Curtiss R-6

závodní
     
Název:
Name:
Curtiss R-6 Curtiss R-6
Originální název:
Original Name:
Curtiss R-6
Kategorie:
Category:
jiná kategorie other category
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1922-DD.MM.1922 Curtiss Enginneering Corp., Garden City, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1922-DD.MM.1922
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 (68563-68564)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1922
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
660 kg 1454 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
885 kg 1950 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
5.79 m 19ft
Délka:
Length:
5.77 m 18ft 11in
Výška:
Height:
2.41 m 7ft 11in
Plocha křídla:
Wing Area:
12.82 m2 138 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Curtiss D-12 o výkonu 343 kW
dvoulistá kovová vrtule Curtiss-Reed
Curtiss D-12, power 460 hp
Curtiss-Reed two-blade metal propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
379.8 km/h v ? m 236 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
455.4 km 283 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
Němeček, Václav. Curtiss CR/R-6, L+K 1992/13.
www.nationalmuseum.af.mil
http://www.airwar.ru/enc/law1/curtissr6.html

Curtiss R-6 - Druhý z armádních závodních letounů Curtiss R-6. Křídla a výškovky byly žluté, zbytek černý. Během Pulitzerova poháru v roce 1922 nesl na trupu bílé číslo 43.

Druhý z armádních závodních letounů Curtiss R-6. Křídla a výškovky byly žluté, zbytek černý. Během Pulitzerova poháru v roce 1922 nesl na trupu bílé číslo 43.
Curtiss R-6 -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-R-6-t124370#423660 Verze : 0
Krátce po ukončení Velké války panovala mezi oběma americkými ozbrojenými složkami velká rivalita, podpořená i neustálými boji o finance. Tato rivalita se projevovala i na půdě mnoha leteckých závodů které ve 2. letech probíhaly - od poháru Gordona Benneta po ten nejznámější, Schneiderův. V roce 1921 v závodě o pohár bratří Pulitzerů vyhrál Curtiss CR-2, patřící námořnictvu, což vedlo armádu k tomu, že si u stejné firmy také objednalo dvojici závodních speciálů se záměrem nasadit je do příštího ročníku. Armádní označení pro tyto stroje znělo R-6 (Curtiss s továrním označením R-6 již ovšem existoval, šlo o torpédové bombardéry pro námořnictvo). Objednány byly 27. května 1922 a byly dokončeny a předány zákazníkovy za 90 dní, za cenu 71000 dolarů plus 5000 za náhradní díly.

R-6 převzaly více méně nezměněný trup CR, měly ale nová křídla s menším rozpětím a novým profilem Curtiss C-27 a vzpěrami ve tvaru I. Nový byl také podvozek a motor D-12 upravený pro výkon 460 hp / 343 kW, s povrchovým chlazením zabudovaným do obou křídel. V rozporu se zažitým postupem k prvnímu vzletu obou strojů došlo na továrním letišti v Garden City poté, co si pro ně přijeli jejich armádní "žokejové", poručíci Russell Maughan a Lester J. Maitland. Maughanův stroj, 68564 se závodním číslem 43, vložené naděje naplnil, když Pulitzera 1922 vyhrál, s dosaženou rekordní rychlostí 331,19 km/h, a Maitlandův "44" byl s rychlostí 319,93 km/h druhý. "43" si o čtyři dny později na letišti Selfridge Field půjčil i sám brigádní generál William "Billy" Mitchell, který vzápětí ustavil absolutní rychlostní rekord 358,84 km/h. Od části tisku nakloněné námořnictvu, které mu nemohlo zapomenout nedávné škrty v rozpočtu ve prospěch armádního letectva, zato vzápětí sklidil bouřlivou kritiku za zneužití funkce. Maughan se pak pokusil o další navýšení v březnu 1923, a také uspěl - mezitím Mitchellův rekord překonal rychlostí 375 km/h Francouz Lecointe, Maughan ale dosáhl 380,74 km/h. Současně se o překonání rekordu pokusil i Maitland, komise mu ale jeho 386,17 km/h neuznala kvůli porušení pravidel.

Armádní letectvo nasadilo R-6 i do Pulitzerovy ceny roku 1923, Curtiss ale mezitím pro námořnictvo postavil nové stroje, R2C-1, a armádní Curtissy dosáhly pouze pátého a šestého místa. Následujícího roku se také zúčastnily, stroj 68564 (nyní se závodním číslem 68) ale krátce po startu havaroval. Druhý stroj, "69" pilotovaný poručíkem Brookleym, dosáhl s rychlostí 345,69 km/h druhého místa, ale i jeho osud byl brzy poté zpečetěn a v roce 1925 padl za oběť statickým testům.

Curtissy R-6 jsou kromě toho, že to s nimi v roce 1922 armádní letectvo námořnictvu "natřelo" významné hlavně tím, že pod jejich vlivem armáda objednala od Curtissu i stíhací stroj, PW-8, který stál na samém začátku relativně úspěšné série Curtissů Hawk, Mohawk a Warhawk.
Curtiss R-6 -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-R-6-t124370#423662 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více