Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 329 příspěvků vloženo, 1432 editováno a 315 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

McDonnell Douglas F-15C Eagle

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    F-15C Eagle F-15C Eagle
    Originální název:
    Original Name:
    F-15C Eagle
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1979-DD.MM.1985 McDonnell Douglas Corporation, St. Louis, Missouri
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1979-DD.MM.1985
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    483
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    26.02.1979
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    12247 kg 27000 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    18144 kg 40000 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    29937 kg 66000 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    13.04 m 42ft 9.5in
    Délka:
    Length:
    19.43 m 63ft 9in
    Výška:
    Height:
    5.63 m 18ft 5.5in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    56.49 m2 608 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    356.91 kg/m2 73.1 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    dvouproudový turbofan
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Pratt & Whitney F100-PW-220, každý o maximálním tahu 65,26 kN bez přídavného spalování, resp. 105,7 kN s přídavným spalováním Pratt & Whitney F100-PW-220, each rated at 14,670 pounds at full military power and 23,830 pounds with afterburning
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    6 776 l (maximální množství paliva ve vnitřních nádržích) 1790 US gal (maximum internal fuel)
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    2655 km/h v 10973 m 1650 mph in 36000 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    917 km/h v ? m 570 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    203.2 m/s 40000 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    19812 m 65000 ft
    Dolet:
    Range:
    ? km ? mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    5552 km 3450 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    rotační kanón M61A1 Vulcan se zásobou 940 kusů munice

    závěsníky: šest podkřídlových a pět podtrupových o nosnosti 7257 kg

    protiletadlové střely:
    4x AIM-120 AMRAAM
    4x AIM-7F/M Sparrow
    4x AIM-9L/M/X Sidewinder

    ostatní:
    3 přídavné palivové nádrže, každá o objemu 2 309 l
    M61A1 Vulcan gatling gun with 940 rounds of ammunition

    hardpoints: six wing and five fuselage with a capacity of 16000 lb

    air-to-air missiles:
    4x AIM-120 AMRAAM
    4x AIM-7F/M Sparrow
    4x AIM-9L/M/X Sidewinder

    other:
    3 external fuel tanks Sargent Fletcher, each with 610 US gal
    Uživatelské státy:
    User States:




    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    -
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1219#109554Verze : 0
    MOD
    Avatar
    F-15C Eagle v operaci Pouští bouře



    USA
    Po irácké invazi do Kuvajtu 2. srpna 1990 zahájily Spojené státy 6. srpna operaci Pouštní štít, jejímž cílem byla obrana Saúdské Arábie před případnou iráckou agresí. Jedním z prvních kroků proto byl přesun amerických stíhaček F-15C/D do této země. Jako první sem 7. srpna dorazily stroje 71. TFS ze sestavy 1. TFW, které byly o den později následovány Eagly od 27. TFS (taktéž od 1. TFW z Langleyho letecké základny ve Virginii). V průběhu srpna přibyla 58. TFS z floridského 33. TFW. V prosinci 1990 na základně v saúdském Tabuku přistály F-15C z výzbroje 53. TFS spadající pod 36. TFW z německého letiště Bitburg. Na základně Incirlik v Turecku se mezitím shromáždily Eagly z 525. a 32. TFS, které zde operavovaly v rámci 7440. smíšeného křídla.


    Účinnost amerických F-15C irácké letectvo poznalo již první noci operace Pouštní bouře 17. ledna 1991, kdy Eagly sestřelily celkem 5 iráckých stíhacích letounů. V průběhu bojů pokračovaly F-15C v hlídkové činnosti na saúdsko-irácké hranici a spolu s tím zajišťovaly stíhací krytí spojeneckých letadel útočících na cíle v Iráku. F-15C byly hlavním koaličním nástrojem pro vybojování a udržení letecké nadvlády nad nepřátelským územím. Po skončení války měly americké stíhací jednotky používající tento typ na svém kontě 36 sestřelených iráckých letadel. To bylo dáno především tím, že americké letectvo svým stíhacím útvarům dokázalo zajistit ty "nejlukrativnější" oblasti pro vedení bojové činnosti (narozdíl od stíhacích jednotek námořnictva používající F-14A/F-14A+, které mohly stíhací operace vykonávat prakticky jen nad severní oblastí Perského zálivu; příspěvek Tomcatů k eliminaci iráckého letectva tak byl zcela nicotný). Většina ze zásahů byla dosažena za pomoci protiletadlových řízených střel středního dosahu AIM-7M Sparrow. V operace Pouštní bouře nebyl v boji ztracen ani jeden stroj F-15C/D.


