Název: Name: | Jakovlev UT-1 | Yakovlev UT-1 |
Originální název: Original Name: | Яковлев УТ-1 | |
Kategorie: Category: | cvičný letoun | trainer aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1936-DD.MM.1936 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva DD.MM.1936-DD.MM.1940 Letecký opravárenský závod č. 47 Maxima Gorkého, Leningrad DD.MM.1936-DD.MM.1939 Letecký kombinát č. 150, Stupino | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1936-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1242: 1? závod č. 115 982 závod č. 47 259 závod č. 150 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.12.1935 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 434 kg | 957 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 596 kg | 1314 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 611 kg | 1347 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 7,300 m | 23ft 11,4in |
Délka: Length: | 5,750 m | 18ft 10,4in |
Výška: Height: | 2,340 m | 7ft 8,1in |
Plocha křídla: Wing Area: | 9,58 m2 | 103.12 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 62,21 kg/m2 | 12.74 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Švecov M-11G vzduchem chlazený hvězdicový pětiválec o výkonu 80/88 kW. Vrtule dvoulistá dřevěná. | Shvetsov M-11G five-cylinder air-cooled radial engines rated at 110/120 hp, drivig a two-blade wooden propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 234 km/h v 1000 m | 145.4 mph in 3281 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 206 km/h v ? m | 128 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 6,1 m/s | 1200.8 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 4600 m | 15092 ft |
Dolet: Range: | 520 km | 323.1 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 670 km | 416.3 mi |
Výzbroj: Armament: | - | - |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Prototyp byl označen jako AIR-14 (čtrnáctá konstrukce A. S. Jakovleva). Letoun byl nejdříve poháněn Motorem M-11 o výkonu 74 kW a o něco později byly poháněny výkonnějšími verzemi motoru M-11, konkrétně M-11G o výkonu 86 kW a M-11E o výkonu 100 kW. Přibližně 50 letadel UT-1 bylo na počátku války ozbrojeno dvojicí kulometů ŠKAS ráže 7,62 mm a neslo 2-4 malé pumy nebo 2-4 neřízené rakety RS-82, tyto stroje potom podnikaly útoky na německá postavení pod označením UT-1B. Tyto stroje operovaly především okolo Sevastopolu, letouny, které dokázaly přežít toto nasazení byly v roce 1942 výzbroje zbaveny. | After some changes, the AIR-14 was accepted for production. Among other improvements, the 100 hp Shvetsov M-11 radial was changed to the more powerful 115 hp M-11G. The plane received the designation UT-1 (uchebno-trenirovochnyi, primary trainer); despite this designation, it was not suitable for primary training. During World War II, from 1941, the UT-1 was also used for reconnaissance. Some were used as improvised combat machines, after fitting with underwing ShKAS machine-guns or even 2 unguided rockets RS-82. In February 1942, about 50 UT-1 were converted in workshops as improvised ground attack planes UT-1B (УТ-1б), fitted with two machineguns and 2-4 rockets. They were next used in the Black Sea Fleet aviation in Sevastopol and Caucasus. The survivors were disarmed in December 1942. |
Zdroje: Sources: | L+K 16/1978, Václav Němeček, Letadla 1939-1945, Jakovlev UT-1 http://www.aviastar.org/air/russia/yak_ut-1.php http://www.airwar.ru/enc/other1/ut1.html http://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft20031.htm http://www.luxavia.ru/item/53 http://rusaviagold.narod.ru/Airplane/UT1/ut1.htm http://www.aviarmor.net/aww2/Trainer/ussr/ut1.htm archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev UT-1 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev UT-1 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev UT-1 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |