CZK - VT-72B (vyprošťovací tank)

     
Název:
Name:
VT-72B VT-72B
Originální název:
Original Name:
VT-72B
Kategorie:
Category:
vyprošťovací tank armoured recovery vehicle
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1989-DD.MM.1995 Závody ťažkého strojárstva Martin n.p., Martin /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1989-DD.MM.1995 ?
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
110 (?)
(75 do roku 1989)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1988 (ověřovací série / test series)
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
45800 kg 100972 lb
Celková délka:
Overall Length:
8150 mm 26 ft 8 ⅞ in
Celková šířka:
Overall Width:
3460 mm 11 ft 4 ¼ in
Celková výška:
Overall Height:
2640 mm 8 ft 7 ⅞ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
435 mm 1 ft 5 ⅛ in
Pancéřování:
Armour:
? ?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
V-46-6
- čtyřtaktní, vícepalivový, vznětový
s kapalinovým chlazením a plnícím odstředivým dmychadlem
- maximální kroutící moment: 3160 Nm při 1300 - 1400 ot/min
- dmychadlo: N-24, odstředivé s mechanickým pohonem
- rozměry:
-- délka: 1480 mm
-- šířka: 896 mm
-- výška: 903 mm
- hmotnost (bez náplní) se sběrnými výfukovými troubami a čističem MC-1: 980 kg
V-46-6
- four-stroke turbocharged (centrifugal supercharger) diesel engine
- maximum torque: 2331 lb.ft at 1300 - 1400 rpm
- supercharger: N-24, centrifugal with mechanical drive
- dimensions:
-- length: 58.27 in
-- width: 35.28 in
-- height: 35.55 in
- dry weight with exhausts and MC-1 filter: 2161 lb
Výkon:
Power:
573 kW při 2000 ot/min 768 bhp at 2000 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
2 planetové převodovky
- počet převodových stupňů: 7+1
- ovládání: hydraulické s mechanicky ovládanými posouvači
2 planetary gearboxes
- number of gears: 7+1
- control: hydraulic with mechanical shifters
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
601) km/h 371) mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
30 km/h 19 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
485 km 301 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
470 km 292 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 ° 67 %
Boční náklon:
Side Slope:
25 ° 56 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,8 m 110 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,85 m 33 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,21) m 47 in1)
Nástavba:
Superstructure:
Hlavní naviják:
- tažná síla: max. 300 kN
- pracovní délka lana: 200 m
- průměr lana: 29,5 mm
- max. tažná síla přes jednu kladku: 600 kN
- max. tažná síla přes dvě kladky: 900 kN

Pomocný naviják:
- tažná síla: 10 kN
- průměr lana: 6,3 mm
- pracovní délka lana: 400 m

Jeřáb:
- nosnost : max. 19 000 kg, 18 000 kg při čistém vyložení (od obrysu vozidla) 1,9 m a maximální výšce háku nad zemí 5,5 m
- maximální vyložení: 7,6 m
- maximální vyložení od osy otoče: 2,24 m

Buldozerová radlice:
- šířka záběru: 3 360 mm
- zahloubení: 300 mm
- výkon v jílovitém terénu: 126 m3/h

Nákladová plošina:
- nosnost: 4 000 kg
- rozměry: 1,4 m x 2,0 m

Svařovací zařízení:
- svářecí proud: 300 A
Main winch:
- traction force: max. 300 kN
- working length of rope: 200 m
- rope diameter: 29.5 mm
- max. traction force over one pulley: 600 kN
- max. pulling force over two pulleys: 900 kN

Auxiliary winch:
- traction force: 10 kN
- rope diameter: 6.3 mm
- working length of rope: 400 m

Crane:
- load capacity: max. 19,000 kg, 18,000 kg with clear unloading (from the contour of the vehicle) of 1.9 m and a maximum height of the hook above the ground of 5.5 m
- maximum unloading: 7.6 m
- maximum unloading from the axis of rotation: 2.24 m

Bulldozer blade:
- working width: 3,360 mm
- recess: 300 mm
- performance in clay terrain: 126 m3/h

Cargo platform:
- load capacity: 4,000 kg
- dimensions: 1.4 m x 2.0 m

Welding equipment:
- welding current: 300 A
Výzbroj:
Armament:
12,7 mm protiletadlový kulomet NSVT
Náboje pro protiletadlový kulomet: 300 kusů
Maximální dálka mířené střelby:
- na vzdušné cíle: 1 500 m
- na pozemní cíle: 2 000 m
Zaměřovač: K-10T

