SPAD S.XIII C.1

     
Název:
Name:
SPAD S.XIII C.1 SPAD S.XIII C.1
Originální název:
Original Name:
SPAD S.XIII C.1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1917-DD.MM.1919 Société Pour L'Aviation et ses Dérivés, Paris /
DD.MM.191R-DD.MM.191R A.C.M, Colombes /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Établissements Adolphe Bernard, La Courneuve /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Blériot Aéronautique, Suresnes /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme des Établissements Borel, Puteaux /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Avionnerie Kellner et ses Fils, Billancourt /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Établissements P. Levasseur, Paris /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme des Établissements Nieuport, Issy-les-Moulineaux /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Société anonyme française de Constructions Aéronautiques, Reims /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1917-DD.MM.1919
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
8472
První vzlet:
Maiden Flight:
04.04.1917
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
570 kg 1257 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
823 kg 1814 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8,08 m 26ft 6,11in
Délka:
Length:
6,25 m 20ft 6,06in
Výška:
Height:
2,28 m 7ft 5,76in
Plocha křídla:
Wing Area:
20,2 m2 217.43 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hispano-Suiza 8Ba o výkonu 149 kW nebo
Hispano-Suiza 8Bb o výkonu 149 kW nebo
Hispano-Suiza 8Bd o výkonu 149 kW nebo
Hispano-Suiza 8Bc o výkonu 164 kW nebo
Hispano-Suiza 8Be o výkonu 164 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Hispano-Suiza 8Ba, power 200 hp, or
Hispano-Suiza 8Bb, power 200 hp, or
Hispano-Suiza 8Bd, power 200 hp, or
Hispano-Suiza 8Bc, power 220 hp, or
Hispano-Suiza 8Be, power 220 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
136 l 30 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
218 km/h v 2000 m 135.5 mph in 6562 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,67 min do 2000 m 4,67 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6650 m 21818 ft
Dolet:
Range:
400 km 248.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný 7,7mm kulomet Vickers 2x fixed .303 Vickers machine gun
Uživatelské státy:
User States:


































Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bruce, J. M. Spad 13.C1, Windsock Datafile No.32. Albatros Publications, Berkhamsted 1992. ISBN 0-948414-39-1.
Bączkowski, Wiesław. Samolot myśliwski SPAD VII - XIII, TBiU Nr.114. Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1987.
www.aviafrance.com
http://www.airwar.ru/enc/fww1/spads13.html
URL : https://www.valka.cz/SPAD-S-XIII-C-1-t1848#401757 Verze : 0
SPAD XIII

Historie typu:

SPAD XIII byl jednou z nejúspěšnějších konstrukcí společnosti SPAD. Byl vyvinut s účelem odstranit největší slabinu svého předchůdce SPADu S.VII, totiž malou palebnou sílu.

Šéfkonstruktér Louis Béchereau při jeho konstrukci sice opět vyšel ze staršího SPADu VII, avšak zvětšil drak, aby mohl nový stroj osadit podstatně výkonnější pohonnou jednotkou Hispano-Suiza HS 8B. Nad ním pak byla umístěna dvojice synchronizovaných kulometů. Letouny se také odlišovaly uspořádáním vzpěrového systému a v dalších detailech.

Prototyp byl zalétán na letišti Buc dne 4. dubna 1917 a po tomto letu nebyly shledány žádné nedostatky. Stroj byl bez připomínek doporučen k sériové výrobě.

Sériová výroba se však bohužel opožďovala kvůli poruchovosti nových motorů. Teprve v roce 1918 začala firma Hispano-Suiza dodávat nové, vylepšené motory HS 8Be o výkonu 162 kW (220 k) a později i ještě výkonnější HS 8BEe o výkonu 173 kW (235 k, max. rychlost 221 km/h). U těchto motorů došlo ke zlepšení mazacího oběhu a použití spolehlivějších reduktorů.

První série byly také vyráběny se zaoblenými konci křídel, potom se však jejich tvar vrátil k původnímu obdélníku SPADu VII, aniž by se však změnilo rozpětí.

Potíže s motory způsobily zpoždění rozběhnutí sériové výroby. Do konce března 1918 mělo být dodáno 2 230 SPADů XIII, ve skutečnosti jich však letectvo převzalo jen 764. Naopak starších SPADů VII mělo být ke stejnému datu předáno 1 276 kusů a letectvo převzalo plných 1 220 strojů. Proto ještě dlouho na frontě sloužilo více starších S.VII. Například k 1. 4. 1918 měly stíhací escadrilly ve stavech celkem 372 letounů typu S.VII a "pouze" 290 letounů S.XIII. Oba typy u stíhacích jednotek většinou sloužily společně, jen málokterá jednotka byla vyzbrojena výhradně jedním z těchto typů.

