FCM 2C

     
Název:
Name:
FCM 2C FCM 2C
Originální název:
Original Name:
FCM 2C
Kategorie:
Category:
těžký tank heavy tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1919-DD.MM.1921 Société anonyme des Forges et Chantiers de la Méditerranée, La Seyne-sur-Mer /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1919-DD.MM.1921
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
10
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
12
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
70000 kg 154324 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
10372 mm 34 ft ⅜ in
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
2950 mm 9 ft 8 ⅛ in
Celková výška:
Overall Height:
4050 mm 13 ft 3 ½ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
600 mm 1 ft 11 ⅝ in
Šířka pásu:
Track Width:
? mm ?
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa ? psi
Pancéřování:
Armour:
Korba:
čelo - 45 mm
boky - 25 mm

Veža:
35 mm
Hull:
front - 45 mm
sides - 25 mm

Turret:
35 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Pôvodne plánované:
4x motor s výkonom á 82,06 kW

Sériové motory:
2x Chenu s výkonom á 156,66 kW

Od roku 1923:
2x Mercedes s výkonom 149,2 kW

Finálne motory:
2x Maybach (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 8.475 cm3) 1)

+ elektrické generátory
Originally planned:
4x engines (á 110 HP)

Installed engines:
2x Chenu (á 210 HP)

Then from 1923:
2x Mercedes (á 200 HP)

Final engines:
2x Maybach (6 cyl., water cooled, gasoline, 8.475 ccm) 1)

+ electric generators
Výkon:
Power:
2x 186.4 1) kW při ? ot/min 2x 250 1) bhp at ? rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
žiadne no
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
12 km/h 7.5 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
5 km/h 3 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
150 km 93 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
32 ° 70 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
4,5 m 177 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
1,7 m 67 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,4 m 55 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
75 mm kanón APX modéle 1897 v hlavnej veži (124 nábojov) 75 mm cannon APX modéle 1897 in primary turret (124 rounds)
Vedlejší:
Secondary:
1x guľomet kalibru 8 mm v sekundárnej vežičke
1x guľomet kalibru 8 mm v čele korby
2x guľomet kalibru 8 mm (po jednom v každom boku korby)

Celkovo 9.504 nábojov.
1x machine gun cal. 8 mm in secondary turret
1x machine gun cal. 8 mm in hull front
2x machine cal. 8 mm (one in each side of the hull)