    Přítomnost amerických F-15C nad Irákem ovšem s jeho porážkou neskončila. V rámci operací Jižní a Severní hlídka "Orli" po celá devadesátá léta hlídkovaly v bezletových zónách nad jižním a severním Irákem až do zahájení operace Irácká svoboda v březnu 2003.



    Jednotka
    Dislokace mírová
    Dislokace během bojů
    Používaná technika
    Poznámka
    71. TFS / 1. TFW (1. TFW (Provisional))
    Langley AFB, Virginia
    Letecká základna krále Abdula Azíze, Dahrán, Saúdská Arábie
    24x F-15C
    3x F-15D
    TFW = taktické stíhací křídlo
    TFS = taktická stíhací letka
    27. TFS / 1. TFW (1. TFW (Provisional))
    Langley AFB, Virginia
    Letecká základna krále Abdula Azíze, Dahrán, Saúdská Arábie
    22x F-15C
    4x F-15D

    58. TFS / 33. TFW
    Eglin AFB, Florida
    Letecká základna krále Faisala, Tabuk, Saúdská Arábie
    24x F-15C

    53. TFS / 36. TFW
    Bitburg, Německo
    Letecká základna krále Faisala, Tabuk, Saúdská Arábie
    17x F-15C

    525. TFS / 36. TFW (7440. Composite Wing)
    Bitburg, Německo
    Incirlik, Turecko
    20x F-15C

    32. TFS / 32. TFG (7440. Composite Wing)
    Soesterberg, Nizozemsko
    Incirlik, Turecko
    ?x F-15C
    TFG = taktická stíhací skupina



    Sestřely

    Datum
    Jméno pilota
    Jednotka
    Sériové číslo letounu
    Zbraň
    Sestřel
    17.1.1991
    Capt. John Kelk
    58. TFS
    85-0125
    AIM-7M
    MiG-29
    17.1.1991
    Capt. Robert E. Graeter
    58. TFS
    85-0105
    AIM-7M
    2x Mirage F.1EQ
    17.1.1991
    Capt. Rhory Draeger (59. TFS)
    58. TFS
    85-0119
    AIM-7M
    MiG-29
    17.1.1991
    Capt. Charles Magill (USMC)
    58. TFS
    85-0107
    AIM-7M
    MiG-29
    17.1.1991
    Capt. Steve Tate
    71. TFS
    83-0017
    AIM-7M
    Mirage F.1EQ
    19.1.1991
    Capt. Larry Pitts
    58. TFS
    85-0099
    AIM-7M
    MiG-25
    19.1.1991
    Capt. Richard C. Tollini
    58. TFS
    85-0101
    AIM-7M
    MiG-25
    19.1.1991
    Capt. Craig Underhill
    58. TFS
    85-0122
    AIM-7M
    MiG-29
    19.1.1991
    Capt. Cesar A. Rodriguez Jr.
    58. TFS
    85-0114
    náraz do země
    MiG-29
    19.1.1991
    Lt. David G. Sveden (22. TFS)
    525. TFS
    79-0021
    AIM-7M
    Mirage F.1EQ
    19.1.1991
    Capt. David S. Prather
    525. TFS
    79-0069
    AIM-7M
    Mirage F.1EQ
    26.1.1991
    Capt. Anthony Schiavi
    58. TFS
    85-0104
    AIM-7M
    MiG-23
    26.1.1991
    Capt. Rhory Draeger (59. TFS)
    58. TFS
    85-0108
    AIM-7M
    MiG-23
    26.1.1991
    Capt. Cesar A. Rodriguez Jr.
    58. TFS
    85-0114
    AIM-7M
    MiG-23
    27.1.1991
    Capt. Jay T. Denney
    53. TFS
    84-0025
    AIM-9M
    2x MiG-23
    27.1.1991
    Capt. Benjamin D. Powell
    53. TFS
    84-0027
    AIM-7M
    MiG-23 + Mirage F.1EQ
    28.1.1991
    Capt. Donald S. Watrous
    32. TFS
    79-0022
    AIM-7M
    MiG-23
    29.1.1991
    Capt. David Rose
    58. TFS
    85-0102
    AIM-7M
    MiG-23
    2.2.1991
    Capt. Gregory Masters
    525. TFS
    79-0064
    AIM-7M
    Il-76
    6.2.1991
    Capt. Thomas N. Dietz
    53. TFS
    79-0078
    AIM-9M
    2x MiG-21
    6.2.1991
    Lt. Robert W. Hehemann
    53. TFS
    84-0019
    AIM-9M
    2x Su-25
    7.2.1991
    Capt. Anthony R. Murphy
    58. TFS
    85-0102
    AIM-7M
    2x Su-22
    7.2.1991
    Col. Rick Parsons
    58. TFS
    84-0124
    AIM-7M
    Su-20?
    7.2.1991
    Maj. Randy May
    525. TFS
    80-0003
    AIM-7M
    Mi-24
    11.2.1991
    Capt. Steven Dingy
    525. TFS
    79-0048
    AIM-7M
    0,5 Mi-8
    11.2.1991
    Capt. Mark McKenzie
    525. TFS
    80-0012
    AIM-7M
    0,5 Mi-8
    20.3.1991
    Capt. John Doneski
    53. TFS
    84-0014
    AIM-7M
    Su-22
    22.3.1991
    Capt. Thomas N. Dietz
    53. TFS
    84-0010
    AIM-9M
    Su-22
    22.3.1991
    Lt. Robert W. Hehemann
    53. TFS
    84-0015
    náraz do země
    PC-9




