Jokosuka E1Y

Yokosuka E1Y - přehled verzí

Yokosuka E1Y – přehled verzí


一四式水上偵察機 - Džúsan-šiki suidžó teisacuki – Námořní průzkumný hydroplán typ 14


Spojenecké kódové jméno: nepřiděleno
Japonské jméno: nezjištěno



Verze Popis
Navy Type 14-1 Reconnaissance Seaplane (E1Y1) vyrobeno 90 hydroplánů, motor Lorraine Dietrich-1,
Navy Type 14-2 Reconnaissance Seaplane (E1Y2) vyrobeno 128 hydroplánů, motor Lorraine Dietrich-2
Navy Experimental Type 14-2 Kai-1 Reconnaissance Seaplane jeden upravený hydroplán, experimentální úpravy předchozí veze
Navy Type 14-3 Reconnaissance Seaplane (E1Y3) vyrobeno 102 hydroplány, motor Lorraine Dietrich-3 a úpravy ocasních ploch
Navy Type 14 Modified Transport Seaplane od roku 1932 úprava již vyrobených hydroplánů pro civilní leteckou společnost Nippon Koku Yuso Kenkyusho (kabina pro 4 pasažéry).





Výrobce Období výroby Vyrobeno kusů
海軍航空廠「空技廠 」- Kaigun Gijutsu Kenkyusho, Yokosuka 01. 1926 – 1928 prototypy a sériové E1Y1 a E1Y2, celkem 23 hydroplány
愛知時計電機株式会社, Aichi Tokei Denki Seizo Kabushiki Kaisha, Funataka01. 1926 - 1931 sériové E1Y1 a E1Y2, celkem 148 hydroplánů
01. 1931 - 1934 sériové E1Y3, celkem 102 hydroplány
中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha, Koizumi 1928 - 1929 sériové E1Y2, vyrobeno 47 hydroplánů
celkem 01. 1926 - 1934 320



Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Famous Airplanes of the World, Imperial Japanese Navy Reconnaissance, No. 47, Bunrindo Co. Ltd., rok 1994/7, ISBN4-89319-044-X
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-E1Y-t120282#412788 Verze : 2
Stručná historie:


V roce 1921 začal vyvíjet námořní arzenál v Jokosuce plovákový průzkumný letoun, který měl nahradit archaické letouny Jokosuka Ro-Go Ko-Gata. Japonsko však v té době nemělo ještě své vlastní konstruktéry, kteří by měli zkušenosti se stavbou letadel a tak hledalo pomoc v zahraničí. Konstruktérům v Jokosuce pomohli britští kolegové z továrny Short Brothers. Díky této spolupráci vznikl dvoumístný dvouplošník, který byl poháněn motorem vidlicovým řadovým motorem Lorraine-Dietrich 1 V12 o výkonu 400 koní.
Nejprve byly v roce 1923 dokončeny dva prototypy, které byly námořnictvem označeny jako průzkumný hydroplán typ 10, záhy bylo zjištěno, že letoun je silně podmotorovaný. Po těchto dvou prototypech byl v roce 1923 postaven lehce upravený typ 10 model A, ale letové vlastnosti se o mnoho nezlepšily.
Teprve v roce 1925 vznikl průzkumný hydroplán typ 10 model B, u kterého se již konstruktérům podařilo vyřešit problémy s velkou hmotností a značnou nestabilitou letounu. Stále se jednalo se o stavbu prototypů a předsériovou výrobu několika kusů, tyto letouny nebyly zařazeny do výzbroje námořního letectva.

Mezitím císařské námořnictvo v roce 1923 formuluje znovu své nové požadavky na průzkumný hydroplán a námořní arzenál v Jokosuce využívá svůj průzkumný hydroplán typ 10. Letoun však prošel zásadními konstrukčními úpravami, při kterých bylo zmenšeno rozpětí o více než dva metry (2 170 mm) a hmotnost prázdného letounu se podařilo zredukovat o 252 kg. Nový letoun byl konečně přijat do výzbroje námořního letectva pod označením průzkumný hydroplán typ 14 (byl 14. rok vládnutí císaře Taišo (1925)), oficiálně se tak stalo dne 27. ledna 1926. V roce 1928 bylo v námořnictvu zavedeno nové označení letadel a typu 14 bylo přiděleno krátké označení E1Y1 - průzkumný hydroplán, vyráběný jako první v námořním arzenálu v Jokosuce. Letoun dosahoval vyšší vzletové hmotnosti než 2 000 kg a proto nemohl být tento typ katapultován starými typy katapultů používaných na válečných lodích císařského námořnictva. Průzkumné hydroplány typu 14 proto v naprosté většině vzlétaly přímo z mořské hladiny vedle mateřského plavidla. Tuto situaci vyřešilo až zavedení nového typu lodních katapultů.


Používané verze:


Průzkumný hydroplán typ 14 model 1 (později E1Y1), byl přijat do výzbroje v roce 1926 dosahoval vzletové hmotnosti 2 600 kg a byl to dvoumístný popřípadě třímístný letoun. Poháněl jej stejný motor jako původní průzkumný hydroplán typ 10 - řadový motor Lorraine-Dietrich 1 V12 o výkonu 400 koní.


Průzkumný hydroplán typ 14 model 2 (později E1Y2), byl zařazen do služby jen s malým prodlením, oproti předchozí verzi byl vždy třímístný. Poháněla jej výkonnější verze motoru Lorraine-Dietrich 2, tento motor měl válce uspořádané do tvaru písmene W a dosahoval výkonu 450 koní. Vzletová hmotnost dosahovala až 2750 kg.


Průzkumný hydroplán typ 14 model 3 (později E1Y3), byl přijat do výzbroje 28. ledna 1931 a od následujícího roku nahrazoval obě starší verze. Poháněl jej motor Lorraine-Dietrich 3 se čtyřlistou vrtulí, změnil se tvar a plocha ocasních ploch a letoun dosahoval lepších výkonů, vyráběla jej továrna Aichi Tonkem Denki. která dodala 102 letadla.


Průzkumný hydroplán typ 14 model 2 posloužil v roce 1928 k vývoji dalšího typu označeného Jokosuka E5Y.


Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-E1Y-t120282#413834 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více