Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 499 příspěvků vloženo, 1235 editováno a 803 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

CZE - Tatra 815 SOT (vozidlo speciálních sil)

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Tatra 815 SOT Tatra 815 SOT
    Originální název:
    Original Name:
    Tatra 815 SOT
    Kategorie:
    Category:
    vozidlo speciálních sil special operations vehicle
    Výrobce:
    Producer:
    LOM, odštěpný závod VTÚLaPVO, Praha
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.2007-DD.MM.2007
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    2
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.MM.2007
    Obsluha:
    Crew:
    1 + 4
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Podvozek:
    Chassis:
    Tatra 815-21ER45 17 230 4x4.1/55T TERRN°1
    Pohotovostní hmotnost:
    Curb Weight:
    ? kg ? lb
    Celková hmotnost:
    Gross Vehicle Weight:
    15700 kg 34613 lb
    Celková délka:
    Overall Length:
    7360 mm 24ft 1.75in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    2550 mm 8ft 4.5in
    Celková výška:
    Overall Height:
    3230 mm 10ft 7.25in
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    380 mm 1ft 3in
    Rozvor:
    Wheelbase:
    4090 mm 161in
    Rozchod:
    Track:
    2034 mm - obě nápravy
    80in - both axles
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    Tatra T3B-928-10
    - vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný, s chlazením plnicího vzduchu, splňující limity exhalací EURO 1
    - počet válců: 8
    - vrtání: 120 mm
    - zdvih: 140 mm
    - objem válců: 12 667 cm3
    - maximální točivý moment: 1300 Nm při 1200 ot/min
    - maximální výkon: 230 kW při 2000 ot/min
    Tatra T3B-928-10
    - air cooled, V-type, four stroke, turbocharged and charge-air-cooled direct injection Diesel engine; meets EURO 1 emission standards
    - number of cylinders: 8
    - bore: 4.72 in
    - stroke: 5.51 in
    - swept volume: 773 cu in
    - maximum torque: 959 lb.ft at 1200 rpm
    - maximum power output: 308 hp (312 PS) at 2000 rpm
    Převodovka:
    Gearbox:
    Tatra 10 TS 140
    - synchronizovaná 5+1; řazení mechanické s pneumatickým posilovačem, normální a redukovaný chod řazený elektropneumaticky s předvolbou

    Tatra 2.30 TRK 1,6/2,6
    - přídavná převodovka
    - dvoustupňová sestupná, elektropneumatické řazení za klidu vozidla
    Tatra 10 TS 140
    - synchromesh gearbox with semiautomatic split, 5 forward and 1 reverse gears, normal or reduced drive mode; pressure-air assisted gear-shifting by means of a gear shift lever with pre-selector

    Tatra 2.30 TRK 1,6/2,6
    - transfer box
    - dual speed, electro-pneumatical shifting, with torque divider
    Spojka:
    Clutch:
    MFZ 1x430
    jednolamelová s průměrem 430 mm s membránovou pružinou, ovládání hydraulické se vzduchovým posilovačem
    MFZ 1x430
    single-plate, diaphragm clutch 1x430 mm, attached to the engine fly wheel; hydraulic control with pressure-air power cylinder
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    220 l 48.39 Imp gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    120 km/h 75 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    ? km/h ? mph
    Spotřeba paliva:
    Fuel Consumption:
    ?1) l/100 km ?1) mi/Imp gal
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    ? km ? mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Nájezdový úhel přední/zadní:
    Angle of Approach/Departure:
    ? ° / ? °
    Svah:
    Gradient:
    452) ° 1002) %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    ? ° ? %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    0,9 m 35,4in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    0,45 m 17,7in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    1,2 m 47,2in
    Nástavba:
    Superstructure:
    výzbroj:
    - kabina: 2x Mk 48 / PKB

    - korba:
       - přední: 1x vz.38/46M DŠKM / NSVT
       - zadní: 1x AGS-17 / 2x Mk 48
    armament:
    - cab: 2x Mk 48 / PKB