SPADy XIII si rychle u frontových jednotek získaly oblibu. Bohužel byl stroj velmi těžký, čímž utrpěly letové vlastnosti. Nespornými výhodami však zůstaly vysoká rychlost, s vysokou stoupavostí. Letoun byl mimořádně pevné konstrukce, což mu umožňovalo provádět extrémně rychlé lety střemhlav a také vydržet extrémní poškození v boji. Stroj byl též velmi stabilní, což na jedné straně umožňovalo přesné zamíření, na stranu druhou však zhoršovalo převedení do manévru. Pro přepady střemhlav a následné stoupavé úniky však byl ideální.

Právě tuto taktiku vypiloval k dokonalosti např. Fonck, jenž plných 53 sestřelů ze svých 75 vítězství dosáhl právě na SPADech XIII. Na konci války tvořil páteř francouzského stíhacího letectva. Létala na něm drtivá většina francouzských stíhacích es a zejména americké jednotky, které odebraly celkem 893 strojů.

Kromě nich se dalšími většími uživateli stala letectva Itálie (11 stíhacích squadriglií) a Belgie (6 escadrill). Naopak v britském letectvu se stroj příliš nerozšířil a používala jej jen jedna squadrona.

Spad XIII je též úzce spjat s historií československého letectva, neboť na něm létali českoslovenští dobrovolníci ve francouzském letectvu a také letouny SPAD tvořily páteř mladých československých stíhacích sil. Československo tehdy částečně od Francie odkoupilo a zčásti dostalo darem kolem 150 letounů SPAD S.VII a S.XIII (bohužel rozlišování obou verzí nebylo důsledné, proto nevíme, kolik přesně z tohoto počtu bylo S.XIII), čímž se stalo třetím největším poválečným uživatelem strojů tohoto typu na světě (po Francii a USA).

SPADů XIII se v letech 1917 - 19 vyrobilo celkem 8 472 kusů. Všechny ovšem nebyly vyrobeny v mateřské továrně, která nebyla schopna pokrýt všechny objednávky.


TovárnaPočet vyrobených kusů
SPAD
1 141
A.C.M
361
Adolphe Bernard
1 750
Blériot Aéronautique
2 300
Société anonyme des Etablissements Borel
300
Kellner et ses Fils
1 280
Pierre Levasseur
340
Société des Etablissements Nieuport
700
Société anonyme francaise de Constructions Aéronautiques
300


SPADy XIII začaly být z prvoliniové výzbroje většiny uživatelů vyřazovány v roce 1923, a až do té doby si udržely poměrně vysoký standard.


Technický popis:

SPAD XIII byl jednomístný jednomotorový celodřevěný dvouplošník s plátěným potahem, otevřeným pilotním prostorem, jednoduchými ocasními plochami a pevným záďovým podvozkem.

Křídla byla obdélníková (u prvních sérií s polokruhovými konci), neměla vzepětí ani šípovitost. Křidélka byla zavěšena jen na horním křídle.

Trup celodřevěné konstrukce, v pření části krytý hliníkovými plechy, v zadní plátnem.

Ocasní plochy dřevěné konstrukce potažené plátnem. Kormidla nebyla ani staticky, ani aerodynamicky vyvážena a byla ovládána lanky.

Podvozek tvořily vzpěra typu V. Vysokotlaká kola byla odpružena gumovými provazci na výkyvných poloosách. Dřevěná ostruha s kluznou patkou byla též odpružena gumovými provazci.

Pohonná jednotka byla tvořena řadovým osmiválcem do V Hispano-Suiza HS 8Be. Motor byl levotočivý a poháněl dřevěnou dvoulistou vrtuli (dodávanou firmami Chaviére, Ratmanoff, Levasseur) o průměru 2 500 mm.

Výzbroj tvořila dvojice poloukrytých, synchronizovaných, vzduchem chlazených kulometů Vickers Mk.I ráže 7,7 mm se zásobou 400 nábojů na zbraň (podle jiných údajů 500 nábojů).

