Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 335 příspěvků vloženo, 1418 editováno a 319 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Pfalz D.IIIa

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Pfalz D.IIIa Pfalz D.IIIa
    Originální název:
    Original Name:
    Pfalz D.IIIa
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.11.1917-DD.03.1918 Pfalz Flugzeugwerke GmbH, Speyer /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.11.1917-DD.03.1918
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    750
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.1917
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    697 kg 1537 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    934 kg 2059 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    9,420 m 30ft 10,87in
    Délka:
    Length:
    6,950 m 22ft 9,62in
    Výška:
    Height:
    2,670 m 8ft 9,12in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    22,17 m2 238.64 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Mercedes D.IIIa o výkonu 118 kW
    dvoulistá dřevěná vrtule
    Mercedes D.IIIa, power 160 hp
    two-blade wooden propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    181 km/h v 0 m 112.5 mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    7 min do 1500 m 7 min to 4921 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    6000 m 19685 ft
    Dolet:
    Range:
    400 km 248.5 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x pevný 7,92mm kulomet LMG 08/15 2x fixed 7,92 mm LMG 08/15 machine gun
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Grosz, P. M. Pfalz DIIIa, Windsock Datafile No. 21. Albatros Productions, Berkhamsted 1990. ISBN 0-948414-25-1.
    Zahálka, Petr; Tesař, Petr Aharon. Pfalz D.III/D.IIIa, HPM 1994/08-09.
    Gray, Peter L. The Pfalz D III, Profile No.43. Profile Publications, Leatherhead 1965.
    Kroschel, G.; Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
    Gray, Peter; Thetford, Owen. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
    http://www.airwar.ru/enc/fww1/pfd3.html


    Kořistní D.IIIa během testů ve Villacoublay.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/115597#403213Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    V zimě 1917/18 létal u Jasta 18 na tomto Pfalzu Gefr. Hitschler. Červená příď a modrý trup jsou znakem jednotky. modré jsou také horní plochy křídel a VOP, na výškovce jsou však ponechány tenké šedostříbrné lemy původního hliníkového nátěru. Hliníkovou barvou natřeny též spodní plochy křídel a podvozek. Bílé pruhy za kabinou jsou individuálním označením. Stroj pocházel z počáteční produkce, která využívala spodního křídla z verze D.III.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/115597#401197Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Vzfw. Jakob Pollinger byl 8. 5. 1918 převelen k Jasta 77b. Nicméně již 28. 5. byl s tímto Pfalzem donucen k přistání v britských liniích a zajat. Letoun měl trup natřen hliníkovou barvou, modrou příď i záď, bílou směrovku. Osobní označení pilota byla oblíbená svastika pro štěstí, křídla i VOP byly potaženy lozengovým plátnem, mezikřídelní vzpěry zůstaly v barvě dřeva. Na trupu již byly aplikovány trámové kříže, které byly zavedeny v dubnu, avšak na křídlech zůstaly původní železné kříže. Stroj pocházel z novější série se spodním křídlem se zaoblenými konci.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/115597#401210Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Oranžové diamanty byly znakem Jasta 30. S tímto strojem létalo v březnu 1918 eso a pozdější velitel této jednotky Hans-Georg von der Marwitz. Kromě oranžových doplňků je celý stroj standardně natřen hliníkovým nátěrem.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/115597#401213Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Vzfw. Max von Holtzem létal u Jasta 16b s tímto Pfalzem ozdobeným symbolem komety. Von Holtzem válku přežil, později emigroval do USA, kde ve 40. letech spolupracoval na výrobě stíhačky P-51 Mustang. Letoun je opatřen šedsotříbrným hliníkovým nátěrem na všech plochách, záď i pruhy za kabinou jsou černé, symbol komety černobílý.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/115597#401217Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Tento D.IIIa se zajímavým markingem nápaditě využívajícím výsostné označení patřil dalšímu esu H.-J. Buddeckemu, jenž sloužil u Jasta 30. Je zajímavé, že kromě Buddeckeho osobního označení stroj nenesl oranžové diamanty - znak jednotky.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/115597#401220Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Eso Rudolf Stark své stroje zpravidla označoval barevnými doplňky barvy lila (zde vrtulový kužel a pruh za kabinou). U tohoto letounu byly po nařízení ke změně výsostného označení železné kříže přetřeny na trámové. Bílý lem trupového kříže vytvořil další pruh. Jinak stroj standardně natřen hliníkovým nátěrem.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/115597#401223Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Eso Carl Degelow si na trup svého Pfalzu nechal namalovat znak slavného drážďanského sanatoria U bílého jelena. Degelow ovšem patrně využil původního hliníkového nátěru, protože jeho jelen je stříbrný se zlatými parohy. křídla a spodní plocha VOP zůstaly v šedostříbrné barvě, trup, podvozek, VOP seshora a kýlovka černé. Degelow na tomto stroji dosáhl jednoho sestřelu, ale později jej rozbil při havárii.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/115597#401228Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Osobní stroj velitele Jasta 30 esa Hanse Bethgeho z počátku roku 1918. Bethge však v březnu zahynul v kokpitu jiného letounu a na tomto stroji později létali další letci. Celý stroj natřen bílou barvou, ocas černě olemován, na trupu šedé pruhy, oranžový černě lemovaný diamant byl znakem Jasta 30. Křídla potažena lozengovým plátnem. Vzpěry a podvozek natřen patrně hliníkovou barvou.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/115597#401234Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Na jaře 1918 létal velitel JG II Rudolf Berthold v čele letounů Albatros D.V na tomto Pfalzu D.IIIa, ačkoliv většina pilotů Pfalz považovala za horší než Albatros D.V. Hlavní důvod zřejmě spočíval v tom, že Berthold tehdy po zranění nemohl hýbat pravou rukou a u Pfalzu byla plynová páka umístěná na kniplu, mohl tedy stroj řídit jednou rukou. Stroj nese marking Jasta 18, u níž Berthold sloužil předtím. Po svém jmenování velitelem JG II si vymohl výměnu personálu Jast 15 a 18 (Jasta 18 do JG II nepatřila). Proto se červeno-modrý marking používal i u Jasta 15. Podvozek a spodní plochy zůstaly ve stříbrošedé barvě. Na trupu Bertholdův osobní znak - okřídlený meč.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/115597#401588Verze : 0
    MOD