    - platform:
       - front: 1x vz.38/46M DShKM / NSVT
       - rear: 1x AGS-17 / 2x Mk 48
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    1) 40 l/Mh
    2) při 17000 kg
    1) 8,8 Imp gal/engine hour
    2) at 37479 lb
    Zdroje:
    Sources:
    IDET 2009
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#371666Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tato vozidla v počtu dvou kusů byla pro ÚSpO VP (SOG) původně pořizována jako mobilní řídící a přepravní platforma pro bezpilotní průzkumný vrtulník SR 20 (SOM 4). Vzhledem k naprosté nutnosti dovyzbrojení jednotky a zajištění základních přepravních kapacit pro její bojové nasazení v Hílmandu však byla obě vozidla kompromisně dodatečně vybavena lafetami, balistickou ochranou a současně i operačním pracovištěm operátora bezpilotního prostředku. Protože SR 20 nakonec nebyl využíván, byla tato pracoviště u obou vozidel zrušena.


    Základem vozidla T815 SOT se z časových důvodů nestal podvozek řady ARMAX standardně zavedený v AČR, ale "civilní" valník řady TERRN°1, protože byl připraven k okamžitému dodání. Původně se mělo jednat o vozidla určená pro misi OSN do Iráku. Vrchní část kabiny byla odříznuta, aby byla zajištěna přepravitelnost transportními letouny C-130 Hercules. Upraven byl rovněž výfukový systém vozidla. Pneumatiky byly nahrazeny za nové s dojezdovými vložkami run-flat umožňujícími jízdu i po jejich průstřelu nebo nejetí na protipěchotní minu. Modifikaci vozidel následně prováděl VTÚLaPVO v Praze. Původní korba, podlaha kabiny, výplně dveří a přední část kabiny byly opatřeny pancéřovými deskami od výrobce z Německa. V prostoru řidiče a velitele vozidla byl instalován ochranný rám, řezače drátů a radiostanice. Na nárazníku se objevily koš na přepravu materiálu a naviják. V přední části korby byl namontován pylon s lafetou pro kulomet DŠKM, v zadní části se pak objevil stojan pro 30mm granátomet AGS-17. V průběhu mise v Afghánistánu byla vozidla vlastními silami SOGu průběžně upravována podle aktuálních operačních potřeb, zejména instalací předních lafet pro 7,62mm kulomet Mk 48 nebo PKB, dále sdružené lafety pro Mk 48 na lafetě granátometu AGS-17, závěsných košů na přepravovaný materiál na bocích korby, dalšími prvky balistické ochrany (ochranné štíty u lafetovaných zbraní) atd.


    Vozidla byla od května 2007 v sestavě 1. kontingentu SOGu nasazena do bojových operací na území jihoafghánského Hílmandu. T815 SOT zde v řadách 2. a 3. kontingentu operovaly až do července (sprna) 2008, kdy se 3. kontingent přesunul do provincie Lógar, aby zde svými údernými akcemi zlepšil prostředí pro činnost českého provinčního rekonstrukčního týmu (PRT). SOT byly následně doplněny americkými komunikačními prostředky a rušičkami RCIED stejného typu, jaké byly používány na českých HMMWV nasazených v rámci PRT. Bojová činnost Tater skončila v Lógaru společně s účinkováním 3. kontingentu SOGu v říjnu 2008. Vozidla byla zpět na území České republiky dopravena na přelomu listopadu a prosince 2008. Na základě zkušeností z nasazení SOT na území Afghánistánu došlo k jejím dalším úpravám. Kulomet DŠKM byl nahrazen za novější a spolehlivější NSVT. Podél vnitřních stran korby byla vytvořena ohrazená místa pro přepravu materiálu a munice. Z přední části korby byl naopak odstraněn původní stůl. Do předních rohů a do zadního čela korby byly instalovány čtyři sedačky pro obsluhu. Na vnějších bocích korby se dále objevily další koše pro přepravu materiálu. Z přední části nárazníku naopak zmizel přepravní koš i s navijákem.


    Obě vozidla byla po zrušení ÚSpO VP předána do Zásobovacího střediska Rančířov ze struktury Základny opravovaného materiálu, kde se následně uskutečnilo jejich ošetření a uložení. Od roku 2016 jsou součástí sbírek Vojenského technického muzea v Lešanech.



