Martin B-26B Marauder

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 409 příspěvků vloženo, 2009 editováno a 311 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Martin B-26B Marauder

Martin Marauder Mk.IA

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Martin B-26B Marauder Martin B-26B Marauder
    Originální název:
    Original Name:
    Martin B-26B Marauder
    Kategorie:
    Category:
    bombardovací letoun bomber aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.03.1942-DD.02.1944 Glenn L. Martin Aircraft Co., Middle River, Maryland
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.03.1942-DD.02.1944
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1883
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.RRRR
    Osádka:
    Crew:
    7
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    10151 kg 22380 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    13483 kg 29725 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    16783 kg 37000 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    21.64 1) m 71ft1)
    Délka:
    Length:
    17.75 2) m 58ft 3in2)
    Výška:
    Height:
    6.55 m 21ft 6in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    61.13 m2 658 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Pratt & Whitney R-2800-5 Double Wasp o výkonu 1380 kW nebo
    Pratt & Whitney R-2800-41 Double Wasp o výkonu 1432 kW nebo
    Pratt & Whitney R-2800-43 Double Wasp o výkonu 1432 kW
    čtyřlisté kovové stavitelné vrtule Curtiss Electric
    Pratt & Whitney R-2800-5 Double Wasp, power 1850 hp or
    Pratt & Whitney R-2800-41 Double Wasp, power 1920 hp or
    Pratt & Whitney R-2800-43 Double Wasp, power 1920 hp
    Four-bladed metal variable-pitch propellers Curtiss Electric
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    3642 l
    2+4 pomocné 946 l nádrže v pumovnici
    962 US gal
    2-4 250-gallon bomb bay ferry tanks
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    453.8 km/h v 4572 m 282 mph in 15000 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    344.4 km/h v ? m 214 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    6.1 m/s 1200 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    6614 m 21700 ft
    Dolet:
    Range:
    1850.7 2) km 11503) mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    4586.6 km 2850 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x 12,7mm kulomet Browning M2 ve hřbetní věži Martin 250CE
    1x pohyblivý 12,7mm kulomet Browning M2 v přídi
    1x pevný 12,7mm kulomet Browning M2 v přídi
    4x pevný 12,7mm kulomet Browning M2 po stranách přídě1)
    2x pohyblivý 12,7mm kulomet Browning M2 v zádi
    1x pohyblivý 7,62mm kulomet Browning AN/M2 v podlaze zádi a/nebo
    2x pohyblivý 12,7mm kulomet Browning M2 v bočních oknech3)

    2359 kg bomb nebo
    408 kg torpédo
    2x .50 Browning M2 machinegun in a Martin 250CE dorsal turret
    1x flexible .50 Browning M2 machinegun in the nose
    1x fixed .50 Browning M2 machinegun in the nose
    4x fixed .50 Browning M2 machinegun on sides of the fuselage1)
    2x flexible .50 Browning M2 machinegun in the rear
    1x flexible .30 Browning AN/M2 machinegun in the rear fuselage floor and/or
    2x flexible .50 Browning M2 machinegun in the waist windows4)

    5200 lb of bombs or
    1x 900 lb torpedo
    Uživatelské státy:
    User States:

    (Marauder Mk.IA)


    (Marauder Mk.IA)

    Poznámka:
    Note:
    3) s 1360 kg bomb

    Hlavní bloky a jejich rozdíly:
    B-26B-MA - úvodní blok s upravenou výzbrojí, rozpětí 19,81 m
    B-26B-2-MA - motory R-2800-41
    B-26B-3-MA - motory -43 a větší přívody vzduchu ke karburátorům
    B-26B-4-MA - prodloužena noha příďového podvozku, později změna výzbroje4)
    - 19 strojů předáno Britům jako Marauder Mk.IA
    B-26B-10-MA - nové křídlo o větším rozpětí1), vyšší směrovka, čtyři kulomety po stranách přídě
    B-26B-20-MA - dvojice kulometů v zádi nahrazena věžičkou Martin-Bell M6 se dvěma kulomety (délka změněna na 17,7 m)2)
    B-26B-30-MA - přídavné pancéřování přídě a dalších částí
    3) with a 3000-pound bombload

