Messerschmitt Me 410 A-1

     
Název:
Name:
Messerschmitt Me 410 A-1 Messerschmitt Me 410 A-1
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Me 410 A-1
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Messerschmitt AG, Augsburg /
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Dornier-Werke GmbH, München /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1943-DD.08.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
354
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1942
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6146 kg 13550 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
10659 kg 23499 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
10760 kg 23722 lb
Rozpětí:
Wingspan:
16,400 m 53ft 9,66in
Délka:
Length:
12,480 m 40ft 11,33in
Výška:
Height:
4,280 m 14ft 0,5in
Plocha křídla:
Wing Area:
36,20 m2 389.65 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
294,448 kg/m2 60.31 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB-603 A-1 kapalinou chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 287 kW (1 750 k) a bojovém 1 192 kW (1 620 k) při 2 650 ot/min v h= 5 700 m.
Vrtule VDM trojlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 140 mm.
Daimler-Benz DB-603 A-1 twelve-cylinder liquid-cooled inverted Vee-engine rated at 1.726 hp for take-off and at sea level, combat power: 1,598 hp at 2,650 rpm at 18,701 ft with Notleistung (max. 30 min), driving a three-blade constant-speed type propellers of the daimeter 10ft 3,62in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 820 l v interních nádržích. 400.3 UK gallons (481 US gallons) in internal tanks.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
624 km/h v 6700 m 387.7 mph in 21982 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
587 km/h v 5700 m 364.7 mph in 18701 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10,83 m/s 2131.9 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10,7 min do 6000 m 10,7 min to 19685 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10370 m 34022 ft
Dolet:
Range:
1690 km 1050.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2330 km 1447.8 mi
Výzbroj:
Armament:
Základní:
2x pevný kanón MG 151/20 ráže 20 mm v přídi (350 nábojů na hlaveň),
2x pevný kulomet MG 17 ráže 7,92 mm s 1000 náboji pro každý,
2x pohyblivý kulomet MG 131 ráže 13 mm s 500 náboji na hlaveň v dálkově řízených bočních střelištích
Pumový náklad:
do 1 000 kg pum (např. 1x SC 1000, 1x SD 1000, 2x SC 500, 8x SC 50).


Me 410 A-1/U1:
oba MG 17 odstraněny


Me 410 A-1/U2:
2x pevný kanón MG 151/20 ráže 20 mm v sadě WB 151 A uložené v pumovnici, 250 nábojů na hlaveň.


Me 410 A-1/U4:
1x pevný kanón BK 5 ráže 50 mm uložený v pumovnici s 21 granátem.
Standard:
Two fixed forward-firing 0.312 inchMG 17 machine-guns in nose with 1,000 rpg,
two fixed forward-firing 0,79 inch MG 151/20 cannons in nose with 350 rpg and
two flexible rearward-firing 0.51 inch MG 131 machine-guns with 500 rpg, in FDSL 131/1B remotely controlled barbettes, one per side.


Bomb load:
up to 2,204 lb of disposable stores.


Me 410 A-1/U1:
both MG 17 removed


Me 410 A-1/U2:
two additional 0.79 inch MG 151/20 cannons in the WB 151 A under-nose weapons bay, 250 rpg.


Me 410 A-1/U4:
one additional fixed forward-firing 2.0 inch BK 5 cannon in the bomb bay, 21 rounds.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Verze Me 410 A-1 byla první sériově vyráběnou verzí, tato verze představovala lehký bombardér, nebo také stíhací bombardér. V přední části trupu byla pumovnice, kde mohla být zavěšena puma o hmotnosti 1 000 kg, nebo dvě bomby po 500 kg. Tato pumovnice byla u následujících verzí použita pro instalaci hlavňové výzbroje.
Me 410 A-1 byly od léta 1943 používány k rychlým bombardovacím útokům na pobřeží Anglie, pro tyto účely byl do letounu montován zaměřovač pro střemhlavé bombardování Stuvi 5B. Později byly "čtyřistadesítky" stahovány k protivzdušné obraně Německa a jejich výzbroj byla doplněna výzbrojními sadami.
The Me 410 A-1 was the first production version of the aircraft and was a light bomber or hight speed bomber. In front of the fuselage was a bomb bay here was carried either one SD 1000 bomb (2,204lb) or eight SC 50 bombs (110lb) bombs in the bomb bay with four more under the wings.
This bomb bay was the key to the aircraft’s versatility. Many later versions used it to carry additional guns.
Zdroje:
Sources:
Richard J. Smith, Aircraft Profile No. 161: The Messerschmitt Me 210/410 Series, 1st edition, 1967, Profile Publications Ltd. London, UK
Robert Peczkowski, Messerschmitt Me 410, Mushroom Model Magazine Special (Yellow) No. 6120, Stratus, Poland, 2006, ISBN: 83-89450-24-0
Werner Stocker, Peter Petrick, Messerschmitt Me 210 / Me 410 Hornisse (Hornet), Midland Publishing, April 2007, ISBN 1-85780-271-3.
Marek Murawski, Letadla Luftwaffe, Část 2, Vydání I., Intermodel Hostomice, rok 1997, ISBN 80-901976-3-9
http://www.airwar.ru/enc/fww2/me410.html
www.avionslegendaires.net
www.historyofwar.org
1000aircraftphotos.com
www.warbirdsresourcegroup.org
www.lexikon-der-wehrmacht.de
www.century-of-flight.net
www.militaryfactory.com
archiv autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#528350 Verze : 0
Messerschmitt Me 410 A-1/U1 - prieskumná verzia rýchleho bombardovacie lietadla Me 410. Tato letadla byla vybavena kamerami Rb 20/30, Rb 50/30 nebo Rb 75/30 umístěnými v upravené pumovnici, Me 410 A-1/U1 nenesly trupové kulomety MG 17 ráže 7,92 mm.


