Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 262 příspěvků vloženo, 1123 editováno a 290 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

North American XP-51F

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    North American XP-51F North American XP-51F
    Originální název:
    Original Name:
    North American XP-51F
    Kategorie:
    Category:
    experimentální letoun experimental aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1943-22.05.1944 North American Aviation Inc., Inglewood, California
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1943-22.05.1944
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    3
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    14.02.1944 First prototype Sn. 43-43332
    20.05.1944 Second prototype Sn. 43-43333
    22.05.1944 Third prototype Sn. 43-43334
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2556 kg 5635 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3452 kg 7610 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    4110 kg 9060 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    11.51 m 37ft 9.25in
    Délka:
    Length:
    9.82 m 32ft 2.75in
    Výška:
    Height:
    2.64 m 8ft 8in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    21.65 m2 233 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    163,603 kg/m2 33.51 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Packard V-1650-3 kapalinou chlazený, přeplňovaný dvanáctiválec s válci do V, o výkonu 1 107 kW v h= 3 048 m a 951 kW v h= 9 083 m.
    Vrtule trojlistá Aeroproducts s konstantní rychlostí otáček.
    Packard V-1650-3 twelve-cylinder supercharged liquid-cooled 60° "Vee" engine rated at 1,485 hp at 10,000 ft and 1,275 hp at 29,800 ft,
    driving three-bladed Aeroproducts hollow-steel constant-speed propeller.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    773 l 170 UK gallons
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    790 km/h v 6550 m 490.9 mph in 21490 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    611 km/h v 6096 m 379.7 mph in 20000 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    20,33 m/s 4002 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    4,9 min do 5944 m 4,9 min to 19500 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    12830 m 42093 ft
    Dolet:
    Range:
    1046.1 km 650 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    3379.6 km 2100 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    4x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v křídlech. Four fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M2 machine-guns in the wings
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    - V lednu 1943 továrna North American Aviation Inc. navrhla americkému letectvu, že vypracuje projekt na odlehčení Mustangu. Odlehčení mělo být dosaženou důkladnou rekonstrukcí celého letounu, přidanou hodnotou měla být snadnější údržba. Bylo dohodnuto, že do projektu budou zanešeny i britské požadavky zahrnuté v British Air Publication 970.

    - Rekonstrukce byla natolik zásadní, že vlastně vzniklnový letoun, který se Mustangu podobal jen náhodou. Zcela nový byl podvozek, který byl důsledně odlehčen, upraveny byly brzdy podvozku, zmenšil se počet vnitřních palivových nádrží - trupová nádrž byla zrušena. Dvě nádrže v křídlech měly celkový objem 773 litrů. Zjednodušením motorového lože bylo ušetřeno dalších 45 kg. Nové bylo chlazení motoru, vedení oleje a přívody vzduchu.

    - Třetí prototyp byl dne 20. 6. 1944 odeslan do Velké Británie, zde byl kamuflován standartní britskou kamufláží a pojmenován jako Mustang V. Tento Mustang dostal přidělené Sn. FR409. V Británii byl zkoušen v Boscombe Down a během těchto zkoušek byla zjištěna značná směrová nestabilita, která si vynutila časté a intenzivní zásahy do řízení.
    - In January of 1943, North American Aviation suggested to the USAAF that they build a special lightweight version of the Mustang. It was agreed that a thorough redesign would be carried out, mainly to reduce weight but also to simplify systems, improve maintenance, and enhance performance without changing the engine. The new Mustang was to be designed to a combination of optimal British and American strength requirements, but mainly to those laid down in British Air Publication 970.

    - Resemblance to the previous Mustang was only coincidental, since the structure of the aircraft was almost completely redesigned and almost no parts were common. Most of the changes were made in an attempt to save weight. Was substantially modified the landing gear the wheels and tires were greatly reduced in size. The two wing tanks were reduced in capacity to 85 UK gallons each, and the fuselage tank was eliminated entirely. Save the engine was lightened by 100 lb. Reconstructed the engine cooling, air intakes and and the oil cooler.

    - The third XP-51F was shipped to the United Kingdom on June 20, 1944 after preliminary flight checks. It was painted in RAF camouflage and was named Mustang V. The RAF serial number was FR409. The A&AEE at Boscombe Down found the Mustang V to weigh only 7855 pounds in interceptor trim. They rated it very highly except for a severe lack of directional stability which required frequent heavy application of rudder in certain flight conditions.
    Zdroje:
    Sources:
    Ray Wagner, Mustang Designer: Edgar Schmued and the P-51, Herndon, VA, Smithsonian Institution Press, 2000, ISBN 978-1-56098-994-3.
    Jacek B. Źurek, AJ-Press, Monografie Lotnicze 55, North American P-51 Mustang cz.1, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-024-9
    www.joebaugher.com
    archiv autora









    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/116444#402983Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Miroslav Balous vo svojom článku uvádza, že pred stavbou prototypov sa plánovala zástavba motora V-1650-3, ale prototypy "G" nakoniec poháňala verzia motora V-1650-7 s maximálnym výkonom 1263 kW/1695 HP/1718 k. Trojlistá vrtuľa Aeroproducts Unimatic mala duté oceľové listy. Prvý prototyp s číslom 43-3332 vzlietol po prvý krát 14.2.1944 s pilotom Bobom Chiltonom. S minimom paliva a povrchom nalešteným automobilovým voskom dosiahol rýchlosť 793 km/h vo výške 6000 m, ale bežná najvyššia rýchlosť bola 750 km/h.


    Zdroj:
    Balous, Miroslav: Letadla 39-45: North American XP-51F, G a J Mustang, Letectví a kosmonautika 2012 / 11,
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/116444#461757Verze : 0
    MOD