Typ letounu: | MiG-21U izd. 66-400 |
Sériové číslo: | 661317 |
Trupové označení: | 1317 |
Datum dodání: | 4.6.1965 |
Období služby: | 4.6.1965-16.1.1978 |
Určení: | Cvičný letoun |
Motor: | Tumanskij R-11F-300 - (1965) |
Speciální vybavení, modernizace a úpravy: | - |
Marking:
Horní plochy: | Barva kovu lakovaného bezbarvým lakem, dielektrické kryty - (1965) Stříbrná barva, dielektrické kryty - (?) |
Spodní plochy: | Barva kovu lakovaného bezbarvým lakem, dielektrické kryty - Stříbrná barva, dielektrické kryty - (?) |
Výsostné znaky letounu na bocích trupu: | Standartní šachovnicový dvoubarevný polský výsostný znak (1965) |
Výsostné znaky letounu na horní straně křídla: | Standartní šachovnicový dvoubarevný polský výsostný znak (1965) |
Výsostné znaky letounu na spodní straně křídla: | Standartní šachovnicový dvoubarevný polský výsostný znak (1965) |
Výsostné znaky letounu na svislé ocacní ploše: | Standartní šachovnicový dvoubarevný polský výsostný znak (1965) |
Speciální označení na trupu: | - |
Speciální označení na horní straně křídla: | - |
Speciální označení na spodní straně křídla: | - |
Výroční a příležitostné zbarvení: | - |
Historie letounu:
Dodán 4. června 1965, první jednotka 1 PLM, Katastrofa 16. ledna 1978, při které zahynul por. pil. inź. Tomasz Smaga.
Průběh katastrofy:
Jednalo se o cvičný let po okruhu v noci při dobrých povětrnostních podmínkách (o 22:30). Školený pilot Tomasz Smaga, odstartoval s letounem a po asi 2-3 km od konce startovní dráhy, při výšce 200 m a rychlosti 600 km/h, uslyšel instruktor výbuch v zadní části letounu, přikázal pilotovi vypnout spalování (?), po té došlo k dalšímu, značně silnějšímu výbuchu, navíc začla zadní část letounu "zářit", k tomu se navíc indikovala varovná kontrolka "požár". Instruktor toto vyhodnotil jako nebezpečnou situaci a vydal pokyn ke katapultáži, načež se 42 s od startu ve vzdálenosti 3-3,5 km od konce dráhy, výšce okolo 250 m, při stoupání o rychlosti 600 km/h úspěšně katapultoval z kabiny č. II (zadní), bezpečně přistál při zařízení letiště v Mierzecicích. Nyní zůstal v letadle v kabině č. I (přední), pouze školený pilot, ten se katapultoval 21 s po katapultáží instruktora ve výšce 400-450 m, avšak nedošlo k oddělení pilota od sedačky a tím k otevření padáku coź mělo za následek smrt, letoun se neřízen zřítil a byl zničen.
Příčina nehody letounu není zcela jasná, nejpravděpodobněji se jeví výbuchy paliva nahromaděného v zadní části letounu z důvodu netěsnosti palivové instalace. Příčinou neoddělení se pilota od sedadla bylo to, že sedadlo nebylo upraveno, tak jak mělo být dle konstrukčního věstníku z roku 1971! Jednalo se o výměnu kabelu rozhraní plynového konektoru ORP-2 na katapultážní sedačce, daný kabel nebyl vyměněn za kratší. Coź vedlo k selhání sedačky - neoddělení se pilota od ní a následného otevření se padáku.
Zdroj:
Józef Zieliński (red.) : Polskie lotnictwo wojskowe 1945-2010, Rozwój : Organizacja : Katastrofy lotnicze. Warszawa, Polsko, 2011.
Yefim Gordon, Keith Dexter, Dmitriy Komissarov : Mikoyan Mig-21, Famous russian aircraf. Hinckley, England, 2008.