Douglas A-20B Havoc

     
Název:
Name:
Douglas A-20B Havoc Douglas A-20B Havoc
Originální název:
Original Name:
Douglas A-20B Havoc
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
Douglas Aircraft Co Inc., Long Beach, California
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1941-DD.01.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
999 (665 pro SSSR / 665 for the USSR)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6727 kg 14830 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9525 kg 21000 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
10795 kg 23800 lb
Rozpětí:
Wingspan:
18.69 m 61ft 4in
Délka:
Length:
14.63 m 48ft 0in
Výška:
Height:
5.51 m 18ft 1in
Plocha křídla:
Wing Area:
43.11 m2 464 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Wright R-2600-11 Double Cyclone
- dvouhvězdicový
- počet válců: 14
- vzletový výkon: 1193 kW
Wright R-2600-11 Double Cyclone
- two-row radial
- number of cylinders: 14
- také-off power output: 1600 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
563 km/h v 3658 m 350 mph in 12000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
447 km/h v ? m 278 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5 min do 3048 m 5 min to 10000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8717 m 28600 ft
Dolet:
Range:
13281) km 8251) mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
37022) km 23002) mi
Výzbroj:
Armament:
hmotnost pum: 1089 kg (maximálně)
2x 12,7mm pevný kulomet M2 v přídi


obranná výzbroj:
12,7mm pohyblivý kulomet M2 ve hřbetním střelišti
7,62mm pohyblivý kulomet M2 ve spodním střelišti
bomb load: 2400 lb (maximum)
2x 0.5in fixed M2 machine gun in the nose


defensive armament:
2x 0.5in flexible M2 machine gun in dorsal position
0.3in flexible M2 machine gun in ventral position
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
1) s 454 kg pum
2) maximální přeletová vzdálenost

- v Sovietskom zväze sa v dobových dokumentoch označovali aj ako Boston-3
1) with 1000 lb of bombs
2) ferry range

- in the Soviet Union, it was also referred to as Boston-3 in contemporary documents
Zdroje:
Sources:
Mesko, J.: A-20 Havoc in Action, Squadron-Signal Publications, 1994
Gann, H.: The Douglas A-20 (7A to Boston III), Profile Publications, 1971
Caruana, R. J., Douglas A-20 Boston/Havoc, Warpaint, 2000
Fleischer, S.; Ryś, M.: Douglas A-20 Havoc/Boston, AJ-Press, 1997
http://www.joebaugher.com/usattack/a20.html
https://ru.wikipedia.org/wiki/Douglas_A-20_Havoc
URL : https://www.valka.cz/Douglas-A-20B-Havoc-t117214#404860 Verze : 0
A-20B Havoc (42) z výzbroje 111th Observation Squadron, 68th Observation Group, letiště Oujda, Francouzské Maroko, začátek roku 1943.
Douglas A-20B Havoc - (USAF)

(USAF)
URL : https://www.valka.cz/Douglas-A-20B-Havoc-t117214#404861 Verze : 0
A-20B Havoc (sériové číslo 41-3379), který byl ve Velké Británii používán u 379th Bombardment Group.
Douglas A-20B Havoc -


URL : https://www.valka.cz/Douglas-A-20B-Havoc-t117214#404862 Verze : 0
A-20B od 3. letky 8. gardového bombardovacieho leteckého pluku (8-ой гвардейский бомбардировочной авиационной полк), 221. bombardovacej leteckej divízie (221-я бомбардировочная авиационная дивизия), 16. leteckej armády (16-я воздушная армия), 1. bieloruského frontu. Kurský oblúk, letisko Zadonsk.


Osádka:
– šturman — gardový podporučík (гвардии младший лейтенант) Alexej Nikolajevič Šaljutin (Алексей Николаевич Шалютин)
– pilot — gardový poručík (гвардии лейтенант) Alexander Michajlovič Sučkov (Александр Михайлович Сучков)
– strelec-radista — gardový seržant (гвардии сержант) Ivan Josifovič Michajlov (Иван Иосифович Михайлов)
– strelec — gardový seržant (гвардии сержант) Iľja Arsenťjevič Popugajev (Илья Арсентьевич Попугаев)