Zdroje:
J. Vraný, Z. Hurt: Ilustrovaná historie letectví, nakl. Naše vojsko, Praha 1989, ISBN 80-206-0125-2
V. Němeček: Monografie Spad XIII
URL : https://www.valka.cz/SPAD-S-XIII-C-1-t1848#8907 Verze : 1
V USA se po jejich vstupu do války snažili o vývoj vlastních letadel, odpovídajících výkony těm evropským, ale v podstatě neúspěšně. Do Evropy byla 30. července 1917 vyslána Bollingova komise, která měla vybrat letadla a motory vhodné pro americkou licenčí výrobu, a nakonec proto bylo rozhodnuto soustředit se na licenční výrobu úspěšných evropských typů a vlastní konstrukce zavádět až potom, co budou dostatečně vyzrálé. Bolling navrhl zařídit licenci na britské De Haviland D.H.4 jako pozorovací a denní bombardovací letouny, rovněž britské Bristoly F.2B a francouzské Spady XIII jako stíhače a italské Caproni Ca.3 a Ca.5 jako noční bombardéry. Vzorový Spad byl do USA dopraven 16. září 1917 a firma Curtiss dostala 8. října zakázku na stavbu 3000 kusů. 14. prosince ale generál Pershing navrhl přenechat výrobu jednomístných stíhacích letadel na evropských spojencích - v USA stále nebyl motor, vhodný pro zástavbu do Spadu, a vývoj v letectví v Evropě probíhal překotněji, než Američané stíhali sledovat. Stavba Spadů u Curtisse byla proto zrušena, zatímco vývoj ostatních licenčních verzí pokračoval - pro ně se hodil motor Liberty, který byl ale pro jednomístný stíhač až moc velký a výkonný.


Zdroj:
www.americancombatplanes.com
www.bolling.af.mil
URL : https://www.valka.cz/SPAD-S-XIII-C-1-t1848#336043 Verze : 0
.
SPAD S.XIII C.1 - Nejúspěšnější francouzský stíhač Paul-René Fonck dosáhl nejvyššího počtu svých vítězství na Spadech XIII. Toto jej jeho osobní stroj, sériové číslo je udáváno jako rovných 7000. Podvozek a spodní plochy žlutokrémové, na horních a bočních potom kombinace kaštanové hnědé, tmavé a světlé zelené, okrové a černé. Prstenec motorového krytu světle modrý. Na trupu čáp (znak SPA 103) a červená bíle lemovaná VI (Fonckovo osobní označení), na horním křídle červená bíle lemovaná hvězda (údajně dříbejší znak SPA 103).

Nejúspěšnější francouzský stíhač Paul-René Fonck dosáhl nejvyššího počtu svých vítězství na Spadech XIII. Toto jej jeho osobní stroj, sériové číslo je udáváno jako rovných 7000. Podvozek a spodní plochy žlutokrémové, na horních a bočních potom kombinace kaštanové hnědé, tmavé a světlé zelené, okrové a černé. Prstenec motorového krytu světle modrý. Na trupu čáp (znak SPA 103) a červená bíle lemovaná VI (Fonckovo osobní označení), na horním křídle červená bíle lemovaná hvězda (údajně dříbejší znak SPA 103).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

SPAD S.XIII C.1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

SPAD S.XIII C.1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/SPAD-S-XIII-C-1-t1848#404467 Verze : 3
.
SPAD S.XIII C.1 - SPAD XIII (S2807), bílá 3, stíhací ecadrille SPA 310, letiště Chaux v Belfortu, září-říjen 1918, pilot Adjudant Augustin Charvát, jenž pravděpodobně právě na tomto stroji získal dne 14.9.1918 svůj jediný potvrzený sestřel. Letoun má spodní plochy v barvě lakovaného plátna/krémový nátěr plechových krytů. a boční Horní plochy pětibarevné schéma sestávající z tmavě a světle zelené, okrové, čokoládově hnědé a černé. Kryt chladiče a kryty kol natřeny na bílo. Pod kabinou bílý nápis Vieux Pére (Dědeček), což byla Charvátova přezdívka.

