Jokosuka R2Y1 Keiun

Yokosuka R2Y1 Keiun / 陆上侦察机「景云」
     
Název:
Name:
Jokosuka R2Y1 Yokosuka R2Y1
Originální název:
Original Name:
陆上侦察机「景云」
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1945-DD.04.1945 1. Naval Technical Workshop, Yokosuka /
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1943-DD.04.1945 projektové práce-dokončení stavby
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
08.05.1945
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6015 kg 13261 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
8100 kg 17857 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
9400 kg 20723 lb
Rozpětí:
Wingspan:
14,000 m 45ft 11,2in
Délka:
Length:
13,050 m 42ft 9,75in
Výška:
Height:
4,240 m 13ft 10,9in
Plocha křídla:
Wing Area:
34,00 m2 365.97 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
238,24 kg/m2 48.8 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Aiči YE2H Ha-70-01, kapalinou chlazený invertní čtyřiadvacetiválec o vzletovém výkonu 2 501 kW (3 400 k), 2 280 kW (3 100 k) v h= 3 000 m.
Vrtule šestilistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 800 mm.
Aichi YE2H (Ha-70-01) twenty-four cylinder liquid-cooled inverted engine,
rated at 3,353 hp for take-off and 3,058 hp at 9,843 ft,
driving a six-blade constant-speed metal propeller of the diameter 12ft 5,61in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 556 l 342.3 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
783 km/h v 10000 m 486.5 mph in 32808 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
465 km/h v 4000 m 288.9 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
21,0 min do 10000 m 21,0 min to 32808 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11700 m 38386 ft
Dolet:
Range:
3300 km 2050.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
3610 km 2243.2 mi
Výzbroj:
Armament:
žádná None
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
陆上侦察机「景云」 - Námořní experimentální průzkumný letoun dlouhého doletu Keiun.
景云 - Keiun - Překrásný oblak (jap.)
Spojenecké kódové jméno nebylo přiděleno.


Motor Ajči YE2H vznikl spojením dvou motorů Ajči Acuta 30.
Letová vytrvalost: 4,0 h


Historie letounu v dalším příspěvku.
陆上侦察机「景云」- Experimental Navy long-range reconnaissance aircraft Keiun.
景云 - Keiun - Beautiful Cloud
Allied Code Name: None


Engine Aichi YE2H was twin-coupled Aichi Atsuta 30s.
Endurance: 4 hours


- The first prototype of the R2Y1 was finished in April of 1945. Upon completion, the R2Y1 was taken to Kisarazu for taxi trials and it was here that two problems arose. One was the forward nose-wheel displayed a heavy shimmy and the second was problems with the engines getting adequate cooling, resulting in overheating. While these problems were being investigated, the R2Y1 did take to the air on May 8, 1945 with Lt.-Cdr. Kitajima at the controls. During the flight, Kitajima noticed a drastic rise in oil temperature and quickly put the plane back on the ground. Tragedy was to occur to the R2Y1 a few days later when an engine fire started while the plane was on the ground, requiring a complete powerplant change. But even before this could be completed, the R2Y1 was finally demolished during an American bombing.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Illustrated Warplane History, The XPlanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45, pp. 254 and 255, ISBN4-7663-3292-X
Václav Němeček, Vojenská letadla 3.,; Naše vojsko, Praha, rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
L+K 7/1977, Letadla 1939-45, str. 267, Yokosuka R2Y1 Keiun, Václav Němeček
koapp.narod.ru
www.combatsim.com
http://www.samoloty.ow.pl/str056.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#413738 Verze : 0
Yokosuka R2Y1
景雲 / Keiun


Historie:
Počátkem roku 1943 Kaigun Koku Hombu (Velení námořního letectva) sestavilo nové požadavky na strategický průzkumný letoun, který měl operovat na pozemních základnách. Tyto specifikace, které obsahovaly zmíněné technické požadavky byly označeny 18-Shi (18-Ši). Na toto zadání odpověděl 11. námořní zbrojní arzenál v Jokosuce a jeho konstruktéři vyprojektovali letoun, který byl silně ovlivněn prototypem německého Heinkelu He 119, ten byl Japonci zakoupen a podrobně prozkoumán.
V roce 1944 stratégové z Kaigun Koku Hombu došli k poznání, že Japonsko takový letoun již nepotřebuje, protože přešlo k obraně mateřských ostrovů, průzkumné úkoly plní bezezbytku skvělý Saiun a tak vývoj letounu ztrácí prioritu.


Letoun byl dokončen na jaře 1944 a k prvnímu vzletu došlo 5. května 1945 (někdy je uváděn 8. květen), záhy bylo zjištěno, že dochází k velkému přehřívání motoru, letoun byl testován dále a někdy v druhé polovině května byl prototyp uzemněn, opět díky poškození motoru v důsledku přehřátí možná i požáru. Motor byl demontován a již nedošlo k jeho zpětné montáži - drak letounu byl zničen během amerického náletu.


Vraťme se k motoru, byl to velice zajímavý konstrukční celek. Uvnitř trupu nad křídlem jsou umístněny vedle sebe dva řadové dvanáctiválce Atsuta 30, které byly spojeny a označení takto vzniklé pohonné jednotky je Aichi Ha-70-10. Vzletový výkon je 3 400 k a výkon 3 100 k je dosahován ve výšce 3 000 m. Tento mohutný výkon byl přenášen dlouhou hřídelí na šestilistou vrtuli. Gyroskopický moment této vrtule musel být velký, ale jiné řešení nebylo reálné. Protiběžné vrtule nefungovaly spolehlivě (E15K a N1K), prosté zvětšení průměru vrtule by vedlo k tomu, že by se konce vrtulových listů dostaly do oblasti nadzvukové rychlosti a hrozilo poškození od vibrací, takové problémy měl např. (J2M).


Existoval ještě projekt, u kterého bylo plánováno použítí jako rychlého bombardéru, později měl být poháněn proudovými motory o tahu 13 kN, tento letoun měl být označen R2Y2.
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#97504 Verze : 1
Motor Aichi 10 (zdvojený motor Aichi Atsuta 30) kapalinou chlazený 24 válec o výkonu 3100 koní. Byl uložen v těžišti letounu a skze prodlouženou hřídel, která procházela kabinou, poháněl 6-ti listou kovovou vrtuli.


V roce 1945 byl dokončen pouze jeden kus v 1. Námořním technickém arzenálu v Jokosuce.
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#26399 Verze : 0
Existuje jen několik fotek.
Jokosuka R2Y1 Keiun -


Jokosuka R2Y1 Keiun -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#43406 Verze : 1
Ještě fotografii verze R2Y1 ze zkoušek
Jokosuka R2Y1 Keiun -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#108401 Verze : 0
Přidám ještě dvě fotografie tohoto zajímavého letounu.
Jokosuka R2Y1 Keiun -


Jokosuka R2Y1 Keiun -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#108861 Verze : 0
Keiun v představě malíře krabičky kitu fy Fine Molds.
Jokosuka R2Y1 Keiun -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#120012 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek Keiunu R2Y1
Jokosuka R2Y1 Keiun -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#101400 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více