Westland Walrus

     
Název:
Name:
Westland Walrus Westland Walrus
Originální název:
Original Name:
Westland Walrus
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1921-DD.MM.1923 Westland Aircraft Works, Yeovil /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1921-DD.MM.1923
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
36
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.02.1921
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1442 kg 3180 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2267 kg 4998 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
14.07 m 46ft 2in
Délka:
Length:
9.07 m 29ft 9in
Výška:
Height:
3.53 m 11ft 7in
Plocha křídla:
Wing Area:
46.08 m2 496 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
52.73 kg/m2 10.8 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Napier Lion II o výkonu 336 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Napier Lion II, power 450 hp
two blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
199.6 km/h v 0 m 124 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
4.8 m/s 950 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10 min do 3000 m 10 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5791 m 19000 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7.7mm kulomet Vickers v přídi
1-2x 7,7mm kulomet Lewis na oběžném kruhu Scarff
1x fixed .303 Vickers machine gun
1-2x .303 Lewis gun on Scarff ring
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912. Naval Institute Press, Annopolis 1991, ISBN 1-55750-076-2.
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5.
Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912, Putnam Aeronautical Books, London 1978. ISBN 0-370-30021-1.
www.britishaircraft.co.uk
www.aviastar.org
www.flightglobal.com

URL : https://www.valka.cz/Westland-Walrus-t121634#416390 Verze : 0
Toto beze sporu jedno z nejošklivějších letadel vzniklo díky politice britských ozbrojených složek v letech po skončení 1. sv. války, která se snažila uspokojit poptávku po nových strojích prostou přestavbou a rozvinutím již vyzkoušených letadel. Když se ukázala potřeba vyvinout nový letoun pro námořní průzkum a navádění dělostřelecké palby, v souladu s novými technologiemi, jako bylo bezdrátové rádio, bylo nutno počítat s třetím specializovaným členem osádky. Námořnictvo z ekonomických důvodů okamžitě sáhlo po osvědčeném dvoumístném denním bombardéru D.H.9A, jehož bylo postaveno kolem 2000 kusů a nehrozil tedy nedostatek náhradních dílů. Několik těchto strojů proto prošlo zvětšením zadního prostoru úpravou na trojmístný a svoji efektivitu dokázaly během dělostřeleckých cvičení flotily v roce 1920. Šlo ale jen o nouzové řešení, D.H.9A měly poměrně vysokou přistávací rychlost a i nesklopitelnými křídly se nehodily pro provoz na palubě lodí.


Čerstvě vytvořená společnost Armstrong Whitworth Aircraft proto začala pracovat na pokročilejší konverzi, která vyústila počátkem roku 1920 v její typ Tadpole. Šlo vlastně o standardní D.H.9A, ale s křídly bez stupnění, třetí kokpit pro radistu umístěný ve vyvýšeném hřbetě za střelcem/pozorovatelem, a pod ním vyklenuté "břicho" umožňující pozorovateli zaměřování vleže. Jediný prototyp, J6585, byl postaven v coventryjském Parkside, a zalétán na novém letišti v Whitley Abbey, další vývoj byl ale poté předán ke společnosti Westland do Yeovilu, která již měla se stavbou D.H.9 své zkušenosti. Konstruktér Arthur Davenport projekt doplnil dalšími prvky, motor Liberty nahradil silnějším Lionem, chladič přemístil pod příď, všechny tři kokpity dostaly větrné štítky a po obou stranách přídě byly umístěny vaky typu Grain, které bylo možno v případě přistání na vodě nafouknout a zabránit tak potopení. Před podvozkové nohy také přibyla ploška, která měla při nárazu na vodu zabránit převrácení. Na vzpěru mezi podvozkovými nohami pak přišly záchytné háčky pro přistávání na lodi. Patentovaný tlakový ventil také umožňoval rychle vypustit palivo z nádrže a znovu ji utěsnit, takže pak sloužila jako pomocný plovák.Ve své úvodní podobě měl nový prototyp, pojmenovaný Walrus, křídla ještě pevná, podvozek odpružený gumovými svazky, později dostal stejně jako sériové stroje oddělitelná křídla s rohovým vyvážením křidélek a olejopneumatické odpružení. Palivové pumpy a generátor pro vysílačku poháněly dvě malé vrtulky umístěné před pilotním prostorem.


Walrus poprvé vzlétl v Yeovilu někdy v únoru nebo březnu 1921 a ukázal se být velice špatně ovladatelným. To se projevilo i při přistání, kdy pilot Stuart Keep zabránil převrácení se jen rychlým přidáním plynu a mechanik, který letěl jako živá zátěž, který rychle přelezl do zadního prostoru a zavěsil se na ocas. Přesto bylo objednáno 36 sériových strojů, problémy s ovladatelností částečně vyřešily již zmíněná nová křidélka a u části strojů také zvětšená směrovka. Přesto typ proslul velkým množstvím nehod, s alespoň dvěma odepsanými ještě před předáním. Jediným uživatelem Walrusů u RAF se stala v lednu 1922 3. peruť v Leuchars a později Gosportu, dokud nebyla o rok později přeměněna na 421. a 422. letku Royal Navy, každá se šesti stroji. Další stroje byly předány 420. a 423. letce. S nimi se potom dostaly na letadlové lodi Furious (420. a 421. letka), Eagle (422. letka) a Argus (423. letka), kde pokračovaly v nijak výrazné službě až do konce roku 1925, kdy je nahradili další ze soutěžících o titul nejošklivějšího letadla, Blackburny Blackburn a Avra Bison.
Westland Walrus -


Westland Walrus - Čelní pohled na prototyp Walrusu, s původním podvozkem a křídly a nafouknutými plovacími vaky. Stejný stroj je i na nákresu.

Čelní pohled na prototyp Walrusu, s původním podvozkem a křídly a nafouknutými plovacími vaky. Stejný stroj je i na nákresu.
Westland Walrus -


Westland Walrus -


URL : https://www.valka.cz/Westland-Walrus-t121634#416391 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více