PZL P.11/II

     
Název:
Name:
PZL P.11/II PZL P.11/II
Originální název:
Original Name:
PZL P.11/II
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1931-DD.09.1931 Państwowe Zakłady Lotnicze, Warszawa /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1931-DD.09.1931
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (2. prototyp / second prototype)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.12.1931 ?
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1026 kg 2262 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1494 kg 3294 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,500 m 34ft 5,4in
Délka:
Length:
7,200 m 23ft 7,45in
Výška:
Height:
2,790 m 9ft 1,84in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,90 m2 192.67 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
83,46 kg/m2 17.09 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnôme Rhône 9 K Mistral, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 378 kW, maximální výkon 405 kW.
Vrtule dvoulistá kovová s pevným úhlem náběhu.
Gnôme Rhône 9 K Mistral, nine-cylinder air cooled radial engine, rated 507 hp for take-off, maximum power 545 hp,
driving a two-blade fixed-pitch metal propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
224 l 49.3 Imp gal / 59.2 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
333 km/h v 4000 m 206.9 mph in 13123 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
235 km/h v 3000 m 146 mph in 9843 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,0 m/s 2559.1 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10100 m 33136 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
? ?
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Letoun byl dokončen na podzim roku 1931, zalétání muselo být odloženo, protože se muselo dořešit chlazení motoru Škoda Mercury. V prosinci téhož roku byl druhý prototyp zalétán a zkoušen s novým prstencem (motorovým krytem) typu Townend. Změnami prošla také zadní část trupu, včetně opěrky pro hlavu pilota.
V roce 1932 byly do tohoto letounu zkoušeny motory Mercury IV-S a Gnôme Rhône 9 Mistral. V průběhu těchto zkoušek byly instalovány také různé typy vrtulí - Letov, Bristol, Ratier, Szomański a Chauviere. S motorem Gnôme Rhône 9K Mistral, trojlistou kovovou vrtulí téže firmy, krytem motoru, ne nepodobným staršímu P.7 a se zakapotovanými koly podvozku, byl předveden v létě 1932 v Paříži na Salon International de l'Aéronautique. Francouzská továrna Gnôme Rhône, pro tuto akci, dodala Polákům zcela zdarma kompletní motorovou jednotku. PZL P.11 tehdy představoval vysoce moderní letoun.


Po této pařížské akci byl letoun upraven do své závěrečné podoby - vzorového kusu a zároveň také představoval první stroj nové exportní verze PZL P.11b. Państwowe Zakłady Lotnicze postavily celkem padesát letadel této verze pro rumunské letectvo, Rumunsko zároveň zakoupilo práva na jeho další licenční výrobu.
The P.11/II second prototype was completed in the fall of 1931, powered by Skoda Mercury IVA engine, which was enclosed in a long-chord wing cowling carrying flush exhausts. Engine cooling problems delayed its first flight to December of the same year, when the type’s two-blade metal propeller was fitted with a PZL developed propeller spinner with cooling louvers. Another incorporated change before the first flight was the incorporation of a pilot’s headrest with a long fairing along the upper part of the rear fuselage.


The P.11/II was put through a rigorous evaluation by the Polish authorities, for a time was re-engined with the Gnome-Rhône (Bristol) Mercury IVS radial, and was used for tests with Bristol, Chauvičre, Letov, Ratier and Szomanski propellers among others.


The P.11/II also secured notable successes in the course of international air meetings and in the summer of 1932: while in Paris to arrange the appearance of the prototype in the forthcoming Salon International de l'Aéronautique, the managing director of PZL received the free offer of a French engine. This was the Gnome-Rhône 9K Mistral radial, rated at 500 hp.

The P.11/II was accordingly revised with the Mistral engine enclosed in a cowling similar to that of the P.7a and driving a three-blade Gnome-Rhône metal propeller, spatted wheels and a number of other small refinements. The revised prototype was exhibited at the 1932 Salon, and in this form was essentially the precursor of the P.11b series being planned for Rumania.
Zdroje:
Sources:
Krzystof Cieślak, Wojciech Gawrych a Andrzej Glass, Samoloty Myśliwskie września 1939, Serie AEROHOBBY, Wydawatelstwo Not Sigma, Warszawa, 1987, ISBN 83-85001-11-05
Witold Liss, Aircraft Profile No.75, The P.Z.L. P-11, Profile Publications Ltd., Leathead, Surrey, London and Watford, No ISBN.
L+K 14/67, Letadla 1939-45
L+K 25/1974, Václav Němeček, Monografie
www.pilotfriend.com
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p11.html
archiv autora

PZL P.11/II -


PZL P.11/II -


PZL P.11/II -


PZL P.11/II - PZL P.11/II na výstavě v paříži rok 1932

PZL P.11/II na výstavě v paříži rok 1932
URL : https://www.valka.cz/PZL-P-11-II-t112044#392417 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více