CZK - VT-55A (vyprošťovací tank)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 347 příspěvků vloženo, 1080 editováno a 329 zmoderováno. Statistiky
22.9.2018 - Praha - Sraz k 20. narozeninam valka.cz | Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

CZK - VT-55A (vyprošťovací tank)

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    VT-55A VT-55A
    Originální název:
    Original Name:
    VT-55A
    Kategorie:
    Category:
    vyprošťovací tank -
    Výrobce:
    Producer:
    ZŤS Martin n.p.
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1969-DD.MM.1983
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1 820 (z toho 434 pro ČSLA)
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.MM.RRRR
    Osádka:
    Crew:
    3
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    35000 kg 77162 lb
    Celková délka:
    Overall Length:
    7120 (s ostruhou v pochodovej polohe) mm 23ft 4,31in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    3275 mm 10ft 8,93in
    Celková výška:
    Overall Height:
    2250 mm 7ft 4,57in
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    450 mm 1ft 5,71in
    Pancéřování:
    Armour:
    - -
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    V-55A
    - čtyřdobý, vznětový s kapalinovým chlazením
    - maximální kroutící moment: (2 354 ± 49) Nm při 1 200 ot/min
    -
    Výkon:
    Power:
    427 kW při 2000 ot/min 572.6 bhp at 2000 rpm
    Převodové ústrojí:
    Transmission:
    Mechanická se stupňovitou změnou převodových poměrů
    - počet převodových stupňů: 5 vpřed + 1 vzad
    - ovládání: mechanické
    -
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    50 km/h 31.1 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    25 km/h 15.5 mph
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    400 km 248.5 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    280 km 174 mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Svah:
    Gradient:
    32 ° 71 %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    30 ° 67 %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    2,7 m 106,3in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    0,8 m 31,5in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    1,4 m 55,1in
    Nástavba:
    Superstructure:
    Hlavný naviják:
    - mechanický s ťažnými bubnami
    - ťažná sila cez jednu kladku: 500 kN
    - ťažná sila cez dve kladky: 750 kN
    - pracovná dľžka lana: 200 m



    Pomocný naviják:
    - bubnový s hydraulickým pohonom
    - ťažná sila: 8 kN
    - pracovná dĺžka lana: 400 m



    Oporná ostroha:
    - pri vyslobodzováni se oprie o terén a tým stabilizuje vozidlo pro práci
    - spúšťa a zdvíha sa lanom hlavného navijáka



    Žeriav:
    - max. nosnosť: 1 500 kg (1 200 kg s vysunutým ramenom)
    - max. vyloženie: 4 m
    - min. vyloženie: 0,6 m



    Nákladová plošina:
    - snímateľná, celokovová, so sklopnými bočnicami
    - rozmery: 2,5 x 1,6 x 0,4 m
    - nosnost: 3 000 kg



    Nabíjacie zariadenie:
    - určené na dobíjanie akumulátorov NKN-10, NiCd 2000 a NiCd 225
    - napätie a prúd:
    -- 2,4 V / 2A
    -- 3x 1,2 V / 0,2 A
    -- 2x 12 V / 22,5 mA
    - čas dobíjenia: 10 h (NKN-10), 16 h (NiCd 2000 a NiCd 225)



    Zvarovacie zariadenie:
    - slúži na zváranie a rezanie e elektródami s priemerom 3,15 až 5 mm
    - pracovný prúd: 140 - 230 A
    - napätie naprázdno: 30 - 55 V
    -
    Výzbroj:
    Armament:
    Tank nemá pevně montovanou výzbroj
    Výzbroj osádky:
    - samopal: 2 ks
    - kulomet vz. 59: 1 ks
    - pancéřovka RPG-7: 1 ks
    - signální pistole: 1 ks
    - dymovnice DM-11: 4 ks
    -
    Uživatelské státy:
    User States:
    - -
    Poznámka:
    Note:
    Spotřeba paliva:
    - na silnici: 190 - 210 l/100 km
    - v terénu: 300 - 330 l/100 km
    - s vlečeným tankem: 470 - 1 000 l/100 km


    Napětí v elektrické síti vozidla: 24 V


    Objem všech palivových nádrží: 840 l
    - 2 přední nádrže: 460 l
    - 2 zadní nádrže: 380 l


    Prístroje nočného videnia:
    - pozorovací prístroj veliteľa: TKN-1
    - pozorovací prístroj vodiča: TVN-2


