Gloster F.9/37

     
Název:
Name:
Gloster F.9/37 Gloster F.9/37
Originální název:
Original Name:
Gloster F.9/37 Reaper
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.04.1939 Gloster Aircraft Co., Ltd., Hucclecote
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1938-DD.04.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (L7999)
První vzlet:
Maiden Flight:
03.04.1939
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4004 kg 8827 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5269 kg 11616 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5300 kg 11684 lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,250 m 50ft 0,33in
Délka:
Length:
11,100 m 36ft 5in
Výška:
Height:
5,380 m 17ft 7,8in
Plocha křídla:
Wing Area:
35,86 m2 385.89 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
146,932 kg/m2 30.09 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Bristol Taurus I (TE1M), vzduchem chlazený, přeplňovaný, dvouhvězdicový, přeplňovaný čtrnáctiválec o výkonu 783 kW (1 065 k) a po havárii:
Bristol Taurus III, vzduchem chlazený, dvouhvězdicový čtrnáctiválec o výkonu 671 kW (912 k).
Vrtule trojlisté Rotol s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 048 mm.
Bristol Taurus I (TE1M), fourten-cylinder, supercharged, air cooled, double-row radial engine, rated 1,050 hp
later:
Bristol Taurus III, fourten-cylinder, air cooled, supercharged, double-row radial engine, rated 900 hp,
driving a three blade, constant-speed Rotol propellers of the diameter 10 ft.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
579.4 km/h v 4572 m 360 mph in 15000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
489.2 km/h v ? m 304 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,5 m/s 2460.6 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
19,6 min do 8534 m 19,6 min to 28000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9144 m 30000 ft
Dolet:
Range:
901.2 km 560 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón British Hispano ráže 20 mm a
4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,69 mm.
Two fixed forward-firing 0.79 inch British Hispano cannons and
four fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II machine guns all in the nose.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- A first prototype (serial number L7999) with 1,050 hp Taurus I demonstrated excellent performance, its maximum speed of 360 mph being the best recorded by a British fighter at the time. Test flights revealed that the prototype was very manoeuvrable and "a delight to fly." After being badly damaged in a landing accident in July 1939, it was mounted engine Taurus IIIs (power output 900 hp) in 1940, which resulted in a reduced performance. Maximum speed was 332 mph.
Zdroje:
Sources:
William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, New York, Smithmark, 1994, ISBN 0-8317-3939-8
Eric B. Morgan, The Gloster F.9/37, Twentyfirst Profile Volume 1, No.12, March 1992. 21st Profile Ltd., 1992, New Milton, Hants, UK
Skrzydlata Polska, nr. 3/96
L+K 6/1973, Gloster F.9/37, Letadla 1939-45
http://www.samoloty.ow.pl/str117.htm
www.aviastar.org
http://www.airwar.ru/enc/fww2/reaper.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Gloster-F-9-37-t112935#394639 Verze : 0
Fotogrsfie prvního prototypu
Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/fww2/reaper.html
Gloster F.9/37 -


Gloster F.9/37 -


Gloster F.9/37 -


Gloster F.9/37 -


URL : https://www.valka.cz/Gloster-F-9-37-t112935#394641 Verze : 0
Stručná historie:


V roce 1937 vydává britské ministerstvo letectví specifikace F.9/37, těmito specifikacemi požaduje stavbu dvoumotorového těžkého stíhacího letounu pro stíhání ve dne i v noci.


Na základě těchto specifikací továrna Gloster Aircraft Company Ltd. předložila projekt označený podle výše uvedených specifikací - tedy Gloster F.9/37, na základě předloženého projektu byla objednána stavba dvou prototypů. Připomeňme si, že u Glosteru byly dosud stavěny pouze lehké jednomotorové dvouplošníky Gauntlet a Gladiator a navíc zde byl, po odchodu zkušeného H. P. Follanda, nově jmenovaný šéfkonstruktér W. G. Carter.


Práce na novém dvoumotorovém letounu začaly v únoru 1938 a 3. 4. 1939 vzlétl první prototyp. Jednalo se o celokovový dolnoplošník, který byl poháněn dvouhvězdicovými motory Bristol Taurus I, původní plány počítaly s mohutnou výzbrojí šesti dvacetimilimetrových kanónů Hispano, kanónů byl ale v Anglii nedostatek a tak se i z hmotnostních důvodů dále počítalo s výzbrojí dvou kanónů a čtyř kulometů Browning .303.


Zkoušky probíhaly hladce, letoun měl velmi dobré letové vlastnosti a zkušební pilot P. E. G. Sayer se vyjadřoval o letounu následnou větou: "...je s ním radost létat". Maximální rychlost byla na svou dobu vynikající 579 km/h, což byla nejvyšší rychlost, jakou létala stíhačka RAF do té doby.


27. července 1939 došlo při přistání k velmi těžké havárii, továrna převzala letoun k celkové rekonstrukci, Letoun byl opraven, ale protože se motory Taurus I nevyznačovaly příliš velkou spolehlivostí, byly do prototypu nainstalovány, sice spolehlivé, ale také méně výkonné motory Taurus III (671 kW). Výkony samozřejmě poklesly, jen maximální rychlost poklesla na hodnotu 534 km/h. Prototyp dokončil letové zkoušky v Aeroplane & Armament Experimental Establishment v Boscombe Down v červenci 1940.


Druhý prototyp byl poháněn řadovými dvanáctiválci Rolls-Royce Peregrine o výkonu 660 kW, tento letoun již nedosahoval takových výkonů jako původní první prototyp. Do výroby se Gloster F.9/37 nedostal. RAF přijala letouny Bristol Beaufighter a Westland Whirlwind.


Použité prameny:
Skrzydlata Polska, nr. 3/96
L+K 6/1973, Václav Němeček, Gloster F.9/37, Letadla 1939-45, str. 32/232.
http://www.samoloty.ow.pl/str117.htm
www.aviastar.org
http://www.airwar.ru/enc/fww2/reaper.html
archiv autora

Gloster F.9/37 -


URL : https://www.valka.cz/Gloster-F-9-37-t112935#394640 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více