Jokosuka L3Y [Tina]

přehled verzí
Yokosuka L3Y - přehled verzí


九六式陆上运输机 – Námořní dopravní letoun Typ 96


Spojenecké kódové jméno: Tina
Japonské jméno: ?



Označení Provedení letounu - popis
Mitsubishi G3M1-L 12 G3M2 model 21 opraven pro civilní společnost, motory Kinsei 41
Yokosuka L3Y1 11 první verze s motory Kinsei 3, ozbrojená verze
Yokosuka L3Y2 12 úprava původních G2M2 21 ale poháněny motory Kinsei 45, ozbrojená verze





Výrobce Období výroby Vyrobeno kusů
Mitsubishi Jukogyo K. K., Nagoya 1938 - ? 24 neozbrojená dopravní letadla G3M1-L
Dai-Nijuichi Kaigun Koku Gijitsusho, Kasumigaura 1937 – 1941 upraven neznámý počet G3M1 na L2Y1,
Dai-Nijuichi Kaigun Koku Gijitsusho, Kasumigaura podzim 1938 - ? upraven neznámý počet G3M2 na L2Y2.



Použité prameny:
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
http://www.airwar.ru/enc/cww2/l3y.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-L3Y-Tina-t122863#418925 Verze : 1
Stručná historie:


Kaigun Koku Hombu (velitelství námořního letectva) v roce 1937 zadalo Prvnímu námořnímu arzenálu požadavek na přestavbu pozemních bombardérů G3M1 na dopravní letoun. Bombardovací letoun měl vynikající dolet, ale na druhou stranu poměrně zde byl úzký trup bez pumovnic, tedy bez využitelného prostoru.

Konstruktéři si poradili tak, že odstranili všechny výsuvné střelecké věže a tím získali prostor pro deset pasažérů. Sedadla byla ve dvou řadách po pěti, po obou stranách trupu. Úprava byla zvenčí rozeznatelná podle dveří na levé straně trupu a pěti podlouhlých okének na každé jeho straně (nad každým sedadlem). Pro obranu zůstalo zachovánu hřbetní střelecké stanoviště s kulometem Typ 92 ráže 7,7 mm. Letoun byl označen jako G3M1d 11D, ale brzy se toto označení změnilo na „Pozemní dopravní letoun Typ 96 Model 11“ nebo zkráceně L3Y1 11. Operačně létaly mezi Japonskem a Čínou a přepravovaly vysoké důstojníky a VIP pasažéry. Později přepravovaly kromě důstojníků i zdravotní materiál, poštu mezi Japonskem, Novou Guineou, Šalamounovými ostrovy a Novou Británií.
V roce 1938 potřebovala civilní letecká společnost Dai Nippon Koku K. K. letoun podobných kvalit, bylo tedy rozhodnuto, že mateřská továrna přestaví 24 letadla typu G3M2 model 21. Upravené letouny byly nazývány So-Yu a létaly na linkách mezi Japonskem, Koreou a Čínou. Vzhledově se velmi podobaly námořním L3Y1, ale nebyly ozbrojené, námořnictvo tyto stroje po vypuknutí války přijalo jako G3M1-L Model 12. Civilní letouny vykonaly několik významných letů např. dálkový let TokioTeherán – Tokio (JBEOA) nebo Tokio – Řím – Tokio (J-BAOC).
Na podzim roku 1939 vzniká poslední verze tohoto typu, je označená L3Y2 model 12 (G3M2d 21D). Základem byl bombardér G3M2 model 21, ale poháněn byl motory Kinsei 45, stejné motory poháněly bombardéry G3M2 model 22.


Po vypuknutí války se v její první části tyto letouny zapojily do nemnohých výsadkových akcí japonského námořního letectva na Filipínách a na ostrově Timoru.
Spojenecká zpravodajská služba jim přidělila kódové jméno Tina, ale na některých bojištích se použilo chybné označení „dopravní Nell“ (kódové jméno bombardéru).


Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
http://www.airwar.ru/enc/cww2/l3y.html
http://www.aviastar.org/air/japan/yokosuka_l3y.php
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-L3Y-Tina-t122863#418926 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více