Tačikawa Ki 92

Tachikawa Ki-92 / 立川 キ92试作输送机
     
Název:
Name:
Tačikawa Ki 92 Tachikawa Ki 92
Originální název:
Original Name:
立川 キ92试作输送机
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1944 Tachikawa Airplane Co., Ltd., Tachikawa /
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1942-DD.09.1944 zadání prací - dokončení prototypu
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.04.1945
Osádka:
Crew:
5 + 30 + 34 pasažérů
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
11175 kg 24637 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
17600 kg 38801 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
32,000 m 104ft 11,83in
Délka:
Length:
22,00 m 72ft 2,13in
Výška:
Height:
5,700 m 18ft 8,4in
Plocha křídla:
Wing Area:
122,00 m2 1313.2 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
144,26 kg/m2 29.55 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Micubiši Ha-104, vzduchem chlazený dvouhvězdicový osmnáctiválec o vzletovém výkonu 1 397 kW (1 900 k), 1 331 kW (1 810 k) v h= 2 200 m a 1 184 kW ( 610 k) v h= 6 069 m.
Vrtule čtyřlistá s konstantní rychlostí otáček.
Mitsubishi Ha-104, eighteen-cylinder air-cooled two-radial engine rated at 1,874 for take-off, 1,785 hp at 7,220 ft and 1,588 hp at 20,000 ft,
driving a four blade constant-speed propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
426 km/h v 5400 m 264.7 mph in 17717 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
350 km/h v 5400 m 217.5 mph in 17717 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
18,3 min do 5000 m 18,3 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10100 m 33136 ft
Dolet:
Range:
3960 km 2460.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Ho-103 ráže 12,7 mm v ocasním střelišti. One flexible 0.5 inch Ho-103 machine-gun in a tail turret.
Uživatelské státy:
User States:
Japonsko Japan
Poznámka:
Note:
Údajně byl podniknut pouze jeden let. Likely was carried only one take-off.
Zdroje:
Sources:
Shigeru Nohara, The Xplanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45 (Illustrated Warplane History 8), Green Arrow, Japan, 2000, ISBN:4-76633-292-X
L+K 10/2000, Letadla 1939-45, Václav Němeček, Tachikawa Ki-92
archiv autora

Tačikawa Ki 92 -


Tačikawa Ki 92 -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-92-t110970#390154 Verze : 0
Tachikawa Ki-92


Stručná historie:
Rikugun Koku Hombu (velitelství armádního letectva) začátkem jara 1942 vydalo specifikace, ve kterých byly technické požadavky na vskutku moderní dopravní letoun.


Specifikace byly bez soutěže zadány přímo továrně Tachikawa Hikoki K. K., protože ta měla volnou kapacitu pro vývoj a pro výrobu takového letounu. Technické požadavky byly velmi náročné, např. byla požadována přetlaková kabina pro vlastní osádku i pro rozměrnou kabinu pro cestující. Na druhou stranu bylo požadováno v co možno neširším měřítku použít pro konstrukci nedeficitní suroviny.


Prací se ujal inženýr Shinjiro Shinagawa, přední část trupu a kabina pro cestující byla pojata poměrně velkoryse, průměr trupu byl 3 000 mm, ten byl tvořen utěsněnou duralovou skořepinou s dvojitými okny. V této skořepině - kabině pro cestující bylo osm řad se čtyřmi sedačkami v jedné řadě, celkem tedy 32 míst s možností dvou dalších nouzových sedadel. Na přetlakovou kabinu byla napojena dřevěná konstrukce trupu. Zajímavostí bylo použití křídla s laminárním profilem. Tento profil křídla se používal spíše pro vysokorychlostní letouny, protože se díky tomuto tvaru snížil jeho aerodynamický odpor, na druhou stranu byl kladen důraz na jeho hladký ničím neporušený povrch. Křídlo bylo opatřeno Fowlerovými vztlakovými klapkami, u kterých Japonci vylepšili systém vysouvání. Letoun byl poměrně rozměrný a hmotný, aby bylo možno dosáhnout dobrých výkonů, museli konstruktéři použít mohutné osmnáctiválcové motory Mitsubishi Ha-104, tato motory byly údajně opatřeny turbokompresory1) (tomu ale neodpovídají trubky výfuků na bocích motoru). Letoun měl být ozbrojen jedním dálkově ovládáným kulometem Ho-103 v ocase letounu, nepodařilo se mi spolehlivě zjistit, zda byl kulomet skutečně nainstalován.


První prototyp byl dokončen v září 1944, ale protože bylo nutno provádět četné opravy a úpravy, které se protahovaly a nutno říci, že dopravní letoun již zřejmě neměl potřebnou prioritu, vzlétl poprvé v dubnu 1945. Tento první vzlet byl zřejmě i letem posledním, ale o tom již chybí údaje, nejpravděpodobněji došlo k jeho zničení americkými bombardéry. Spojenecká zpravodajská služba o existenci Ki-92 nevěděla a tak nedostal přidělené kódové jméno.


S ohledem na neprovedené letové zkoušky bych považoval všechny výkonové parametry pouze za vypočtené.



Použité prameny:
Shigeru Nohara, The Xplanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45 (Illustrated Warplane History 8), Green Arrow, Japan, 2000, ISBN:4-76633-292-X
L+K 10/2000, Letadla 1939-45, Václav Němeček, Tachikawa Ki-921)
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-92-t110970#390212 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více