arnošt Valenta, RAF PoW No.415
Sgt 787198 Petr Uruba, RAF PoW No.450
Sgt 787232 Gustav Kopal, RAF PoW No.441


1) do hodnosti F/Lt byl A. Valenta povýšen až v roce 1944


Zdroj :
https://www.valka.cz/clanek_13375.html
http://www.praha14.cz/MC/letci/valenta.html
http://www.bild.bundesarchiv.de
aces.safarikovi.org
http://en.wikipedia.org/wiki/Ernst_Valenta
en.wikipedia.org
Vickers Wellington B Mk.IC - Zdroj : www.bundesarchiv.de
Bild 146-1972-019-88

Zdroj : www.bundesarchiv.de
Bild 146-1972-019-88

Web autora : http://www.bundesarchiv.de
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Vickers-Wellington-B-Mk-IC-t17487#398135 Verze : 10
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více