Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 318 příspěvků vloženo, 1415 editováno a 303 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

General Dynamics/Grumman EF-111A Raven

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    General Dynamics EF-111A Raven General Dynamics EF-111A Raven
    Originální název:
    Original Name:
    General Dynamics EF-111A Raven
    Kategorie:
    Category:
    letoun pro elektronický boj electronic warfare aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1978-DD.12.1985 Grumman Aerospace Corp., Bethpage, New York
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1981-DD.12.1985 konverze / conversions
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    76 konverzí
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    17.05.1977
    Osádka:
    Crew:
    2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník s měnitelnou geometrií křídla monoplane with variable geometry wing
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    25072 kg 55275 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    31751 kg 70000 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    40346 kg 88948 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    19.2 1) m 63ft1)
    Délka:
    Length:
    23.16 m 76ft
    Výška:
    Height:
    6.1 m 20ft
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    48.77 m2 525 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    dvouproudový turbofan
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Pratt & Whitney TF30-P-3 o tahu 47,81 kN / 82,29 kN Pratt & Whitney TF30-P-3, thrust 10750 lb.s.t. / 18500 lb.s.t. with afterburner
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    19010 l 5022 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    2216.1 km/h v 12192 m 1377 mph in 40000 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    55.9 m/s 11000 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    13716 m 45000 ft
    Dolet:
    Range:
    1495.1 km 929 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    - -
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    1) šípovitost 16°, 10,34 m při šípovitosti 72° 1) fully spread; 33ft 11in fully swept
    Zdroje:
    Sources:
    Kinzey, bert. F-111 Aardvark in Detail & Scale. Aero Publishers, Fallbrook 1982. ISBN 0-8138-5114-3.
    http://joebaugher.com/usaf_fighters/f111_3.html
    http://www.americancombatplanes.com/b70_3.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1186#487571Verze : 0
    MOD
    Avatar
    General Dynamics/Grumman EF-111A Raven


    Dvoumístný dvoumotorový letoun pro vedení radioelektronického boje, určený k rušení pozemních radiolokátorů PVO v rámci doprovodu úderných letounů nebo při samostaných akcích nad protivníkovým územím.


    Počátky Ravena sahají do přelomu šedesátých a sedmdesátých let, kdy vznikla potřeba nahradit letouny pro vedení REB Douglas EB-66 Destroyer, které tehdy létaly bojové mise nad Vietnamem. Vyvinout zcela nový typ bylo vzhledem k malému množství letadel této kategorie nerentabilní, a tak US Air Force rozhodlo, že platformou pro nový stroj se stane F-111A Aardvark.


    Vývoj započal v prosinci 1974, kdy byla vybrána společnost Grumman Aircraft Corporation jako zhotovitel konverze. První prototypy EF-111 vznikly na základě přestavby sériových F-111A (66-0041 a 66-0049). První přestavěný EF-111A (sériové číslo 66-0049) vzlétl 10. března 1977, neměl však na své palubě ještě všechno elektronické vybavení. První let plně vybaveného EF-111A (sériové číslo 66-0041) se uskutečnil 17. května 1977. Po dvou letech testů nakonec letectvo zadalo Grummanu zakázku na úpravu 42 letounů F-111A na standard EF-111A.


    Letoun využívá mírně upravený drak stroje F-111A. V místě pumovnice je instalován 4,9 m dlouhý radom s anténami rušících vysílačů. Další radom s anténní soustavou pro příjem radiolokačních signálů je zabudován na vrcholu SOP. Srdcem letounu je rušící systém AN/ALQ-99E, jenž je odvozen od AN/ALQ-99, používaného u letounů EA-6B Prowler US Navy. Narozdíl od Prowleru, kde jeho obsluhu zajišťují tři muži, u Ravena postačuje pouze jeden operátor. Mezi další systémy na palubě EF-111A patří systém REB AN/ALQ-137 a radiolokační výstražný přijímač AN/ALR-62. Nově zabudovaná elektronika zvýšila hmotnost letounu o cca 3 175 kg.


    První sériově vyrobený EF-111A byl do výzbroje 366th Tactical Electronic Squadron v Mountain Home AFB v Idahu zařazen v listopadu 1981. Tento útvar se stal operačně způsobilým v roce 1983. Bojovou premiéru si Raveny na svůj účet připsaly během operace El Dorado Canyon (14. - 15. duben 1986), do které se zapojilo pět, resp. tři EF-111A z 42nd ECS/20th TFW z britské základny Upper Heyford.


    V roce 1986 byly letouny vybaveny výkonnějšími motory Pratt & Whitney TF30-P-9 s maximálním tahem o 87,2 kN.


    Rozsáhlejší modernizaci letouny (Avionics Modernization Programme) podstoupily na základě požadavků letectva z roku 1987. Tento program byl dokončen na všech letounech v roce 1994.


    Dalším bojový nasazením letounů EF-111A byla operace Desert Storm probíhající na počátku roku 1991. Do ní se zapojily následující útvary vybavené Raveny:


    79th TFS/20th TFW "Tigers", dislokace: Taif, Saudská Arábie
    390th ECS/366th TFW "Wild Boars", dislokace: Taif, Saudská Arábie
    42nd ECS/66th ECW, dislokace: Incirlick, Turecko


    Hned během první noci bojů, 17. ledna 1991, nahlásila osádka stroje 66-0016 zničení iráckého stroje Mirage F.1EQ. Raven dokázal nepřátelský stroj vymanévrovat, přičemž irácký stíhač nezvládl pilotáž svého letounu a podle amerického hlášení měl s Miragí narazit do země.


    Během války v Perském zálivu byl z nebojových příčin ztracen stroj 66-0023, který havaroval 14. února 1991, osádka zahynula. Letoun patřil do sestavy 42nd ECS/66th ECW.


    Od května 1993 zajišťovala 429th Electronic Combat Squadron v rámci 4404th (Provisional) Wingu ze Saudské Arábie "elektronickou" podporu letounům zapojeným do operace Southern Watch nad jižním Irákem. Poslední EF-111A z její výzbroje se vrátil domů v dubnu 1998. Mezitím se jednotka stačila zapojit do vojenských operací nad Balkánem, kdy operavola z italské základny Aviano.


    Všechny letouny EF-111A byly z výzbroje US Air Force vyřazeny do 30. června 1998.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1186#21696Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Dvojice Ravenů (patrně 67-0039 a 67-0041) z výzbroje 390th ECS/366th TFW "Wild Boars" zachycená na saudské základně Taif během operace Desert Shield.

    (USAF)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1186#112406Verze : 0
    MOD
    Avatar
    EF-111A Raven sériového čísla 66-0057 je dnes exponátem leteckého muzea USAF na Wright-Patterson AFB. Letoun byl americkému letectvu dodán 8. října 1985. Jeho uživatelem se stala 42nd ECS z 20th TFW dislokovaného na britské základně Upper Heyford. V rámci této jednotky se zúčastnil operace El Dorado Canyon. V řadách 390th ECS se tento letoun zapojil i do operace Desert Storm.

    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1186#203607Verze : 0
    MOD
    Avatar
    www.nationalmuseum.af.mil







    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1186#487574Verze : 0
    MOD