    Spojovacie prostriedky:
    Rádiostanica: R-123
    - frekvenčný rozsah 20,5 - 51,5 MHz
    - dosah: do 20 km
    Rádiostanica: VXW 010
    - frekvenčný rozsah: 33 až 35; 44 až 46; 73 až 78; 78 až 84 MHz
    - počet prac. frekv.: jedna s odstupom 25 kHz
    - dosah: 1 až 3 km
    - druh modulácie: frekvenčne modulovaná telefónia
    - napájanie: NiCd 12 V/225 mAh
    - doba prevádzky: maximálně 8 hodin
    Tankové hovorové zariadenie: R-124
    -
    Zdroje:
    Sources:
    Hlavní takticko-technické data tankové a automobilové techniky ČSLA, Naše vojsko, 1976
    http://www.csla.cz/prostredky/radiovestanice.htm
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#304320Verze : 1
    MOD
    Avatar
    VT-55A


    Vývoj verzie VT-55 začal vo Vývojovom závode turčianskych strojární n.p Martin v roku 1964 s čiastočným vyžitím licenčnej dokumentácie sovietskeho vyslobodzovacieho tanku na podvozku T-54 (BTS-II). V priebehu vývoja boli postavené dva prototypy, podrobené kompletným skuškam. Vývoj bol ukončený v roku 1968. Overovacia séria bola vyrobená v roku 1969, sériová výroba prebiehala od roku 1969 do roku 1983. Asi 20% z vyrobených vozidiel odobrala Československá ľudová armáda (ČSĽA), export do krajín bývalej Varšavskej zmluvy predstavoval asi 50%, zvyšok, asi 30% kúpili tzv. nesocialistické štáty. VT-55A je určený na vyslobodzovanie poškodenej tankovej techniky v bojovej šinnosti, resp. uviaznutej tankovej techniky v rôznych prekážkach a na jej odvlečenie na bezpečné miesto, na dvíhanie bremien s dopravu náhradných dielcov a materiálu na nákladovej plošine. VT-55A má streleckú a protidadiačnú odolnosť na úrovni tanku T-55A. Pohonná jednotka, prevodové ústrojenstvo a podvozok je unifikovaný s tankom T-55A.


    Zdroj: MOT 9/2000
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#47609Verze : 1
    Avatar
    Vyslobodzovací tank VT-55A je špeciálne obrnené pásové vozidlo postavené na podvozku T-55A.


    Používa sa na :
    - vlečenie havarovanej alebo poškodenej techniky rôznych terénnych podmienkach,
    - vyslobodzovanie techniky pri rôznych stupních uviaznutia,
    - zdvíhanie rôznych bremien do hmotnosti 1,5 t pomocou žeriavu,
    - dopravu náhradných dielov do hmotnosti 3 t k poškodenej technike na nákladovém plošine.


    Pri vyslobodzovaní na vzdialenosť od 4 do 200 m a ťažnej sile do 75 Mp sa používa navijak. Na zachytenie reakcie ťahu je VT-55A vybavený opornou ostrohou, ktorej spúšťanie do pracovnej polohy a zdvíhanie do transportnej polohy sa robí pomocou lana hlavného navijaku.


    Základné časti :
    - korba s nadstavbou,
    - nákladová plošina,
    - účelové zariadenie,
    - motor s príslušenstvom,
    - prevodové ústrojenstvo,
    - podvozok,
    - elektrické zariadenie,
    - osobitný výstroj,
    - spojovacie prostriedky,
    - výzbroj a pozorovacie prostriedky,
    - výstroj a príslušenstvo.


    Korba je rozdelená na :
    - vodičský,
    - veliteľský,
    - navijakový,
    - motorový a prevodový priestor.


    Pozorovacie prístroje
    Veliteľ : 1 pozorovací prístroj TPKU-2B, 4 hranolové pozorovacie prístroje,
    Vodič : 2 hranolové, 1 infraďalekohľad TVN-2,
    Viazač : 1 pozorovací prístroj MK-4.


    Osádka : 3 muži
    - veliteľ,
    - vodič – mechanik,
    - viazač


    Zdroj : Tank-21-4/1 Vyprosťovací tank VT-55 A Popis a prevádzka – predpis ČSĽA, Praha 197č

    Korba - popis.

    Navijak - popis.

