Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 311 příspěvků vloženo, 950 editováno a 303 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Auster AOP Mk.9

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Auster AOP Mk.9 Auster AOP Mk.9
    Originální název:
    Original Name:
    Auster AOP Mk.9
    Kategorie:
    Category:
    víceúčelový letoun utility aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1954-DD.MM.195R Auster Aircraft Ltd., Rearsby
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1954-DD.MM.195R
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    183
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    19.03.1954
    Osádka:
    Crew:
    2-3
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    663 kg 1461 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    966 kg 2130 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    1057 kg 2330 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    11.1 m 36ft 5in
    Délka:
    Length:
    7.23 m 23ft 8.5in
    Výška:
    Height:
    2.57 m 8ft 5in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    18.35 m2 197.5 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    50.78 kg/m2 10.4 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Blackburn Cirrus Bombardier 203 o výkonu 134 kW
    dvoulistá vrtule
    Blackburn Cirrus Bombardier 203, power 180 hp
    two-blade propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    204.4 km/h v ? m 127 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    177 km/h v ? m 110 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    4.7 m/s 930 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    5639 m 18500 ft
    Dolet:
    Range:
    395.9 km 246 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    - -
    Uživatelské státy:
    User States:






    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Auster_AOP9
    http://britishaviation-ptp.com/id131.html
    www.saairforce.co.za


    Auster AOP.9 652. peruti vystavený na leteckém dni ve Farnborough, 1956.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/118423#407489Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Oproti ostatním Austerům byl AOP.9 od počátku navržen jako vojenský typ. Prototyp, WZ662, byl dokončen skoro rok po ukončení výroby předchozí vojenské pozorovací verze, AOP.6, a poprvé vzlétl v Rearsby 19. března 1954. Nový Auster sice zachovával koncepci původních strojů, šlo ale o úplně nový letoun. Měl podstatně silnější motor, větší plochu křídel, velké klapky a podlahu v zadní části kabiny podle potřeby nahraditelnou dalším vybavením podle potřeby. Mise AOP byly obvykle prováděny s dvoučlennou osádkou, pro spojovací a lehké dopravní účely mohlo ovšem být v zadní části kabiny umístěno třetí sedadlo a letoun mohl sloužit i pro fotografický průzkum, kladení kabelů atd. Díky mechanizaci křídla mohl AOP.9 odstartovat na 120 metrech, přistát na 55 metrech, v podstatě na jakémkoli alespoň trochu rovném povrchu.


    AOP.9 byl poprvé předveden na výstavě Sdružení britských leteckých výrobců SBAC, kterého se účastnil třetí postavený stroj, WZ664. Pro britské letectvo činila celková výroba 145 strojů, WZ662-XS238. První stroje byly předány počátkem roku 1955, většinou na základně v Middle Wallop, kde sídlila Škola lehkých letadel. ještě v roce 1955 byly Austery 656. peruti RAF nasazeny proti povstalcům v Malajsii v rámci operace Firedog, kde do roku 1957 nalétaly více než 143000 misí. V roce 1957 bylo zřízen armádní letecký sbor, který převzal úlohu pozorovacích a spojovacích perutí RAF, a Austery všech verzí byly od RAF převedeny, kromě několika sloužících u Short Range Operations Conversion Unit v Odihamu.


    V rámci Army Air Force se účastnily Austery AOP.9 a několik dosluhujících AOP.6 i dalších vojenských střetů, 653. peruť AAC s nimi létala například ze zákadny ve Falaise v Adenu, a zůstaly ve službě až do roku 1966, kdy byly vyřzeny jako poslední z pozorovacích strojů s pevným křídlem. Již předtím byly v lehké dopravní roli nahrazeny de Havillandy Beaver. Pravděpodobně pouze dva stroje provozovala v letech 1957-67 Jihoafrická unie, která měla také asi tucet strojů předchozích verzí, a v letech 1965-71 Královské hongkongské pomocné letecké síly, které převzaly čtyři stroje od Britů. Indové koupili 35 strojů ještě v roce 1955, jejich Austery se staly rekordmany co se životnosti týče, protože byly vyřazeny až v roce 1981.


    V sedmdesátých letech se 19 AOP.9 dostalo do britského civilního registru a do nedávné doby v něm stále ještě zůstávalo 14 z nich, ovšem jen 3 stále schválené jako letushopné. Jeden z nich je v majetku Army Historic Aircraft Flight v Middle Wallop.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/118423#407495Verze : 0
    MOD