Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 327 příspěvků vloženo, 1427 editováno a 313 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Focke-Achgelis Fa 223 Drache

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Focke-Achgelis Fa 223 E Focke-Achgelis Fa 223 E
    Originální název:
    Original Name:
    Focke-Achgelis Fa 223 E
    Kategorie:
    Category:
    víceúčelový vrtulník utility helicopter
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1941-DD.MM.194R Focke-Achgelis & Co GmbH, Delmenhorst /
    DD.MM.194R-19.07.1944 Focke-Achgelis & Co GmbH, Laupheim /
    DD.MM.194R-DD.MM.1945 Weser-Flugzeugbau GmbH, Berlín-Tempelhof /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1941-DD.MM.1945 (všechny verze / all versions)
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    ~20 (všechny verze / all versions)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    03.08.1940
    Osádka:
    Crew:
    1 - 2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Uspořádání rotorů:
    Rotor Configuration:
    rotory vedle sebe twin side by side rotors
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného vrtulníku:
    Empty Weight:
    3180 kg 7011 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3680 kg 8113 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    4434 kg 9775 lb
    Délka s otáčejícími se rotory:
    Length with Rotors Turning:
    ? m ?
    Délka trupu:
    Fuselage Length:
    12,25 m 40ft 2in
    Šířka trupu:
    Fuselage Width:
    1,651) m 5ft 5in1)
    Celková výška:
    Overall Height:
    4,36 m 14ft 4in
    Průměr hlavního rotoru:
    Main Rotor Diameter:
    2x 12 m 2x 39ft 4in
    Průměr vyrovnávacího rotoru:
    Tail Rotor Diameter:
    - m -
    Plocha disku hlavního rotoru:
    Main Rotor Disc Area:
    226 m2 2432.64 ft2
    Plocha disku vyrovnávacího rotoru:
    Tail Rotor Disc Area:
    - m2 - ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of engines:
    1
    Typ:
    Type:
    BMW Bramo 323 D
    - hvězdicový
    - počet válců: 9
    - vzletový výkon: 735 kW (1000 PS) při 2500 ot/min
    - trvalý výkon: 456 kW (620 PS) při 220 ot/min
    BMW Bramo 323 D
    - radial
    - number of cylinders: 9
    - take-off power output: 986 hp at 2500 rpm
    - continuous power output: 612 hp at 220 rpm
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    176 km/h v ? m 109 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    134 km/h v 2000 m 83 mph in 6562 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    -2) m/s -2) ft/min
    Statický dostup:
    Static Ceiling:
    ? m ? ft
    Dynamický dostup:
    Dynamic Ceiling:
    4875 m 15994 ft
    Dolet:
    Range:
    475 km 295 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    7003) km 4353) mi
    Přepravní kapacita:
    Transport Capacity:
    4 4
    Výzbroj a vybavení:
    Armament and Equipment:
     
    Výzbroj:
    Armament:
    kulomet MG 15 v přídi


    2x 250kg puma (SC 250)
    nebo 2x hlubinná nálož
    MG 15 machine gun in the nose


    2x 250 kg bomb (SC 250)
    or 2x depth charge
    Vybavení:
    Equipment:
    - -
    Uživatelské státy:
    User States:




    Poznámka:
    Note:
    1) celková šířka 24,50 m
    2) 5 minut do 1000 m
    3) s přídavnou nádrží
    1) overall width 80ft 5ft
    2) 5 minutes to 3281 ft
    2) with auxiliary fuel tank
    Zdroje:
    Sources:
    Ringlstetter, H.: FLUGZEUG CLASSIC Special 8. Deutsche Kolbenmotor-Militärflugzeuge 1933 – 1945. Zerstörer - Transporter - Aufklärer - Hubschrauber, 2011
    Witkowski, R.: Rotorcraft of the Third Reich, Mushroom Model Publications, 2007
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1115#588750Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fa 223 vzlietol na svoj prvý dlhší let 3. augusta 1940.


    Vývoj veľkého vrtuľníku pre civilné a vojenské použitie presadzoval osobne Ernst Udet. Z menšieho Fw 61 tak vznikol Fa 266, ktorý sa po vypuknutí vojny zmenil na Fw 223 pre vojenské nasadenie. Tento vrtuľník mal bočne usporiadané rotory, pre vytvorenie stabilnej konštrukcie bola na oboch bokoch trupu namontované ramená, ktoré umožnovali použitie veľkých rotorov. Tento typ mal byť používaný na prenasledovanie ponoriek, prieskum, záchranné operácie, dopravu a výcvik.