    Significant blocks and their changes:
    B-26B-MA - initial block with new armament, wingspan 65 ft
    B-26B-2-MA - R-2800-41 engines
    B-26B-3-MA - -43 engines, bigger carburetor intakes
    B-26B-4-MA - longer nose wheel strut, later armament change4)
    - Great Britain received 19 as Marauder Mk.1A
    B-26B-10-MA - increased wingspan1), heightened vertical stabilizer, four fixed fuselage-mounted machineguns
    B-26B-20-MA - rear machineguns replaced with Martin-Bell M6 turret with two guns (lenght reduced to 58ft 1in)2)
    B-26B-30-MA - additinal armor in certain critical locations
    Zdroje:
    Sources:
    Birdsall, Steve. B-26 Marauder in Action. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1981. ISBN 0-89747-119-9.
    Wagner, Ray. The Martin B-26B & C Marauder, Profile No. 112. Profile Publications, Windsor 1965.
    Johnsen, Frederick A. Martin B-26 Marauder. Specialty Press, North Branch 2000. ISBN 1-58007-029-9.
    http://joebaugher.com/usaf_bombers/b26_4.html
    www.nationalmuseum.af.mil
    www.nationalmuseum.af.mil
    http://www.vectorsite.net/avb26.html


    B-26B-4-MA s poškozeným křídlem. Za pozornost stojí kulomety v bocích, zavvedené v průběhu výroby tohoto bloku, a původní kulometné dvojče v zádi.

    B-26B-50-MA se zbavuje svého nákladu. V zádi již nová střelecká věž.

    Skupina B-26B-55-MA, pod kabinou jsou viditelné "packy" pevných kulometů.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1175#372710Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Martin B-26B Marauder


    Zdroj: http://www.dark-history.eu/B%2026.htm

    Maximální výzbroj, jaká mohla na B-26B být - pohyblivý browning v plexisklové přídi, na 10. výrobním bloku poprvé uvedené pevné kulomety po stranách trupu a jeden pevný kulomet vlevo dole pod přídí, od 45. bloku vypuštěný.

    Původní ocasní střeliště, od 20. výrobního bloku nahrazené věžičkou Martin-Bell
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1175#372712Verze : 1
    MOD
    Avatar
    B-26B-55-MA Marauder (6B-T, 42-96165, "The Big Hairy Bird"), 598th Bombardment Squadron, 397th Bombardment Group, 9th USAAF, letecká základna Rivenhall, Velká Británie, červen 1944.






    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1175#406960Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Príslušníci pozemného personálu maľujú invázne pruhy na Martin Marauder B-26 patriaci 553rd Bombardment Squadron, 386th Bombardment Group, 9th Air Force, letisko Great Dunmow, Essex, 03-05.06.1944. V pozadí ďalší Marauder B-26B-15-MA, sériové číslo (s/n) 41-31577, Crusaders Code AN-Y.


    https://www.pinterest.com/pin/546765210986661083/
    http://www.markstyling.com/b26_research.10.htm
    www.asisbiz.com


    o tom, že na detailnú a pozornú prácu nebol pred inváziou čas svedčia aj fŕkance farby na krídle (vľavo dole)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1175#539798Verze : 9
    MOD
    Avatar
    Keď americká filmová herečka Loretta Young navštívila 555th BS, požiadal ju poručík M.O. Elling o podpis na nos jeho lietadla B-26, výr. č. 41-31624 YA-S. Tento stroj bol ťažko poškodený počas misie nad Európou, kedy ho zasiahol nemecký stíhač na Fw-190. Útok prerušil až po presnej streľbe chvostového strelca, ktorému sa podarilo stíhacie lietadlo zasiahnuť. Stroj však bol ťažko poškodený projektilmi kanónu a štyria členovia posádky boli zranení. Napriek tomu sa pilotovi podarilo doletieť späť. Tým si však bombardér vyčerpal svoj prídel šťastia. Osudným sa mu stal máj 1944, kedy prišiel o motor pri štarte z letiska Great Dunmow v Essexe. Pilotovi sa síce podarilo núdzovo pristáť a nikto s posádky nebol zranený, stroj však bol odpísaný ako neopraviteľný.



    Aviation Archive, Medium Bombers of World War 2, Issue 31



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1175#572980Verze : 1
    MOD