    Zdroje
    1) Kolektiv: Gulf Air War Debrief, Aerospace Publishing, 1991
    2) Davies, S.: F-15C Eagle Units in Combat, Osprey, 2005
    3) F-15 Eagle in Desert Storm, 27.2.2000


    F-15C (s/n 83-0039) ze sestavy 27. TFS na letecké základně v Dahránu (USAF)

    F-15C zachycený po doplnění paliva za letu nad Saúdskou Arábií, březen 1991 (USAF)

    F-15C (s/n 83-0035) ze sestavy 27. TFS pojíždí na Letecké základně krále Abdula Azíze, 18. ledna 1991 (US Army)

    F-15C (s/n 83-0031) ze sestavy 27. TFS pojíždí na Letecké základně krále Abdula Azíze, 18. ledna 1991 (US Army)

    F-15C (s/n 85-102, "Gulf Spirit", 33. TFW) se symboly sestřelů iráckých letadel (USAF)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1219#322381Verze : 3
    MOD
    Avatar
    F-15C Eagle v operaci Pouští bouře



    Saúdská Arábie
    Královské saúdské letectvo mělo v době irácké invaze do Kuvajtu k dispozici celkem 3 letky vyzbrojené stíhacími letouny F-15C a dvoumístnými F-15D. V srpnu 1990 bylo z výzbroje amerického letectva pro potřeby Saúdské Arábie uvolněno dalších 24 Eaglů (sériová čísla USAF 79-00xx), díky nimž byla postavena čtvrtá jednotka, 42. letka. Během operací Pouštní štít a Pouštní bouře vykonávaly saúdské F-15C společně s Tornady F.3 od RAF a F-15C amerického letectva hlídkové lety podél saúdsko-irácké hranice. Během této činnosti dosáhlo saúdské letectvo dvojice sestřelů, když kpt. Saláh al-Šamrání poslal 24.1. 1991 k zemi dvojici iráckých letounů Mirage F.1EQ.

    Jednotka
    Dislokace
    Používaná technika
    Poznámka
    5. letka
    Letecká základna krále Faháda, Taif
    16x F-15C (taktická čísla 501 až 516)
    4x F-15D (taktická čísla 517 až 520)

    6. letka
    Letecká základna krále Chálida, Chámis Mušait
    15x F-15C (taktická čísla 601 až 615)
    5x F-15D (taktická čísla 616 až 620)

    13. letka
    Letecká základna krále Abdula Azíze, Dahrán
    15x F-15C (taktická čísla 1301 až 1315)
    7x F-15D (taktická čísla 1316 až 1322)

    42. letka
    Letecká základna krále Abdula Azíze, Dahrán
    20x F-15C (taktická čísla 4201 až 4220)
    4x F-15D (taktická čísla 4221 až 4224)




    Sestřely

    Datum
    Jméno pilota
    Jednotka
    Označení letounu
    Zbraň
    Sestřel
    24.1.1991
    kpt. Saláh al-Šamrání
    13. letka
    1312 (sériové číslo USAF 80-0075)
    AIM-9P
    2x Mirage F.1EQ



    Zdroje
    1) Kolektiv: Gulf Air War Debrief, Aerospace Publishing, 1991
    2) Davies, S.: F-15C Eagle Units in Combat, Osprey, 2005
    3) Service of F-15 with Saudi Arabia, 27.2.2000