SPAD XIII (S2807), "bílá 3", stíhací ecadrille SPA 310, letiště Chaux v Belfortu, září-říjen 1918, pilot Adjudant Augustin Charvát, jenž pravděpodobně právě na tomto stroji získal dne 14.9.1918 svůj jediný potvrzený sestřel. Letoun má spodní plochy v barvě lakovaného plátna/krémový nátěr plechových krytů. a boční Horní plochy pětibarevné schéma sestávající z tmavě a světle zelené, okrové, čokoládově hnědé a černé. Kryt chladiče a kryty kol natřeny na bílo. Pod kabinou bílý nápis "Vieux Pére" (Dědeček), což byla Charvátova přezdívka.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/SPAD-S-XIII-C-1-t1848#531244 Verze : 0
Tento SPAD XIII donutil dne 26. února 1918 k přistání na německém uzemí Hauptmann von Tutschek. Stroj, patřící 23. peruti RFC, byl ukořistěn téměř nepoškozen, jeho pilot 2Lt. David Colquhoun Doyle padl do zajetí. Stroj nese obvyklé francouzské schéma - spodní plochy jsou stříbrošedé, stejně jako podvozek, na horních a bočních jsou nepravidelné skvrny hnědé, okrové, černé a dvou odstínů zelené.
SPAD S.XIII C.1 - Stroj byl po ukořistění dobře fotograficky zdokumentován...

Stroj byl po ukořistění dobře fotograficky zdokumentován...
Zveřejněno s laskavým svolením autora

SPAD S.XIII C.1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

SPAD S.XIII C.1 - ... a to z obou stran.

... a to z obou stran.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/SPAD-S-XIII-C-1-t1848#531843 Verze : 1
.
SPAD S.XIII C.1 - Spad XIII (sériové číslo bývá uváděno jako 15 202) na němž létal v září 1918 u 27. Aero Squadron nejúspěšnější americký balloon buster Lt. Frank Luke Jr. a 27. 9. 1918 se s tímto strojem nevrátil z bojového letu... Letoun byl vyroben u firmy Blériot a nese jedno ze dvou jejích kamuflážních schémat. Spodní plochy jsou krémové, horní nesou kombinaci dvou odstínů zelené barvy, dále černé, okrové a hnědé. Orel v rudém kruhu na trupu byl znakem jednotky, označení letounu černá bíle lemovaná číslice 26 se s největší pravděpodobností opakovala též na horní nosné ploše shora a na spodní nosné ploše zespodu. Podle fotografie by číslice na trupu měla být posunuta blíže k výfuku.

Spad XIII (sériové číslo bývá uváděno jako 15 202) na němž létal v září 1918 u 27. Aero Squadron nejúspěšnější americký "balloon buster" Lt. Frank Luke Jr. a 27. 9. 1918 se s tímto strojem nevrátil z bojového letu... Letoun byl vyroben u firmy Blériot a nese jedno ze dvou jejích kamuflážních schémat. Spodní plochy jsou krémové, horní nesou kombinaci dvou odstínů zelené barvy, dále černé, okrové a hnědé. Orel v rudém kruhu na trupu byl znakem jednotky, označení letounu černá bíle lemovaná číslice 26 se s největší pravděpodobností opakovala též na horní nosné ploše shora a na spodní nosné ploše zespodu. Podle fotografie by číslice na trupu měla být posunuta blíže k výfuku.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/SPAD-S-XIII-C-1-t1848#569037 Verze : 0
.
SPAD S.XIII C.1 - SPAD XIII patřící 91° Squadriglii, na němž na podzim 1918 létalo další eso jednotky, Capitano Bartolomeo Constantini. Stroj nese obvyklé francouzské schéma - spodní plochy jsou krémové, stejně jako podvozek, na horních a bočních jsou nepravidelné skvrny hnědé, okrové, černé a dvou odstínů zelené. Tak jako i ostatní italské letouny má tento stroj přibližně 2 třetiny spodní plochy pravého spodního křídla zelené a analogicky druhé křídlo je natřeno červeně - šlo o výsostné označení, barevné pruhy zespodu tvořily italskou trikoloru. Gryf byl znakem jednotky, osobní označení tvoří římská číslice III, které se opakovala nejen na bocích trupu, ale i na jeho hřbetě.

SPAD XIII patřící 91° Squadriglii, na němž na podzim 1918 létalo další eso jednotky, Capitano Bartolomeo Constantini. Stroj nese obvyklé francouzské schéma - spodní plochy jsou krémové, stejně jako podvozek, na horních a bočních jsou nepravidelné skvrny hnědé, okrové, černé a dvou odstínů zelené. Tak jako i ostatní italské letouny má tento stroj přibližně 2 třetiny spodní plochy pravého spodního křídla zelené a analogicky druhé křídlo je natřeno červeně - šlo o výsostné označení, barevné pruhy zespodu tvořily italskou trikoloru. Gryf byl znakem jednotky, osobní označení tvoří římská číslice III, které se opakovala nejen na bocích trupu, ale i na jeho hřbetě.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