    Ostroha.

    Zadná časť korby - popis.

    Výzbroj osádky - popis.

    Výstroj vozidla - popis.

    Korba - popis.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#382594Verze : 1
    Avatar
    ...








    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#250411Verze : 0
    MOD
    Avatar
    VT-55A ("bílá 105p") z výzbroje 2. mechanizované brigády (?), 2004.








    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#47519Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Varianta VT-55A s horními pomocnými navijáky místo převozní pracovní plošiny. Jde soupravu dvou bubnů s lanem, kde na každém bubnu je 100 m lana. Souprava byla primárně určena na rychlé vyproštění techniky při překonávání vodní překážky. Souprava může být namontovaná na tanku, ale i mimo!


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#100308Verze : 0
    Avatar
    Zasílám foto buldozerové radlice BTU -55.
    Uvažoval jsem o koupi VT-55A ,ale bohužel se za řízení už dost dobře nevejdu Crying or Very sad




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#100420Verze : 0
    Avatar
    To co je na obrázku by bylo zajímavé vidět v praxi. Very Happy
    Ten VT na prostřední foto ma poklop řidiče docela tenký oproti čs. VT. Možná tam chybí na verzi na export přídavná ochrana proti zbraním ZHN.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#100901Verze : 0
    Avatar
    Ještě foto VT -55A verze bez radlice.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#103795Verze : 0
    Avatar
    Detail boku. Když VT-55A zapadne v jámě ,lze vlastním jeřábem sundat zadní ostruhu a naložit jí na plošinu na korbě , aby mohl tank vyjet příkrý sráz vpřed.
    Dle vyprávění kamaráda ze základní služby ,toto výcvikové číslo bylo posádce vylepšené o ústroj proti ZHN.Časový interval operace se tak prodloužil v tomto případě ,že velící důstojník to nevydržel a za velkého nadávání nařídil uryclený návrat do kasáren (ZS 85-87 ).


    Beteer


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#134857Verze : 0
    Avatar
    VT-55 pripravený k brodeniu.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#153192Verze : 0
    Avatar
    ...
































    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#162176Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ze včerejších jízd VT-55 (Hrušky - bývalý vojenský cvičák AČR)
    Stroj je hasičského sboru v Hruškách
    (Foto je moje vlastní)










    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#228454Verze : 0
    Avatar
    Exponát muzea v Králíkách

    zdroj: vlastní archív
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#229831Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tady v Liberci máme jeden VT-55a v civilním užívání. Má ho firma TRUCK-TECHNIC.


    Zdroj
    http://www.truck-technic.cz








    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#288386Verze : 0
    Avatar
    VT-55A hasičů ČD.


    Zdroj: soukromý archiv






























    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#289527Verze : 0
    Avatar
    Přelouč, vlastní foto




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#318533Verze : 0
    MOD
    Avatar
    VT-55A ("bílá 402") gruzínské armády na přehlídce ukořistěné techniky z rusko-gruzínské války v Jižní Osetii, Kubinka, Rusko, září 2008. Vyprošťovací tanky VT-55A byly do Gruzie odeslány v rámci dodávky tanků T-55AM2 z ČR, která se uskutečnila v letech 2000 a 2001.

    (autor neznámý, via Internet)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#336990Verze : 0
    MOD
    Avatar
    VT-55A srílanské armády zachycený během bojů srílanské občanské války v oblasti Vanni, cca leden/únor 2009.


    První VT-55A patrně v počtu 2 kusů byly na Srí Lanku dodány z Československa pravděpodobně v roce 1991 společně s tanky T-55A. Dalších zhruba 16 vyprošťovacích vozidel VT-55A bylo na ostrov dodáno v rozmezí let 2002 až 2003.

    (autor neznámý, via Internet)

    (autor neznámý, via Internet)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#358322Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fotka VT-55A z muzea Obrnene techniky ve Smrzovce.


    Zdroj: vlastni fotka


    PS: nasla by se detailnejsi fotka ci kolekce fotek te navijakove soupravy???


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#358327Verze : 0
    Avatar
    Snímky vozidla VT-55A (ŽS-55A) z NLD 2010 Piešťany (vlastné foto).




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#361539Verze : 0
    MOD
    Avatar
    VT-55A ve Vojenském historickém muzeu v Piešťanoch 2010.


