Jakovlev Jak-28L [kód NATO: Brewer-B]

Yakovlev Yak-28L
Яковлев Як-28Л
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-28L Yakovlev Yak-28L
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-28Л
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1962-DD.MM.1965 Irkutský letecký závod č. 39, Irkutsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1962-DD.MM.1965
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
111
První vzlet:
Maiden Flight:
30.09.1960
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
9400 kg 20723 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
15225 kg 33565 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
17145 kg 37798 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,664 m 38ft 3,2in
Délka:
Length:
20,20 m 66ft 3,27in
Výška:
Height:
4,3 m 14ft 1,28in
Plocha křídla:
Wing Area:
35,25 m2 379.43 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Tumanskij R-11AF2-300 o tahu 38,25 kN / 60,80 kN s přídavným spalováním Tumansky R-11AF2-300, thrust 8598 lb / 13669 lb with afterburner
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
7375 l
2x 1050 l přídavná nádrž
1622 Imp gal / 1948 US gal
2x 231 Imp gal / 277 US gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2060 km/h v 12000 m 1280 mph in 39370 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
16700 m 54790 ft
Dolet:
Range:
2700 km 1677.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1 x NR-23, 50 nábojov (neskôr nahradený dvojhlavňovým kanónom GŠ-23Ja)

1200-3000 kg bômb v bombovnici kalibru 100 kg až 3000 kg
1 x NR-23, 50 rounds (later GSh-23Ya)

2646-6614 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
kód NATO: Brewer-B


Odvodené verzie:
Jak-28RL - verzia pre radiačný prieskum
NATO reporting name: Brewer-B


Subversion:
Yak-28RL - radiation intelligence aircraft
Zdroje:
Sources:
Медведь А.Н.: Семейство самолетов Як-26, Як-27 и Як-28; Авиаколлекция 7/2008
http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-28
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-28L-kod-NATO-Brewer-B-t101924#368044 Verze : 0
Jak-28L


V roku 1958 sa začali štátne skúšky nového bombardovacieho lietadla Jak-28. Čoskoro nato bolo rozhodnuté o sériovej výrobe bombardéra, ktorého prvé verzie ale nespĺňali požiadavky, ktoré chcela armáda. Lietadlá nielenže nedosahovali parametre prototypov, ale nemali ani požadované bombardovacie parametre (napr. schopnosť vyhľadania a presného zásahu aj malorozmerných cieľov).


Spôsob ako zabezpečiť požadovanú presnosť zameriavania nakoniec konštruktéri vyriešili dvoma spôsobmi - prvý spôsob bola inštalácia rádiolokačného diaľkomera DBS-S "Lotos", ktorý spolupracoval s dvojicou pozemných rádiolokačných majákov, druhý spôsob bola inštalácia nového palubného rádiolokátrou "Iniciativa".


Oba spôsoby mali aj svoje nedostatky. Použitie aparatúry Lotos umožňovalo zasiahnuť iba ciele, ktorých súradnice sú vopred známe, nevýhodou RL "Iniciativa" bol zas malá pravdepodobnosť zamerania požadovaných cieľov.


Pre inštaláciu systému Lotos bol použitý tretí prototyp bombardéru. Systém bol inštalovaný na pracovisko navigátora, boli vykonané úpravy autopilota, automatického rádiokompasu a ukazovateľa kurzu. Zmeny sa dotkli aj palivovej sústavy a vstupy vzduchu do motora získali eliptický tvar. Letové skúšky prototypu, ktorý získal označenie Jak-28L sa začali 30.09.1960 a boli ukončené 14.01.1961. Pri skúškach bolo konštatované že inštalácia systému sťažila výhľad navigátorovi, čo sa konštrutŕi pokúsili zmeniť prepracovaním presklenej prednej časti trupu, ale úplne odstrániť obmedzania sa im nepodarilo. Predmetom kritiky bola aj neodstatočná možnosť podvesu bômb, čo bolo spôsobené malou vzdialenosťou medzi trupom a zemou. Aj napriek kritike bol Jak-28L 27.11.1961 prijatý do výzbroje. Po začatí sériovej výroby došlo k zmene motorov, pôvodné motory R-11AF-300 boli nahradené motormi R-11AF2_300 s ťahom po 6100 kg s prídavmým spaľovaním. Ďalšou zmenou, ktorá nastala po začatí sériovej výroby bol vybavenie vstupov vzduchu do motorov samostatnou reguláciou objemu vstupovaného vzduchu. Motory mali nezávislé systémy spúšťania, okysličovania a odmrazovania.
Palivo bolo umiestnené v 6 trupových nádržiach s objemom 5275 l a dvoch núdzovo odhadzovateľných podkrídelných nádržiach s objemom po 1050 l.
V bombovnici mohli byť umiestnené bomby s celkovou hmotnosťou 1200-3000 kg (kalibre 100 kg - 3000 kg). Bombovnica bola vybavená systémom tepelnej regulaćie, zabezpečjúcej konštantnú teplota aj počas letu vo veľkých váškach. Lietadlo bolo vybavené rádiolokačným rušiacim systémom "Avtomat-2I", pracujúcim na systém vytvárania pasívnej rádiolokačnej clony (pyrotechnicky odpaľované pokovené sklené vlákna, odrážajúce rádiolokačný signál).
Celkom bolo vyrobených 111 ks lietadiel a do služby k vojskám boli zaradené od roku 1964. Ako prvý obdržal nové bombardéry 455 bombardovací letecký pluk vo Voroneži. Úlohou pluku bolo dôkladne otestovať bombardéry v podmienkach služby u vojsk a zároveň pripraviť taktiku nasadenia a bojového použitia. Tento proces bol úspešne ukončený v roku 1965 a v nasledujúsom období sa bombardéry Jak-28L dostali do služby u bombardovacích plukov 132. bombardovacej leteckej divízie v pobaltí a v ďalších jednotkách Prikarpatského a Severokaukazského vojesnkého okruhu a na ďalekom východe. V rámci rotácií jednotiek boli bombardéry nasadené aj v zahraničí - NDR, Poľsku a Maďarsku.


V súčasnej dobe je Jak-28L k videniu v Moskovskom Moninu.


Zdroj: Медведь А.Н.: Семейство самолетов Як-26, Як-27 и Як-28; Авиаколлекция 7/2008
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-28L-kod-NATO-Brewer-B-t101924#368120 Verze : 0
Fotografie stroje z muzea Monino.
Jakovlev Jak-28L [kód NATO: Brewer-B] -


Jakovlev Jak-28L [kód NATO: Brewer-B] -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-28L-kod-NATO-Brewer-B-t101924#186680 Verze : 0
...
Jakovlev Jak-28L [kód NATO: Brewer-B] -


Jakovlev Jak-28L [kód NATO: Brewer-B] -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-28L-kod-NATO-Brewer-B-t101924#186682 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více