Overall 9.504 rounds.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Francois Vauvillier - The encyklopedia of French tanks and Armoured vehicles 1914-1940, Histoire & Collections, vydané v roku 2014, ISBN: 978-2-35250-322-4
www.chars-francais.net
Ivo Pejčoch – Obrněná technika 7, Francie 1919-1945, vydavateľtvo Ares, Praha 2007, ISBN 978-80-86158-47-1
URL : https://www.valka.cz/FCM-2C-t12381#537635 Verze : 2
Úvahy o vývoji superťažkého tanku vo francúzskej réžii prebiehal prakticky od začiatkov nasadenia tankov v 1.svetovej vojne. Poverená firma Forges et Chantiers de la Méditerranée (FCM) vypracovala viacero návrhov. Prvotným návrhom bol projekt FCM A. V roku 1917 bol vyvinutý a postavený prototyp FCM 1 A. Vypracovaný bol i návrh jeho vylepšenej verzie FCM 1 B. Megalomanstvo vplyvných armádnych činiteľov ovplyvnené i výrobcami, ktorí dosť výrazne parazitovali na vojnových objednávkach bolo premietnuté do ešte ťažšieho tanku, ktorým sa mal stať 70-ton vážiaci návrh tanku FCM 2 C. Išlo skutočne o mastodonta, ktorý mal dokázať prekonávať zákopy široké až 4,5 metra. Vojaci povzbudení úspešným prototypom FCM 1 A objednali v období 2/1918 - 6/1918 celkovo 300 tankov FCM 2 C, hoci v tom čase ešte neexistoval ani prototyp. I po ukončení 1.svetovej vojny existovali mimoriadne tlaky na výrobu týchto tankov. Výroba oklieštenej série 10 tankov započala v roku 1919. Tanky boli dodávané v rokoch 1922 a 1923. Tanky boli zaradené do 551. ťažkého tankového práporu dislokovanom v Mourmelone. Tanky poslúžili na testovanie a výcvik tankových posádok. Tanky dostali číselné označenie 1-10.
V roku 1923 sa začala modernizácia tankov. Tank č. 9 poslúžil na prestavbu na modernejšiu verziu FCM 2 C bis, no táto modernizácia neprinášala zásadné zlepšenie bojových vlastností tanku a bola i finančne nákladná. Preto bol zámer prebudovať na tento štandard všetky tanky zamietnutý a samotný modernizovaný tank č. 9 bol v roku 1934 spätne prebudovaný do pôvodnej podoby. Tanky samotné prešli výmenou motorov za výkonnejšie a spoľahlivejšie typy najprv od firmy Mercedes, a ešte neskôr od firmy Maybach.
Medzitým bol 551. ťažký tankový prápor zrušený a tanky boli zaradené do 51e BCC (51. tankový prápor) 511e RCC (511. tankový pluk). V stave jednotky tieto tanky zotrvali až do vypuknutia 2.svetovej vojny v roku 1939. Tanky boli preznačené na č. 90-99 a každý tank dostal osobité pomenovanie podľa francúzskych regiónov viď. tabuľka nižšie. V roku 1939 boli dva tanky (č. 94 a č. 96) zrušené a ich veže boli použité ako palebné body obrany na Maretskej línii v Tunisku.
V čase napadnutia Francúzska nemeckými jednotkami nemalo velenie francúzskej armády zámer nasadiť tieto tanky, no kvôli zhoršujúcej sa vojenskej situácii zmenilo velenie názor a 12.6.1940 dostal 51e BCC (51. tankový prápor) rozkaz k presunu na front. Náročné navagónovanie tankov prebehlo 13.6.1940 a dve vlakové súpravy (nesúce po tri tanky) sa vydali na cestu. Tank č. 95 sa nachádzal v Mainville a tank č. 92 stál pre poruchu v elektrickom systéme v Piennes. Transport bol neustále napádaný nemeckým letectvom, niektoré tanky utrpeli menšie poškodenia. Vo všeobecnom chaose sa vlakové súpravy ocitli v zápche v tesnom kontakte s nemeckými jednotkami. 15.6.1940 okolo 19:00 hod. bol vydaný rozkaz vyhodiť uviaznuté tanky do vzduchu. To sa podarilo až na tank č. 99, ktorý postupujúce jednotky ukoristili neporušený. Tento tank bol odoslaný k testovaniu do Kummersdorfu a existujú informácie, že prežil koniec 2. svetovej vojny, kedy padol do rúk sovietských jednotiek. Posledná zmienka o zachovanom tanku siaha až do roku 1948. Jeho ďalší osud je nejasný. Podľa francúzskej stránky uvedenej nižšie rovnaký osud mal postihnúť i dvojicu nepojazdných tankov v Mainville a Piennes. I tieto tanky mali byť vyhodené do vzduchu.

     
Staré číselné označenie
Nové číselné označenie
Prezývka
1
91
PROVENCE
2
92
PICARDIE
3
93
ALSACE
4
94
BRETAGNE
5
95
TOURAINE
6
96
ANJOU
7 (LORRAINE)
97
NORMANDIE (premenovaný)
8
98
BERRY
9
99
CHAMPAGNE
10
90
POITOU


Francois Vauvillier - The encyklopedia of French tanks and Armoured vehicles 1914-1940, Histoire & Collections, vydané v roku 2014, ISBN: 978-2-35250-322-4
www.chars-francais.net
Ivo Pejčoch – Obrněná technika 7, Francie 1919-1945, vydavateľtvo Ares, Praha 2007, ISBN 978-80-86158-47-1
https://en.wikipedia.org/wiki/Char_2C
URL : https://www.valka.cz/FCM-2C-t12381#617760 Verze : 7
www.chars-francais.net

FCM 2C -


FCM 2C -


FCM 2C -


FCM 2C -


FCM 2C -


URL : https://www.valka.cz/FCM-2C-t12381#166883 Verze : 1
Obrázek z dobových materiálů o nasazení FCM 2C. Posouzení reálnosti ponechám na každém z vás.

www.chars-francais.net

FCM 2C -


URL : https://www.valka.cz/FCM-2C-t12381#41057 Verze : 1
Ještě jedno, na kterém je tank s kompletní dvanáctičlennou osádkou a velitelem jednotky
Obrázek dáva dobrou představu o celkové velikosti vozidla.

www.chars-francais.net

FCM 2C -


URL : https://www.valka.cz/FCM-2C-t12381#41053 Verze : 1
www.chars-francais.net

FCM 2C -


URL : https://www.valka.cz/FCM-2C-t12381#41052 Verze : 1
www.ebay.de
www.chars-francais.net

FCM 2C -


FCM 2C -


FCM 2C -


FCM 2C -


FCM 2C -


FCM 2C -


FCM 2C -


FCM 2C -


URL : https://www.valka.cz/FCM-2C-t12381#618212 Verze : 1
web.archive.org

FCM 2C -


URL : https://www.valka.cz/FCM-2C-t12381#635827 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více