    Krátko po dosiahnutí pripravenosti Fa 223 k sériovej výrobe boly výrobne zariadenia v meste Bremen poškodené bombovým útokom natoľko, že výroba musela byť premiestnená do Laupheimu (pri Stuttgarte) a neskôr do Ochsenhausenu, čo vysvetľuje skutočnosť, že do konca vojny bolo vyrobených iba 11 kusov (a to bez pokusných strojov), napriek tomu bola v roku 1941 zadaná objednávka na 100 strojov, na jeseň 1944 dokonca na 400 sériových vrtuľníkov. Jedna z verzii pre Kriegsmarine mala byť vybavená guľometmi a dvoma bombami 250 kg na boj proti ponorkám.


    Fa 223 aj tak zohral priekopnícku úlohu tým, že plnil úlohy, ktoré sa mali po roku 1945 stať doménou vruľníkov. Fa 223 bol vybavený navijákom na vyprosťovanie zostrelených pilotov a osvedčil sa v nasadení pri Lufttransportstaffel 40. Bol použitý aj v horách. Vysokých dôstojníkov Wehrmachtu a SS jeden Fa 223 prepravoval k príjmaniu rozkazov a vyznamenávaniu na Hitlerov Berghof v Berchtesgadene. Na konci vojny boly letuschpné len 3 exempláre, z nich jeden Fa 223 ukoristený US Army ako prvý vrtuľník preletel kanál La Manche.


    Po roku 1945 boli v Československu vyrobené dva stroje Fa 223 s ukoristenými nemeckými konštrukčnými zostavami, ktoré však boli používané len obmedzene. Po vojne bol používaný taktiež vo Francúsku.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1115#4761Verze : 5
    Avatar
    Stroj Fa 223 V11 (DM+SO) byl zalétán dne 5.2.1943. V březnu téhož roku byl zkoušen zařízením pro vstřikování metanolu a vody do motoru pro krátkodobé zvýšení výkonu (MW). Stroj sice rychleji stoupal během vzletu, k dalším pokusům se systémem MW však už nedošlo.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1115#397221Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fa 223 V16 (DM+ST) poprvé vzlétl v březnu 1944, přičemž byl opatřen výškovým motorem Bramo 323 Y-1.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1115#397217Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fa 223 V14 v původní německé kamufláži, avšak s výsostnými znaky nového uživatele - RAF.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1115#397215Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vrtulník Fa 223 zkoušený krátce po druhé světové válce americkým letectvem nesl tmavě zelené zbarvení na všech plochách, které bylo doplněno výsostnými znaky USAAF.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1115#397218Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Druhý československý VR-3.2 (imatrikulace OK-BZX) provozovalo Bezpečnostní letectvo. Příď měl nastříkanou červenou barvou, na SOP je vidět trojúhelníkový výsostný znak charakteristický pro letadla policejních sil.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1115#397220Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Jeden ze dvou československých vrtulníků typu Focke-Achgelis Fa 223 Drache v průběhu zkoušek ve Vědeckém leteckém ústavu v Praze-Letňanech v roce 1948. U československého letectva nosil typové označení VR-3 (někdy uváděné jako VR-1).


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1115#16586Verze : 2
    Avatar
    Podle vrtulnik.cz je označení VR-1 chybné. Vzniklo údajně zjednodušením zápisu prvního stroje z VR-3.1 na VR-1. Jsou známy tři stroje a to VR-3.1, VR-3.2 a VR-3.3, z nichž VR-3.3 vznikl sestavením z dvou předchozích a je také později označován znovu jako VR-3.1. Tento stroj s označením V-26 také mimo jiné havaroval 5.3.1952 na letišti v Přelouči, kde jeho kariéra (a kariéra tohoto typu celkově v Československu) zřejmě touto nehodou skončila.
    Článek První vrtulníky v ATM 4/2008 uvádí označení VR-1.1, VR-1.2 a VR-3.1, které mělo vzniknout omylem.1)
    Oba prameny se však shodují na počtu strojů a jejich vzniku.


    Zdroj:
    http://www.vrtulnik.cz/fa-223.htm
    http://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat-prelouc.htm
    ATM 4/2008


    1)Je pravdou, že tato označení by byla logičtější, když první dva kusy byly v podstatě prvními československými vrtulníky a označení 3.1 by mohlo vzniknou také tím, že VR-2 bylo již zabráno budoucím HC-2 a tak byl "nový" stroj označen jako třetí "typ" v pořadí. Ale toto je pouze moje myšlenková konstrukce pro tuto variantu označení. Server vrtulnk.cz se údajně ve svých tvrzeních opírá o záznamy z letových knih Avie. Takže těžko říct.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1115#484081Verze : 0
    MOD