CZK - MT-55A (mostní tank)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 444 příspěvků vloženo, 1761 editováno a 315 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

CZK - MT-55A (mostní tank)

MT-55KS

    Avatar
    Mostový tank MT-55A


    Výskumné a vývojové práce začali ešte vo vývojovej konštrukcii vtedajšieho podniku Závody J. V. Stalina v Martine v roku 1961. V rokoch 1962-63 boli vyrobené dve funkčné vzorky vozidla, po ich skuškach koncom roku 1964 prototyp, s ktorým boli vykonané rozsiahle skúšky. Vývoj bol ukončený začiatkom roka 1967. Overovacia séria 5 ks bola vyrobená v roku 1968 a v rokoch 1969-1983 prebiehala sériová výroba. V priebehu vývoja tohoto výrobku bolo udelených 5 čsl. autorských osvedčení, vzťahujúcich sa na konštrukciu nadstavby. Dodávky týchto vozidiel pre ČSLA predstavovali asi 15%, export do krajín bývalej Varšavskej zmluvy tvorili asi 65%, export do tzv. nesocialistických krajín predstavoval asi 20% z vyrobeného množstva.
    Vozidlo je vybavené presným diaľkomerom pre určenie širky premosťovanej prekážky.
    MT 55 A je i s naloženým mostom pomocou zariadenia "RIEKA" schopný prekonávať 1000m širokú vodnú prekážku hlbokým brodením do hĺbky 4m.
    MT 55 A je obrnené vozidlo so streleckou a protiradiačnou odolnosťou na úrovni tanku T 55 A, určené na rýchle premostenie vodných, terénnych a iných prekážok a zátarasov v dotyku s paľbou nepriateľa. Pohonná jednotka, prevodové ústrojenstvo a podvozok je unifikovaný s tankom T 55 A.


    Hlavné technické parametre MT 55A:


    hmotnosť : 36 000 kg
    posádka : 2 muži
    max. rýchlosť : 50 km/h
    merný výkon : 11,83 kW/t
    dojazd bez prídavných sudov : 500 km
    nosnosť mostu : 50 t
    max. šírky premostenej prekážky : 17.5 m
    čas potrebný na položenie mostu : 3 min.
    čas potrebný na naloženie mostu : 5-8 min.
    dĺžka rozovretého mostu : 18 m
    šírka mostu : 3,3 m
    hmotnosť mostu : 6500 kg
    pokladací mechnizmus : 4-klbový, plne hydraulický (hydraulické valce), s elektrosystémom pre automatizovaný proces pokladania a nakladania mostu.


    zdroj : MOT 8/2000



    Další informace
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10857#47346Verze : 0
    Avatar
    Mostný tank MT-55A



    Vývoj mostného tanku, ktorého základ mal tvoriť strojový spodok tanku T-55, sa začal na jar 1964 na základe technicko-taktických požiadaviek MNO – Veliteľstva ženijného vojska,zaslaných riaditeľstvu ZTEES Martin. Podľa nich mala dĺžka mostu nožničového typu dosahovať pri roztvorení 18 m a šírka nesmela prekročiť 3,4 m. Okrem toho mal byť tank vybavený ochranou proti zbraniam hromadného ničenia, protipožiarnou ochranou a súpravou na hlboké brodenie „RIEKA“.


    Hlavným riešiteľom projektu mostného tanku sa stal Vývojový závod TEES Martin. Na projekte s ním spolupracoval VOP 025 Nový Jičín a niektoré ďalšie podniky. Do konca júna 1964 bol dokončený konečný projekt, podľa ktorého sa do decembra 1964 vyrobil prototyp vozidla. Funkčné skúšky s prototypom sa začali vo februári 1965. Ich priebeh však prerušila havária kladúceho mechanizmu. Prototyp prešiel ďalšími úpravami. Podnikové a na ne nadväzujúce kontrolné skúšky prototypu prebiehali v Martine od júna do konca októbra 1965.