Stroj na obrázku predstavuje exemplár, ktorý padol do rúk USA, jeho ďalší osud mi je zatiaľ neznámy, fotografia je z archívu USAF.
Messerschmitt Me 410 A-1 - Me 410 A-1/U1

Me 410 A-1/U1
Messerschmitt Me 410 A-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#206954 Verze : 2
Messerschmitt Me 410 A-1/U2


Lietadlo na nasledujúcich fotografiách (RAF Museum Cosford) je jedným z dvojice dochovaných lietadiel Me 410 - ide o stroj v.č. W.Nr.420430, ktoré bolo zajaté v Dánskom Vaerlose v roku 1944. V Británii dostalo označenie AM72 a bolo uskladnené hangári. V rokoch 1961-1985 bolo vystavované v múzeu RAF v Cosforde, následne v múzeu RAF v St. Athan vo Walese, kde bolo využívané na letové ukážky, spolu s ďalšími historickými strojmi. Napriek viacerým poruchách spôsobených únavou materiálu prebiehali lety až do roku 1989. V roku 1989 boli letové ukážky zastavené, múzeum v St. Athane zrušené a lietadlo sa presunulo späť do múzea v Cosforde. Nachádza sa v hangári č. 3 v spoločnosti Me 262 a Me 163 (a ďalších lietadiel Spitfire a Hurricane).


Charakteristika:
Me 410 A-1 v úlohe rýchleho bombardéra svojimi výkonmi moc neoslnil a preto sa v Nemecku hľadali iné možnosti jeho využitia. Jednou z možností bola jeho úprava na stíhacie lietadlo schopné sprevádzať bombardovacie lietadlá, nakoľko stíhačky Bf 110 sa postupne transformovali na plnenie nočných úloh. Nakoľko kanón MK-103 (neskôr plánovaný vo verzii Me 410 A-2) ešte nebol k dispozícii, ako doplnková výzbroj bola použitá dvojica kanónov Mauser MG-151/20 v kontajneri. Od júna 1943 sa tempom zhruba 10 lietadiel mesačne postavilo okolo 100 lietadiel. Prvé lietadlá prišli k jednotkám v jeseni 1943. V máji roku 1944 sa pripravovala aj konverzia stávajúcich Me 410 A-1 - konverzný set, pripravovaný už aj pre staršie Me 210 pozostával z kontajnera (Waffenbehälter) WB 151A (dvojica kanónov Mauser MG-151/20 s 250 nábojmi v bubnových zásobníkoch umiestnených v kontajneri pod trupom), pancierového čelného štítku pilota a "stíhacieho" zameriavača REVI 12C, alebo REVI 12D, ktorý nahradil bombardovací zameriavač Stuvi 5B. Konverzia lietadla zabrala zhruba 10 hodín. Nie je známe koľko lietadiel bolo takto konvertovaných.




Zdroj: Robert Peczkowski - Messerschmitt Me-410, Mushroom Model Publikation 2006, ISBN 978-83-89450-24-1
www.findarticles.com
Janus Ledwoch - Messerschmitt Me-210/Me-410, Militaria, Varšava 1996, ISBN 83-86209-56-9
www.lexikon-der-wehrmacht.de
http://www.waffenhq.de/flugzeuge/me410.html
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#205249 Verze : 1
Messerschmitt Me 410 A-1/U2, RAF Museum Cosford.
Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#175842 Verze : 0
Me 410 A-1/U4 po útoku na americkú lietajúcu pevnosť B-17G, pod trupom ťažkého stíhača je vidieť pevný kanón BK 5 kal. 50 mm uložený v bombovnici.


zdroj: http://histomil.com
Messerschmitt Me 410 A-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#536610 Verze : 0
Pekný letový snímok Messerschmittu Me 410 A-1/U-4, kódové označenie 3U + CC, Werknr. 420292. Stroj patrí Stab II./ZG 26 a fotografia je z marca-apríla 1944 niekde nad územím Ríše.


