Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 348 příspěvků vloženo, 1317 editováno a 294 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Fokker G.IA

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Fokker G.IA Fokker G.IA
    Originální název:
    Original Name:
    Fokker G.IA
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1938-DD.07.1940 N. V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker, Amsterodam /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1938-DD.07.1940
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    36 (S/n 5521-5556)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    16.03.1937 demostrátor X-2
    09.11.1938 první letoun Fokker G.IA
    Osádka:
    Crew:
    2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    3360 kg 7408 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    4800 kg 10582 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    5000 kg 11023 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    17,155 m 56ft 3,38in
    Délka:
    Length:
    10,870 m 35ft 7,94in
    Výška:
    Height:
    3,800 m 12ft 5,61in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    38,30 m2 412.26 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    125,3 kg/m2 25.66 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Bristol Mercury VIII, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec, vzletový výkon 545 kW při 2 650 ot/min, maximální výkon 619 kW v h= 4 100 m při 2 750 ot/min, maximální trvalý výkon 545 kW.
    Vrtule trojlisté s nastavitelným úhlem náběhu.
    Bristol Mercury VIII, nine-cylinder air-cooled single-row radial engine, rated at 730 hp at 2,650 rpm for take-off, maximum power output 830 hp at 13,451 ft at 2,750 rpm, maximum continuous power 730 hp,
    driving three-bladed variable-pitch propeller.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    475 km/h v 4100 m 295.2 mph in 13451 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    383 km/h v 3600 m 238 mph in 11811 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    13,5 m/s 2657.5 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    6,33 min do 5000 m 6,33 min to 16404 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    9300 m 30512 ft
    Dolet:
    Range:
    1510 km 938.3 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    8x pevný kulomet FN-Browning ráže 7,92 mm v přídi a
    1x pohyblivý kulomet FN Browning ráže 7,92 mm ve střelišti na konci trupové gondoly.
    Pumový náklad: do 300 kg.
    Eight fixed forward-firing 0.311 inch FN-Browning machine guns in the nose and
    one variable rearward-firing 0.131 inch FN-Browning machine gun in rear turret.
    Bomb load: Up to 660 lb.
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    Tato verze byla určena pro holandské letectvo (první převzalo v červenci 1939) a také aktivně zasáhla do bojů proti Německu. Během těchto bojů utrpěly tyto stíhačky značné ztráty.
    Po kapitulaci Holandska (14. 05. 1940) převzala několik letadel Luftwaffe.
    When Germany attacked the Netherlands on 10 May 1940, 23 G.ls were in service: 12 with the 4th Fighter Group at Alkmaar and 11 with the 3rd Fighter Group at Rotterdam/Waalhaven. The G.ls were successful in destroying several'Junkers Ju 52/3ms during the early stages of the German invasion, but by the fifth day, when Dutch resistance ended, only a single example remained airworthy.


    The Germans occupied the Fokker factory, ordering completion of the 12 G.ls intended for Finland, and these were used subsequently by the Luftwaffe as fighter trainers. Test flights from the factory were made under German supervision, but on 5 May 1941 two Dutch pilots succeeded in evading an escorting German-flown G.I and escaped to England. Their G.IB was taken to the Royal Aircraft Establishment, Farnborough, for examination, and used subsequently by Phillips and Powis (Miles Aircraft) at Reading for research into wooden construction.
    Zdroje:
    Sources:
    William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co.(Publishers) Ltd., 1961, ISBN 0-356-01447-9.
    Bart Van der Klaauw, Profile Publications, The Fokker G-1, Number 134, Profile Publications Ltd., Windsor, Berkshire, UK, 1966
    L+K č.15/1996, Václav Němeček, Fokker G.I, Letadla 39-45
    http://www.go2war2.nl/artikel/190
    http://www.aviastar.org/air/holland/fokker_g-1.php
    http://www.cofe.ru/avia/F/F-112.htm
    archiv autora







    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1025#106532Verze : 0
    MOD
    Avatar
    G.1 byl užíván Holandskem, po okupaci zbylé stroje převzali Němci. Původně španělská, později dánská objednávka nebyla dodána a stroje po improvizovaném vyzbrojení sloužily v Holandsku.




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1025#41457Verze : 0
    Avatar
    Prototyp (X-2) po přestavbě vybavený motory Pratt & Whitney Twin Wasp Junior.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1025#420392Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fokker G.1A (325) ve standardní kamufláži s výsostnými znaky z období války. Sloužil u 4e Java v Bergenu.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1025#420398Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Fokker G.1A s trupovým číslem 313 se bojů proti Luftwaffe při německém vpádu do Nizozemí neúčastnil. Byl v té době totiž opravován v hangáru na letišti v Bergenu. Stroj nese typickou nizozemskou kamufláž: spodní plochy čkokoládově hnědé, přičemž tato berva přechází také na horní boční plochy, kde spolu s tmavou zelenou a světle hnědou tvoří nepravidelná pole. Výsostné znaky předválečného typu.






    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1025#454766Verze : 0
    MOD