    Skúšky boli rozdelené na jazdné a špeciálne, v ktorých sa preverovala funkčnosť nadstavby.V ich priebehu najazdil prototyp v priestore budúcej priehrady Liptovská Mara s mostom 1 500 km a bez mostu 500 km.V rámci špeciálnych skúšok sa vyskytli poruchy na hydraulickom systéme. Na základe týchto skutočností skúšobná komisia po stránke splnenia technicko-taktických parametrov hodnotila prototyp ako vyhovujúci, z hľadiska funkčnej spoľahlivosti však ako nevyhovujúci. Preto vývojový závod pristúpil k ďalšej úprave prototypu. Bol upravený hydraulický systém a najviac namáhané časti kladúceho mechanizmu. Prvého júla 1966 upravený prototyp odovzdali na opakované podnikové a kontrolné skúšky. Prijazdných skúškach bez poruchy odjazdil 200 km, ale pri špeciálnych skúškach prototyp opäť nevyhovel z dôvodu prasknutia lyžice kladúceho mechanizmu a zadnej nosnej konzoly. Začiatkom mája 1967 na základe hlásenia TEES Martin o odstránení porúch sa s prototypom uskutočnili vojskové skúšky, ktoré sa skončili v októbri 1967 s negatívnym výsledkom. Opätovne sa vyskytli poruchy na kladúcom mechanizme a praskol čap mostu. Vzhľadom na to prešiel prototyp ďalšími rozsiahlymi úpravami.


    S upraveným prototypom sa od 1. februára do 24. apríla1968 na podnikovom polygóne TEES Martin uskutočnili jazdné a funkčné skúšky, v rámci ktorých prototyp uspel. V nadväznosti na to sa v TEES Martin rozbehla výroba 5 ks vozidiel overovacej série. Dva kusy prešli veľkými kontrolnými skúškami vo Vojenskom skúšobnom stredisku 020 Doksy. Stredisko urobilo s vozidlami intenzívne jazdno-technické a špeciálne skúšky, v rámci ktorých vozidlá vyhoveli. Po skúškach bol jeden mostný tank ponechaný VOP 025 Nový Jičín ako vzorový voz a druhý po generálnej oprave prevzala Vojenská akadémia v Brne. Zostávajúce tri kusy prevzala dočasne 1. tanková divízia, ktorá ich používala do polovice roka 1973, keď boli odoslané do generálnej opravy. V decembri 1969 schválilo MNO dokumentáciu pre sériovú výrobu mostného tanku pod označením MT-55A (neskôr bola doplnená).


    Sériová výroba trvala od roku 1973 do roku 1983, pričom pre potreby ČSĽA bolo dodaných spolu 1270 kusov MT-55A. Mostné tanky boli začlenené do zostavy tankových plukov tankových divízií, tankových práporov motostreleckých plukov a tankových plukov motostreleckých divízií, ako aj ženijných práporov, ženijných brigád.




    Zdroj : TURZA Peter - Mostný tank z Martina OBRANA č.10 2011


    Foto : MIHÁLIK Miroslav, ing. – VHÚ VHM Piešťany

    MT-55A ako exponát VHM Piešťany.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10857#414410Verze : 0
    Avatar
    Mostový tank MT-55A je určený na rýchle premosťovanie :


    - protitankových priekop, stien a zrázov na vodorovnom teréne,
    - prírodných prekážok v nerovnom teréne alebo umelých prekážok vytvorených trhavinami,
    - úzkych vodných prekážok,


    Most je možné použiť aj na zosilnenie málo únosných mostov alebo na spevnenie neúnosných úsekov terénu a pod.


    Rozmery MT-55A s naloženým mostom :


    Dĺžka : 9880 mm
    Šírka : 3300 mm
    Výška: 3350 mm


    Svetlosť : 425 mm


    Dĺžka s mostom položeným na rovine : 27100 m


    Dojazd : na cestách 430 - 480 km / v teréne 270 – 300 km


    Spotreba paliva pri ukladaní mostu : 50 l / hod.


    Most : koľajový, nožnicový s dvoma nezávislými mostovkami


    Dĺžka zloženého mosta : 9600 mm
    Šírka jednej koľaje : 1150 mm
    Šírka medzery medzi koľajami : 1000 mm


    MT-55A možno prepravovať :


    - po železnici na dvoch železničných vozňoch Px alebo Paon : na jednom vozni podvozok, na druhom mostovku.
    - na dvoch podvalníkoch s nosnosťou 20 t,
    - po vlastnej osi,
    - na prepravníku PM-55 / len most /.