SPAD S.XIII C.1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

SPAD S.XIII C.1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/SPAD-S-XIII-C-1-t1848#393018 Verze : 1
.
SPAD S.XIII C.1 - Poslední letoun, na němž létal F. Baracca a na němž byl také 19. 6. 1918 sestřelen. Jedná se o Spad 13 vyrobený firmou Blériot ve Francii, jde o počáteční produkci se zaoblenými konci křídel, jinak uspořádanými žaluziemi na přídi a jiným uspořádáním baldachýnových vzpěr. Stroj nese klasickou francouzskou kamufláž - spodní plochy v barvě plátna, horní a boční kombinace okrová/světle zelená/tmavě zelená/černá/hnědá. Letoun již má nový typ výsostného označení - kokardy nyní měly červený vnější kruh. Na křídelních vzpěrách blíže trupu letoun nosil červenomodré velitelské praporky, což obrázek nezachycuje. Je pravděpodobné, že na směrovce bylo černé číslo S 2900.

Poslední letoun, na němž létal F. Baracca a na němž byl také 19. 6. 1918 sestřelen. Jedná se o Spad 13 vyrobený firmou Blériot ve Francii, jde o počáteční produkci se zaoblenými konci křídel, jinak uspořádanými žaluziemi na přídi a jiným uspořádáním baldachýnových vzpěr. Stroj nese klasickou francouzskou kamufláž - spodní plochy v barvě plátna, horní a boční kombinace okrová/světle zelená/tmavě zelená/černá/hnědá. Letoun již má nový typ výsostného označení - kokardy nyní měly červený vnější kruh. Na křídelních vzpěrách blíže trupu letoun nosil červenomodré velitelské praporky, což obrázek nezachycuje. Je pravděpodobné, že na směrovce bylo černé číslo S 2900.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

SPAD S.XIII C.1 -


URL : https://www.valka.cz/SPAD-S-XIII-C-1-t1848#393020 Verze : 0
.
SPAD S.XIII C.1 - Tento SPAD XIII sedlalo v září 1918 známé eso elitní 91. Squadriglie Capitano Fulco Ruffo di Calabria. Lebka je jeho osobním označením. Jinak letoun nese standardní kamufláž, spodní plochy jsou krémové, horní nesou kombinaci dvou barev zelené, černé, okrové a hnědé. Letoun nenesl kokardy na horním křídle.

Tento SPAD XIII sedlalo v září 1918 známé eso elitní 91. Squadriglie Capitano Fulco Ruffo di Calabria. Lebka je jeho osobním označením. Jinak letoun nese standardní kamufláž, spodní plochy jsou krémové, horní nesou kombinaci dvou barev zelené, černé, okrové a hnědé. Letoun nenesl kokardy na horním křídle.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/SPAD-S-XIII-C-1-t1848#393156 Verze : 1
SPAD S.XIII C.1 vystavovaný v Musee de l'Air v Paříži.


zdroj : vlastní foto
SPAD S.XIII C.1 -


SPAD S.XIII C.1 -


URL : https://www.valka.cz/SPAD-S-XIII-C-1-t1848#312919 Verze : 0
SPAD S.XIII
Červenec 2016 - Imperial War Museum Duxford
Bc. Jan FERDA, vlastní foto
Zveřejněno s laskavým svolením autora
SPAD S.XIII C.1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

SPAD S.XIII C.1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

SPAD S.XIII C.1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/SPAD-S-XIII-C-1-t1848#560672 Verze : 0
SPAD S.XIII
Červenec 2016 - Imperial War Museum Duxford
Bc. Jan FERDA, vlastní foto
Zveřejněno s laskavým svolením autora
SPAD S.XIII C.1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/SPAD-S-XIII-C-1-t1848#560687 Verze : 0
https://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Luke
SPAD S.XIII C.1 - Spad S.XIII namalovaný podle schématu por. Franka Luka (18 s.) nacházející se na třetím terminálu na mezinárodním letišti ve Phoenixu.
Stroj se skládá z 80% z původních součástek z několika letadel a je to v dnešní době 1 z 5 přeživších SPADů S.XIII

Spad S.XIII namalovaný podle schématu por. Franka Luka (18 s.) nacházející se na třetím terminálu na mezinárodním letišti ve Phoenixu.
Stroj se skládá z 80% z původních součástek z několika letadel a je to v dnešní době 1 z 5 přeživších SPADů S.XIII

Web autora : https://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Luke#/media/File:Phoenix-Frank_Luke_Jr._SPAD_XIII-Sky_Harbor_Airport-1.JPG
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/SPAD-S-XIII-C-1-t1848#616865 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více