Supermarine Seafire Mk.IB

     
Název:
Name:
Supermarine Seafire Mk.IB Supermarine Seafire Mk.IB
Originální název:
Original Name:
Supermarine Seafire Mk.IB
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.194R Cunliffe-Owen Aircraft Ltd., Eastleigh
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1942-DD.MM.194R série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
166 (přestavěno ze Spitfire Mk.VB)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.02.1942 MB328 (Ex BL676)
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2313 kg 5100 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3039 kg 6700 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3295 kg 7264 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11.227 m 36ft 10in
Délka:
Length:
9.119 m 30ft 2.5in
Výška:
Height:
3.490 m 11ft 5.5in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,48 m2 242 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
135,17 kg/m2 27.68 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin 45, kapalinou chlazený dvanáctiválec, nominální výkon 1 096 kW ve výšce 2 820 m.
Vrtule trojlistá Rotol Type RX5/2 s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 290 mm, nebo

Rolls-Royce Merlin 46, kapalinou chlazený dvanáctiválec, nominální výkon 1 055 kW ve výšce 4 267 m.
Vrtule trojlistá Rotol Type RX5/2 s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 290 mm.
Rolls-Royce Merlin 45, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated 1,470 hp at 9,250 ft,
driving a three-bladed Rotol Type RX5/2 constant-speed propeller of 10ft 10in diameter, or

Rolls-Royce Merlin 46, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated 1,415 hp at 14,000 ft,
driving a three-bladed de Havilland Type 5/39 constant-speed propeller of 10ft 9in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
386 l v interních nádržích a
136 l v přídavné nádrži pod trupem.
85 UK gallons in internal fuel tanks and
30 UK gallons in one drop tank under fuselage.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
587.4 km/h v 4877 m 365 mph in 16000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
346 km/h v 3048 m 215 mph in 10000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13.4 m/s 2710 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,6 min do 6096 m 7,6 min to 20000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11095 m 36400 ft
Dolet:
Range:
791.8 km 492 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1239.2 km 770 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.I ráže 20 mm se 60 náboji na hlaveň a
4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm s 350 náboji na hlaveň
Pumový náklad: žádný
Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.I cannons in the wings, 60 rpg and
four fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II machine-guns in the wing, 350 rpg.
Bomb-load: None
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Supermarine Type 340.

Na samém začátku byla přestavba dvou Spitfirů Mk.VB na tzv. Spirfire "Hooked" - Spitfiry s hákem.
Nejednalo se o výrobu, ale o přestavbu starších Spitfurů Mk.VB. Přestavěné letouny dostaly nová sériová čísla, námořní radiostanici, přistávací hák typu "A" pod trup a zasílený trup v namahaných místech.
Prvních 48 letadel neneslo úchyty pro katapult (zřejmě je nenesl ani prototyp).
Křídla byla typu "B" a tomu odpovádala i výzbroj. Naprostá většina byla poháněna motorem Rolls-Royce Merlin 45, pouze několik málo strojů bylo vybaveno výškovějším Merlinem 46, nebo Merlinem 50, 55 a 56, záleželo to na tom jaký Spitfire Mk.V byl pro přestavbu použit.
Pro prodloužení doletu mohl od trupem nést přídavnou nádrž o objemu 136 l.
Dodané letouny byly používány především pro cvičné účely. Několik jednotek se s těmito Seafiry dostalo do bojů. V říjnu 1942 jimi byla kompletně vyzbrojena 801. peruť na palubě HMS Furious, další lodí která tyto stroje nesla na palubě byla eskortní letadlová loď HMS Fencer v rámci 842. smíšené perutě.
Seafiry Mk. IB byly pochopitelně považovány pouze za přechodný typ, protože byly pro službu na letadlové lodi opravdu pouze nouzově upraveny, nadruhou stranu nepoklesly oproti pozemním Spitfirům došlo pouze k malému nárústu hmotnosti. Oproti Spitfiru Mk.VB nepoklesly příliš ani výkony.
Křídlo bylo pevné, nedalo se složit.
Supermarine Type 340

During 1942 Air Service Training at Hamble converted a number of Spitfire V's and Supermarine modified a number on the production line and brand new Seafires were built by Cunliffe-Owen Aircraft, this plane was known as the Seafire IB. Featuring either a fixed or clipped wing, which was dependant on the Supermarine Spitfire mark converted to a Seafire

Prototype BL676's next move was from Arbroath to the Air Service Training Unit, where it was converted into the first fully modified Seafire. This involved fitting it with catapult spools, slinging points, a tropical filter and a 30 gallon auxiliary fuel tank and strengthening the fuselage at key points. It already had an arrestor hook. The aircraft emerged on 23 March 1942 with a new name, Seafire (the name was suggested by the wife of one of the design team, and replaced Sea Spitfire), and a new serial number, MB328.

The Seafire Ib had a limited front line career. The first aircraft entered service in June 1942, and No.801 Squadron was fully equipped with the type by the time in embarked on HMS Furious in October 1942. No.842 Squadron also received a number of Seafire Ibs before joining the Furious in the summer of 1943.
Zdroje:
Sources:
Ted Hooton, The Supermarine Spitfire V, Profile Publications No.166, UK, rok 1970
William Green and Gordon Swanborough, The Great Book of Fighters, St. Paul, Minnesota, MBI Publishing, 2001, ISBN 0-7603-1194-3.
SPITFIRE Mk V, Mushroom Model Magazine Special, Yellow Series No 6111, ISBN: 83-917178-3-6
Peter Caygill, Spitfire Mk.I-V, Bojové legendy, Nakladatelství Jan Vašut s. r. o., rok 2004, ISBN 80-7236-320-4
www.fleetairarmarchive.net
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Seafire-Mk-IB-t109862#387896 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/fww2/sfire.html

Supermarine Seafire Mk.IB -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Seafire-Mk-IB-t109862#538656 Verze : 0
Seafire Mk.IB BL818 po nepodarenom pristátí, 768. Naval Air Squadron FAA, pilot J.A. Marriott, eskortná lietadlová loď HMS Ravager, 10.08.1944.


www.asisbiz.com

Supermarine Seafire Mk.IB -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Seafire-Mk-IB-t109862#537777 Verze : 1
commons.wikimedia.org

Supermarine Seafire Mk.IB - Seafire a Hurricany Ib 768. peruti v podpalubí letadlové lodi Argus.

Seafire a Hurricany Ib 768. peruti v podpalubí letadlové lodi Argus.
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Seafire-Mk-IB-t109862#538654 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více