Výzbroj osádky:
Pancéřovka RPG-7: 1 kus
7,62 mm samopal vz. 58: 2 kusy
Signální pistole: 1 kus
12.7 mm NSVT anti-aircraft machine gun, 300 rounds
Maximum range of aimed fire:
- for aerial targets: 1,500 m
- for ground targets: 2,000 m
Sight: K-10T

Crew armament:
RPG-7: 1 example
7.62 mm samopal vz. 58 assault rifle: 2 examples
Signal gun: 1 example
Uživatelské státy:
User States:







?







?
Poznámka:
Note:
1) 5 - 12 (průměrná s vlečeným tankem)


2) Jízda tanku pod vodou:
- maximální rychlost proudu: 1,5 m/s
- maximální šířka vodní překážky: 1 000 m
- maximální hloubka vody: 5 m


Spotřeba paliva:
- na silnici: 290 l/100 km
- v terénu: 300 - 600 l/100 km
- s vlečeným tankem: 500 - 1100 l/100 km


Spotřeba oleje:
- na silnici, v terénu: 3 - 10 l/100 km
- s vlečeným tankem: 6 - 15 l/100 km


Ochrana proti ZHN:
- ochrana při výbuchu atomové zbraně: kolektivní, automatické
nebo ruční uzavření bojového prostoru, přístroj radiačního
a chemického průzkumu GO-27
- ochrana při průjezdu zamořeným prostorem:
FVU - filtroventilační zařízení k vytvoření přetlaku a čištění vzduchu v bojovém prostoru


Požární zařízení:
- automatické s možností trojnásobného použití
- 3 láhve Freonu 114 V2
- 12 hlásičů
- ovládací zařízení ZEC 11-3
- ruční hasící přístroj: OU-2


Zadýmovací zařízení: TDA - tepelné


Zaměřovací a pozorovací přístroje:
Pozorovací přístroj velitele s nočním viděním: TKN-3
- dálka viditelnosti: 300 - 400 m


Pozorovací přístroj řidiče s nočním viděním: TVNE-4PA
- dálka viditelnosti: 60 - 100 m


Spojovací prostředky:
Radiostanice: R-123M
- dosah ve dne i v noci: do 20 km


Tankové hovorové zařízení: R-124


Přenosná radiostanice: PR-22
- počet: 2 kusy
1) 5 - 12 (average with towed tank)


2) Driving a tank underwater:
- maximum current speed: 1.5 m/s
- maximum width of the water obstacle: 1,000 m
- maximum water depth: 5 m


Fuel consumption:
- on the road: 290 l/100 km
- off-road: 300 - 600 l/100 km
- with towed tank: 500 - 1100 l/100 km


Oil consumption:
- on the road, off-road: 3 - 10 l/100 km
- with towed tank: 6 - 15 l/100 km


Protection against WMD:
- protection in the event of an atomic weapon explosion: collective, automatic or manual closure of the combat area, radiation and chemical exploration device GO-27
- protection when passing through an infested area:
FVU - filter ventilation device to create overpressure and clean the air in the combat space


Fire equipment:
- automatic with the possibility of triple use
- 3 bottles of Freon 114 V2
- 12 detectors
- control device ZEC 11-3
- manual fire extinguisher: OU-2


Smoke laying device: TDA - thermal


Sighting and observation devices:
Commander's observation device with night vision: TKN-3
- visibility distance: 300 - 400 m


Driver observation device with night vision: TVNE-4PA
- visibility distance: 60 - 100 m


Means of communication:
Radio station: R-123M
- range day and night: up to 20 km


Tank Intercom: R-124


Portable radio station: PR-22
- quantity: 2 pieces
Zdroje:
Sources:
Zupko, Š., Zupko, J.: Obrnená technika 1944 - 2001, Výroba v Slovenskej republike, Magnet Press, 2002
Tanková a automobilová technika v české a slovenské armádě, Naše vojsko, Praha 2003
http://www.1rota.com/vt72.html
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#307997 Verze : 1
VT-72B


Vývoj sa uskutočnil v období rokov 1983-1987 v ZTS VVÚ Martin. Overovacia séria bola vyrobená v roku 1988 a nasledujúci rok začala sériová výroba, ktorá však bola ovplyvnená procesom konverzie vojenskej výroby. Vozidlá vyrobené do roku 1990 boli dodané do ČSLA (50%), a ostatné do štátov bývalej Varšavskej zmluvy včetne SSSR. Po roku 1990 pokračoval čiastkový vývoj niektorých systémov, aj výroba na export.




