Boeing XF5B-1

     
Název:
Name:
Boeing XF5B-1 Boeing XF5B-1
Originální název:
Original Name:
Boeing XF5B-1
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1930-DD.MM.1930 Boeing Aircraft Division, United Aircraft & Transport Corp., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1930-DD.MM.1930
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
09.02.1930
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
935 kg 2062 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1274 kg 2808 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.3 m 30ft 6in
Délka:
Length:
6.4 m 21ft
Výška:
Height:
2.84 m 9ft 4in
Plocha křídla:
Wing Area:
14.61 m2 157.3 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1340B nebo C o výkonu 361 kW v 2438 m
dvoulistá kovová vrtule Hamilton Standard
Pratt & Whitney R-1340B or C, power 485 hp at 8000 ft
Hamilton Standard two-blade metal propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
500 l 132 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
294.5 km/h v 2438 m 183 mph in 8000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
233.4 km/h v ? m 145 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
9.4 m/s 1850 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10 min do 4877 m 10 min to 16000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8047 m 26400 ft
Dolet:
Range:
627.6 km 390 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x 7,62mm a 1x 12,7mm kulomet Browning

5x 11kg bomba nebo
1x 227kg bomba
1x fixed .30 and 1x .50 Browning machine gun

5x 25 lb bomb or
1x 500 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
Swanborough, F. G.; Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4.
Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962.
http://www.airwar.ru/enc/fww1/f5b.html

Boeing XF5B-1 - XF5B-1 v původní podobě, zvnějšku odlišitelný od XP-15 jen podle přistávacího háku.

XF5B-1 v původní podobě, zvnějšku odlišitelný od XP-15 jen podle přistávacího háku.
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XF5B-1-t121984#417210 Verze : 0
Model 205 byl dvojníkem Modelu 202, čili XP-15, byl ale zamýšlen jako palubní stíhací bombardér, z čehož vycházely změny ve vnitřní konstrukci a výsledné hmotnosti. Z vnějšku původně vypadal v podstatě jako záchytným hákem vybavený XP-15, hornoplošník s poloskořepinovým trupem, zhruba ve tvarech svého přímého dvouplošného předchůdce F4B-1, mírně větší křídlo mělo stejný obrys jako u F4B, bylo však celokovové, z kostrou i potahem z duralu a s profilem Boeing 106. Mělo být také vodotěsné a pomáhat před potopením v případě dosednutí na vodu. Protože na XP-15 proběhly stejné úpravy, brzy vypadaly oba stroje zase skoro stejně.

Tovární testy neproběhly - Boeing již testoval XP-15 a předpokládal dostatečně shodné vlastnosti. 9. února 1930. zapůjčen námořnictvu, 14. února přelétnut do Anacostie. Až do června byl testován na NAS Anacostia a NAS Norfolk, testovány byly dva motory, R-1340B a R-1340C, s rozdílnými poměry komprese, později s motorovým prstencem typu Townend a také dvě různé na zemi stavitelné kovové vrtule firmy Hamilton Standard, o průměru 2,74 m a o 2,64 m. Byla chválena manévrovatelnost, ale měl příliš dlouhou vzletovou dráhu a třikrát selhalo ostruhové kolečko. Kvůli zlepšení stability brzy dostal novou vyšší oblou směrovku potaženou vlnitým plechem.

10. května 1930 byl Model 205 námořnictvem odkoupen, s oficiálním označením XF5B-1. Dosud byl provozován s civilní registrací X271V a v civilním zbarvení - trup byl v "Boeingově zeleni", křídlo svrchu oranžové a zespodu světle šedé, šedé byly i ocasní plochy a vzpěry, nyní dostal standardní zbarvení námořnictva. Krátce poté byly testy ukončeny s tím, že po malých úpravách by šlo o stroj vhodný pro provoz na letadlových lodích, nebyl ale doporučen jako sériový typ. Místo toho námořnictvo objednalo novou dvouplošnou verzi, F4B-2, která ale používala některé z prvků vyvinutých pro XF5B-1, jako ostruhové kolečko a prstenec Townend, a firemní prototyp Model 208 použil i poloskořepinový trup a ocasní plochy, které od něj převzaly sériové F4B-3 a P-12E. Jen celokovové křídlo nebylo využito, to měl až poslední z námořních dvouplošníků, XF6B-1. XF5B-1 poté sloužil k experimentům a jeho kariéra skončila v říjnu 1933, kdy byl zničen při statických testech.

Zdroj:
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
Swanborough, F. G.; Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4.
Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962.
https://www.airwar.ru/enc/fww1/f5b.html

Boeing XF5B-1 - Finální podoba

Finální podoba
Boeing XF5B-1 -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-XF5B-1-t121984#417328 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více