Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 328 příspěvků vloženo, 1012 editováno a 296 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Fokker G.IB

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Fokker G.IB Fokker G.IB
    Originální název:
    Original Name:
    Fokker G.IB
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1939-DD.MM.1940 N. V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker, Amsterodam /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1939-DD.MM.1940
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    25 - 26
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    16.03.1937 demostrátor X-2
    Osádka:
    Crew:
    2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    3150 kg 6945 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    4400 kg 9700 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    4800 kg 10582 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    16,500 m 54ft 1,61in
    Délka:
    Length:
    10,380 m 34ft 0,66in
    Výška:
    Height:
    3,370 m 11ft 0,68in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    35,70 m2 384.27 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    123,25 kg/m2 25.24 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Pratt & Whitney SB4-G Twin Wasp Junior, vzduchem chlazený přeplňovaný dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vletovém výkonu 615 kW a nominálním výkonu 550 kW.
    Vrtule trojlisté s nastavitelným úhlem náběhu.
    Pratt & Whitney SB4-G Twin Wasp Junior, fourteen-cylinder two-row supercharged air-cooled radial engine rated at 825 hp for take-off and nominal power output 750 hp,
    driving a three-bladed variable-pitch propellers.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    432 km/h v ? m 268.4 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    364 km/h v ? m 226.2 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    10,2 m/s 2007.9 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    9100 m 29856 ft
    Dolet:
    Range:
    1390 km 863.7 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x pevný kanón Madsen ráže 23 mm v přídi
    2x pevný kulomet Madsen ráže 7,92 mm v přídi a
    1x pohyblivý kulomet ve střeliši na koci trupové gondoly.
    Pumový náklad: do 400 kg.
    Two fixed forward-firing 0.91 inch Madsen cannons,
    two fixed forward-firing 0.311 inch Madsen machine-guns and
    one flexible 0.311 inch Madsen machine-gun in a rear turret.
    Bomb load: Up to 882 lb bombs.
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    Kanóny Madsen nebyly dodány a tak byly pouze čtyři letouny, z dvánácti tehdy postavených, nouzově vyzbrojeny čtyřmi kulomety FN-Browning ráže 7,92 mm, tyto stroje létaly až do kapitulace Nizozemska jako průzkumné.


    Fokker G.I byl představen v listopadu 1936 na Pařížském aerosalonu. Letoun byl prezentován jako těžký stíhač, přepadový stíhač nebo bitevní letoun. Svým vzhledem, prezentovanými výkony a výzbrojí způsobil značný rozruch, ve skutečnosti se však tehdy jednalo o nezalétaný předváděcí letoun - demonstrátor.
    Po přehlídce byl Fokker G.I odeslán na letiště Welschap, kde byl dne 16. března 1937 zalétán. Nejprve byl prototyp G.I poháněn motory Hispano-Suiza 80-82, které měly navzájem protiběžný chod, ale také značné problémy, protže se potíže s novými motory obtížně a pomalu odstraňovaly, došlo na jejich výměnu, vybrány byly americké čtrnáctiválce Pratt & Whitney SB4-G Twin Wasp Junior.


    Po svém debutu v Paříži se o nový letoun začali zajímat zahraniční zákazníci a Fokker exportní verzi označil jako G.IB. Předběžné zahraniční objednávky byly z těchto zemí: Finsko (26), Estonsko (9), Švédsko (18) a Republikánské Španělsko (12), o licenční výrobu mělo předběžně zájem Dánsko a Maďarsko chtělo tyto letony vyrábět v továrně Manfred Weiss. Nizozemská vláda vyhlásila embargo na export zbraní do Španělska, ale dodávka do Finska byla dána do výroby. Po kapitulaci Nizozemska Němci několik letadel této verze nechali dokončit a zřejmě je testovali bez výzbroje.


    5. května 1941 na jednom stroji G.1B ulétl tovární zalétávač Leegstra společně s inženýrem Vossem do Anglie.
    In November 1936 the prototype Fokker G.I heavy fighter caused a sensation when exhibited at the Paris Air Show, which in those days did not have a flying display but only a static exhibition in the Grand Palais.
    After the Show, the G.I was taken to Eindhoven/Welschap airfield, from where its first flight was made on 16 March 1937. The G.I was then powered by two 559kW Hispano-Suiza 80-82 counter-rotating radial engines, but problems with these prototype units resulted in a change to similarly rated Pratt & Whitney SB4-G Twin Wasp Juniors during reconstruction, after the G.I suffered brake failure and rammed a hangar at Schiphol on 4 July 1937.
    Possibilities of export orders followed the aircraft's debut at Paris and a number of foreign pilots came to Fokker to fly and evaluate the G.IB export version. Orders were placed by Finland (26), Estonia (9), Sweden (18) and Republican Spain (12), while a licence-production agreement was in negotiation with Denmark and another with Manfred Weiss in Hungary. The Dutch embargo on weapons exports before World War II killed the Spanish order, but the Finnish batch was under construction when war broke out and a ban was then placed on its export. After lengthy negotiations a contract was drawn up to permit the G.IB's export on 17 April 1940, by which time 12 had been completed, apart from armament.
    Zdroje:
    Sources:
    William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co.(Publishers) Ltd., 1961, ISBN 0-356-01447-9.
    Bart Van der Klaauw, Profile Publications, The Fokker G-1, Number 134, Profile Publications Ltd., Windsor, Berkshire, UK, 1966
    http://www.go2war2.nl/artikel/190
    http://www.aviastar.org/air/holland/fokker_g-1.php
    http://www.cofe.ru/avia/F/F-112.htm
    archiv autora







    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/114354#398285Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Stroj 348 byl na Ockenburgu ukořistěn Němci, kteří ze začátku ponechali původní kamufláž a pouze překryli dosavadní výsostné označení svými trámovými kříži.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/114354#420393Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fokker G.1B nesoucí standardní německou kamufláž (RLM 70 a RLM 71 na horních a bočních plochách s RLM 76 na plochách spodních). Stroj s označením NE+UN byl v září 1940 umístěn na letišti v Maldegenu.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/114354#420395Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jediný Fokker G.1B, který se dostal do rukou RAF díky odvaze dvou nizozemských zalétávacích pilotů, si ponechal původní kamufláž, doplněnou ovšem britskými kokardami.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/114354#420396Verze : 0
    MOD