    Zdroj: vlastní foto

    Foto: Jaroslav Matoulek

    Foto: Jaroslav Matoulek
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#371420Verze : 0
    Avatar
    Opuštěný VT-55KS libyjské armády (Hamzova brigáda), občanská válka v Libyi, Misuráta, cca duben 2011.

    (autor neznámý, via Internet)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#398531Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vyprošťovací bubnová sada VT-55A.



    zdroj: Tank-51-18/s-1972.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#401865Verze : 0
    Avatar
    VT-55A z výzbroje rumunského pozemního vojska.

    (autor neznámý, via Internet)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#405998Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jízdy v Králíkách 24.9.2011
    vlastní foto








    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#424138Verze : 0
    Avatar
    VT-55A ("bílá 0462") z výzbroje Německé lidové armády, která tato vozidla používala pod označením T-55T. Jejich zavádění do NVA probíhalo od konce šedesátých let do roku 1982. Zobrazený vyprošťovací tank je opatřen soupravou pro hluboké brodění, konec osmdesátých let.

    (Militaertechnik)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#484718Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vážení,
    jediný popis vizuálního rozlišení ženijních pásových vozidel VT-55 a ŽS-55 (ŽS-55A), postavených na podvozku sovětského tanku T-55A, zveřejnil pan Martin Ráboň:


    "Mezi ženijní techniku se řadí i poměrně známý vyprošťovací tank VT 55 A, který přibyl do expozice v létě, o něco později následován veřejnosti méně známým ženijním strojem ŽS 55 (ŽS-55A). Oba tyto pancéřované prostředky s hmotností přes 30 tun byly vyvinuty a sloužily v armádě k vyprošťování zapadlé těžké kolové a především pásové techniky a díky své další výbavě mohly posloužit k mnoha dalším účelům. Veřejnosti se stroje tohoto typu představily v dramatických televizních záběrech z Prahy, kdy umístěny na nábřeží držely svojí silou i hmotností jednu ze špatně ukotvených velkých lodí na rozvodněné Vltavě. Oba stroje jsou si velmi podobné, na první pohled se však ŽS 55 (ŽS-55A) liší mohutnou čelní radlicí."


    Shrnutí:
    - bez radlice VT-55
    - s radlicí ŽS-55


    Zdroj:
    Martin Ráboň: Nové exponáty ve Vojenském muzeu Králíky, Patriot: 16.09.2003
    patriot.kralicko.cz


    Poznámka
    Dne 08.06.2010 upraveny odkazy.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#144104Verze : 0
    MOD
    Avatar
    K té radlici - ta se dá připojit k jakému-koliv T-54/55. Je to standartně dělané zařízení BTR-55 - buldozerová tanková radlice a slouží pro ženijní práce v rámci tankového praporu, takže je jedno, má-li radlici tank a nebo VT. Jeden tankový prapor měl v parku minimálně jeden tank s radlicí a alespoň dva s MOV-55 - minovým odstraňovačem. K té verzi VT-55 a VT-55A - na obrázku Martina Smíška (VT-55 bez radlice) je jasně vidět, že je tam aplikován přídavný pancíř jako u T-55 AM2, tedy je určitě uvnitř tak jako u M2 navíc zlepšená ochrana proti ZHN a zvýšená tepelná ochrana.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#103660Verze : 0
    Avatar
    Díky za konkrétnější odpověď.O tom ,že by měla jít radlice připojit na různé verze už jsem slyšel od více lidí ,ale nikdo na vlastní oči to neviděl Shocked
    Nemáš konkrétnější zkušenosti jak byly VT umístěný u hlubokého brodu tanků přes řeku,počet, a jaký tam byly další mašiny??Máme něco s kamarády v plánu na focení a sháníme informace.