Všimnite si zameriavač namontovaný v pancierovom prednom štíte kabíny. Ide o typ Zielfernrohr 4, ktorý slúžil na zameriavanie kanónu BK 5 kalibru 50 mm uloženého v bombovnici. Lietadlo je kamuflované farbami RLM 74/75/76. Ťažko povedať, či bielo orámované písmeno C je v štábnej zelenej farbe, pretože sa javí úplne rovnaké ako druhé C, ktoré je predpisovo čiernej farby.


LUFTWAFFE im Focus, Edition 7/2005, ISBN 3-9808468-7-3

Messerschmitt Me 410 A-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#560464 Verze : 2
Počátkem roku 1944 používala 1./KG 51 i několik letounů Me 410 A-1 v typické "bombardovací" kamufláži. Horní plochy kryla ostře lomená pole černozelené RLM 70 a zelené RLM 71. Spodní plochy nesly světle modrý nátěr.
Messerschmitt Me 410 A-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#434532 Verze : 0
.
Messerschmitt Me 410 A-1 - Me 410 A-2/U1, Werknummer 10018 kód F6 + WK vznikl původně jako Me 210 A-1, avšak později byl upraven. V létě 1943 sloužil u 2.(F)/122 na letišti Trapani v Itálii. Koncem července 1943 bylo letiště obsazeno jednotkami americké 82. výsadková divize, které zde nalezly tento plně funkční stroj. V roce 1944 byl převezen do USA, kde získal označení FE 499. Do roku 1946 se nacházel na letišti Freeman Field, dnes je vystaven v National Air and Space Museum v Silver Hill, ve státě Maryland. Stroj je na bočních a spodních plochách nastříkán světlou šedou RLM 76, horní plochy kryjí  barvy tmavá a střední šedá (RLM 74 a 75).

Me 410 A-2/U1, Werknummer 10018 kód F6 + WK vznikl původně jako Me 210 A-1, avšak později byl upraven. V létě 1943 sloužil u 2.(F)/122 na letišti Trapani v Itálii. Koncem července 1943 bylo letiště obsazeno jednotkami americké 82. výsadková divize, které zde nalezly tento plně funkční stroj. V roce 1944 byl převezen do USA, kde získal označení FE 499. Do roku 1946 se nacházel na letišti Freeman Field, dnes je vystaven v National Air and Space Museum v Silver Hill, ve státě Maryland. Stroj je na bočních a spodních plochách nastříkán světlou šedou RLM 76, horní plochy kryjí barvy tmavá a střední šedá (RLM 74 a 75).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#606956 Verze : 0
.
Messerschmitt Me 410 A-1 - Me 410 B-2/U-4 s kódem 3U+MP (W.Nr. 12071) sloužil u 6./ZG 26. Letka na jaře 1944 operovala z letiště Königsberg-Devau, odkud její Zerstörery vyrážely proti svazům amerických bombardérů. Stroj je na bočních a spodních plochách nastříkán světlou šedou RLM 76, horní plochy kryjí barvy tmavá a střední šedá (RLM 74 a 75).

Me 410 B-2/U-4 s kódem 3U+MP (W.Nr. 12071) sloužil u 6./ZG 26. Letka na jaře 1944 operovala z letiště Königsberg-Devau, odkud její Zerstörery vyrážely proti svazům amerických bombardérů. Stroj je na bočních a spodních plochách nastříkán světlou šedou RLM 76, horní plochy kryjí barvy tmavá a střední šedá (RLM 74 a 75).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#606960 Verze : 0
Detailný pohľad na diaľkovo ovládanú streleckú vež FDL 131/1C na Me-410. Nábojový pás trčí z veže z dôvodu jeho nabíjania do zásobníku vnútri trupu.

Griehl, M.: Rohrwaffen in flugzeugen der Luftwaffe bis 1945 - Waffenstände, Waffen-Arsenal, Band 188, 2001, ISBN: 3-7909-0733-2

Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 - pre každú z dvojice zbraní bol nesený palebný priemer 250 nábojov

pre každú z dvojice zbraní bol nesený palebný priemer 250 nábojov
Messerschmitt Me 410 A-1 - zakrytovaná diaľkovo ovládaná veža

zakrytovaná diaľkovo ovládaná veža
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#642646 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více