    Vozidla Tatra 815 SOT:

    Taktické čísloVPZPoznámka
    1
    275 62-68
    "TATRA NEZNÁ TALIBRATRA"
    2-"MY OTHER AUTO IS .45"
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#371750Verze : 4
    MOD
    Avatar
    Jedno z vozidel T815 SOT na ploše u výrobce na letišti Praha-Kbely před nasazením v Afghánistánu, 2007.

    (LOM)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#371668Verze : 0
    MOD
    Avatar
    T815 SOT během bojového nasazení v provincii Hílmand, 1. kontingent SOG, cca léto/podzim 2007.


    Fotografie: ÚSpO VP (SOG)

















    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#371673Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Na korbě T815 SOT ("2") stojící podpraporčík Jiří Schams, medik SOGu, vážně zraněný při sebevražedném útoku, při kterém zemřel Milan Štěrba (17.3.2008).

    (via Idnes.cz)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#371976Verze : 0
    MOD
    Avatar
    T815 SOT během bojového nasazení v provincii Hílmand, 2. kontingent SOG, cca zima/jaro 2008.








    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#374792Verze : 0
    MOD
    Avatar
    T815 SOT ("2") při nasazení 3. kontingentu SOG v Lógaru, léto/podzim 2008.

    (autor neznámý, via Internet)

    (autor neznámý, via Internet)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#371756Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Odstrojená T815 SOT ("2") čekající na letišti v Kábulu na přepravu zpět do ČR, podzim 2008.

    (MO ČR)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#371856Verze : 1
    MOD
    Avatar
    T815 SOT (VPZ 275 62-68), Útvar speciálních operací Vojenské policie (SOG), veletrh IDET 2009, Brno, květen 2009.












































































































    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#371779Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Obě T815 SOT uskladněné v Zásobovacím středisku Rančířov, leden 2012.

    Zdroj: iDNES.cz


    (iDNES.cz)

    (iDNES.cz)

    (MO ČR - www.army.cz)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#423204Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vážení kolegové,
    u článku s názvem: Největší armádní parkoviště se může pochlubit i "afghánskými" obrněnci, jsem narazil na fotografii, která zobrazené vozidlo označila jako: Tatra 815 SOM 3 4x4.


    Takže si dovoluji položit otázku: SOT či SOM3 - která z uvedených zkratek je správně?


    Zdroj
    Jihlava iDnes z 22.01.2012, 14:23


    Poznámka
    Text doplněn o odkazy dne 28.11.2012


    Název majetku: Tatra 815 SOM 3 4x4.

    Název majetku: Tatra 815 SOM 3 4x4.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#461858Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vážení,
    došel jsem k názoru, že vedoucí skladu rotmistr Jiří Michna zvojtil text skladištního lístku, když zařadil "talibratra" mezi vozidla elektronické ostrahy (jistota 11 z deseti možných).


    Odkazy na vozidla SOM-3
    https://forum.valka.cz/topic/view/73640/
    www.militaryphotos.net
    www.mocr.army.cz


    Odkazy na vozidla SOT
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_815_SOT
    https://forum.valka.cz/topic/view/103284/
    www.lidovky.cz
    www.lidovky.cz
    www.mocr.army.cz
    www.sog.tode.cz
    www.sog.tode.cz
    zpravy.ihned.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#462067Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zdravím nenašel by někdo pár fotek s umístěním antén a radiostanice na korbě "2" která sloužila jako doprovod konvojů.
    A nápis na této Tatře "MY OTHER AUTO IS A.45" jehož význam mi uniká nevíte co znamená a proč tam je ?
    Ani překlad s angličtiny jeho význam nic nenaznačuje ...
    Díky
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#468736Verze : 0
    Avatar
    Vážený kolego L3000,
    podle mého názoru je vámi uvedený text jakýmsi "chlapáckým" výkřikem, který je běžný u Amíků. Pokud vím, tak za velkou louží je řada firem, které nabízejí různé samolepky a mezi nimi i tuto s "ráží 11,43mm".


    Ač neangličtinář, dovolil jsem si text přeložit jako: "Mým dalším autem je pětačtyřicítka". Podle mého názoru se jedná o slovní hříčku, kdy slovem "auto" můžete označit nejen vozidlo, ale i samonabíjecí zbraň.