Osádka v tomto zložení bola velením jednotky vyslaná dňa 15.12.1943 na prieskumný let s úlohou zistiť počet delostreleckých jednotiek a tankov nepriateľa v oblasti Garmoviči, Korotkoviči a priľahlého kolchozu (roľníckeho družstva). V oblasti Korotkoviči bolo ich lietadlo o 09.30 hod. napadnuté šiestimi nepriateľskými stíhačmi, identifikovanými osádkou ako Messerschmitty Bf 109. V nerovnom súboji obdržalo sovietske lietadlo osem priestrelov nepriateľskými leteckými kanónmi a 200 zásahov leteckými guľometmi. Nepriateľské stíhačky zaútočili na prieskumné lietadlo celkovo šesťkrát, pričom sa im podarilo streľbou vyradiť výškovku, prestreliť pravú nádrž, kryt pravej podvozkovej nohy a prestreliť ľavú vrtuľu. Zároveň ťažko zranili strelca Popugajeva, ktorý utrpel ťažké zranenie ruky črepinou výbušnej strely. Strelec-radista Michajlov bol zasiahnutý črepinami strely do nohy. Napriek tomu obaja neprestali viesť obrannú paľbu a podarilo sa im v spolupráci zostreliť jeden útočiaci stroj. Lietadlo sa po zásahoch stalo neovládateľným a padalo z výšky 4.000 metrov. Vďaka umeniu pilota Alexandra Sučkova sa podarilo stroj vybrať z pádu len v 800 metroch a pokračovať smerom k domovskému letisku. Kvôli obdržaným zásahom palubná doska nefungovala, no pilot, vedomý si faktu, že má na palube ťažko zraneného strelca, viedol stroj 160 km na svoje letisko. V tejto snahe mu pomáhal aj šturman (navigátor) Alexej Šaljutin, ktorý sa maximálne snažil naviesť pilota k ich letisku. Pristátie sa podarilo a za tento hrdinský boj boli pilot Alexander Sučkov a šturman Alexej Šaljutin vyznamenaní Rádom vlasteneckej vojny 1. stupňa. Strelec-radista Ivan Michajlov dostal vyznamenanie Za bojové zásluhy a strelec Iľja Popugajev medailu Za odvahu.


http://waralbum.ru/126454/
www.air-defense.net

Douglas A-20B Havoc - V kabíne stojí pilot Alexander Sučkov, pri nose lietadla šturman Alexej Šaljutin a na krídle obaja strelci. 
Všimnite si na sovietske pomery netradične veľkú kresbu leva na prednej časti trupu (tzv. Nose art).

V kabíne stojí pilot Alexander Sučkov, pri nose lietadla šturman Alexej Šaljutin a na krídle obaja strelci.
Všimnite si na sovietske pomery netradične veľkú kresbu leva na prednej časti trupu (tzv. Nose art).

URL : https://www.valka.cz/Douglas-A-20B-Havoc-t117214#536969 Verze : 15
Ešte jeden "Nose art", tentokrát však typický sovietsky. Pred lietadlom Douglas A-20B Havoc, dodaným do ZSSR v rámci zmluvy Lend-Lease, stoja príslušníci 221. bombardovacej leteckej divízie s čestným pomenovaním Bachmačská, vyznamenanej Rádom Suvorova, spadajúcej pod 6. zmiešaný Ľjublinský letecký zbor vyznamenaný Radom Červenej zástavy, 16. letecká armáda, Bieloruský front, 1943.


Druhý sprava stojí veliteľ lietadla, zástupca veliteľa pluku, major Georgij Alexejevič Osipov (Георгий Алексеевич Осипов).


forum.worldofwarplanes.ru
http://waralbum.ru/917/
my.mail.ru

Douglas A-20B Havoc - všimnite si znak na nose lietadla s nápisom Ľjublinský, označujúci 6. letecký zbor, pod ním je nápis Proletári všetkých krajín spojte sa! a dole nápis SSSR, ide o symbolické zobrazenie Radu Červenej zástavy

všimnite si znak na nose lietadla s nápisom Ľjublinský, označujúci 6. letecký zbor, pod ním je nápis "Proletári všetkých krajín spojte sa!" a dole nápis SSSR, ide o symbolické zobrazenie Radu Červenej zástavy
URL : https://www.valka.cz/Douglas-A-20B-Havoc-t117214#536982 Verze : 4
Palubný strelec bombardéra Douglas A-20B Havoc dodaného do ZSSR v rámci zmluvy Lend-Lease pózuje pre fotografa za svojim 12,7 mm guľometom M2.


http://waralbum.ru/176101/

Douglas A-20B Havoc -


URL : https://www.valka.cz/Douglas-A-20B-Havoc-t117214#564162 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více