Název: Name: | Supermarine Spitfire Mk.IA | Supermarine Spitfire Mk.IA |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire Mk.IA | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1939-DD.MM.1940 Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd. (Supermarine Division), Woolston DD.MM.1940-DD.MM.1940 Westland Aircraft Ltd., Yeovil | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1567 (all versions Mk.I) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.05.1939 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2166 kg | 4775 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2691 kg | 5933 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2812 kg | 6200 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,227 m | 36ft 10in |
Délka: Length: | 9,119 m | 29ft 11in |
Výška: Height: | 3.850 m | 12ft 7.75in |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,48 m2 | 242 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 119,71 kg/m2 | 24.52 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Merlin III, kapalinou chlazený dvanáctiválec o vzletovém výkonu 768 kW. Vrtule trojlistá de Haviland nebo Rotol s konstantními otáčkami. | Rolls-Royce Merlin III, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated 1,030 hp at take-off, driving a three-bladed constant-speed propeller de Havilland or Rotol. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 386 l | 84 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 568.1 km/h v 6096 m | 353 mph in 20000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 489 km/h v 4572 m | 304 mph in 15000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14.7 m/s | 2895 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,85 min do 4572 m | 6,85 min to 15000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9723 m | 31900 ft |
Dolet: Range: | 684 km | 425 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 981.7 km | 610 mi |
Výzbroj: Armament: | 8x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm (po 300 nábojích) | Eight fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II machine-guns in the wing leading edges, 300 rounds each |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - Supermarine Type 300 - Tato verze měla křídla typu "A", která nesla vždy osm kulometů Browning Mk.II (označení od poloviny roku 1939) - Merlin III při použití 100 oktanového paliva dovezeného z USA, za použití vyššího plnícího tlaku (1,82 atm)měly výkon až 977 kW v h= 2743 m po dobu 5 minut - při použití nouzového výkonu stoupla max. rychlost o 55 km/h v h= 3000 m nebo o 40 km/h u hladiny moře. - reflexní zaměřovač GM-2, fotokulomet G-22 (později G-42B), rozlišovač IFF, rádio TR 9 nebo VHF R 1133 | - Although the Merlin III engine of Spitfire Is had a power rating of 1030 hp supplies of 100 octane fuel from the United States started reaching Britain in early 1940. This meant that an "emergency boost" of +12 pounds per square inch was available for five minutes, with pilots able to call on 1310 hp at 3000 rpm at 9000 feet. - This boosted the maximum speed by 25 mph at sea level and 34 mph at 10000 ft. |
Zdroje: Sources: | Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186 William Green a Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter: An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398 Philip J. R. Moyes, Supermarine Spitfire I & II, Aircraft Profile No.41., rok 1967 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 http://www.airrecce.co.uk/WW2/recce_ac/RAFAR.html www.xs4all.nl http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit1.html archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |