Název: Name: | Messerschmitt Me 410 A-1 | Messerschmitt Me 410 A-1 |
Originální název: Original Name: | Messerschmitt Me 410 A-1 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1943-DD.MM.1944 Messerschmitt AG, Augsburg DD.MM.1943-DD.MM.1944 Dornier-Werke GmbH, München | |
Období výroby: Production Period: | DD.05.1943-DD.08.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 354 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.07.1942 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 6146 kg | 13550 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 10659 kg | 23499 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 10760 kg | 23722 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 16,400 m | 53ft 9,66in |
Délka: Length: | 12,480 m | 40ft 11,33in |
Výška: Height: | 4,280 m | 14ft 0,5in |
Plocha křídla: Wing Area: | 36,20 m2 | 389.65 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 294,448 kg/m2 | 60.31 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Daimler-Benz DB-603 A-1 kapalinou chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 287 kW (1 750 k) a bojovém 1 192 kW (1 620 k) při 2 650 ot/min v h= 5 700 m. Vrtule VDM trojlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 140 mm. | Daimler-Benz DB-603 A-1 twelve-cylinder liquid-cooled inverted Vee-engine rated at 1.726 hp for take-off and at sea level, combat power: 1,598 hp at 2,650 rpm at 18,701 ft with Notleistung (max. 30 min), driving a three-blade constant-speed type propellers of the daimeter 10ft 3,62in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1 820 l v interních nádržích. | 400.3 UK gallons (481 US gallons) in internal tanks. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 624 km/h v 6700 m | 387.7 mph in 21982 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 587 km/h v 5700 m | 364.7 mph in 18701 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 10,83 m/s | 2131.9 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 10,7 min do 6000 m | 10,7 min to 19685 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10370 m | 34022 ft |
Dolet: Range: | 1690 km | 1050.1 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2330 km | 1447.8 mi |
Výzbroj: Armament: | Základní: 2x pevný kanón MG 151/20 ráže 20 mm v přídi (350 nábojů na hlaveň), 2x pevný kulomet MG 17 ráže 7,92 mm s 1000 náboji pro každý, 2x pohyblivý kulomet MG 131 ráže 13 mm s 500 náboji na hlaveň v dálkově řízených bočních střelištích Pumový náklad: do 1 000 kg pum (např. 1x SC 1000, 1x SD 1000, 2x SC 500, 8x SC 50). Me 410 A-1/U1: oba MG 17 odstraněny Me 410 A-1/U2: 2x pevný kanón MG 151/20 ráže 20 mm v sadě WB 151 A uložené v pumovnici, 250 nábojů na hlaveň. Me 410 A-1/U4: 1x pevný kanón BK 5 ráže 50 mm uložený v pumovnici s 21 granátem. | Standard: Two fixed forward-firing 0.312 inchMG 17 machine-guns in nose with 1,000 rpg, two fixed forward-firing 0,79 inch MG 151/20 cannons in nose with 350 rpg and two flexible rearward-firing 0.51 inch MG 131 machine-guns with 500 rpg, in FDSL 131/1B remotely controlled barbettes, one per side. Bomb load: up to 2,204 lb of disposable stores. Me 410 A-1/U1: both MG 17 removed Me 410 A-1/U2: two additional 0.79 inch MG 151/20 cannons in the WB 151 A under-nose weapons bay, 250 rpg. Me 410 A-1/U4: one additional fixed forward-firing 2.0 inch BK 5 cannon in the bomb bay, 21 rounds. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Verze Me 410 A-1 byla první sériově vyráběnou verzí, tato verze představovala lehký bombardér, nebo také stíhací bombardér. V přední části trupu byla pumovnice, kde mohla být zavěšena puma o hmotnosti 1 000 kg, nebo dvě bomby po 500 kg. Tato pumovnice byla u následujících verzí použita pro instalaci hlavňové výzbroje. Me 410 A-1 byly od léta 1943 používány k rychlým bombardovacím útokům na pobřeží Anglie, pro tyto účely byl do letounu montován zaměřovač pro střemhlavé bombardování Stuvi 5B. Později byly "čtyřistadesítky" stahovány k protivzdušné obraně Německa a jejich výzbroj byla doplněna výzbrojními sadami. | The Me 410 A-1 was the first production version of the aircraft and was a light bomber or hight speed bomber. In front of the fuselage was a bomb bay here was carried either one SD 1000 bomb (2,204lb) or eight SC 50 bombs (110lb) bombs in the bomb bay with four more under the wings. This bomb bay was the key to the aircraft’s versatility. Many later versions used it to carry additional guns. |
Zdroje: Sources: | Richard J. Smith, Aircraft Profile No. 161: The Messerschmitt Me 210/410 Series, 1st edition, 1967, Profile Publications Ltd. London, UK Robert Peczkowski, Messerschmitt Me 410, Mushroom Model Magazine Special (Yellow) No. 6120, Stratus, Poland, 2006, ISBN: 83-89450-24-0 Werner Stocker, Peter Petrick, Messerschmitt Me 210 / Me 410 Hornisse (Hornet), Midland Publishing, April 2007, ISBN 1-85780-271-3. Marek Murawski, Letadla Luftwaffe, Část 2, Vydání I., Intermodel Hostomice, rok 1997, ISBN 80-901976-3-9 http://www.airwar.ru/enc/fww2/me410.html www.avionslegendaires.net www.historyofwar.org 1000aircraftphotos.com www.warbirdsresourcegroup.org www.lexikon-der-wehrmacht.de www.century-of-flight.net www.militaryfactory.com archiv autora |