    F-15C Eagle (taktické číslo 601, s/n USAF 80-0062) ze sestavy 6. letky startuje z Letecké základny krále Chálida na další hlídkovou misi, operace Pouštní štít, 1990 (USAF)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1219#322315Verze : 0
    MOD
    Avatar
    F-15C-39-MC Eagle (sériové číslo 85-0102, EG, "Gulf Spirit"), 58. taktická stíhací peruť, 33. taktické stíhací křídlo, letecká základna Tabuk, Saúdská Arábie, březen 1991. Zobrazený letoun byl k 33rd TFW dodán v říjnu 1986. Během operace Pouštní bouře si na své konto připsal sestřel trojice iráckých letounů (29.1.1991 - MiG-23 a 7.2.1991 - 2x Su-22).


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1219#397044Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ...

    F-15C z výzbroje 363rd Air Expeditionary Wing startuje na další misi v rámci Operation Southern Watch (USAF)

    Eagle nad bezletovou zónou nad Severním Irákem, Operation Northern Watch (USAF)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1219#109555Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Letoun na fotografiích je F-15C-41-MC Eagle sériového čísla 86-0159, jenž večer 24. března 1999 sestřelil srbský MiG-29. Americkým pilotem byl Capt. Michael Shower ze sestavy 493rd EFS.


    Další informace - viz citace z článku AIM-120 AMRAAM:
    "První večer bojů operace Allied Force - 24. března 1999 - zajišťovalo stíhací krytí „neviditelných“ bombardérů B-2 Spirit a F-117 Nighthawk 16 stíhacích letounů, mezi nimiž byly i Eagly ze sestavy 493rd Expeditionary Fighter Squadron. Přibližně v 20.09 místního času nad Kosovem zachytil LtCol. Cesar Rodriguez, letící jako číslo 3 ve čtyřčlenném roji Knife, na svém radaru letoun letící ve vzdálenosti 62 mil (100 km) ve výšce 6 000 stop (1 829 m). Jednalo se o srbský MiG-29, který vzlétl z letiště Niš. Jeho pilotem byl příslušník 127. stíhací letky major Ilijo Arizanov. Ve vzdálenosti 30 mil (48 km) od cíle odhodil Rodriguez přídavné palivové nádrže a začal stoupat do 33 000 stop (10 058 m) a zrychlovat až na M=1,4. V 20.13 pak ze vzdálenosti cca 25 km následoval odpal jednoho AMRAAMu. Střela se naváděla bezchybně a letoun protivníka změnila v obrovskou kouli ohně. Sám úspěšný pilot na to vzpomínal se slovy: „Bylo to jako 10 nebo 15 fotbalových hřišť vedle sebe. Ozářilo to noční nebe jako nic, co jsem kdy před tím viděl.“ LtCol. Rodriguez si tak ke svým dvěma sestřelům ze Zálivu připsal třetí. O dvě minuty později se ke slovu dostal další stíhač sedlající F-15C. Ze základny Batajnica ležící západně od Bělehradu právě odstartoval major Nebojša Nikolić s MiGem-29 (taktéž sloužícím v řadách 127. stíhací letky) a vydal se stíhat letouny NATO. V tom se mu však pokusil zabránit Capt. Michael Shower, který proti MiGu vyslal dva AMRAAMy, oba však neúspěšně. Ujal se až třetí, odpálený ze vzdálenosti 6 mil (9,7 km). Major Nikolić tak musel nedobrovolně opustit svůj letoun na vystřelovací sedačce K-36 poblíž města Titel, které se nachází zhruba 45 km severně od Bělehradu."



    upravil Martin Smíšek



    kabina F-15 s vyznačeným sestřelem MIGu 29

    tentýž stroj
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1219#279633Verze : 0
    Avatar
    Další "MiG Killer", F-15C-37-MC Eagle, ze sestavy 493rd FS dislokované na základně v britském Lakenheathu. Sestřeleným letounem byl irácký Su-22, k události došlo 22. března 1991, když tento stroj bombardoval kurdské utečence na severu Iráku. Jeho přemožitelem byl AIM-9M Sidewinder vystřelený Capt. Thomasem Dietzem, pro něhož to byl třetí a zároveň poslední sestřel během Války v Perském zálivu (fotografie ©herr66, červenec 2008).














    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1219#287035Verze : 0
    MOD
    Avatar
    F-15C Eagle z 65th Aggressor Squadron při nácviku stíhacího souboje 17.5.2012.

    USAF photo



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1219#433816Verze : 0
    MOD