    Zdroj : Vojenské mosty a zásobovanie vodou SVŠT 1984
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10857#254006Verze : 0
    Avatar
    Schopnosti prekonávať prekážky:


    Max. stúpanie 32°
    Max. bočný náklon 30°
    Šírka priekopy 2,7 m
    Výška kolmej steny 0,7 m
    Hĺbka brodu bez prípravy vozidla 1,4 m


    Jazda pod vodou:
    - max. rýchlosť prúdu 1 m/s
    - šírka vodnej prekážky 1000 m
    - max. hĺbka vody 4 m


    Výzbroj:
    Samopal vz.58 1 ks
    Ručné granáty 15 ks
    Signálna pištoľ 1 ks


    Spojovacie prostriedky:
    R-123


    Hnacie a pohybové ústrojenstvo:
    Motor V-55
    Obsah palivových nádrží bez prídavných sudov 910 l
    Počet prevodových stupňov 5
    Ovládanie mechanické, zdvojené posilňovačom
    Ovládanie smerového ústrojenstva kvapalinové
    Palubná sieť 24 V


    Prístroje nočného videnia:
    - pozorovací prístroj veliteľa TKN-1
    - pozorovací prístroj vodiča TVN-2


    Ochrana proti ZHN:
    Pri výbuchu atomovej zbrane dôjde ku automatickému uzavretiu .
    Pri prejezde zamoreným priestorom sa vytvára vo vozidle pretlak.


    Ukladacie zariadenie mostného tanku je vybavené kvapalinovým, vysokotlakým, trojokruhovým systémom, ovládaným ručne alebo elektrohydraulicky. Zdroj tlakového oleja sú 4 ks čerpadiel ACK-16-7 (piestkové, axiálne, vysokotlaké). Ohrievanie tlakového oleja v olejovej nádrži je zabezpečené výmenníkom tepla, v ktorom prúdi teplá voda z chladiaceho a ohrievacieho ústrojenstva motora.


    Dodávané množstvo oleja 50 l
    Trvalý pracovný tlak 21,5 MPa (220 kp/cm2)
    Krátkodobý maximálny tlak 27,5 MPa (280 kp/cm2)
    Množstvo oleja v kvapalinovom systéme 350 l
    Rozvádzač - šesť sekčný s dvoma riadenými poisťovacími ventilami
    Ovládanie posúvačov (šoupátka) - ručné, pri automatizácii procesu elektrohydraulické



    Zdroj
    1) Hlavní takticko-technické data tankové a automobilové techniky ČSLA, Naše vojsko, 1976
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10857#304338Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Mostový tank MT-55A je určený k rýchlemu premosťovaniu protitankových zátarasov a iných prekážok. Je to špeciálne upravený tank T-55A bez veže a výzbroje. Je vybavený mostom a zariadením, ktoré umožňuje pokladanie mostu cez prekážku.


    Pokladacie ústrojenstvo je poháňané hydraulickými valcami. Rozvod tlakovej kvapaliny do jednotlivých hydraulických valcov je riadený rozvádzačom, umiestneným vo vnútri vozidla.


    Podvozok, hnacie a prevodové ústrojenstvo je v zásade zhodné s tankom T-55A. Rozdielne je len usporiadanie skupín v bojovom priestore. Korba MT-55A má niektoré menšie úpravy súvisiace so zabudovaním mostovej nadstavbovej časti a uložením mostu na podvozku.


    Na prekážku sa most pokladá preklopením dopredu, pričom sa súčasne roztvára.


    MT-55A sa skladá :


    - korba,
    - pozorovacie a orientačné prístroje,
    - hnacie a prevodové ústrojenstvo,
    - podvozok,
    - pokladacie ústrojenstvo,
    - most,
    - zariadenie pre uloženie mostu na podvozok,
    - hydraulická sústava,
    - elektrická výzbroj,
    - pojítka,
    - zariadenie pre ochranu před účinkami ZHN,
    - požiarne a zadýmovacie zariadenie,
    - zariadenie pre jazdu pod vodou,
    - vybavenie záložnými dielmi, náradím príslušenstvo.


