Název: Name: | PZL.37A-bis Łoś | PZL.37A-bis Łoś |
Originální název: Original Name: | PZL.37A-bis Łoś | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1938-DD.MM.1938 Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców Nr 1, Okęcie | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1938-DD.MM.1938 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 17 identifikovaná vojenská evidenční čísla / identified military serial numbers: 72.2 1) 72.13 (civilní imatrikulace / civil matriculation number SP-BNK)2) 72.14 (civilní imatrikulace / civil matriculation number SP-BNL)3) 72.15-72.18, 72.32, 72.36, 72.40-72.43, 72.52, 72.58, 72.60, 72.78 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1938 | |
Osádka: Crew: | 4 pilot, radiooperátor, 2 palubní střelci | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4225 kg | 9315 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 6569 kg | 14482 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 9105 kg | 20073 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 17,93 (17.90?) m | 58ft 9,9in |
Délka: Length: | 12,92 (12,90?) m | 42ft 4,66in |
Výška: Height: | 4,25 m | 13ft 11,31in |
Plocha křídla: Wing Area: | 53,51 m2 | 575,98 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 170,2 kg/m2 | 34.86 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Bristol Pegasus XIIB o výkonu 643 kW | Bristol Pegasus XIIB, power 860 hp |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | hlavní nádrž v trupu - 532 l 2 nádrže v křídlech po 238 l 2 odhazovací nádrže po 119 l možnost přidání dvou nádrží po 369 l do pumovnice | main fuselage tank - 117 Imp gal wing tanks - 2x 52.3 gal drop tanks - 2x 26.2 gal 2x 81.2 gal auxiliary tanks in the bomb bay |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 396 km/h v 2150 m | 246.1 mph in 7054 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 310-345 km/h v X m | 192,6-214,4 mph in X ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 3,38 m/s | 665.4 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 26,31 min do 4500 m | 26,31 min to 14764 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 5000 m | 16404 ft |
Dolet: Range: | 1400 km | 869.9 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2400 km | 1491.3 mi |
Výzbroj: Armament: | 3 kulomety Vickers F ráže 7,92 mm nebo PWU wz. 37 "Szczeniak" se zásobou 1632 nábojů. Bomby: 2 x 300 kg PuW + 18x100 kg Ż-31 nebo PuW 20 x 100 kg PuW nebo Ż-31 20 x 50 kg T-32 nebo wz. 29 nebo PuW 20 kontejnérů po 240 zápalných pum T-34 (celkem 1056 kg) | Three 7,92-mm Vickers F or PWU wz. 37 "Szczeniak" machine guns, 1,632 rounds Bombs: 2x 662 lb PuW + 18x 221 lb Ż-31 or PuW 20x 221 lb PuW or Ż-31 20x 110 lb T-32 or wz. 29 or PuW 20x container for 240 T-34 incendiary bombs (total 2328 lb) |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) tento prototyp P.37/II verze A byl v roce 1938 přepracován na standard verze A-bis s motory Bristol Pegasus XX 2) tento stroj byl vybaven motory Gnome-Rhone 14N00/01 a sloužil jako třetí prototyp P.37/III 3) tento stroj byl vybaven motory Bristol Pegasus XX Stroje A-bis byly na rozdíl od verze A vybaveny dvojitou SOP. Část z nich byla v létech 1938-1939 přestavěna na školní. | 1) this prototype P.37/II of version A was rebuilt to A-bis version standard with Bristol Pegasus XX engines in 1938 2) this aircraft was equipped with Gnome-Rhone 14N00/01 engines and served as a third prototype P.37/III 3) this aircraft was equipped with Bristol Pegasus XX engines Machines A-bis were in contrast with A version equipped with twin tail. Part of them was rebuilt as training aircraft during years 1938-1939. |
Zdroje: Sources: | Cynk, Jerzy B.: Siły lotnicze Polski i Niemiec Wrzesień 1939, WKŁ, Warszawa 1989 Cynk, Jerzy B.: Samolot bombowy PZL P-37 Łoś, WKŁ, Warszawa 1990 Bernád, Denes, Braniewski, Bogdan, Cynk, Jerzy B., Glass Andrzej, Kopański, Tomasz J.: PZL P.37 Łoś, Gdańsk 2006 Morgała, Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1918-1939, MON, Warszawa 1972 |