Zdroj: MOT 9/2000
CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#46232 Verze : 0
VT-72B alias T-72TK


I když byla východoněmecká armáda (NVA) na tanky řady T-72 přezbrojována prakticky ve stejné době jako ČSLA (prvních 35 tanků bylo ze SSSR do NDR dodáno v roce 1978), o vyprošťovací tanky postavené na stejném podvozku se začala intenzivně zajímat až na sklonku osmdesátých let. Skutečnost, že NDR byla stálým klientem československých zbrojovek v oblasti vyprošťovacích (T-55T) a jeřábových tanků (T-55TK), tak o dodavateli nových vozidel rozhodla předem. Do konce existence NDR stihly být dodány pouze tři exempláře VT-72B, které v NVA obdržely označení T-72TK (finální montáž všech tří patrně proběhla v červnu 1989). První T-72TK převzala východoněmecká armáda v červenci 1989. Všechna vozidla po dodání do NDR nejdříve směřovala do Ústřední tankové opravny v Grossenhainu, kde na nich byly provedeny menší úpravy na základě požadavků NVA. První takto upravený tank pak putoval k Praporu oprav 9 (Instandsetzungsbataillon 9, zkráceně IB-9) dislokovaného v Drögeheide a podřízeného 9. tankové divizi (9. Panzerdivision, zkráceně 9. PD). To byl zároveň i poslední T-72TK, jenž se dostal k bojovému útvaru. Dříve než stihly být v Grossenhainu provedeny úpravy na zbylých dvou vozidlech, přišlo sjednocení Německa. Všechny T-72TK pak převzal Bundeswehr a provedl na nich své zkoušky.


Zdroje:
http://www.t-72.de/html/t-72tk.html
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#250418 Verze : 1
VT-72B ("bílá 371") z výzbroje 142. praporu oprav, květen 2004 (?).
CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#47445 Verze : 0
V službách slovenských ozbrojených síl ...
CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#110207 Verze : 0
VT-72B ("bílá 257") z výzbroje Tankového praporu.
CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#116218 Verze : 0
VT-72B na stanici Sása
CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#232336 Verze : 0
VT-72B ("bílá 371") z výzbroje Vyprošťovací a odsunové roty 142. praporu oprav, červen 2005.
CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#290950 Verze : 0
Zemní práce v podání VT-72B ze sestavy Opravárenského praporu Ozbrojených sil Slovenské republiky, Vojenský obvod Záhorie, 2010.


Fotografie:
Opravárenský prápor

CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#394529 Verze : 2
VT-72B ("371), Vyprošťovací a odsunová rota, 142. prapor oprav, Vojenský újezd Brdy, Bahna 2015, červen 2015.


autor: Josef Holek

CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#534678 Verze : 3
Vyprošťovací tank VT-72B z výzbroje 4. samostatné tankové brigády ukrajinské armády při odsunu poškozeného ruského mostního automobilu TMM-3M1 postaveného na podvozku nákladního vozidla KrAZ-260, rusko-ukrajinská válka, přibližně 27. července 2022.


Zdroj:
twitter.com

CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#701387 Verze : 0
VT-72B z výzbroje ukrajinské armády zachycený na předměstí Soledaru v reportáži televize Al Jazeera, rusko-ukrajinská válka, přibližně 15. ledna 2023.


Zdroj:
vk.com

CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#714810 Verze : 1
VT-72B ("bílá 903") z výzbroje ukrajinské armády provádí odtah poškozeného ruského tanku T-80BV, rusko-ukrajinská válka, Zaporižská oblast, přibližně 5. července 2023.


Zdroj:
twitter.com

CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#728620 Verze : 0
Ukrajinský vyprošťovací tank VT-72B vyřazený z bojové činnosti při vpádu ruských protiputinovských bojovníků (Legie Svoboda Rusku) do Bělgorodské oblasti, rusko-ukrajinská válka, přibližně 15. března 2023.

Zdroj:
vk.com

CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#751942 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více