    Výzbroj


    Pozorovací prístroj


    Cez deň :


    - veliteľ tanku : TPKU-2B + hranolový pozorovací prístroj – 4 ks,
    - vodič tanku : hranolový pozorovací prístroj – 2 ks.
    -
    V noci :


    - veliteľ tanku :infraďalekohľad TKN-1,
    - vodič tanku : infrahľad TVN-2.



    Hlavné technické údaje :


    TTD tanku sú zhodné so stredným tankom T-55A


    Most


    Typ : koľajový, nožnicový s dvomi nezávislými mostovkami,


    Vozovka : oceľový plech s pozdĺžnym prelismi a priečnym zdrsnením.


    Nosnosť : 50 t


    Rozmery mostu v mm:


    Dĺžka roztvoreného mostu : 18000
    Dĺžka zovretého mostu : 9600


    Šírka mostu : 3300
    Šírka jednej koľaje : 1150


    Výška roztvoreného mostu v strede : 8000


    Hmotnosť mostu : cca 6500 kg



    Zdroj tlakovej kvapaliny : čerpadlo ACK-16-7 - piestové, axiálne, vysokotlakové.
    Počet : 4
    Dodávané množstvo : 45 l / min. ( jedno čerpadlo )
    Max. dĺžka prekážky : 17,5 m


    Rozmery v mm:


    Dĺžka : 9880 s mostom / prepravná poloha : 8450
    Dĺžka s položeným mostom na rovine : 27100


    Šírka : 3270 bez mostu / s naloženým mostom : 3300


    Výška : s naloženým mostom 3350 / bez mostu s pokladacím ústrojenstvom : 2800


    Svetlosť. s naloženým mostom : 425 / bez mostu : 460



    Hmotnosť kg : cca 36000


    Priemerná rýchlosť v km / hod. :
    - komunikácie: 30 – 32
    - terén :15 – 25
    - max. po ceste : 50


    Dojazd : 430 – 480 km / terén : 270 – 300 km


    Čas potrebný pre položenie mostu : 3 minúty / pre naloženie mostu : 5 – 8 minút


    Osádka : 2 muži




    Zdroj : Žen-24-11 Mostný tank MT-55A – predpis ČSĽA, Praha 1975 - fond VHÚ Bratislava

    Predná časť.

    Zadná časť.

    Korba.

    MT-55A - popis.

    MT-55A bez mostu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10857#385865Verze : 0
    Avatar
    MT-55A slovenskej armady na vystave IDEE 2004




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10857#46231Verze : 0
    Avatar
    niekde v muzeu


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10857#73957Verze : 0
    Avatar
    ten pískový MT-55A je v barvách IDF ( Israeli Defence Forces ) a je vystaven ve vojenském muzeu v Latrunu. Tyto mosťáky izraelská armáda ukořistila Egyptu během Šestidenní války v roce 1967 na Sinaji. Během této války IDF ukořistila několik set kusů nepoškozené vojenské techniky všeho druhu. Tato technika byla dost často egypťany opuštěna z důvodu nedostatku pohonných hmot a rychlým postupem izraelských jednotek.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10857#97359Verze : 0
    Avatar
    MT-55KS


    Vývoj: 1970
    Výroba: 1971 - 1983
    Počet vyrobených kusů: 183
    Uživatelé: Indie, Irák



    Stroj indické armády
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10857#127186Verze : 0
    MOD
    Avatar
    MT-55A bez mostovky


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10857#259137Verze : 0
    MOD
    Avatar
    MT-55A
    CIAF 2009

    vlastní foto

    vlastní foto

    vlastní foto
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10857#325587Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Možnosti využitia MT-55A.




    Zdroj : Žen-24-11 Mostný tank MT-55A – predpis ČSĽA, Praha 1975 - fond VHÚ Bratislava

    Mostovka - popis.

    Pokladanie mostu na prekážku.

    Nakladanie mostu na tank.

    Varianty použitia MT-551.

    Pokladač - popis.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10857#385911Verze : 0
    Avatar
    MT-55A ("bílá 071") z výzbroje 73. tankového praporu, Tankový den, Vojenské technické muzeum, Lešany, 1.9.2012.




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10857#458486Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Památník a muzeum Obrněného sboru, Latrun vlastní foto, 2017










    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10857#586987Verze : 0
    MOD