    Díky Beteer




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#103794Verze : 0
    Avatar
    Bohužel takovéto informace nemám, ale když jsme byli na brodech na vododromu na Libavé, tak tam byla ukázka vyproštění tanku uvízlého ve vodě. VT byl umístěný poblíž výjezdu z brodu kousek od břehu tak, aby tam vlezl celý tank a měl nachystané lano z velkého navijáku. Když vjel tank do vody, asi uprostřed brodu zastavil a vypl motor, do člunu skočili potápěči s malým lankem a přijeli k tanku. Nato si přitáhli velké lano z navijáku VT a potopili se. Jakmile vyplavali a popojeli s člunem nabok, tak VT začal vytahovat tank z vody. Jakmile jej vytáhl na břeh, tak si jej nechal zapřažený a odtáhl ho do parku techniky. celé to trvalo cca 10-15min. Bylo vidět, že to mají nacvičené a taky se chtěli ukázat před nějakýmsi generálem. To je tak asi vše.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#103854Verze : 0
    Avatar
    to beteer: Ač nejsem/nebyl jsem hadice, brodění a samozřejmě plavby jsem absolvoval, ty plavby samozřejmě častěji - každý rok mé služby.
    Při výcviku na vodě se zabezpečení dělilo na zdravotnické, záchranné/vyprošťovací a technické, o zdravotnickém se rozepisovat nebudu...
    Na vodu v rámci ZVS (záchranné a vyprošťovací skupiny) byl připraven vyjet zpravidla OT-62 (uvědomte si, že to bylo nejrychleji plovoucí vozidlo ČSLA), eventuálně plovoucí transportér PTS-10, luxusem pak byl motorový člun (to by s útvarem museli cvičit ženisté)...
    Pokud brodily tanky, tak se brodilo "tam a zpátky" a proto bylo třeba dvou "vétéček"...
    Jak byl tank pro brodění připraven se tu zmiňovat nemá cenu, důležité je, že měl lana "do trianglu" na hácích na zádi, jejich volná oka byla "U" spojkou připojena na lano třetí, na jeho volném oku byl přivázán plovák, upevněný na "komínu"... Tank byl tedy připraven pro vyproštění vlečení VŽDY SMĚREM DOZADU...
    Jeden z vyprošťováků (říkejme mu "pohyblivý") byl připraven "táhnout" pohybu neschopné vozidlo - měl natočený motor, lano na střídačku u břehu a před sebou musel mít dostatečnou dráhu pro jízdu při tažení...
    Na protějším břehu byl druhý VT, opět zádí k vodě, se spuštěnou radlicí, vozidlo fungovalo jako "kotva" - proč, to vysvětlím....
    Brodící/cvičící tank vjížděl do vody a k vyproštění byl připraven jak prostředek na hladině, tak "pohyblivý" VT s natočeným motorem...
    Po průjezdu vodní překážky se ten cvičící/brodící tank otočil předkem zpět do směru k vodní překážce a zahájil pokračování úkolu... Pak byl VT "kotva" připraven působit jako "kladka" pro "pohyblivého" na protějším břehu... To znamená, že u "pohyblivého" byla na břehu lana dvě - jedno z protějšího břehu od "kotvy" a druhé vlastní, na straně "kotvy" byl jeden volný konec na břehu a druhý byl protažen bokem dráhy vodou k "pohyblivému" VT na protějším břehu...
    Jistě, někdo může namítnout, že oba VT na břehu mohly být "ready to go", ale ten druhý takhle nemusel "točit motohodiny" a byl v podstatě jako "náhradní"...
    Proč jsem to vyproštění viděl vždy jízdou a ne pouze navijákem je jasné - je to určitě rychlejší.
    Ještě dodatek - pokud dráhu jízdy pod vodou nazveme přímkou "a" a spojnici "pohyblivého" VT a "kotvy" přímkou "b", tak "a" a "b" nemohou být rovnoběžné a musí se logicky protínat v místě "kotvy"... jinak by brodící/cvičící tank jezdil po dně s nebezpečím poškození lana, položeného v jeho dráze....


    Hrozně napsáno, strašně popsáno, snad pochopitelné...
    Když plavala BéVéPéčka, BRDy, SKOTy atd, VT nebylo potřeba (ale co kdyby) - hladinový prostředek byl schopen vozidlo vléci na vodě (samozřejmě, běžela-li čerpadla na odsávání vody)...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#153204Verze : 0
    Avatar
    Díky moc za rozsáhlý příspěvek k brodění. Je to můj oblíbený stroj. Nikde jsem ve vojenských manuálech nebo souboru techniky nenarazil na zmínku o VT-55 vždy to bylo VT-55A. O jiné verzi ani zmínka. Myslíš Palič, že je možná existence u ČSLA verze VT-55?


    Beteer


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#156527Verze : 0
    Avatar
    Prosím, nemáte náhodou někdo fotku otevřeného chladiče na T-55/VT-55?
    Případně nákres a rozměry. Děkuji. Pavel
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10859#347896Verze : 0