    P. S.
    Nedotazoval jste se na něco podobného v Armyfóru?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#468747Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Díky za reakci na můj dotaz Smile.
    Tak to mě nenapadlo se na tento nápis dívat takhle. A určitě jsem si ho nespojil s "pětačtyřicítkou". Teď už to dává smysl... i když tento "americký" nápis na české Tatrovce ... divočina Very Happy.
    Ano dotazoval jsem se na Armyfóru,ale reakce skoro žádná. Snažím se najít co nejvíc informací a fotek těch to Tater už delší dobu,ale zjistil jsem,že to není tak jednoduché když někdo má fotky nechce se podělit a taky to vypadá,že tyhle dvě sotky jsou snad největší české vojenské tajemství. Dá se sehnat fotka jakékoliv voj. techniky i nové a to i detailní fotky, ale Sotky ne, nevím proč ...
    Jsem vděčný za každou novou informaci a fotku.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#468751Verze : 0
    Avatar
    Vážený pane kolego,
    Předpokládám, že americká samolepka na tatrovce byla darem, nebo si ji někdo z osádky vozidla zakoupil v místní armě. Také je možné, že na vozidle se dlouho "neohřála" a byla z popudu nějakého postkomunistického puritána odstraněna.


    Fotografie
    Kde přesně sehnat jiné, než zde zveřejněné fotografie nevím. Pokud je mi známo, tak po návratu z Afganistanu byla SOG zrušena, ale na internetu stále visí dvě verze jejich internetových stránek s odkazy na e-maily: sog.acr@gmail.com nebo sog.tode@gmail.com Snad lidé sdružení kolem těchto adres budou ochotni pomoci.


    Další možností je požádat velitele Zásobovací střediska AČR (VZ 4218), Rančířov u Jihlavy, o udělení vstupu s možností fotografické dokumentace Tater SOT. V roce 2012 byly z rančířovského VZ4218 známy tyto osoby:
    - náčelník štábu ZS kpt. Jiří Mrázek
    - vedoucí údržby a oprav techniky Marian Monček


    Nebo můžete požádat o pomoc Mgr. Miroslava Šindeláře, z internetové redakce www.army.cz (info. 2012)
    telefon: 973 200 132, 724 006 094
    e-mail: redakce@army.cz


    Odkazy
    http://www.sog.army.cz/
    http://www.sog.tode.cz/vozovy-park/
    www.acr.army.cz
    www.mzv.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#468764Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Nene, kupodivu ta nálepka na té druhé Tatře pořád je, aspoň na těch posledních fotkách z Rančířova je ještě vidět.
    Díky moc za ty odkazy, zkusím napsat a uvidím třeba budu mít štěstí Smile
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#468853Verze : 0
    Avatar
    Párkrát tuším stála i na IDETu? A byla volně přístupná.
    Další ročník je co nevidět.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#468862Verze : 0
    Avatar
    Ano na IDETu stála "TATRA NEZNÁ TALIBRATRA"
    Z tohoto IDETu jsou fotky co máte na začátku této stránky i na internetu je jich dost.
    Jenže tato Tatra je upravená, má ty "hrozný" koše na boku, sedačky na korbě, upravenou záď korby je tam přidám pancéřový plát a má i myslím jiné zbraně. Taky ji chybí přední koš a naviják. No tento koš byl někde po cestě do "vlasti" nabourán tak asi proto ho nemá. I upravili přední světla, zřejmě těch úprav je víc.
    Přiznám se, že jsem ještě pořádně nesrovnával fotky, které mám.
    A ta konstrukce na korbě této "1" na fotkách z Rancířova si myslím je ochranný rám co musejí mít auta bez střechy. I bojová Tatra musí dodržovat pravidla silničního provozu.
    Very Happy Very Happy
    Mě nejvíc zajímá ta "2" vypadá, že je v původním stavu tak jak ji přivezli. Jde mi o to jak tyhle Tatry vypadali když je používali příslušníci SOGu. Třeba např. taková maličkost jako je ten "ponk" co měla mít jen jedna na korbě za řidičem podle mých informací to byla zrovna "2". Je otázka jestli si tento stůl tam kluci nechali a nebo ho hned vyhodili...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/103284#468868Verze : 0