Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 305 příspěvků vloženo, 1174 editováno a 311 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

North American NA-73X

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    North American NA-73X North American NA-73X
    Originální název:
    Original Name:
    North American NA-73X
    Kategorie:
    Category:
    experimentální letoun experimental aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    North American Aviation Inc., Inglewood, Kalifornie
    Období výroby:
    Production Period:
    23.05.1940-26.10.1940
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    26.10.1940
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2848 kg 6278 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3612 kg 7964 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    3916 kg 8633 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    11,280 m 37ft 0in
    Délka:
    Length:
    9,830 m 32ft 3in
    Výška:
    Height:
    3,710 m 12ft 2,06in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    21,65 m2 233.04 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    180,88 kg/m2 37.05 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Allison V-1710-39 o vzletovém výkonu 857,5 kW při 3 000 ot/min, nominální výkon 857,5 kW v 3 566 m, bojový výkon 1 111,1 kW v h= 1 311 m při 3 000 ot/min a plnícím tlaku 1,896 baru.
    Vrtule trojlistá stavitelná Curtiss o průměru 3 200 mm
    Allison V-1710-39 twelve-cylinder Vee liquid cooled engine rated at 1,150 hp for take-off, 1 165 at 11,154 ft at boosted 27.49916 PSI, driving three-blade variable-pitch Curtiss propeller of the diameter 10ft 6in.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    681 l 180 UK gallons
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    615 km/h v 4180 m 382 mph in 13715 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    494 km/h v 3048 m 307 mph in 10000 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    11,67 m/s 2297.2 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    13,0 min do 6000 m 13,0 min to 19685 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    9750 m 31988 ft
    Dolet:
    Range:
    593 km 368.5 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    1200 km 745.6 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x pevný kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm v přídi pod motorem po 400 nábojích a
    4x pevný kulomet Browning ráže 7,62 mm v křídlech po 500 nábojích.
    Výzbroj nebyla instalována.
    Two fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M2 machine-guns in nose and
    four fixed forward-firing 0.300 inch Colt-Browning machine guns in the wings.
    Weapons were not installed.
    Uživatelské státy:
    User States:
    - -
    Poznámka:
    Note:
    Příběh stíhacího letounu North American P-51 se začal psát v lednu 1940, tehdy Britové potřebovali moderní stíhačky, které by doplnily Spitfiry a Hurricany. Britská nákupní komise se proto obrátila na továrnu North American s požadavkem na licenční stavbu Curtissů P-40.


    Společnost NA měla vyšší ambice než jen licenčně vyrábět Curtissy a tak Britům nabídla, že pro ně vyvine a postaví výkonnější letoun než byla Curtissova P-40 a přitom bude nový letoun poháněn stejným motorem Allison V-1710. Britům se taková nabídka líbila, P-40 nedosahoval takových výkonů jako Supermarine Spitfire nebo Bf-109 E a tak nabídka vyšších výkonů a krátký termín vedly Brity k sepsání smlouvy.


    Britové měly dva zásadní požadavky – použití motoru Allison V-1710 bez turbokomprecoru a cena letounu nesměla přesáhnout hranici 40 000 $. Dne 4. 5. 1940 bylo uděleno povolení k prodeji. North American postavil drak nového letounu NA-73X s laminárním profilem křídel za 107 dní, bohužel, potom se čekalo na motor Allison V-1710-39. První vzlet byl proveden 26. 10. 1940.


    Prototyp NA-73X neměl dlouhou životnost, 20. 11. 1940 byl vážně poškozen při přistání, poté byl opraven a létal od 11. 1. 1941, svou kariéru ukončil 15. 07. 1945 po 45 provedených letech.


    Britové byli s výkony vcelku spokojeni a objednali stavbu 150 letadel Mustang I. s motory Allison, tento motor byl díky jednostupňovému a jednorychlostnímu kompresoru optimalizován pro male a střední výšky.
    The Mustang story began in January 1940. Britain urgently needed modern fighter aircraft. Britain wanted to increase their order for the Curtiss P-40, but Curtiss had no capacity for extra production. The British Purchasing Commission went to North American Aviation, hoping to negotiate a license deal for production of the P-40.


    North American did not want that contract. Instead, they were convinced that they could produce a better aircraft than the P-40, based on the same engine. This was an appealing prospect. The P-40 was a capable aircraft, but it was not in the same league as the Supermarine Spitfire or Messerschmitt Bf 109. 10 April 1940 the BPC accepted the North American proposal.


    The new aircraft had to be built to British requirements. That meant using the Allison V-1710 inline engine, as used in the P-40 and later the P-38 Lightning, although without the turbo-supercharger used in the P-38. Each aircraft had to cost under $40,000. On 4 May 1940 North American had been given permission to sell their new NA-73 fighter to the British, as long as they provided two aircraft to the USAAC..


    One side issue with the development of the Mustang is the number of days it took to produce the airframe. 107 days is often quoted. However, this would only take us back to 25 May. From 10 April, when the British had officially ordered the Mustang, to 9 September when the first aircraft was wheeled out was actually a period of 153 days. However, assuming a five day working week, there were 107 working days between 24 April and 9 September.


    The NA-73X had a short life. On 20 November it suffered serious damage after a crashing landing. It returned to the air on 11 January 1941, but was finally retired on 15 July, after having made 45 flights. Early flight tests proved that the new design was a success. The beautifully streamlined airframe, laminar flow wings and advanced radiator resulted in an aircraft that outperformed the P-40, despite using the same engine. The new design only had one fault. The Allison engine with its single speed supercharger lost power at high altitude.


    The British order was soon joined by an American order for 150 aircraft. The Allison-powered P-51, P-51A, Mustang I and Mustang IIs performed invaluable service for both the RAF and the USAAF, specialising in ground attack and photographic reconnaissance work.
    Zdroje:
    Sources:
    Jacek B. Źurek, Monografie Lotnicze 55, North American P-51 Mustang, cz.1, AJ-Press, Gdaňsk 5, 1999, ISBN 83-7237024*
    http://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p51_1.html
    http://www.aerofiles.com/JBnoram-na73.html
    http://www.faqs.org/docs/air/avp511.html
    http://www.airwar.ru/enc/fww2/na73.html
    archiv autora







    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/116401#402918Verze : 0
    MOD